Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lys begynte å flimre på dimmer, dimmer gåen?


Anbefalte innlegg

Lysene i gangen begynte plutselig å flimre for noen dager siden, de har ikke vært sånn før

De er montert på en Elko-dimmer, som er ihvertfall 8 år vil jeg tro (har bodd her i 7 år)
Er det dimmeren som er gåen? Lysene er LED-downlights og ser slik ut (ikke eksakt modell), så det er vel 230V og ingen trafo imellom?

I så fall, har noen tips til billig elektriker i Oslo for å bytte en dimmer? Skal antagelig selge i løpet av det neste halve året, så litt dårlig timing :)

Er forøvrig Elko rimelig dårlig? Det har også vært en Elko termostat som gikk i stykker og måtte byttes for flere år siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LED lys må ha en dimmer som er til for bruk på LED lys. Hvis ikke det er tilfellet bør du nok skifte ut dimmeren som er beregnet for bruk til LED lys

Hvis du bruker LED lyspærer på en valig dimmer så vil det "flimre" eller ikke lyse kraftig nok

 

Edit. Gjorde den samme tabben selv for noen år siden.  Fam hadde en dimmer på kjøkkenet og monterte LED lys på denne.  Dimmeren var ikke dimensjonert / tilpasset LED lys og dermed lyste det ikke kraftig nok og eller flimret veldig. Fant da ut i ettertid at dem måtte skifte ut hele dimmeren eller kjøpe vanlige lyspærer som ikke er LED

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Har funket helt fint i flere år, så er nok gåen...
(har teknisk sett blinket litt hvis man tar den rett på maks av en eller annen grunn)

Er spoton det beste tilbudet?
2200 kr for å bytte en dimmer 

https://spoton.no/bestilling/jobb/Bytte-dimmer-1-cAPiHU9m9

Det som er litt merkelig er at de bare tar 2000 kr om man skal bytte en bryter til dimmer 🤔
Og så ser jeg nå at siden jeg skal bytte en dimmer som er i en boks sammen med en bryter, så må jeg ut med 3000 kr i stedet?

https://spoton.no/bestilling/jobb/Bytte-dimmer-1-cAPiHU9m9?answers[]=Standardrom&answers[]=Dimmer i kombinasjon&answers[]=null&answers[]=null&answers[]=1&answers[]=

Lenke til kommentar

Du har valgt produkt på den enkle, men på den i kombinasjon har du ikke valgt det. Namron er et billigmerke (men fungerer helt ok etter min erfaring), mulig de har andre standardpriser dersom man ikke spesifiserer produkt. Utover det kan det være at de tar litt høyde for om eventuell ramme må skiftes (da den er i kombinasjon med annet utstyr).

2200 kr er helt vanlig pris i dag for skift av en dimmer, tror ikke du får noe vesentlig billigere tilbud av noen andre. Hvis jeg hadde prisa jobben hadde det kommet på 1900 kroner (avhengig av om du har spesielt ønske på dimmer). Da er kjøring/administrasjonsgebyrer og MVA inkludert. Men jeg holder til i Drammensområdet og ikke Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dimmeren på badet hjemme er av merke Elko. Den dimmer ikke, men har blitt av/på. Det er forsåvidt like greit. Jeg har ikke badekar, og trenger ikke romantisk belysning på dass. Men jeg har sett at Flisekompaniet har samme modell vesentlig rimeligere enn Clas Ohlson. Bare et tips. Flisekompaniet har mye mer enn bare fliser.

Jeg venter med å bytte til LED og LED-kompatibel dimmer, til halogenpærene ryker, og de varer lenge.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

For at dimmere skal vare lengre er det en fordel å seriekoble med enpolt bryter. Da slipper man å bruke trykkfunksjonen på dimmeren hver gang man skal slå av og på. På gamle dimmere og 230 volt pærer var det problem at dimmere sprengtes når pærer gikk fordi det ble kortslutning. Byttet mange pga det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var dimmeren ja. Ble byttet til en SG LedDim 350 - kom på 2400 kr totalt fra Arkel Oslo som jeg har brukt før og vært fornøyd med :)

Var muligens to typer av Elko 315 GLE og jeg hadde feil utgave, så var litt overrasket at den hadde vart så lenge som kanskje 10 år?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...