Gå til innhold

Isolere lyd fra lydanlegg mot nabo


Anbefalte innlegg

18 hours ago, bshagen said:

@Rune_says Det er TEK 10. Har snakket med utbygger som sier det ikke var krav til noen isolasjon over carport på tidspunktet det ble bygget og trodde kanskje at bjelkelaget ble litt "gitarkasse" mot naboen, noe han hadde erfart tidligere også. Hans tips var å blåseisolere bjelkelaget i himlingen til carporten

Rekkverket er ikke festet til veggene, men til terrassen/carporten. Jeg fikk tips av @ilpostino om å sette subben på en betongblokk, men har ikke koordinert noen test med naboen enda. Jeg kjøpte en på 50x50 og satt den på noen klosser jeg lagde til av kork (sånne til bjelkelag). Akkurat nå er det ganske mye snø på terrassen og jeg mistenker at dette faktisk hjelper litt på isoleringen, uten at det jeg kan si at det er noe annet enn synsing

Ang. ekstra gips og isolasjon, så lurer jeg på om det er har noen effekt, når vibrasjonene likevel går igjennom bjelkelaget? Kjipe er at jeg kan dundre på med musikk og film (når naboene er bortreist), når jeg går utenfor huset for å sjekke så kan jeg ikke høre noenting nesten. Så det forplanter seg rett og slett 

Du kan jo f.eks kjenne etter på bjelkelaget om du når opp fra under carporten. Du får jo da en rask og enkel test av hvor mye vibrasjon som forplanter seg gjennom bjelkelaget.

Med den lille subben du har så tviler jeg på at du kan spille høyt nok i rommet til at det blir ett problem da lyd i rom fort mister energi med mindre den fysiske kassen også er koblet direkte tilstrukturen. Lyd fra rom til struktur er neppe relevant her og om det er det så er det via vindusflater - vinduskarmer og inn i strukturen og det er det lite å gjøre med.

Jeg antar at veggen på bildet over er bakveggen din i stua med subben stående i hjørnet av huset og de eventuelle bjelkene som går inn i huset ditt og naboens ikke går rett under subben.

Uansett er det om å gjøre å isolere subbens fysiske tilknytting til rommet. Betonghelle med "gummi/kork" føtter hjelper nok endel med det. Om du vil ta den helt ut så er denne vannvittig effektiv:

https://oslohificenter.no/hoyttalere/hoyttalerstativ/isoacoustics-aperta-sub

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Si at når man bor oppå hverandre ligger det i bosituasjonen sin natur at man er nødt til å høre hverandre fra tid til annen.

Du skal ikke ikke få se film når du vil, eller ha på litt lyd på filmen så lenge det er før kl 23.00 og kanskje ikke hele dagen, hver dag.

Men så klart, sier man noe sånt er man jo nesten uvenner med folk med en gang her for folk kan ikke snakkes til og man skal ikke stå opp for sine rettigheter.

Skjønner at du ikke vil bli uvenner med de, det er alltid surt hvis det kunne vært unngått.

Du kan jo snakke med de? Si på melding at du starter et klipp på nettet nå med typiske action scener med høyt volum, skru gradvis ned lyden til de svarer på melding at de ikke hører noe lenger. Der har du funnet ditt "sweet spot" i volum som fungerer for deg og for dine naboer. Husk voluminnstillingene så vet du hvor grensen går, fysisk.

Evnt. er i hvertfall min erfaring at i mur/betong er det bassfrekvensen som er verst. Tenk dyp bass, drill/bor, trinnlyd. Kan du få slått ned litt der er det ikke sikkert volumet blir like relevant lenger. Funket for meg en gang :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@thatguy83Film blir mest på kvelden, typ 18-21. Så har aldri spilt høyt etter det, og det var egentlig ikke så høyt før det heller egentlig. Det var mest klager med den gamle subben, som hadde et element som spilte ned i parketten, den har jeg byttet og etter det har ikke hørt noe. Men jeg sitter fortsatt med en tanke om at de hører, men ikke sier noe.
Skal ta en prat med de uansett, sånn at vi finner en middelvei. Men jo mer jeg greier å isolere, des høyere kan jeg ha det før middelveien nåes, så derfor jeg spør litt etter råd her :) 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, bshagen said:

