Gå til innhold

Sølvsuper 7 dab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel en 3,5mm stereo-plugg på Tiny Audio? Du trenger en overgang fra denne til banan.

Du må koble til som båndopptaker og ikke grammofon. Grammofoningangen er nok for følsom, og inneholder et frekvensfilter som du ikke vil ha på radiosignalene.

Jeg finner ikke igjen koblingsskjemaet for Sølvsuperen, men vet at Tandberg hadde noen kreative løsninger for å håndtere stereosignal.
Mulig du må klare deg med mono.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Reiersen 93 said:

Jeg har en Sølvsuper 7 og en tiny audio m6+ dab adapter, denne har ingen DIN inngang. Hvordan kobler man denne inn? Må jeg ha rca - banan overgang? Og gå inn via gramofon kanalen, eller kan den kobles inn på antenne utgangen?

DAB adapteren har vel en RCA/Phono utgang. Sølvsuper har vel DIN inngang, hvor mange vet jeg ikke,

Du får overgang hos Kjell&Co, skal ikke kobles til platespiller eller antenne inngang på Sølvsuper.

Sjekk  norsk Radiohistorisk forening på Facebook.

Lenke til kommentar
Ole3 skrev (9 timer siden):

Det er vel en 3,5mm stereo-plugg på Tiny Audio? Du trenger en overgang fra denne til banan.

Du må koble til som båndopptaker og ikke grammofon. Grammofoningangen er nok for følsom, og inneholder et frekvensfilter som du ikke vil ha på radiosignalene.

Jeg finner ikke igjen koblingsskjemaet for Sølvsuperen, men vet at Tandberg hadde noen kreative løsninger for å håndtere stereosignal.
Mulig du må klare deg med mono.

 

Helt supert, jeg googlet litt og fant en som splittet en vanlig headsett kabel og hev banankobinger på, og gikk inn via båndopptaker slik du nevner 👍 takk for utfyllende svar, jeg kan google litt og se om jeg finner koblingsskjema selv også 

Lenke til kommentar
Ole3 skrev (23 timer siden):

Det er vel en 3,5mm stereo-plugg på Tiny Audio? Du trenger en overgang fra denne til banan.

Du må koble til som båndopptaker og ikke grammofon. Grammofoningangen er nok for følsom, og inneholder et frekvensfilter som du ikke vil ha på radiosignalene.

Jeg finner ikke igjen koblingsskjemaet for Sølvsuperen, men vet at Tandberg hadde noen kreative løsninger for å håndtere stereosignal.
Mulig du må klare deg med mono.

 

Da har jeg klippet opp en 3,5 stereo plugg, og skrudd fast noen bananplugger i denne. Gikk via båndopptaker som du beskrev, funker utmerket 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (50 minutter siden):

Det finnes mange lokale FM stasjoner på mange steder i Norge. Det var det riksdekkende FM nettet som ble skrudd av. Mer enn 6 år siden det begynte.

De skal vekk de også, slik jeg har forstått det. Her jeg bor, er det kun én stasjon (Radio Sotra) igjen på FM-nettet.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

De skal vekk de også, slik jeg har forstått det. Her jeg bor, er det kun én stasjon (Radio Sotra) igjen på FM-nettet.

Nei, de skal ikke bort. Men myndighetene ønsker at også lokalradio skal digitaliseres. Også fordi dekningen blir bedre.

Og det viktigste er jo radio, ikke hvordan den sendes….?

Jeg var i Bergen i fjor sommer. Ca. 32 lokale DAB kanaler i tillegg til mer enn 30 riksdekkende kanaler.

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (14 timer siden):

Jeg var i Bergen i fjor sommer. Ca. 32 lokale DAB kanaler i tillegg til mer enn 30 riksdekkende kanaler.

Ja, det er ikke mangel på DAB+-kanaler. Men er litt kjedelig å ha gamle radioer/stereoanlegg som ikke kan brukes ordentlig.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (15 timer siden):

...

Og det viktigste er jo radio, ikke hvordan den sendes….?

...

 Vil snu på det og si at DAB/DAB+ ganske meningsløst nettopp fordi man får digital radio best via internett !

Jeg får tusenvis av radiostasjoner via TuneIn (som har fullversjon i Bluesound Node 2i eller som app på mobil) så FM-nettet kunne man beholdt slik resten av Europa gjør.  Via Tunein får jeg like god kvalitet om det er Radio Randsfjord eller fra More Radio i Thessaloniki (fordelen der er lite reklame og reklamen er uansett helt gresk 😄 )

Problemet med DAB er at det trengs tilleggs-hardware som må produseres og sånn sett hverken bra fra et økonomisk eller miljø-synspunkt (masse unødvendig elektronisk søppel).  

