Gå til innhold

Isolere lyd fra lydanlegg mot nabo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vibrajonene først har forplantet seg i bjelkelaget er det veldig lite effektivt å prøve å dempe de slik han foreslår med isolasjon i/mellom bjelkelaget. Da vil du ha langt mer igjen for å legge ett ekstra lag gips fra veggens inside for å forhindre at vibrasjonene når bjelkelaget in the first place. Green glue + 12 eller 15mm gips vil da være langt mer effektivt om det er via veggen vibrasjonene forplanter seg. Når subben står på isoacoustics løsning er det ingen overføring av vibrajon til bjelkelaget i gulvet så da er det lydtrykket i rommet mot veggens gips (og vinduer etc) som overføres til bjelkelaget fra veggen din til carport bjelkelaget og til naboens "veggbjelkelag".

Om bjelkene i carport er "bokset inn" uten isolasjon mellom bjelkene så ja, da blir "tomrommet" en forsterker for vibrajonene i bjelkene og du kan ha nytte av å fylle tomrommet med isolasjon. Men da er det minst like effektivt å åpne opp på undersiden slik at det ikke blir en "høytalerkasse forsterkning" pga at det er lukket. Det blir litt som å ta ett bass-element ut av kassen i en sub.

Men når alt kommer til alt så er det sikkert mye å hente på å bruke isoacoustics for å forhindre at vibrasjonene når strukturen. Om det fremdeles er plagsom bass hos nabo så er det imo først greenglue + gips før en begynner å se på andre isolasjonsløsninger. Hør med gutta på AVshop. De har peil på slikt (greenglue etc, tror ikke de har mye erfaring med isoacoustics ol though).

Edit: Jeg ville også unngått å se på Arendal 1V og heller gått for 1S da den blir langt mer enkel å isolere mot uønsket vibrasjonsforplantning til strukturen (lukket sub, ikke bassrefleks med port som slår rett i veggen).

Edit2: kan også med fordel sjekke ut mass loaded vinyl "gardiner" foran vinduet ved siden av sub og ut mot plattingen.

https://soundproofcentral.com/diy-mlv-curtains/

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2023 at 6:19 AM, bshagen said:

Men jeg sitter fortsatt med en tanke om at de hører, men ikke sier noe.
 

 

Dansk studie, 

"Neighbour noise annoyance is associated with various mental and physical health symptoms: results from a nationwide study among individuals living in multi-storey housing"

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-7893-8

Min erfaring er at de fleste har høy toleranse for trafikkstøy (white noise) sammenlignet med bass dunking som ødelegger konsentrasjon og evne til å slappe av. Det er utrolig lite som skal til av bass lyd og vibrasjoner for å irritere når støynivået ellers er rundt 30 dBA i soverrommet!

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Ekspertkommentator said:

 

Dansk studie, 

"Neighbour noise annoyance is associated with various mental and physical health symptoms: results from a nationwide study among individuals living in multi-storey housing"

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-7893-8

Min erfaring er at de fleste har høy toleranse for trafikkstøy (white noise) sammenlignet med bass dunking som ødelegger konsentrasjon og evne til å slappe av. Det er utrolig lite som skal til av bass lyd og vibrasjoner for å irritere når støynivået ellers er rundt 30 dBA i soverrommet!

Ok, jeg er av den enkle oppfatning at når en velger å bosette seg i blokker ol, så må en regne med at andre lever sine liv i sine enheter. Jeg har hatt naboer som er håpløse og som etter at noe har blitt tatt opp med de face to face har ignorert og eskalert sin asosiale adferd. Og ja der finnes langt verre ting en kan høre enn bass-slag i ny og ne (krangling med banking (som kan være mishandling), sexlyder, skriking osv osv). Og min erfaring med hifi-entusiaster in general er at de gjør alt de kan for å begrense dette (og nei rånere er ikke hifi-entusiaster). Se bare på tiltakene som bshagen her snakker om... Og ikke minst hvor viktig det er for han å ikke plage naboene sine.

