Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bobil/Campingvogn: Noen som har erfaringer med sanitæranlegg


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skal plassere denne da men så det var en annen tråd om bobil/campingvogn på denne delen av forumet så forsøker her.

Fundere på om jeg skal anskaffe meg en campingvogn, men har ikke noe erfaring med å bo i det, har aldri overnattet i en. Det jeg lurer på er hvordan badet fungerer, er det bare noe som en ønsker å bruke i nødstilfeller eller noe som er greit å bruke til vanlig? (F.eks. de som står fast på campingplasser (noe jeg ikke har tenkt å gjøre) pleier de å bruke badet i vogna eller det på campingplassen? Hvordan er det med muligheter for dusj? Hva ligger volumet på en typisk vanntank i en vogn på?

Så det som jeg kvier meg mest for toalettet, og hvordan det er å tømme dette. Hva slags løsninger finner en her, og blir det søl når en tømmer kloakken? Må en rense septiktanken på noen måte innimellom eller er det bare å tømme? Hva er vanlig størrelse på tanken?

Har de forskjellige produsentene forskjellige løsninger på baderom, eller er det stort sett det samme det går i, noen som har noen å anbefale over andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Cerent!
Det var mange spørsmål!

Toalettet:
Toalettet er normalt basert på en lukket kassett som må tømmes, enten når den er full eller ca hver 4. dag hvis noen har gjort noe "stort". Du har en kjemikalieblanding i kassetten som forhindrer lukt og dessuten gjerne er kraftig blåfarget så det er vanskelig å fantasere om det som ligger oppi der. Periodevis kan det også være nødvendig å rense denne tanken, fordi det kan bygge seg opp belegg i denne. Toalettet kan tømmes på de fleste campingplasser og enkelte kommunale steder.

Baderom:
Baderommet vil variere betydelig i størrelse avhengig av vogn/bobil. Du vil finne alt fra et "dokott" til et helt rom. Om du bruker det i nødstilfeller eller til vanlig vil vel være personlig preferanse. Jeg ville unngått å bruke dusj regelmessig fordi fukt kan medføre kostbare reparasjoner i en vogn/bobil (noen vil nok innvende at det går helt fint). 

Størrelsen på vanntanken varierer. I vår vogn har vi mulighet til å ha med 45 liter.

Lenke til kommentar

Svært få vogner eller biler som har septik, og mange av de mindre som har septik, får overvekt med fulle tanker.

Må opp på C1 for septik uten overlast. 

Det blir opp til deg som bruker dasset å vurdere om hvor ofte du er villig til å tømme det..
Vi hadde septik på cambingbilen, og brukte det minst mulig. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...