 

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Rune_says said:

 Vil snu på det og si at DAB/DAB+ ganske meningsløst nettopp fordi man får digital radio best via internett !

Jeg får tusenvis av radiostasjoner via TuneIn (som har fullversjon i Bluesound Node 2i eller som app på mobil) så FM-nettet kunne man beholdt slik resten av Europa gjør.  Via Tunein får jeg like god kvalitet om det er Radio Randsfjord eller fra More Radio i Thessaloniki (fordelen der er lite reklame og reklamen er uansett helt gresk 😄 )

Problemet med DAB er at det trengs tilleggs-hardware som må produseres og sånn sett hverken bra fra et økonomisk eller miljø-synspunkt (masse unødvendig elektronisk søppel).  

 

Og når du hører på radio via Tunein så foregår det helt magisk gjennom luften, uten noe hardware ? 
Lyden kommer bare inn i øret ditt? Du trenger ingen bokser, mobiler, laptop/Pc, router og betaling av WiFi og mobilabonnement. ?????
Really? Allerede årets dummeste kommentar. 😂😂😂🤣🤣

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Og når du hører på radio via Tunein så foregår det helt magisk gjennom luften, uten noe hardware ? 
Lyden kommer bare inn i øret ditt? Du trenger ingen bokser, mobiler, laptop/Pc, router og betaling av WiFi og mobilabonnement. ?????
Really? Allerede årets dummeste kommentar. 😂😂😂🤣🤣

Poenget er vel bare at DAB er en dårligere og litt mindre smart løsning for digital streaming av lyd, enn det som finnes på Internett fra før av. Sølvsuper PC bør fungere meget bra, med PC koblet opp som tuner og båndopptaker.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (13 timer siden):

Og når du hører på radio via Tunein så foregår det helt magisk gjennom luften, uten noe hardware ? 
Lyden kommer bare inn i øret ditt? Du trenger ingen bokser, mobiler, laptop/Pc, router og betaling av WiFi og mobilabonnement. ?????
Really? Allerede årets dummeste kommentar. 😂😂😂🤣🤣

Selvfølgelig ikke men via mobil og internett man allerede har.  Det gir bedre utnyttelse = bedre verdi via de tjenestene du allerede har.

Man klarer seg ikke uten internett som brukes til jobb, gaming, TV, surfing etc.  Men DAB er ganske unødvendig. 

Den plutselige overgangen har også gjort at mange har måttet kaste FM-radioer = elektronisk søppelberg.

Pengene fra DAB-utbyggingen kunne vært spyttet i bedre mobildata-dekning istedenfor å bygge et parallelt  kringkastings-nettverk.

Det ble argumentert at det var så dyrt å drifte nasjonal FM-kringkasting også, men FM er vel noe av den enkleste og eldste teknikken som finnes, så det argumentet kjøper jeg ikke.

Og til slutt er det jo dårlig lydkvalitet på DAB da...

Sitat

Det som virker ganske klart er at DAB+ ikke dekker behovet for lydkvalitet i stereoanlegget, eller i et avansert bilstereosystem, men er ment for bærbare og flyttbare enheter, håndholdt elektronikk og fabrikkmonterte bilstereogreier. 

https://www.stereopluss.no/dab-skulle-aldri-vaere-noen-kvalitetsbaerer-av-lyd.5912329-357963.html

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Rune_says said:

Selvfølgelig ikke men via mobil og internett man allerede har.  Det gir bedre utnyttelse = bedre verdi via de tjenestene du allerede har.

Man klarer seg ikke uten internett som brukes til jobb, gaming, TV, surfing etc.  Men DAB er ganske unødvendig. 

Den plutselige overgangen har også gjort at mange har måttet kaste FM-radioer = elektronisk søppelberg.

Og dessuten så fungerer DAB+ så vidt vites ut i fra et teknisk prinsipp som er aldeles "litt molbo" forutsatt at det jeg sier her er riktig. (Har googlet litt for å finne ut av virkemåten.)