Jeg for min del har brukt MYE penger og tid på å begrense min hobby fra å plage de rundt meg, og har lykkes med det. Jeg er på god talefot med alle rundt meg. De som bor i denne blokken i det minste. Jeg har også hatt naboer som har blitt plaget nok til at de klager meg inn til styrer ol uten å ha sagt ett ord til meg direkte selv når jeg har spurt. Og nå har jeg den tilnermingen at med mindre det er i ro-tid så er det ikke mitt problem (om de hører noe som helst fra min leilighet nå så må de virkelig gå inn for det). Om noen velger å ligge med øret direkte på betongen for å "bli plaget" så er det ikke mitt issue etter de tiltakene jeg har gjort. Og nå er 99,9% av de klagene som kommer også ikke meg (men noen andre som har fest uten å ha isolert leiligheten). Og i rotiden bruker jeg headphones (om jeg skulle føle for å spille musikk/film/dataspill). Og på sommeren når alle vinduer og dør til balkongen er åpen så bruker jeg også headphones (ANC basert da det er en idrettsstadion like ved hvor PA annlegget blir brukt langt mer enn det burde imo, men so what. Jeg har valgt å bli værende her). Og ja jeg har bodd steder hvor jeg har måttet ha ANC hodetelefoner for å i det hele tatt fungere som ett normalt menneske, og INGEN av de lydene var bass fra en nabo.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (58 minutter siden):

 

Det er utrolig lite som skal til av bass lyd og vibrasjoner for å irritere når støynivået ellers er rundt 30 dBA i soverrommet!

Igjen, jeg lurer på om du ignorerer det jeg skriver (?), jeg driver ikke av å dundrer på med musikk til langt utpå natta. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (19 timer siden):

Når vibrajonene først har forplantet seg i bjelkelaget er det veldig lite effektivt å prøve å dempe de slik han foreslår med isolasjon i/mellom bjelkelaget. Da vil du ha langt mer igjen for å legge ett ekstra lag gips fra veggens inside for å forhindre at vibrasjonene når bjelkelaget in the first place. Green glue + 12 eller 15mm gips vil da være langt mer effektivt om det er via veggen vibrasjonene forplanter seg. Når subben står på isoacoustics løsning er det ingen overføring av vibrajon til bjelkelaget i gulvet så da er det lydtrykket i rommet mot veggens gips (og vinduer etc) som overføres til bjelkelaget fra veggen din til carport bjelkelaget og til naboens "veggbjelkelag".

Om bjelkene i carport er "bokset inn" uten isolasjon mellom bjelkene så ja, da blir "tomrommet" en forsterker for vibrajonene i bjelkene og du kan ha nytte av å fylle tomrommet med isolasjon. Men da er det minst like effektivt å åpne opp på undersiden slik at det ikke blir en "høytalerkasse forsterkning" pga at det er lukket. Det blir litt som å ta ett bass-element ut av kassen i en sub.

Men når alt kommer til alt så er det sikkert mye å hente på å bruke isoacoustics for å forhindre at vibrasjonene når strukturen. Om det fremdeles er plagsom bass hos nabo så er det imo først greenglue + gips før en begynner å se på andre isolasjonsløsninger. Hør med gutta på AVshop. De har peil på slikt (greenglue etc, tror ikke de har mye erfaring med isoacoustics ol though).

Edit: Jeg ville også unngått å se på Arendal 1V og heller gått for 1S da den blir langt mer enkel å isolere mot uønsket vibrasjonsforplantning til strukturen (lukket sub, ikke bassrefleks med port som slår rett i veggen).

Edit2: kan også med fordel sjekke ut mass loaded vinyl "gardiner" foran vinduet ved siden av sub og ut mot plattingen.

https://soundproofcentral.com/diy-mlv-curtains/

Hm. Intressant. Jeg er leietaker av en garasjeleilighet. Etg. 1 er garasje og etg. 2 er leilighet og jeg opplever vibrasjon i leiligheten, spesiellt i endene av "langsiden".

