Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensin eller disel bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis hvor langt du kjører hver måned som avgjør, men snarere hvor lang hver enkelt tur er? Dersom du kjører mange veldig korte turer, så risikerer du at en diesel motor soter seg ned. Dette skyldes at det produseres en del sot i en diesel motor så lenge den ikke er varm nok til å forbrenne sotet. Dersom du kjører lengre tur, så rekker motoren å bli varm nok til at den "brenner seg selv" ren for sot. Mange skal ha det til at nyere diesel motorer nå har løst dette problemet? En bensin motor er ikke plaget med dette i like stor grad. 

Må legge til at jeg ikke er noe bilkyndig. Har foreldre som har sotet ned diesel motor to ganger pga hyppig småkjøring. Jeg gikk selv for en bensin motor sist gang jeg handlet bil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, peterjohn said:

Hei, skal kjøre rundt 500 km i måneden i byen området ikke på fjellet.

Elbil.

Det er billigere drivstoff, mindre vedlikehold, billigere bompasseringer, billigere parkering også viare.  500km i mnd er i tillegg fullstendig triviell kjørelengde; brukt Leaf fra 2012 takler det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, barfoo said:

Elbil.

Det er billigere drivstoff, mindre vedlikehold, billigere bompasseringer, billigere parkering også viare.  500km i mnd er i tillegg fullstendig triviell kjørelengde; brukt Leaf fra 2012 takler det.

Kun dersom du kan lade privat.. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...