Det kan se ut som at DAB+ baserer seg på et teknologiprinsipp, der man streamer datamengden til samtlige kanaler helt fram til sluttbruker. Hos sluttbrukeren så bearbeides de mottatte data, og så henter men ut og omformer til lyd, den lille delen av datamengden som er relatert til den kanalen man vil lytte til. Har man for eksempel 100 tilgjengelige kanaler, så vil andelen brukbare data, som man behøver for å overføre ønsket lyd være 1% De øvrige 99% av overførte data vil være "datasøppel" som man ikke kan bruke til noe. Forutsatt at dette er riktig så vil man jo da også ha 1% av tilgjengelig båndbredde tilgjengelig for å ivareta "lydkvalitet i sendingen". 99% av mottatte data vi være søppel.

Quote

And once a DAB receiver picks up a signal, it’ll automatically tune to all the radio stations on offer.

https://www.carfinance247.co.uk/blog-post/what-is-dab-digital-radio-and-do-you-need-it-in-your-next-car

Studerte som nevnt litt på hvordan DAB fungerer i forhold til å skille datamengden for de ulike kanalene fra hverandre og kom fram til at dette skjer ved å overføre datamengden for samtlige kanaler fram til brukerens mottaker, og så "separere ut" riktig datamengde der. Det skulle vært interessant om noen kunne korrigere, eller si at dette ikke stemmer, eller gi noen detaljer for hvordan DAB+ eventuelt virker ut i fra et annet teknisk prinsipp enn slik som beskrevet.

DAB+ er jo som kjent enveis, slik at det ikke er mulig å "svare" eller å "sende tilbake".

Internettradio virker jo ut i fra det motsatte prinsipp. Man sorterer ut de riktige data hos sender/server, og så brukes i prinsipp 100% av "anvendt båndbredde" til å ivareta lydkvaliteten i sendingen. (Minus overhead, etc)

Internett er jo toveis, slik at man for eksempel kan chatte eller snakke med lytterne via samme medium.   

Det skulle vært interessant å bli korrigert i forhold til teknisk virkemåte for DAB+, for da har man jo eventuelt lært noe nytt.

Edit:

Det kan se ut som at DAB+ baserer seg på er prinsipp for "multipleksing og demultipleksing", det vil si at hver kanal har tilgjengelig en "tidsluke" på en eller noen prosent av sendesignalet. Da blir det jo riktig at mottakeren mottar digitale data for samtlige kanaler, og så plukker den ut "data for ønsket kanal" gjennom demultipleksing.

Er det ellers noen som sitter på detaljer omkring hvordan denne multipleksingen skjer? (Tidsdelt, frekvensdelt, etc.) (Noe her.)

https://www.worlddab.org/dab/how-dab-works

Jeg for min del hadde nok valgt å oppgradere til FM som er en langt enklere og noenlunde fornuftig teknologitype.

****

Den optimale oppgradering for Sølvsuper 7, for å få den opp til dagens standard, det blir nok en innebygd Raspberry PI og mottak av lokale sendinger via WiFi. Da kan man også fjernstyre Sølvsuperen fra PC og Internett, slik at vi får en utgave av "Internet of Things" basert på Sølvsuper 7 og radiorør.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
23 hours ago, Rune_says said:

Selvfølgelig ikke men via mobil og internett man allerede har.  Det gir bedre utnyttelse = bedre verdi via de tjenestene du allerede har.

Man klarer seg ikke uten internett som brukes til jobb, gaming, TV, surfing etc.  Men DAB er ganske unødvendig. 

Den plutselige overgangen har også gjort at mange har måttet kaste FM-radioer = elektronisk søppelberg.

Pengene fra DAB-utbyggingen kunne vært spyttet i bedre mobildata-dekning istedenfor å bygge et parallelt  kringkastings-nettverk.

Det ble argumentert at det var så dyrt å drifte nasjonal FM-kringkasting også, men FM er vel noe av den enkleste og eldste teknikken som finnes, så det argumentet kjøper jeg ikke.

Og til slutt er det jo dårlig lydkvalitet på DAB da...

https://www.stereopluss.no/dab-skulle-aldri-vaere-noen-kvalitetsbaerer-av-lyd.5912329-357963.html

Nå er det jo sånn at myndighetene ville ha et eget radionett, eget TV nett, eget nødnett, og vi har tre leverandører av mobilnett. Alt digitalt.

En utbygging av FM nettet ville kostet like mye som DAB nettet, og vi hadde ikke fått flere kanaler og en teknologi som er ganske bakpå når det gjelder distribusjon. En sender, en kanal, en egen frekvens.