@AveMORphine Skal teste litt når jeg kommer meg hjem i fra jobbreise. Takk for tips ang Aperta, de på Arendal Sound skryter også veldig av disse. Har du testet de? :) 
 

@Slaps Takk for tips. Har du testet de? :) 

Bor i betongblokk med Audiophysic Virgo V (30hz-40khz) + Audiophysic Rhea2 Sub (går flatt ned til 20 og videre ned til 16) med ganske høy SPL potensiale. Og har ingen klager fra naboer etter at jeg satt subben på iso-pucks (da sub veier mer enn maks for en aparta) og Gaia til htt. Dro ikke mye på før jeg satt på isoacoustic da naboplageri ikke var målet med systemet. Men hadde dager jeg meldte til de ved sidene og under at nå skulle jeg spille litt. Ba om tilbakemelding, og fikk det ved normalt lyttenivå så da prøvde jeg ut forskjellige løsninger og endte opp med Isoacoustic til slutt.

Målt med mobil så ligger normal spl på rundt 80-85 men jeg har dager hvor jeg bare må "høre" om utstyret lever opp til navnet Audio Physic og spl kan enkelt bikke 90 og tom peak på 100. Så ja de funker.

Når htt og sub sto på vanlige ben, så testet jeg hvor mye jeg hørte ut i trappeoppgangen (som ikke er i direkte tilknytning leiligheten) og da kunne jeg enkelt høre når jeg lå rundt 80DB i leiligheten. Bqssen var klar og tydelig. Etter at jeg satt på isoacoustic er det ikke mulig å høre noe som helst fra min leilighet.

Sorbotane puter under subben hjalp endel men det var fremdeles mulig å høre den i trappen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

What is the difference between the Aperta Sub and ISO-Pucks?
The ApertaSub is a single unit that is very easy to setup underneath a subwoofer. It is a fixed size that does not fit all subwoofer sizes. The Aperta Sub includes Carpet Disks to provide a strong connection through carpeted surfaces.

The ISO-Puck models require multiple units underneath each subwoofer. The position of the ISO-Puck isolators can be adjusted, so the ISO-Pucks can be used with subwoofers of any size. The setup using the ISO-Pucks requires a little more effort to correctly position them underneath a subwoofer and orient them correctly. Carpet disks cannot be used with the ISO-Puck models. When used on a thick carpeted floor, one option is positioning a piece of granite or marble on top of the carpet.

ISO-Pucks virker som en forlokkende løsning, som også virker å være mer allsiding enn Aperta

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min sub veier 40 KG så den står på 3 Iso acoustic Orea Bourdeaux (14,4KG/stk x 3).

Var litt mer kronglete å plassere de 3 enn det ville vært med 1 fast firkanta ramme med 4 pucks vendt i riktig orientering så lenge skriften på den ene siden er korrekt.

Maks for Aperta Sub er for øvrig 36,3KG ellers hadde jeg nok valgt den. De tre Oreo B`ene kosta meg jo også 1/3 mer (3K vs 2K for aperta Sub).

Da puckene også er oppgitt til en gitt vekt, så er det begrenset fleksibilitet når alt kommer til alt. Dette gjelder stort sett alt av slikt. Sorbothane føtter f.eks har forskjellig massetetthet for forskjellige vektklasser.

Såvidt jeg husker så har TS en ASW10 som veier ca 12.5KG elns, så da er det Orea Bronze x 4 (3,6KG/stk) eller Orea Indigo x 3 (7,2KG/stk). Prisen på det blir da hhv 4*595 for bronze eller 3*695 for indigo. Da blir ikke 1995 for Aperta Sub så dumt etter min mening.

Edit: Men jeg skal ikke selge inn noe. Det er flere år siden jeg jobbet med hifi salg. Og som nevnt i første svaret mitt på denne siden så er vel første trinn å finne ut hvor mye vibrasjoner som faktisk går i bjelkene under terrassen før en gjør mer enn TS allerede har gjort med betonghelle og kork ;)

Det her blir litt sånn hvordan skyte spurv med kanon før en engang vet om spurven er der...

