Gå til innhold

Sølvsuper 7 dab


Anbefalte innlegg

21 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Og radio har aldri vært sterkere i Norge.

Før DAB så lyttet jeg regelmessig på radio. Etter DAB så prøvde jeg ut et antall DAB radioer. Likte ingen av dem og heller ikke teknologien. I dag så har jeg kuttet ut all bruk av radio som følge av DAB. 

Etter innføringen av DAB i 2017 og fram til målinger i 2020, så var det et kraftig fall i antall radiolyttere. I denne rapporten så står det vel at antall radiolyttere på DAB radio i 2020 var ca 39% Det vil jo si at 61% ikke lyttet på DAB radio. 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/norsk-mediebarometer-2020

Hvor "sterkt" er egentlig det?

Er det noen som har en oppdatert statistikk over hvor mange radiolyttere det finnes tilbake som fortsatt bruker DAB?

Sølvsuper 7 med FM tilhører jo ellers radioens gullalder, da de aller fleste lyttet til radio.

Før DAB så var jo radiosendingene på FM en del av en felles kultur, og for eksempel noe man kunne snakke om på en arbeidsplass. Etter DAB så har jeg aldri opplevd at det har vært noen som har snakket om de programmene som de hørte på DAB radioen.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, arne22 said:

Før DAB så lyttet jeg regelmessig på radio. Etter DAB så prøvde jeg ut et antall DAB radioer. Likte ingen av dem og heller ikke teknologien. I dag så har jeg kuttet ut all bruk av radio som følge av DAB. 

Etter innføringen av DAB i 2017 og fram til målinger i 2020, så var det et kraftig fall i antall radiolyttere. I denne rapporten så står det vel at antall radiolyttere på DAB radio i 2020 var ca 39% Det vil jo si at 61% ikke lyttet på DAB radio. 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/norsk-mediebarometer-2020

Hvor "sterkt" er egentlig det?

Er det noen som har en oppdatert statistikk over hvor mange radiolyttere det finnes tilbake som fortsatt bruker DAB?

Sølvsuper 7 med FM tilhører jo ellers radioens gullalder, da de aller fleste lyttet til radio.

Før DAB så var jo radiosendingene på FM en del av en felles kultur, og for eksempel noe man kunne snakke om på en arbeidsplass. Etter DAB så har jeg aldri opplevd at det har vært noen som har snakket om de programmene som de hørte på DAB radioen.

 

Før DAB? Som begynte i 1995. Eller etter at riksdekkende FM ble slukket i 2017?

Hvilke radioprogrammer snakket folk om i 2015? Nitimen? Nyhetene ? Den lokale morgensendinga på Nrk, P4 eller Radio Norge? Eller en lokal morgensending på en lokal radio.  Kveldsåpent? Fotballrunden? ????
Så du liker egentlig ikke radio, men måten radio sendes på ? 
Jeg hører på radio i bil, siden 2002 med DAB. Hjemme ser jeg på TV. Og det er jo nok kanaler å velge i mellom.

Sluttet du å se på TV når TV signalene ble digitalisert? Sluttet du med mobil når man gikk over fra analog til digital mobiltelefoni ? 
Det står 2023 på min kalender. Velkommen til den virkelige og digitale verden. 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kjell Olaf Winther said:

Det står 2023 på min kalender. Velkommen til den virkelige og digitale verden. 

Ja jeg faset ut DAB radio og TV og papiraviser ved overgang til den virkelige digitale verden. Har flere DAB radioer som ligger ubrukt. Har en ganske ny TV som jeg bruker som PC monitor. Ellers en nokså stor samling med PC'er og nettbrett i forskjellig utgaver og mobiltelefoner pluss også et par internettservere, som gjør at jeg kan legge ut eller sende det jeg ønsker via Internett..

Synes PC, nettbrett og mobiltelefon dekker nær sagt alt på mottaks og mediasiden, men jeg savner FM radion. 

I min digitale verden så har DAB radioen ingen fornuftig plass i forhold til de andre digitale mediene, som jeg synes fungerer mye bedre. For meg så er DAB noe som er lite brukervennlig, som tilhører historien og som er utdatert. FM radione representerer rent kvalitativt noe helt annet, så den kunne jeg hatt god bruk for.

