Gå til innhold

Anmeldelse: Super Mario Bros. filmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var og så den med familen i går. Jeg er enig i det meste av det du skriver, men samtidig var det det jeg forventet. Filmer myntet på denne aldersgruppa har hatt denne stilen en stund. Vanvittig mengde action, korte klipp og forhastet omgang med alt av karakterbygging og god historiefortelling. Første gangen jeg så det var i Legofilmen, og siden har omtrent alle filmer jeg har sett med ungene vært sånn. Jeg vet ikke om det var noe bedre før (ikke mange barnefilmer jeg har sett de 10 årene før jeg fikk mine egne), men jeg blir ofte litt sliten av det.

Når det er sagt, så var det såpass mye bra for meg som Mario-fan her, at jeg vil jekke opp karakteren minst ett hakk. Fantastisk lydspor (selv om jeg er enig i at "tredjepartsmusikken" ble litt teit), fantastisk grafisk og jeg satt nesten med et kontinuerlig smil rundt munnen av alle referansene. Og jeg så den på norsk, og må si jeg likte veldig godt dubbingen også. Litt snodig med en italiensk familie i Brooklyn som snakker mandalsk og trøndersk i skjønn forening men... :D

Lenke til kommentar

Syns den var fin for en voksen gammalgamer også. Kjente igjen spillmusikken, og den lille blå suicidale stjernefyren var jo helt fantastisk. Mye unger i salen som ikke klarte å sitte stille i stolene sine og sprang inn og ut og kjøpte popcorn midt under filmen eller måtte på do med pappaene sine..

Trenger ikke så mye anna plot enn "bowser vil gifte seg med peach og ødelegge mushroom kingdom" i en sånn film. Det har blitt en liten kontrovers at låtskriveren til DK Rap, Kirk Granthorpe, ikke er med i rulleteksten. Han var kjapt ute på twitter og uttrykte stor skuffelse over Nintendo der.

Endret av Bytex
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Heh! En film basert på Mariospillene, rettet mot de yngre og eldre ( i form av nostalgikere) med lite plot uten om...Mario plot. Ser ut de traff gull der.

Men hører de fleste, også i de positive reaksjonene at den kunne gjerne blitt 30 minutter lengre for å utdype ting litt. Ser det her og. JAja, blir nok en oppfølger tenker jeg.

Synes originale ilmen var hekt konge,da. På sin egen måte selvfølgelig =)

Lenke til kommentar

Som voksen syns jeg det var en helt grei film. Kunne gjerne vært 15-20 min lengre med litt mer tid til oppbygging av plot og karakterer, men ganske grei og animasjonen var veldig fin.

Jeg hadde ikke noe problem med at Mario og Luigi (og familien deres) ikke hadde den karakteristiske italienske aksenten selv om jeg gjerne hadde sett at de i hvert fall hadde et hint av den, men det hadde vel neppe falt i god jord hos de som skriker opp om "cultural appropriation!!!".

Endret av N-4K0
Lenke til kommentar

Filmen har vært en suksess; det dristige valget ved å vektlegge game-opplevelsen fremfor oppbygging av karakterer og plot - Marios omgang med prinsessen og Toad ganske synlig utvises til bakgrunnen  - synes å være riktig. 377 millioner dollar så langt; dette er nesten fire ganger mer enn det som har vært brukt på filmproduksjonen. Da er det nærmest garantert at det vil komme oppfølgere, som varslet av Yoshi-egget. Og denne gangen kan filmprodusentene viet mer tid til karakteroppbygging og dyptgående handling. Dessuten er filmen så oppbygd, at den kan deles opp i separate sekvenser som i seg selv har høy underholdningsverdi. 

Oppfølgeren kan involvere Yoshi og Wario mens separate filmer om Donkey Kong og Luigi’s Mansion er under planlegging. Vi kan da håpe på at sammenstøtet mellom Mario og Wario vil gjøre karakteroppbygging mer ektefølt og at Yoshi og hans virkninger på flere verden vil lede til handlingsdybde. Nå vet filmprodusentene hvor det gikk galt, og kommer til å arbeide på dette. For Nintendo er dette en gjenreisning etter den katastrofale filmen i 1993 skapt av Hollywood som simpelt ikke forstå seg på Mario-spilluniverset. 

Og for en gjenreisning! 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Donkey Kong said:

Så filmen i dag. Positivt overrasket, etter å ha lest anmeldelser som denne. Tempoet er kanskje høyt, men skjønner ikke helt innsigelser til flate karakterer. Mario er ikke en Jane Austen-karakter.

Forfriskende med en film som er tro mot kildegrunnlaget og som ikke prøver å fremføre noe politisk budskap. 

Nå vil jeg ha det, Mario og Peach danser rundt grøten i 2 timer under Regency perioden. Før de endelig på flau måte erklærer deres kjærlighet for hverandre.

Colin Firth skal så klart ha stemmen til Mario

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...