Gå til innhold

Hvordan fjerne rike sine sugerør nede i NAV-budsjettet: Omorganisere sosial-hjelpen?


Anbefalte innlegg

Hadde ikke trådstarter vært så misunnelig av seg, så ville spørsmålet vært
Hvordan sørge for at NAV ikke sløser bort skattepengene til unødig bostøtte?
istedenfor
Hvordan fjerne rike sine sugerør nede i NAV-budsjettet

Med trådstarters førsteinnlegg er hele premisset for denne tråden helt borti natta til en slik grad at jeg ikke skjønner hvorfor folk gidder å forsøke å diskutere det en gang.

Det er ikke et problem at noen tjener penger på en tjeneste. Hvis det plutselig skal bli et problem, så må vi avvikle hele samfunnet vårt, og ingen vil få det bedre av det.

Om NAV utbetaler mer i bostøtte enn hva som er nødvendig, så er DET problemet som må fikses. Og i så fall må man starte med å vise til at de faktisk gjør det først, ellers er det ikke noe å diskutere.

Tenker man bare penger, så har visse partier/mennesker påpekt i årevis at vi fint kunne lagd billige ghettoer med asylsøkere og sosialklienter utenfor byene, men nå medfører det andre samfunnsproblemer som ikke nødvendigvis blir billigere i lengden. Om man skal ha et humant grunnlag, så trenger man å spre disse grupperingene utover slik at det er mulig å ha normale liv for dem også, og da vil ikke alltid boliger være verken billige eller lett tilgjengelige dessverre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, black said:

Hadde ikke trådstarter vært så misunnelig av seg, så ville spørsmålet vært
 

Det er sjeldent jeg skriver lol. Den forrige gangen var den gang MSN messenger fantes. LOL

 

Quote

Hvordan sørge for at NAV ikke sløser bort skattepengene til unødig bostøtte?
 

Direkte oversatt: hvorfor kan ikke folk bo på gata?

 

 

Quote

Det er ikke et problem at noen tjener penger på en tjeneste. Hvis det plutselig skal bli et problem, så må vi avvikle hele samfunnet vårt, og ingen vil få det bedre av det.
 

Trist at du har kreft, eller er 95 år gammel. Jeg vil gjerne tjene penger på din ulykke. HVA? Mener du at det er galt av meg å tjene penger på din ulykke? IKKE VÆR SÅ MISSUNNELIG! Jævla sosialist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (11 minutter siden):

Trist at du har kreft, eller er 95 år gammel. Jeg vil gjerne tjene penger på din ulykke. HVA? Mener du at det er galt av meg å tjene penger på din ulykke? IKKE VÆR SÅ MISSUNNELIG! Jævla sosialist!

Mener du at leger ikke skal ha betalt for å gjøre jobben sin fordi den er nødvendig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 14.3.2023 den 21.00):

Systemet i Sverige der det offentlige har eierskap i leilighetene er mye bedre. Dette ikke kun til trygdede eller omsorgsbolig. Men vanlige folk med yrker og familier.

I Norge er dette kun på omsorgsboliger, og enkelte trygdeboliger.

Bedre fordi det er høyere standard og kvalitet, samt rimeligere iforhold til bokvalitet. Greit at leia går tilbake til kommune også.

Jeg er fristet av tanken på at alle nye større boligprosjekter skal ha 3-4% enheter som skal leies ut til svake grupper (tildelt av NAV). Så får man spredt de som sliter jevnt utover heller enn å samle alle på ett sted. Spesielt for barnefamilier sånn at de ungene får en tilnærmet vanlig oppvekst.

Om det betyr at alle som kjøper leilighet må betale litt mer eller om vi skal betale det sammen vet jeg ikke.

En jeg kjenner hadde «vaktmester-leiligheten» i mange år. Han fikk redusert husleie mot å bytte lyspærer og måke litt snø. Og kunne derfor leve av hobbyen sin. Kanskje jeg hadde hatt det bedre om jeg var trygdet og hadde en leilighet med lite utsikt og måkte snø sammen med et bredt utvalg folk, enn om jeg satt i et stort kompleks sammen med andre trygdede uten mål og mening.

Antageligvis er det noen av oss som har ekstremt lav «bo-evne». De som kan finne på å lage bål på stua, kaste sofaen ut av vinduet og lign. Men som fremdeles er for frisk til å være under behandling. Kanskje kunne kommunen lage spesielle blokker som tålte en støyt, som hadde en slags vaktmester/vakt-tjeneste, som var lett å spyle rent og hvor man begrenset skaden de kunne påføre hverandre. Et sted mellom leilighet og glattcelle?

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Gouldfan said:

Kan de de gjelder slutte med å gå på person?

 

«Idiotisk» og «jævla» og «CAPSLOCK ARGHH!» er ikke ok ordbruk på forums.

Prøv å ordlegge litt bedre, og skru ned temperatur 3 hakk, det er nok krig i verden som det er.

 

Hva er anførselstegn? Hvordan fungerer magneter? Er for øvrig enig. Det hadde vært noe annet om det var all caps in anger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner tendenser til positive informative bidrag i denne tråden etter litt graving i søpla 🙂  For eksempel Gouldfan nevne eksempler fra Sverige. knuting sitt eksempel på vaktmester-bolig er jeg litt usikker på fordi sosialhjelp-mottagere ikke har lov til å tjene uten straks å få redusert sin NAV-støtte. Å bo i vaktmester-bolig betyr vel at en får registrert inntekt på vaktmester-jobb? Det blir vel vanligvis ekstra inntekt-skatt av å bo i vaktmester-bolig? Så ikke noe (økonomisk) poeng for en sosialhjelp-mottager å foreslå å flytte til vaktmester-bolig?

