Gå til innhold

gjerrigknarken Norge


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Baranladion said:

Det vil selvfølgelig alltid være uenighet i hva pengene burde vært brukt til, absolutt. I et budsjett hvert eneste år som omhandler enorme mengder milliarder, så vil absolutt alle finne ting de mener er sløsing, men alt i alt, så er det som å vinne i lotto å få lov å leve i det landet her.

Det er også som å vinne i lotto å leve i USA, Sveits, Luxembourg, Singapore, Østerrike, Tyksland, Hong Kong,  Sverige, Canada, Australia, Taiwan, New Zealand osv. Norge er ikke enestående i å være et bra land å bo i. Hvis myndighetene fortsetter sløsingen så kommer det til å gå på liv og helse løs på skattebetalende nordmenn. 

Quote

De har også en god del av æren for å ha brukt vår oljerikdom til å bygge opp en god velferd, selvom helsevesenet og spesielt de eldre har blitt for mye nedprioritert.

Tidligere politikere har det, jeg er ikke sikker på hva dagens skattesnikende politikere hadde gjort. 

Quote

Jeg er heller ikke så innmari sikker på om det er en positiv effekt å spy ut masse penger til alle innbyggerene, synes ikke det høres ut som en god idè. Du gir jo liksom ikke unga dine alt de peker på hele tida, selvom du har råd til det

Man trenger ikke spy ut alle pengene, men man kunne redusert noe antallet kroner man tvangsinndriver fra folk med trussel om fengsel, bøter og straff. Da ville folk fått mer penger i hendene de kunne spart, brukt til medisiner eller pleie, investert i Norge AS eller lignende om de ønsket det.
 

Endret av debattklovn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (12 timer siden):

Så kan man kritisere et slik ståsted med at kanskje ikke maksimalisert velstand over 60-90 år er det (eneste) man bør fokusere på. Antagelig ville et forbud mot sigaretter, junk food og facebook på mange måter bidra til et slikt mål. Likevel gjør vi det ikke?

Noen vil kanskje hevde at det å la folket få lov til gå på snørra med Nederlandsk syke er det «rette» å gjøre. Avhengig av hvilket ståsted man har.

Det kan jeg si meg enig i, jeg ser også mye som kan anses å være feilprioriteringer etter mitt syn, og mye sløsing med penger. Allikevel ville jeg heller tatt tak i sløsingen og feilprioriteringen før jeg pøser ut penger fra sparekontoen dersom økonomien min var dårlig. 

I Norge har du alle muligheter til å gå på snørra, og mange gjør det, men vi har et sikkerhetsnett som er sterkt nok til å redde de også. Hvis man skal dele ut sikkerhetsnettet og deretter la folk gå på snørra, tror jeg utfallet er verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Det er også som å vinne i lotto å leve i USA, Sveits, Luxembourg, Singapore, Østerrike, Tyksland, Hong Kong,  Sverige, Canada, Australia, Taiwan, New Zealand osv. Norge er ikke enestående i å være et bra land å bo i. Hvis myndighetene fortsetter sløsingen så kommer det til å gå på liv og helse løs på skattebetalende nordmenn

Nei, vi er ikke enestående, men vi ligger ganske lagt oppe i toppen, om ikke øverst. Du kan være både rik og fattig i Norge og fremdeles leve et ganske så godt liv, jeg er ikke usikker på om alle landene dine i lista er like sammenlignbare der. 

 

debattklovn skrev (11 timer siden):

Tidligere politikere har det, jeg er ikke sikker på hva dagens skattesnikende politikere hadde gjort. 

Dagens skattesnikende politikere har tilgang til enorme mengder penger og makt, allikevel så blir de fort byttet ut dersom de trår veldig vekk fra linjen vi har kjørt. Det skal bare litt redusert kjøpekraft til, før AP  mister store mengder velger i rask takt mens de sitter i regjering, slik vi ser nå. 

 

debattklovn skrev (11 timer siden):

Man trenger ikke spy ut alle pengene, men man kunne redusert noe antallet kroner man tvangsinndriver fra folk med trussel om fengsel, bøter og straff. Da ville folk fått mer penger i hendene de kunne spart, brukt til medisiner eller pleie, investert i Norge AS eller lignende om de ønsket det.

Absolutt, det er mye man kunne og kanskje bør endre på. De forskjellige partiene har litt forskjellige syn på dette,  men stort sett så er nivået av skatter og avgifter ganske jevnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Baranladion said:

Dette er nettopp derfor man trenger opplæring i egen pensjonssparing og privatøkonomi ifra tidlig alder. I fremtiden kan ikke staten fylle lommene til alle de eldre, siden det blir så ufattelig mange av de, og hvis man har et ønske om å pensjonere seg tidlig, så må man faktisk sørge for å gi seg selv muligheten til det ved å spare svært langsiktig. 