De DAB-radioene som jeg har prøvd/brukt opp gjennom årene har i all enkelhet hatt et dårligere brukergrensenitt enn Sølvsuper 7. 

Og spørsmålet en gang til: Er det noen som kjenner til statistikk som forteller hvor mange det er som lytter til DAB radio nå i dag? Ville vel tro at DAB radioen i dag, langt på vei tilhører historien (?!)

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, arne22 said:

Ja jeg faset ut DAB radio og TV og papiraviser ved overgang til den virkelige digitale verden. Har flere DAB radioer som ligger ubrukt. Har en ganske ny TV som jeg bruker som PC monitor. Ellers en nokså stor samling med PC'er og nettbrett i forskjellig utgaver og mobiltelefoner pluss også et par internettservere, som gjør at jeg kan legge ut eller sende det jeg ønsker via Internett..

Synes PC, nettbrett og mobiltelefon dekker nær sagt alt på mottaks og mediasiden, men jeg savner FM radion. 

I min digitale verden så har DAB radioen ingen fornuftig plass i forhold til de andre digitale mediene, som jeg synes fungerer mye bedre. For meg så er DAB noe som er lite brukervennlig, som tilhører historien og som er utdatert. FM radione representerer rent kvalitativt noe helt annet, så den kunne jeg hatt god bruk for.

De DAB-radioene som jeg har prøvd/brukt opp gjennom årene har i all enkelhet hatt et dårligere brukergrensenitt enn Sølvsuper 7. 

Og spørsmålet en gang til: Er det noen som kjenner til statistikk som forteller hvor mange det er som lytter til DAB radio nå i dag? Ville vel tro at DAB radioen i dag, langt på vei tilhører historien (?!)

 

Du kan sjekke Radionytt.no
For meg som hører mye på radio i bilen, så vet jeg at folk over hele landet hører på de riksdekkende kanalene, og Radio Metro.

Fordi folk stadig ringer inn med ønsker eller i konkurranser. Og med trafikkmeldinger. 
Jeg har en liten huk, Pop Radio. Det er bare å trykke på en knapp, så skannes alle tilgjengelige kanaler, også FM.

Så er det bare å skru på en bryter for å finne den kanal man vil høre på. Det samme på min Tiny adapter som står i stua og som er koblet optisk til min surroundreceiver. Den har også FM= ingen kanaler her utenfor Fredrikstad, Bluetooth og nett.

Men helt klart krøkkete å velge kanaler på nett. Mye lettere på parabol. I bilen er det forhåndsinnstilt de 18 viktigste kanalene, som fungerer sømløst og perfekt når jeg kjører. Lokale kanaler som Metro er de eneste som byr på problem, ettersom Metro ikke bruker service following. Nyeste kanal er Radio Classic, som ennå ikke har nådd Østfold sør for Moss. Men som funker lang oppover E6 eller Riksvei 4. Når man kommer til Lygna, må den søkes opp på nytt, for å få Lillehammer utgaven.

Å høre på radio med PC er nok litt old skool.

Nå er det 5-6 år siden riksdekkende FM ble slukket. Det var mange medier som ga plass til DAB motstandere på denne tiden, og det var mange som ble kjærringa mot strømmen når det gjelder radio. Tydeligvis en kul klubb å være medlem i.

Siden 2014 har det nok blitt solgt en del hundretusen nye biler med DAB og FM radio….

Etter 9 år med min Mitsubishi ASX og 235.000 km har jeg bare vært et sted uten DAB og mobil dekning.

på toppen av Aurlandsfjellet. Det var i 2015. I fjor var det mye bedre, men langt fra perfekt. Der oppe bor det ingen.

Videre til Bergen over Hardangervidda, tilbake over Haukeli. Hele veien Nrk, der hvor det bor minst mennesker, så var de kommersielle borte, som forventet, med ca. 90 % dekning.

De største lokalradioene sender alle både DAB og FM, bortsett fra Radio Randsfjord.

På toppen av Nesodden, ca. 100 DAB kanaler. Det forteller mye. Ca. 10 på FM.

Tv på parabol siden 1998. Aviser på iPad. 

https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...