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 20.3.2023 den 17.35):

@Rune_says Det er TEK 10. Har snakket med utbygger som sier det ikke var krav til noen isolasjon over carport på tidspunktet det ble bygget og trodde kanskje at bjelkelaget ble litt "gitarkasse" mot naboen, noe han hadde erfart tidligere også. Hans tips var å blåseisolere bjelkelaget i himlingen til carporten

Rekkverket er ikke festet til veggene, men til terrassen/carporten. Jeg fikk tips av @ilpostino om å sette subben på en betongblokk, men har ikke koordinert noen test med naboen enda. Jeg kjøpte en på 50x50 og satt den på noen klosser jeg lagde til av kork (sånne til bjelkelag). Akkurat nå er det ganske mye snø på terrassen og jeg mistenker at dette faktisk hjelper litt på isoleringen, uten at det jeg kan si at det er noe annet enn synsing

Ang. ekstra gips og isolasjon, så lurer jeg på om det er har noen effekt, når vibrasjonene likevel går igjennom bjelkelaget? Kjipe er at jeg kan dundre på med musikk og film (når naboene er bortreist), når jeg går utenfor huset for å sjekke så kan jeg ikke høre noenting nesten. Så det forplanter seg rett og slett 

Jepp. Jeg har bodd (leid) 4 leiligheter hvor en var TEK17. Det faller fort sammen ved lavfrekvente vibrasjoner.
I mitt tilfelle så mistenker jeg at det er/var aggregater til ventilasjon og eller pumpene til vannbåren gulvvarme og eller installasjonen av dette som "rumla" 24/7. Alt kan bli satt i sving.
Så vidt jeg forstår for øyeblikket så kan "20 prosent" av befolkningen være plaget av dette. Å diskutere slikt med utleier, kommune, helsevesen er utfordrende hvis dem ikke merker det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

@AveMORphine Interessant test du gjorde med de paddene og ganske oppløftende. Det stemmer at jeg har ASW610, men om dette fungere tilfredsstillende (betongblokk og kork) så kommer jeg til å oppgradere til en Arendal sub, for ASW er akkurat et knepp for liten for det store rommet den står i og kan faktisk finne på å klippe litt. Så legger den ut på finn om jeg greier å få naboen fornøyd nok :) 

I så tilfelle så vurdere jeg 1961 S1 eller V1 og eventuelt noe fra ISOAcoustics 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 timer siden):

Jeg har samme sub som deg. 

Hvis du guffer på skikkelig, klipper den? Det gjør min nemlig. Har ganske stor stue, men trodde den skulle gi bittelitt mer 

@AveMORphine

Her er hva de sier om forskjellen på puck og oreo:

https://isoacoustics.com/the-orea-series-vs-iso-puck-series-differences/
 

Pucken er veldig mye billigere, tenker du det er like greit å gå for de istedet?

Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Hvis du guffer på skikkelig, klipper den? Det gjør min nemlig. Har ganske stor stue, men trodde den skulle gi bittelitt mer 

@AveMORphine

Her er hva de sier om forskjellen på puck og oreo:

https://isoacoustics.com/the-orea-series-vs-iso-puck-series-differences/
 

Pucken er veldig mye billigere, tenker du det er like greit å gå for de istedet?

Kan være ett alternativ ja. Jeg bytter nok ikke ut mine orea eller gaia men konseptet er jo mer eller mindre det samme med litt mindre hifi-tulling snakk om forbedret lyd... Jeg vil påstå at Gaia på Virgo var en av de største hakesleppene jeg har hatt mtp hifi, men for enkelte blir det fort litt "snake oil" vibes. (Virgo kostet jo også 60K + i sin tid så 6K for Gaia på de er "innafor" imo).

Er langt mindre overbevist om at Orea har stor lydmessig gevinst på sub utover hva vanlige iso-pucks kan gi.

Men før en begynner å kaste penger etter isoacoustics ol så er det vel best å finne ut om betonghelle  løste problemet med nabo`n. Ellers blir jo det hele litt poengløst mtp den opprinnelige problemstillingen.

Jeg for min del vet at her er alt betong, så her funker det gull å dempe kassene til htt og sub fra direkte kontakt med betongen. Jeg har også helt seperat ventilasjon med egen uttrekksvifte/kanal. Det er jo ikke sikkert at det samme vil skje hos deg med trebasert konstuksjon. Det er lettere å overføre lyd fra rom til tre-struktur enn det er fra rom til betong. Betongen setter jeg ikke i bevegelse med lyd uansett hva jeg gjør. Mens trehuset jeg bodde i før var en helt annen sak (riktignok var det vegger og tak med 30cm stenderavstand - men dog).