Jeg ser ikke ikke motsetninger. Selvsagt trenger man det. Men man kan ikke komme nå og si at folk som har betalt inn til statskassa i over 30 år skulle tenkt på det for 30 år siden. Alle forstår at det er lurt å spare og ha penger på bok i en eller annen form, men det at man plutselig skal klare seg selv er ikke et budskap man kan gi etter 30-40 år. Da fikk man heller få den beskjeden når man var 20-30.

Quote

Det er naivt å ha en forventning om at staten skal gi deg ett fett liv på pensjon, selvom man er yrkesaktiv i 40 år, dessverre. 

Og hvem snakker om fett liv? Det blir litt mye usaklig argumentasjon i dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 timer siden):

Det er naivt å ha en forventning om at staten skal gi deg ett fett liv på pensjon, selvom man er yrkesaktiv i 40 år, dessverre. 

Jeg kan gå inn på en nettside og dytte på slidere og se hva jeg forventet får utbetalt. Fra staten og privat pensjon via jobben. Arbeidsgiverene mine har betalt inn en prosentsats av lønna min til pensjon. Sånn sett er det ikke bare staten som skal gi meg et mer eller mindre fett liv.

Offentlige ansatte har vel et litt annet system, men er ikke pensjon i det offentlige relativt bra?

(forøvrig: hvis jeg pensjonerer meg som 78-åring så får jeg en veldig behagelig pensjonist-tilværelse. Hvis jeg lever og er frisk lenge nok. Hvis jeg pensjonerer meg ved 62 så blir det ikke fett)

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det jeg nevner og det du sier er ikke motsetninger. Selvsagt trenger man det. Men man kan ikke komme nå og si at folk som har betalt inn til statskassa i over 30 år skulle tenkt på det for 30 år siden.

Og hvem snakker om fett liv? Det blir litt usaklig argumentasjon i dette.

Nei, jeg er helt enig i det, staten bør gi folk sjanse til å omstille seg, og burde kanskje forutsett eldrebølgen for veldig lenge siden og nettopp gitt folk mulighet til det. For min egen del, så fant jeg på egenhånd ut av pensjonssparing altfor seint, det er jo ikke ting man tenker på i starten av arbeidslivet, da bruker man pengene på andre ting.  Privatøkonomi og investering bør inn fra tidlig alder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Baranladion said:

Nei, jeg er helt enig i det, staten bør gi folk sjanse til å omstille seg, og burde kanskje forutsett eldrebølgen for veldig lenge siden og nettopp gitt folk mulighet til det. For min egen del, så fant jeg på egenhånd ut av pensjonssparing altfor seint, det er jo ikke ting man tenker på i starten av arbeidslivet, da bruker man pengene på andre ting.  Privatøkonomi og investering bør inn fra tidlig alder. 

 

Det er jeg helt enig i :)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som blir provosert av mennesker som mener at oljepengene burde betales ut til befolkningen?

Når jeg leser slike kommentarer så håper jeg inderlig jeg dør lenge før noe slikt skulle skje. korttenkte, egoistiske og barnslige holdninger fra folk jeg håper jeg slipper og omgås med så lenge jeg lever. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Det er jeg helt enig i :)

En annen faktor som er litt vesentlig, er at dagens middelaldrende generasjon har hatt muligheten til å investere og nedbetale egen bolig, og således har muligheten til å spe på pensjonen. Den oppvoksende generasjonen kommer senere ut i arbeid og senere ut på boligmarkedet.  Det er derfor ikke helt totalt urettferdig at de som har jobbet 30år får mindre enn de trodde, men for en del av de er det jo katastrofalt ( de som ikke har bygget opp formue). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 timer siden):

Det er også som å vinne i lotto å leve i USA, Sveits, Luxembourg, Singapore, Østerrike, Tyksland, Hong Kong,  Sverige, Canada, Australia, Taiwan, New Zealand osv. Norge er ikke enestående i å være et bra land å bo i. Hvis myndighetene fortsetter sløsingen så kommer det til å gå på liv og helse løs på skattebetalende nordmenn. 

Tidligere politikere har det, jeg er ikke sikker på hva dagens skattesnikende politikere hadde gjort. 

Man trenger ikke spy ut alle pengene, men man kunne redusert noe antallet kroner man tvangsinndriver fra folk med trussel om fengsel, bøter og straff. Da ville folk fått mer penger i hendene de kunne spart, brukt til medisiner eller pleie, investert i Norge AS eller lignende om de ønsket det.
 

Lol det er ikke som å vinne i lotto å bo i USA...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Er det bare jeg som blir provosert av mennesker som mener at oljepengene burde betales ut til befolkningen?