Garasjen er seksjonert i 3 deler med skillevegger. Den ene delen er et maskinrom for vannbåren gulvvarme. Maskinrommet (~5m2) huser en sirkulasjonspumpe og en varmepumpe i et skap (kombiskap størrelse).
Alt er installert og godkjent i 2005

Skapet med varmepumpen genererer en del lyd og det er mye resonanser i de to andre seksjonene.

Jeg har forsøkt å behandle deler av rommene og jeg tror jeg har fått ryddet bort noen frekevenser, men de lavfrekvente er der fremdeles. 
Etter å ha lest innlegget ditt her så regner jeg med at dette forplanter seg til bjelkelaget og kanskje øvrig reisverk.
Det er ikke vibrasjon midt i leiligheten, men som nevnt, kun endepunktene. Eller det er hva jeg tror nå.
Det er ikke første gang jeg har bodd i leiligheter hvor dette oppstår. Aggregat-, vifte- og pumpeprodukter virker installert "over en lav sko".

t.

 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 15.3.2023 den 15.57):

Men dypbassen besto? :) 

Bassen skal jo komme gjennom trykkbølger i luften, ikke konstruksjonen.
Siden lyd har forskjellig hastighet i luft og fast materiale, så ender du opp med dårlig lydbilde fordi du først kjenner bassen fra konstruksjonen, og så kjenner den fra luften.

Lydhastigheten er feks 343m/s i luft og 3700m/s i betong og treverk. Så du vil i praksis bare forbedre lyden ;)

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 3.4.2023 den 16.35):

Når vibrajonene først har forplantet seg i bjelkelaget er det veldig lite effektivt å prøve å dempe de slik han foreslår med isolasjon i/mellom bjelkelaget. 

Greide å hoppe over hele dette innlegget ditt, beklager! Leser på mobil mens jeg er ute på riggen 😅

Det du skriver er bittelitt oppløftende, for å ordne med ekstra gips kunne jeg tatt som en del av litt oppussing i stua og kanskje bytte farge i samme slengen. Er uteolig spent på om betongplata holder, hvis så - ville isoacoustics være «like bra» som betongen, eller ville du kjøpt isoacoustics som et tillegg til å ha oppe på betongplata?

Jeg vurdere aller mest 1S også, jeg pleier å foretrekke lyd i fra lukkede kasser. Litt fra gamle dager der vi bygde litt i bil, jeg foretrekker tight lyd over rumling. Dessuten er 1S penere mtp plasseringsvennligheten :) 

Ang gardiner. Har kikket endel på det også, ønsker meg noen som mørkelegger skikkelig og samtidig henger pent og rett. Takker for tispet ditt! :D

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

Greide å hoppe over hele dette innlegget ditt, beklager! Leser på mobil mens jeg er ute på riggen 😅

Det du skriver er bittelitt oppløftende, for å ordne med ekstra gips kunne jeg tatt som en del av litt oppussing i stua og kanskje bytte farge i samme slengen. Er uteolig spent på om betongplata holder, hvis så - ville isoacoustics være «like bra» som betongen, eller ville du kjøpt isoacoustics som et tillegg til å ha oppe på betongplata?

Jeg vurdere aller mest 1S også, jeg pleier å foretrekke lyd i fra lukkede kasser. Litt fra gamle dager der vi bygde litt i bil, jeg foretrekker tight lyd over rumling. Dessuten er 1S penere mtp plasseringsvennligheten :) 

Ang gardiner. Har kikket endel på det også, ønsker meg noen som mørkelegger skikkelig og samtidig henger pent og rett. Takker for tispet ditt! :D

Isoacoustics virker best når hver side kan suge seg fast. Dvs både i sub på oppsiden og i gulv fra bunnen. Så med mindre betongblokken er glassplan så vil jeg anta at det blir best som en erstatning for betongløsningen.

Isoacoustics er bedre enn betongen (ellers returnerer en de på åpent kjøp imo).