*Mitt* hoved-poeng (kjepphest) er at det sannsynligvis finnes en del sosialhjelp-mottagere som godt kunne tenke seg (frivillig) å flytte til noe billigere mot at en fikk en del av pengene som blir spart på den måten. Selvsagt finnes det ressurs-sterke sosialhjelp-mottagere og de trenger ikke å bli satt under administrasjon. Jeg har bl.a. snakket med tidligere professorer og høyere militære (ja utlendinger) som går på trygd i Norge. Det er skatte-penger å spare ved at de kan få mer medvirkning som også de kunne tjene på - men jeg aner ikke hvor mye. Skulle gjerne visst. Kanskje tilsvarende 500 kr mindre i skatt for meg? I så fall en vinn-vinn situasjon for både NAV-ere og meg 🙂

 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

knuting sitt eksempel på vaktmester-bolig er jeg litt usikker på fordi sosialhjelp-mottagere ikke har lov til å tjene uten straks å få redusert sin NAV-støtte. Å bo i vaktmester-bolig betyr vel at en får registrert inntekt på vaktmester-jobb? Det blir vel vanligvis ekstra inntekt-skatt av å bo i vaktmester-bolig? Så ikke noe (økonomisk) poeng for en sosialhjelp-mottager å foreslå å flytte til vaktmester-bolig?

Poenget mitt var å prøve å rigge om systemet til noe bedre. Hvis dagens støtteordninger er til hinder for å oppnå dette "bedre" så er det naturlig å se på disse støtteordningene.

Det sagt så tror jeg at personen jeg refererte til ikke betalte ekstra skatt. Han betalte fremdeles husleie (om enn rabattert), og  arbeidsoppgavene var uformelt beskrevet.

Jeg prøvde å tolke dette inn i en litt større kontekst hvor man kan bo et sted og med naboer som man "egentlig" ikke har råd til. Men ved å gjøre noen ekstra oppgaver, godta dårligere utsikt etc så kan det tenkes at alle vinner på det.

 

Jeg har hatt studentjobb sammen med mennesker som var 50% trygdet, og som var i en situasjon hvor det å jobbe 1 time overtid en dag gjorde at de bikket over 50% og derfor mistet hele trygda for 2 uker. Det synes som et hårreisende utslag av regulering som gir folk sterke insentiver til å jobbe mindre enn det som er mulig.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Jarmo said:

Vil anbefale å kommentere i tillegg til linker (altså ikke bare poste nakne linker).

Så til saken: forstår jeg riktig at dette er et eksempel på at kommunen prøver å melke staten via bostøtte?

(slik at folk utfor Oslo-området skal betale for kostbar leie/bostøtte i Oslo)

En måte å melke folk utfor Oslo-området er jo at NAV (i Oslo) bøtter ut sosial-hjelp som til slutt ender opp hos kommune og kapital-eiere 🙂  Forstår godt at folk (middelklassen/rike) i Oslo-området er for å ha mange sosial-klienter i sitt område (selvfølgelig godt gjemt unna dem selv).

BM: ikke kom med antydninger om at Oslo styres av sosialister....

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Øremerkede midler til husleie for fattige overført fra staten til kommunen. Kunne det hjelpe?

Fattige har egentlig ikke råd til å bo i storbyene, men prisene begynner å bli høye utenfor også. Jeg synes vi i alle år har hørt om eldre damer som blir tvunget til å gå på boligjakt etter å ha vært bosatt på det samme stedet hele sitt voksne liv. Det er ganske usosialt. De flytter samtidig i fra nærmiljøet og der de føler seg trygge, venner og bekjente. Eldre tåler mindre forandringer enn yngre.

Gettoer for fattige kunne vært noe. Vil de bare har rikinger bosatte i Oslo by i fremtiden?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 13.3.2023 den 22.43):

Riktig. Og det er ikke lett å finne statistikk på hvor mange milliarder som går fra NAV-budsjettet og til ganske så passive mottagere av kapital-inntekter. Jeg tenker ikke på å "ta de rike" - greia er heller at noen av oss "rike" ikke liker å betale skatt som via NAV går til "snyltende kapital-inntekter" 🙂  Jeg liker ikke å betale for huller og sugerør i stats-kassa 🙂  

Det kan være politisk kontroversielt å få fram hvor mange milliarder som vi må betale for å dekke slike kapital-inntekter?

Du får flytte til utlandet etter alle de andre stakkars rikingene da vettu, hvis det er så ille å bo i Norge. God tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (5 timer siden):

Du får flytte til utlandet etter alle de andre stakkars rikingene da vettu, hvis det er så ille å bo i Norge. God tur 🙂

Vel dyre Hospits, rølpa muggleiligheter som Otto Jespersen/Birger med rullingsen får av Sosial eller kommunen? 

Jeg har vært på besøk slike steder, stakkars folk. Kanskje NRK kan ta en tur til Pellygata eller Damhaugen og lage en episode "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu"? 

Og spurt sosialen eller kommunen hvordan det er mulig..

Altså de private haiene som håver inn millioner kroner av skattepengene uten vaktmester....

Hvor vanskelig er det at kommunen drifter dette som ok standardiserte trygdeboliger slik som med de gamle og ordner vaktmester..

Inntektene/utgifter kan de ta over husleie.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det går en stor pengestrøm gjennom NAV og som mange selvfølgelig prøver å øse fra. Spørsmålet mitt er hvordan en kan unngå urimelig lekkasje og slik at det blir vinn-vinn for både NAV-klienter og skatte-betalere. Det er sikkert flere tilnærmelser til dette spørsmålet. En mulighet er å la NAV-brukere dra nytte av ressursene som de har og la de tjene på det. Det løser dog ikke "alle" problemene.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...