Når jeg leser slike kommentarer så håper jeg inderlig jeg dør lenge før noe slikt skulle skje. korttenkte, egoistiske og barnslige holdninger fra folk jeg håper jeg slipper og omgås med så lenge jeg lever. 

Samme her, det værste jeg hører er folk som omtaler disse pengene som 'sine penger. Som om staten bare låner de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Er det bare jeg som blir provosert av mennesker som mener at oljepengene burde betales ut til befolkningen?

Når jeg leser slike kommentarer så håper jeg inderlig jeg dør lenge før noe slikt skulle skje. korttenkte, egoistiske og barnslige holdninger fra folk jeg håper jeg slipper og omgås med så lenge jeg lever. 

Ser på det som en selvfølge jeg. At skatten og forbruket mitt blir tilbakebetalt til meg. Hvis ikke er det bare å privatisere helse og kommunale tjenester. Et minimumskrav er at det finnes et sosialkontor i nærområdet der de faktisk tar deg seriøst og lytter til deg. Fremfor å sette på 70-talls briller med en HP eller Apple laptop på bordet, mens de ser dumt og totalt uforstående til deg.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (23 minutter siden):

Ser på det som en selvfølge jeg. At skatten og forbruket mitt blir tilbakebetalt til meg. Hvis ikke er det bare å privatisere helse og kommunale tjenester. Et minimumskrav er at det finnes et sosialkontor i nærområdet der de faktisk tar deg seriøst og lytter til deg. Fremfor å sette på 70-talls briller med en HP eller Apple laptop på bordet, mens de ser dumt og totalt uforstående til deg.

Kan hende du får et litt annet syn når du blir eldre og eller tenker litt grundig gjennom sakene. Forhåpentligvis er du ikke veldig gammel for slike uttalelser ser jeg på som særdeles umodne og lite gjennomtenkte og vitner om langt under middels kunnskap om hvordan ting henger sammen. 

Skatten du betaler betaler du jo ikke bare for deg selv på den måten at hvis du ikke har motatt noe som helst goder fra statskassa gjennom livet at du kan kreve skatten du har betalt tilbakebetalt. 

Det blir som om jeg skulle kreve pengene tilbake fra forsikringsselskapet hvis jeg har kjørt skadefritt i alle år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Salvesen. said:

Lol det er ikke som å vinne i lotto å bo i USA...

Kommer litt an på. Om man kommer fra en ok familie og gidder å skaffe seg en minst middelmådig utdannelse kan man lett få høyere levestandard enn hva vi har her på berget. Om man er født inn i fattigdom er det dog vanskelig å bryte ut av der.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nepa said:

Nå foreslår Høyre å fjerne fylkeskommunene, sikkert et innsparingstiltak det også. Det er dumt, for den neste regjeringen blir sikkert en Høyreregjering. Og fylkeskommunen stanser av og til galmanns-vedtak fra kommunene. 

Fylkesmann-rollen bør i så fall opprettholdes ja. Ellers kan jeg ikke se at fylkene bidrar med så mye.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Kan hende du får et litt annet syn når du blir eldre og eller tenker litt grundig gjennom sakene. Forhåpentligvis er du ikke veldig gammel for slike uttalelser ser jeg på som særdeles umodne og lite gjennomtenkte og vitner om langt under middels kunnskap om hvordan ting henger sammen. 

Skatten du betaler betaler du jo ikke bare for deg selv på den måten at hvis du ikke har motatt noe som helst goder fra statskassa gjennom livet at du kan kreve skatten du har betalt tilbakebetalt. 

Det blir som om jeg skulle kreve pengene tilbake fra forsikringsselskapet hvis jeg har kjørt skadefritt i alle år. 

Hvorfor skulle det være noe annerledes for meg da? Har ikke noe pensjon å forvente jeg.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (7 minutter siden):

Kommer litt an på. Om man kommer fra en ok familie og gidder å skaffe seg en minst middelmådig utdannelse kan man lett få høyere levestandard enn hva vi har her på berget. Om man er født inn i fattigdom er det dog vanskelig å bryte ut av der.

Nei, det er lite sannsynlig. Jeg har mange kollegaer fra USA og har oppholdt meg mye der borte. 
 

Bare det å få barn kan sette deg i gjeld livet ut. Mange er avhengig av tips og fortsatt må de bo i telt/bil. Å ta utdannelse kommmer stort sett med massiv gjeld osv. 

Ved dårlige tider får en sparken på dagen, selv i gode bedrifter og stillinger. Er en heldig får en severence. 

 

Generelt sett har en det mye bedre i Norge. Men er en eliten i USA så kan en ha det bedre enn I Norge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...