Kom over flere gardinløsninger da jeg titta på en leilighet med mye vinduer (gulv til tak vinduer i tre retninger fra stua). Så hadde vært litt merkelig med greenglue og gips over de vinduene... lol.

Noe nytting info her:

https://www.luxaflex.no/blogg/lyddempende-gardiner-bedre-akustiskk/

MLV gardiner er nok også noe de kan tilpasse om lommeboken er tykk nok (tykkelsen på gardinen stiger nok i samsvar med prisen....).

Men ja, oppussing for lyd er ikke et helt ukjent konsept...

Har også sett på Sonopan som ett alternativ / addition til greenglue + gips. Men vet ikke om det er tilgjengelig i Norge.

https://sonopan.com/

 

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Standard gardinene har nok begenset effekt på annet enn akustikken internt i rommet. Har nok også meget begrenset effekt på lave frekvenser. Fordelen med dem er jo at de ser bra ut og at en kan få tilpasset de (kanskje de kan lage gardiner med MLV "fylling"?).

Når det gjelder Iso / betong / svs så er det jo litt forskjellige teknikker hvorav jeg tror at SVS + Betong kan fungere sammen, mens Iso trolig fungerer best alene. Så da blir det ett spørsmål om hva som fungerer best som helhet hos deg og for deg (stilmessig). Iso er jo relativt beskjedent sammenlignet med Betong (eventuelt Betong +SVS).

Men det er jo bare å bestille iso-pucks og SVS samtidig og så returnere det som ikke når opp til forventningene.

Edit:

Relevant Quote fra https://soundproofcentral.com/diy-mlv-curtains/

Of course, there are many types of acoustic curtains on the market, but these aren’t brilliant.

They often contain an extra layer of something like felt or wool, which, in fabric terms, is relatively mass-rich. However, in soundproofing terms, these do next to nothing.

If you’re lucky, acoustic curtains will have an STC of 20. Therefore, using MLV on its own will be almost twice as good.

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 4.4.2023 den 23.28):

Interessant det du sier om iso vs betongblokk, skal teste å se om det er forskjell. Vurderer også SVS soundpath, men er litt usikker på hva som er best 

Jeg ville satset på IsoAcoustic sitt stativ for subwoofer. 1990 kr for hele greia og takler subwoofere inntil 36,3 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (22 timer siden):

Jeg ville satset på IsoAcoustic sitt stativ for subwoofer. 1990 kr for hele greia og takler subwoofere inntil 36,3 kg.

Ikke umulig at det der jeg kommer til å havne :) 
 

@AveMORphine MLV gardiner ser litt mye ut, etterhvert som jeg ser mer på det. Prøver å holde stua litt "damevennlig" også, hehe. Tror nok jeg går for gardinere, og siden du sier at akustiske gardiner ikke er noe særlig, så kanskje jeg heller bare skal gå for helt mørkeleggende gardiner i stedet. De er litt tyngre enn vanlig, kan i alle fall ha litt mer effekt på stående bølger (?). Jeg har det på noen av vinduene mine i dag også, men jeg er ikke fornøyd med utseende på de, så skal bytte de ut uansett og så skal jeg ha de på de andre vinduene i stua/kjøkkenet også, sånn at det blir likt. Har helt åpen løsning med kjøkken/stue oppe, samt trapp ned. Det gjør ting litt utfordrende, hehe

Oppdatering, jeg har kommet meg hjem fra jobb. Ingen hjemme hos naboen på verken den ene eller andre siden, så tid for litt testing. Kjenner på borda i himlingen når jeg spiller HØYT (langt forbi der jeg pleier) og kan ikke kjenne noen vibrasjoner. Testlåt var Unstoppable - The Score, Love me Again - Wide Awake (rå låt) og Limit Your Love - James Blake (takk for tips). Unstoppable har et refreng som har en rimelig lav bassfrekvens for de som ikke har hørt det. Hører musikken i det fjerne, men det er ikke høyt på utsiden av huset, og som sagt ingen vibrasjoner.