DAB gir alle kanaler fra en sender, alle kanaler på samme frekvens. Så alle senderne jobber sammen etterhvert som man beveger seg. 
FM har dårlig signal/støyforhold, dårlig stereoseparasjon, masse harmonisk forvrengning og innlagt Loudness fra 1 kHz og ned. Og en=1 «riksdekkende». Samt den kjente FM skurr lyden når signalet blir dårlig. 
Og FM radio har aldri vært HiFi. 
Alt som har med lyd og bilde har vært digitalt i mange, mange år. 

All musikk fra harddisk siden 1995. 
Man kan ha et radiostudio akkurat hvor man vil. Lyden vil sendes digitalt til nærmeste FM eller DAB sender. 
Det finnes mange radioer med FM/DAB, Bluetooth og Nett tilgang. Hvilket forutsetter tilgang til WiFi.

Da hadde det ikke hjulpet mye å bygge ut mobilnettet i stedet for DAB. 
Og myndighetene visste jo at Telenor og de andre ville bygge ut mobilnettet. 
En DAB radio virker jo over alt. Bortsett fra på enkelte fjelltopper. Der funker parabol.

Nå er det mange år siden myndighetene bestemte seg om radio. Som de bestemte om innføring av digital bakkesendt TV.

Overgang fra 2-3-4-5 G. Overgang fra analog til digital mobiltelefoni.

Ingen problem med innføring av Internett via kabel, senere fiber og med 4G gjennom lufta.

Innføing av FM for å erstatte Lang og Mellombølge. Innføring av Stereo radio. (Og TV.)

RDS på FM.  Noen må bestemme. Og verden går videre, enten man liker det eller ikke. 

Lenke til kommentar

@Kjell Olaf WintherBygge ut FM??  Var jo bare snakk om å beholde FM for å unngå å kassere et par millioner bilradioer og radioer som Sølvsuper...

Som nevnt i ene artikkelen jeg linket til så minsker lytter-engasjementet når bitraten blir for lav på DAB, selv om lytterne ikke kan sette fingeren på hva det er (dvs selv om de ikke er opptatt av hifi i den forstand)

DAB er unødvendig gitt et godt mobildata-nett.  Men vi har altså fått en halvdårlig DAB-kringkasting (som faller ut flere steder i mitt nærområde, der FM ikke falt ut...)

Og aprops: "Og myndighetene visste jo at Telenor og de andre ville bygge ut mobilnettet. "

Det er sprøyt !   Vi har et mobildata-nett som har flere hull i dekningen selv på sentrale Øsland (Hvalstad stasjon f.eks. midt i Asker... hverken Telia eller Telenor tar noe ansvar for dekning langs toglinjer eller langs veier for den del...)

Myndighetene er m.a.o. passive og det er heller ingen konsesjonsregler lenger som gjør at myndighetene kan kreve at deknings-hull tettes ...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder dekning på DAB radio så er det ingenting i veien med dekningen på DAB i Norge.

Men riktig antenne og riktig bruk. 
Helt sør i Østfold, ved Holtet grenseovergang, bare 2G på mobil. Full DAB dekning. 
På en hytte, litt utaskjærs i Hemsedal, dårlig både med Telenor og Telia. Full DAB dekning. 
Var oppe rundt Hvalstad stasjon for noen år siden ved flere anledninger, kjørte flere veier dit. Ingen problem.

Nå har jeg hatt DAB i bil siden 2002, siste 9 år med fabrikkinnstallert, ingen problemer med dekning, hverken her eller der.

Og radio har aldri vært sterkere i Norge. På toppen av Nesodden, ca. 100 DAB kanaler. Inkludert både Nrk Viken og Vestfold/Telemark. Så 15 doble kanaler. 
Jeg har min mobil på stativ i bilen, og bruker Waze på korte og lange turer. Kan ikke huske sist Telenor ikke hadde dekning på mine turer. Kjører opp i mot 20.000 km i året. Siste iPhone modeller.

Når DAB begynte å bli utbygd, i 1995, så var det ingen som visste at vi skulle få 4G. Men dette gjelder jo mobiltelefoner, ikke radioer. Derfor et eget radionett.

FM nettet trengte en oppgradering, og den ville kostet like mye som DAB utbyggingen. 
Radio er tilgjengelig i dag på flere plattformer, bare DAB er gratis. 
PS: Hvor mange mobiltelefoner, pc/laptop og flatskjermer, og TV bokser har du vært igjennom siste 15 år?
Routere og biler?

Endret av Kjell Olaf Winther
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...