Gå til innhold

Ødelagt ipad (men knust glass)


handbook

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en ipad. Tre år gammel. Glasset har en sprekke ("knust"). Plutselig nå feiler den ved oppstart. Blinker, og vil ikke starte. Prøvd gjenoppretting. Feilmelding 4013. Leverer den så for reklamasjon, men får beskjed om at;
"Nei Enhet har en feil som gjør at man ikke får lagt inn ett nytt operativsystem. Det kan være maskinvarefeil. Enhet har en knust skjerm som gjør at garanti/reklamasjon ikke er mulig. Prisoverslaget gjelder bytte av enhet fra Apple. Vi ber deg vennligst besvare vår henvendelse innen 14 dager. Mottar vi ikke svar blir vi dessverre nødt til å returnere din enhet ureparert og debitere for undersøkelse, administrasjon og frakt. Takk på forhånd. Med vennlig hilsen (..)"

Stemmer dette? Kan de avslå reklamasjon pga en annen skade som ikke er relatert til problemet jeg reklamerer på?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
handbook skrev (6 minutter siden):

Stemmer dette? Kan de avslå reklamasjon pga en annen skade som ikke er relatert til problemet jeg reklamerer på?

Hvordan kan du vite at det som forårsaket knust skjerm ikke har gitt skade på andre deler av produktet som på sikt har ført til svikt? Beste deal er nok å akseptere bytteenhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vet vel ingen av oss før det er undersøkt. Men det som åpenbart taler imot er at skjermen fungerer normalt når jeg setter iPad i MTU (ingen blinking) i tillegg til at glasset har hatt beskyttelsesglass over i de ca 2 årene hvor sprekken har vært der.

Foreslått bytteenhet koster ca like mye som en ny 9. generasjon.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor stor sprekken er i skjermen hos deg, men husk at skjermen og gir strukturell styrke til resten av enheten. Så en knust skjerm kan få følgefeil med for eks løs eller ødelagt kabel, brudd i hovedkort etc samt potensielt fremmedlegemer som har kommet seg inn i iPadens innmat.

I tillegg så vil en ødelagt/knust skjerm over tid bli verre mtp bevegelse/temperaturendringer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MKap said:

Det ligg på leverandøren/verkstaden å forklara korleis den knuste skjermen kan ha ført til feilen du reklamerer på. Dei kan ikkje avvisa ein reklamasjon basert på andre feil ved produktet utan at det er ein årsakssamanheng mellom dei to.

De tar seg allerede friheten til å fakturere meg et kontrollgebyr her uten å ha forklart dette. Er det noe relevant lovverk å henvise til her?

1 hour ago, nomore said:

Nå vet ikke jeg hvor stor sprekken er i skjermen hos deg, men husk at skjermen og gir strukturell styrke til resten av enheten. Så en knust skjerm kan få følgefeil med for eks løs eller ødelagt kabel, brudd i hovedkort etc samt potensielt fremmedlegemer som har kommet seg inn i iPadens innmat.

I tillegg så vil en ødelagt/knust skjerm over tid bli verre mtp bevegelse/temperaturendringer.

Helt fair, men da må de gjerne fortelle meg hvordan de ser at det er årsaken. Spesielt om de skal fakturere meg for kontroll.

Endret av handbook
Lenke til kommentar

Sånn Apple fungerer er det 0 vits å prøve og krangle om dette. Skjermen er knust. Det er nok synlig bevis på at du ikke kommer noe vei. Valget ditt er å akseptere en deal som er designet for at du heller skal kjøpe nytt.

Hvis du vil ha liv i denne igjen så ville jeg satset på det private markedet.

Evt kan du prøve dette selv;

https://www.supereasy.com/solved-itunes-error-4013-when-restoring-upgrading-iphone-ipad/

Lenke til kommentar
24 minutes ago, BIGG said:

Hvis de kan bevise at feilen er din må du betale. Hvis ikke må butikk/verksted ta kostnaden.

Enig. Og da tenker jeg at å observere at det er sprekke i glasset ikke er nok som bevis. Det er direkte useriøst. Jeg betaler gjerne gebyret om de beviser at det er min feil.

Lenke til kommentar
handbook skrev (52 minutter siden):

De tar seg allerede friheten til å fakturere meg et kontrollgebyr her uten å ha forklart dette. Er det noe relevant lovverk å henvise til her?

Helt fair, men da må de gjerne fortelle meg hvordan de ser at det er årsaken. Spesielt om de skal fakturere meg for kontroll.

Frå nettsidene til Forbrukerrådet:

Sitat

For at seljar skal kunne avvise ein feil ved mobiltelefonen, eller andre elektroniske produkt på grunn av fukt- eller væskeskade, må det vere ein samanheng mellom feilen og væskeskaden. Det er ikkje nok å vise til utslag på ein innebygd fuktindikator. Seljar må kunne seie kva del av telefonen som er fukt- eller væskeskadt, og korleis det har ført til feilen.

Skuldast inntrenginga av væske feil ved sjølve telefonen, har du i fyrste omgang rett på gratis reparasjon.

Eksempelet med fuktindikator er (ironisk nok) henta frå Apple sin praksis med Macbookar av ymse kvalitet opp igjennom. Ein må kunna gå ut frå at kravet gjeld likt ved andre brukarpåførte skadar som ved fukt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt Forbrukerrådet som et orakel i alle saker.
Bevisbyrden de legger opp til her vil påføre forbrukere voldsomme kostnader hver gang det bevises at det er forbruker sin feil.

Ville TS vært fornøyd dersom de bruker 8 timer på å dokumetere at feilen har sammenheng med skaden, og sitte igjen med  en regning på 10.000 kroner og fremdeles et produkt som ikke virker? 

 

Lenke til kommentar
handbook skrev (3 timer siden):

De tar seg allerede friheten til å fakturere meg et kontrollgebyr her uten å ha forklart dette. Er det noe relevant lovverk å henvise til her?

Dette er helt vanlig. Når jeg leverer inn noe for reklamasjon/garanti, opplyses det alltid at det påløper kostnader for kunden dersom de ikke finner feil, eller feilen ikke dekkes av garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar
Loko skrev (På 27.2.2023 den 18.43):

Veldig ofte så kan dem ikke åpne ipaden når glasset er knust uten å risikere at hele glasset "smuldrer opp". I tillegg hvis det er bulker i rammen så umuliggjør dette ofte å åpne opp og så sette inn glasset på ipaden igjen.

Riktig. Jeg har tidligere reparert en større mengde iPhone, og er skjermen knust eller bare har en sprekk, så kan ikke verkstedet åpne telefonen uten å risikere at skjermen blir helt ødelagt (skjermen må tas av, og den sitter ofte godt slik at det blir spenninger i glasset når den presses ut). Og blir den det, så er det verkstedet som er ansvarlige. Samtidig gjør en bulk at man ikke får på skjermen igjen uten å skape så stor spenning i glasset at det kan knuse. Eventuelt kan man prøve å banke rammen tilbake til riktig posisjon, men det er vanskelig å få pent og øker risikoen for at andre komponenter blir ødelagt. Derfor vil de ikke ta denne risikoen.

Vi tilbød som oftest kunden å samtidig bytte skjermen hvis den var knust, for kundens regning, før vi reparerte den. Men på en iPad er vel skjermen så dyr at det ikke lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...