Testet også med Main Theme låta til Fallout 4, for å simulere litt film-musikk (ja det er et spill, men  sjekk den ut så skjønner dere hva jeg mener) og Universal introen *gåsehud* også kjørte jeg King Kong v. rex fight 4K HDR (ligger på youtube). Flere testlåter/lydspor mottas med takk, vanskelig å finne på noe lurt på sparket når man står der! Jeg kan ikke si jeg syns det er så forferdelig på utsiden av huset, men det gjenstår en test og det er nemlig inne hos de, så vi får se når de kommer hjem :) 

Nytt i stua er ikke bare betongblokka, men også 300x200cm IKEA Stoense teppe med ganske høy bust. Dette teppe var faktisk bittelitt for lite (!) for sittegruppa, så må finne på noe der også. Dette var uansett tungt og godt, og jeg mistenker at det kan hjelpe bittelitt på å redusere svingninger i parketten (?), men dette er bare min logikk og det trenger ikke ha rot i noe faktum. Ekkoet i stua har *nesten* forsvunnet også, noe som også er hyggelig, men jeg har et par hull som jeg ønsker å tette. Vurderer noe kunst eller noe som kan redusere enda litt mer ekko på en vegg som er litt tom. Ny gardiner skal jeg også ha, så det vil også hjelpe på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg ett stort akustisk dempebilde herfra etter hvert. 

https://www.akustikksenter.no/nettbutikk/akustikkbilder/

Og nå som htt er løftet opp av isoacoustics Gaia så er det plass til en absorbent under bass porten (mellom fremre og bakre "benstang").

201916_131952_QNDUMF.thumb.jpeg.49b562be4622cc317a8c3b830a278b1c.jpeg

Regner med at jeg kan få laget ett par som er opptil 22x22cm som da ikke vil stikke veldig mye ut på sidene. Har hatt ett langlugga teppe under htt med hell før så regner med at ett par absorbenter vil kunne være en ide der ved bassport utløpet (noe de snakker om med normale htt med port vendt bakover).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Og BTW. Testet du med subben slik den sto før VS med betongblokk løsningen ?

Det er en enkel og relevant metode for å sjekke om det er forskjell uten å blande inn naboene. ;)

Det er ikke sikkert at du vil kjenne vibrasjonene i bjelkelaget uten å kjenne rett på de. Unngå å kjenne på det samme bordet som du står/sitter/ligger på i det minste.... ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Slaps skrev (På 7.4.2023 den 17.44):

Du kan også måle hvordan responsen er med en mobiltelefon f.eks. "Decibel X" til iOS. Evt. "House Curve" hvis du vil lage EQ etc.

Kjempetips, mange takk! :D

@AveMORphine Ja, testet med og uten, kjente egentlig ikke noe særlig forskjell skal jeg påstå. 
 

MEN! Oppdatering! For nå har jeg kjørt Jurrasic Park-testen med naboene, der jeg testet T-rex scenen mens de var hjemme og jeg ble med for å sjekke, både på barnerom og i stua som er nærmest meg. Sjekket også med litt skikkelig EDM (dunkelyder er kjekt og teste) og konklusjonen var at de godkjente nivået og at de ikke syns det var plagsomt. Og da makset jeg hva anlegget klarte, noe jeg ikke vanligvis driver med.
 

Personlig så syns jeg dunkingen var verst fra musikken, men det er noe jeg aldri spiller så høyt, det er mer filmlyden jeg er opptatt av men de godkjente musikklyden også. Så er veldig lettet nå :D 

@ilpostino Så betongkladden din kan fort ha hjulpet på! Takk! 
 

Neste blir nå å teste med noen føtter i stedet, som vi har diskutert, da dette selvsagt ser litt bedre ut. Vurderer også en sub til for å få fjernet litt stående bølger i rommet, har så mange hull. Kikker litt på Arendal må jeg innrømme, de har mye fint :) 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...