Gå til innhold

Kjøpte en gaming pc men den er treg når jeg surfer på nettet


lue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Treg når du surfer i forhold til hva? Det er mye rart som kan gjøre surfing tregt, alt fra nettleser til nettverkskort til selve nettsiden.

Sjekk her https://www.speedtest.net/ med flere enheter på samme nettverk om du kan. Er ikke resultatene omtrentlig like så tyder det på at PC'en er syndebukken. Så kan du prøve en annen browser før du gjør noe annet etter det.

Bruker du trådløst så er en annen rask test å prøve med kabel for å se om noe er galt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 timer siden):

Du må liste opp specs for at noen skal ha noen som helst idé om det er normalt eller ikke.

CPU, GPU, minne (mengde og type), lagring (SSD/HDD) etc.

Edit: Og du må prøve å utelukke om, det kan være nettverket som er problemet.

Prosessor    Intel(R) Core(TM) i5-10300H CPU @ 2.50GHz   2.50 GHz
Installert RAM    8,00 GB (7,87 GB brukbar)
Systemtype    64-biters operativsystem, x64-basert prosessor

Var det dette du mente? er foreesten litt av en noob når det gjelder ting med PC. 

Edit: Det er altså ikke noe met nettet å gjøre. Det er mer når jeg åpner en ny fane, skruller nedover at den kan bruke  ekstra tid så det har ikke noe å gjøre med nettet liksom. 
 

Endret av lue
Lenke til kommentar

8 GB er ganske lite minne. Det vil føre til at maskinen fort kan bli treg om du har programmer oppe i tillegg til nettleser, og også mange faner åpne kan gjøre at det blir trangt om plassen i minnet.

Du kan også trykke ctrl+alt+delete for å åpne Task Manager. Der kan du se hvilke programmer som kjører, og hvor mye minne hver av de bruker.

Jeg anbefaler å oppgradere til minst 16 GB minne.

Om der er demo- antivirus program så ville jeg erstattet det med Microsoft Defender. Avinstaller unødvendige programmer som kjører automatisk om slike er installert fra produsent.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
lue skrev (6 timer siden):

Prosessor    Intel(R) Core(TM) i5-10300H CPU @ 2.50GHz   2.50 GHz
Installert RAM    8,00 GB (7,87 GB brukbar)
Systemtype    64-biters operativsystem, x64-basert prosessor

Var det dette du mente? er foreesten litt av en noob når det gjelder ting med PC. 

Edit: Det er altså ikke noe met nettet å gjøre. Det er mer når jeg åpner en ny fane, skruller nedover at den kan bruke  ekstra tid så det har ikke noe å gjøre med nettet liksom. 
 

Har du mange åpene faner?

Lenke til kommentar
lue skrev (20 timer siden):

Da har jeg kjøpt meg en ny gaming pc men ting er at den er treg når jeg bruker den til å surfe på nettet. Er det normalt? 

Kom operativsystem, drivere og programvare ferdiginstallert? Kanskje du har mye/noe bloatware?

Start taskmgr.exe og ta skjermdumper (Print Screen), som viser kjørende prosesser og tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...