Kjenn etter på bjelkene, veggene osv. Bruk yttersiden av fingrene (så nærme knoker/ben i kroppen med minst mulig dempende "flesh" mellom beina i fingrene og overflaten du kjenner etter for vibrasjoner i).

Om vibrasjonene går i bjelkelaget på tross av betonghelle og gummi/kork så er det andre ting i konstruksjonen som settes i sving / forsterker vibrasjonene fra lyden i rommet (f.eks tomrom mellom bjelkelag som gips er festet i (gipsplaten blir da blir ett membran for å omgjøre lydenergi i rommet til bjelkelaget) og eventuelle tomrom blir "basskasser" for det membranet). Da må du eventuelt dempe rommet med ekstra gips ol. MAO en heeelt annen problemstilling du da må ta stilling til. Da vil tiltak for å begrense "direkte til struktur" vibrajons-tiltak som Isoacoustics ha langt mindre å si.

Jeg antar at du ikke har felles ventilasjon med naboen?

Edit:

Noe litt på siden av dette; Jeg antar at du har sand i stativene til htt ;) ? Kremt kremt. Hater syngende/ringende htt stativer.... ;)

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke vibrasjoner men at musikken (bassen) er plagsom for naboen. Selvom de ikke klager kan det godt være de er frustrert! To enkle løsninger for å respektere naboen,
1. Putt subwoofer på isolation pads og ut fra veggen. Skru ned volumet og spesielt bassnivået.
2. Bruk hodetelefoner

alt annet er bortkastet energi og penger.

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utfordringen med bass er at den fort oppleves mye mer plagsom for andre. Da andre kun sitter igjen med et meningsløst og ofte repeterende montont "restemønster" av dunkekyd. Det blir som om man selv skulle lyttet til subben i naborommet uten andre høyttalere på.

På sommeren har jeg noe ganger flyttet meg ut for å kunne høre musikken til nabo (når nabo også har hatt åpen veranda dør), det oppleves mer behagelig å høre hele musikken (selv med ulik smak), enn kun "restebassen" forvrengt i bygningsmasse. 

Tar med meg noen verdifulle tips her, takk. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

James Blake - Limit to your love.

https://tidal.com/browse/track/5256198

Bassen i denne er insane så den er en god test for hvor mye lyd som forplanter seg som vibrasjoner gjennom bjelkelaget. Sjekk da først med Sub slik den sto før (rett på egne ben på gulvet) og deretter på betong + kork løsningen. Sjekk først hva som er maks volum i rommet før Sub gir opp og klipper. Deretter finn ditt normale maks volum og sjekk bjelkene i carport for vibrajoner. Om det er VESENTLIG forbedring med betong + kork, så er nok mye løst med Isoacoustics.

Nyttig tone generator (online).

https://onlinetonegenerator.com/

Jeg kobler normalt sett laptop via bluetooth til bluesound node.

Nyttig for å kunne holde tone over tid. Og for å eventuelt finne problemfrekvensen(e).

Det skulle etter min mening ikke være for mye å forlange at du skal kunne spille høyt i ditt bygg uten å plage naben i sitt når dere kun er forbundet med en carport....

Edit: glemte lenke

Endret av AveMORphine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@AveMORphine Har ikke fyllt i sand nei, men det er såklart på skriveblokken det også :) 

Skal kjøre en skikkelig test når jeg kommer hjem. Blir spennende å se hvordan betonghella slår ut i effekt i svingene, som du sier så setter man treverk enklere i bevegelse enn betong. Litt derfor jeg tenkte kanskje det ville hjulpet å sette masse møbler og slik ute på terrassen også, har vurdert et boblebad etterhvert og. Det i min teori *burde* hjelpe litt på svingningene ville jeg tro (?)

@Ekspertkommentator Får inntrykk av at du tenker jeg spiller musikk og ser på film på full guffe som en tenåring, hehe. Men det er ikke tilfelle, vi snakker her om snakkevolum+, altså feks når jeg ser på film så skrur jeg opp bittelitt sånn at jeg får litt godlyd fra sub, men aldri kinovolum - ikke i nærheten en gang. Det forplanter seg rett og slett, jeg kan høre naboen gå ned trappa i sitt hus. Så det handler ikke om at jeg er en plage, dette er normalnivåer

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...