Gå til innhold

The Last of Us Part I får PC-slakt – spillere melder om krasj og elendig ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naughty Dog er jo temmelig perfeksjonistiske på titlene sine på Playstation, så det er litt overraskende å høre at det er så mange som har problemer med PC-porten. Personlig har jeg alltid vært happy med titlene deres på PS4. Part I kjøpte jeg omentrent når den først ble sluppet på PS4 og var en av grunnene til at jeg kjøpe PS4 i utgangspunktet.

Sånn jeg har forstått det er det veldig god bruk av måten de har strukturert koden på, men det er vel kanskje for spesialisert for Playstation til at dette er enkelt å porte rett over til PC, selv om Guerrilla games har klart det veldig bra med Horizon.

På konsoller har en generelt veldig stor frihet til programmere rett på jernet, mens slike ting er mer beskyttet på PC

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg opplevde 2 kræsj første 20 min. Men så de neste 2 timene ingen. Spiller ser super nice ut og jeg h a r ikke noe problemer med å kjøre stabilt i 60 fps. Hauger og lasss av grafikkinnstillnger, jeg kjører på en salig blanding av medium, high, ultra. 

Har 3070 kort. 16 gig Ram. Og aner ikke/husker ikke cpu akkurat nå. 

Stabilitet og ytelse kan og må bli en del bedre. Men tidenes dårligste port er det ikke akkurat. 

Lenke til kommentar
vidor skrev:

Naughty Dog er jo temmelig perfeksjonistiske på titlene sine på Playstation, så det er litt overraskende å høre at det er så mange som har problemer med PC-porten. Personlig har jeg alltid vært happy med titlene deres på PS4. Part I kjøpte jeg omentrent når den først ble sluppet på PS4 og var en av grunnene til at jeg kjøpe PS4 i utgangspunktet.

Sånn jeg har forstått det er det veldig god bruk av måten de har strukturert koden på, men det er vel kanskje for spesialisert for Playstation til at dette er enkelt å porte rett over til PC, selv om Guerrilla games har klart det veldig bra med Horizon.

På konsoller har en generelt veldig stor frihet til programmere rett på jernet, mens slike ting er mer beskyttet på PC

Porten er gjort av Iron Galaxy og ikke Naughty Dog..
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jeg pleier alltid vente med å kjøpe spill til en stund etter lansering. Noen ganger en god stund. Noen ganger aldri (Cyberpunk). Tusen takk til alle frivillige beta-testere som selvoppofrende sørger for at jeg har et godt produkt når jeg går til anskaffelse! Settes stor pris på!
Lenke til kommentar
Peteguy skrev (21 minutter siden):

Noen som vet hvem som har stått for denne porten?

Jeg vet ikke, men jeg tror kanskje @phraze vet det.

Jeg så frem til porten, da jeg ikke har spilt spillet på Playstation da spillet kun var tilgjengelig på den plattformen, men jeg tror jeg venter litt til før jeg skaffer meg spillet til PC, så litt flere bugs blir rettet opp i. Det høres ut som det er verdt å vente på en tilnærmet bug free opplevelse ;) 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker Steam reviewsa på Last of Us så kan du se at majoriteten av de som klager på dårlig performance har 1-2t spilletid eller mindre når de reviewa, da har de mest sannsynlig bare startet å spille uten å la shaderne loade først (det tar ca 1-3 timer)

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nutters said:

Hvis du sjekker Steam reviewsa på Last of Us så kan du se at majoriteten av de som klager på dårlig performance har 1-2t spilletid eller mindre når de reviewa, da har de mest sannsynlig bare startet å spille uten å la shaderne loade først (det tar ca 1-3 timer)

Jeg synes ikke 1-3 timer med dårlig performance pga shaderne må loade først, i starten av spilletiden er en god unnskyldning. Det er jo den viktigste tiden for at man skal fortsette å spille et spill.

Hvis et spill er ræva de første 1-3 timene jeg spiller det, så slutter jeg å spille det. Har bedre spill å bruke tida mi på.

Lenke til kommentar

Var under det inntrykket at Naughty Dog har i alle fall brukt Bluepoint for Uncharted-releasen, men i følge wccftech er det Iron Galaxy Studios. Det er dog ikke nevnt noe på Websiden deres annet enn Bandicoot-spillene; https://irongalaxystudios.com

https://wccftech.com/naughty-dog-our-first-pc-launch-is-a-transformative-pivot-point-heres-why-we-didnt-release-the-nathan-drake-collection/

På Wiki er Uncharted-releasen kreditert til Bluepoint.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluepoint_Games

Det som er litt rart er at Sony kjøpte opp Bluepoint, så egentlig litt rart at de ikke har fortsatt jobben med å tilpasse spillene til PC.

https://arstechnica.com/gaming/2021/09/sony-acquires-its-most-prominent-remaster-studio-bluepoint-games/

Noen som har noe innside på dette ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
7 hours ago, phraze said:

Sånt skjer når man outsource'er.. Porten er gjort av Iron Galaxy og ikke Naughty Dog..

Det jeg tenker er at det skal mye til for at Niel Druckmann går god for at en så sloppy release slippes til PC. Tipper dette må ha fungert nok greit på testmaskinene de brukte, og at problemene i hovedsak viste seg senere.

Nå er det jo et privilegium av de sjeldne å få lage noe til en 100% standardisert plattform som en konsoll er (om en ser bort fra mid-cycle refresh), noe som er en luksus en kan drømme om på PC og Android, der en både har variasjon innenfor HW og SW.

Lenke til kommentar
phraze skrev (12 timer siden):
vidor skrev (19 timer siden):

Naughty Dog er jo temmelig perfeksjonistiske på titlene sine på Playstation, så det er litt overraskende å høre at det er så mange som har problemer med PC-porten. Personlig har jeg alltid vært happy med titlene deres på PS4. Part I kjøpte jeg omentrent når den først ble sluppet på PS4 og var en av grunnene til at jeg kjøpe PS4 i utgangspunktet.

Sånn jeg har forstått det er det veldig god bruk av måten de har strukturert koden på, men det er vel kanskje for spesialisert for Playstation til at dette er enkelt å porte rett over til PC, selv om Guerrilla games har klart det veldig bra med Horizon.

På konsoller har en generelt veldig stor frihet til programmere rett på jernet, mens slike ting er mer beskyttet på PC

Porten er gjort av Iron Galaxy og ikke Naughty Dog..

Naughty Dog porta Last of Us. Iron Galaxy porta det forrige spillet dems, som var et eller annet Uncharted. Lang sjøl sier de bare hjalp til litt på Last of Us. Jeg vil anta IG så at dette kom til å bli et rot, takka nei til å prøve og holdt seg til konsultering.

Naughty Dog er ekstremt flinke til å få maks ut av konsollene de lager spill for, men triksa de bruker for å gjøre det er også et problem når det skal portes fordi mye av kompileringen er gjort på forhånd på konsollen.

Referanse, intervju med Lang fra IG. Han snakker veldig kort om Last of Us: https://www.youtube.com/watch?v=qU7NFUUL-8Q&t=7480s

At Naughty Dog gjorde det selv blir ytterligere bekrefta av spill journalist Danny O'Dwyer som intervjua Naughty Dog https://twitter.com/dannyodwyer/status/1640852435655876608?s=20

Endret av Dberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...