Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor pålitelige er pulsoksymetre?


Gjest a988c...36d

Anbefalte innlegg

Gjest a988c...36d

(Backstory: har hatt mye problemer med helsa de siste månedene. Mye utredninger osv. Fant ut at jeg skulle begynne å skrive dagbok mtp helse)
 

 

Jeg kjøpte et på apoteket til 800 kroner. Har tatt flere målinger med jevne mellomrom og har fått mange resultater som viser at metningen er under normalen. Normalen er 95-99, men i tillegg til målinger på 95-97, har jeg også flere målinger på 93, 91, 90, og en på 88. 

Jeg vet ikke om dette er noe jeg bør si fra til fastlegen om, eller ikke. Vil ikke virke nevrotisk. Jeg tok bilder av målingene i tilfelle jeg skulle vise de til vedkommende. 


 

 

Dette var foresten modellen jeg kjøpte

https://www.apotek1.no/produkter/oksymeter-sb200-802119p

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Measurement Range | SpO2: 35%~99% - PR: 30~250 bpm
  • Precision | SpO2: 70%~99%; ±2%; 35%~69% (unspecified)
  • Pulse rate | 30~250bpm; ±3
Modellen er en av de bedre.  Generelt er nøyaktigheten på disse fra +/- 2% til +/- 4%.  Jeg ville ikke bekymret meg for en enkelt avlesning på 88%, men om du f.eks. gjennom en uke vedvarende ligger under 90%, ville jeg sjekket med legen.  I det hele tatt kunne du spurgt legen til råds hva denne mener er bekymrende verdier i ditt tilfelle. 
Lenke til kommentar

Pulsoksymetre skrev jeg faktisk oppgave om da jeg tok mastergrad. 

Pulsoksymetre er beheftet med en del feilkilder; bevegelse, mørk hudfarge, neglelakk, kalde fingre og dårlig sirkulasjon i fingertuppene, kan gi falskt lave målinger. Dette påvirker påliteligheten til målingene.

Du bør se målingene i sammenheng med symptomer, har du lave målinger og du sliter med å puste/du har kjent lungesykdom fra før, så er jo sjansen større for at målingene stemmer, i motsetning til om du er lungefrisk fra før og ikke har noen samtidige symptomer på lungesykdom. 

(Ha i bakhodet at angst kan gi en følelse av å ikke få puste som ikke er reell, så tenk på om angst er utelukket eller ikke) 

Du kan jo bestille time hos lege om du er bekymret, men da ville jeg gjort det på bakgrunn av eventuelle symtomer på lungesykdom, ikke basert på målinger.

Hva slags utredninger er gjort og hva slags helseproblemer har du fra før? 

Endret av Gaea
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pulsoksymetre som apotek selger er vel av det bedre du får tak i. De som kjøper billige kinaprodukter har mye mer å være bekymret for. Normalt brukes veldig sensitivt utstyr (lysbasert) og det skal være godt kalibrert fra fabrikk.

Gaea nevner ting du bør være obs på for å gjøre gode målinger.

Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
43 minutes ago, Gaea said:

Pulsoksymetre skrev jeg faktisk oppgave om da jeg tok mastergrad. 

Kult, passende for denne tråden :D Takk for svar!

Quote

Pulsoksymetre er beheftet med en del feilkilder; bevegelse, mørk hudfarge, neglelakk, kalde fingre og dårlig sirkulasjon i fingertuppene, kan gi falskt lave målinger. Dette påvirker påliteligheten til målingene.

Du bør se målingene i sammenheng med symptomer, har du lave målinger og du sliter med å puste/du har kjent lungesykdom fra før, så er jo sjansen større for at målingene stemmer, i motsetning til om du er lungefrisk fra før og ikke har noen samtidige symptomer på lungesykdom. 

(Ha i bakhodet at angst kan gi en følelse av å ikke få puste som ikke er reell, så tenk på om angst er utelukket eller ikke) 

Du kan jo bestille time hos lege om du er bekymret, men da ville jeg gjort det på bakgrunn av eventuelle symtomer på lungesykdom, ikke basert på målinger.

Hva slags utredninger er gjort og hva slags helseproblemer har du fra før? 

Alle målingene ble gjort på samme finger, venstre pekefinger uten neglelakk. Og jeg var liggende. Jeg har astma fra før av. Jeg har gjort en del utredninger som koloskopi, gastroskopi, ct abdomen. Har vært sykemeldt fire måneder allerede så jeg føler at det begynner å haste, og det er derfor jeg tenkte å skrive en helsedagbok i tilfelle det kan være nyttig. I tillegg har det begynt å tære på humøret. 

 

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d skrev (1 time siden):

Jeg har gjort en del utredninger som koloskopi, gastroskopi, ct abdomen.

Hvorfor, og hva slags funn/hva har blitt utelukket som følge av disse utredningene? Og hvorfor kan du ikke jobbe, hva er det du plages med som gjør at du ikke kan fungere i jobb? Hvorfor følte du at det var nødvendig å følge med på oksygenmetning? Hva slags jobb har du, kan det gjøres tilrettelegginger for å få deg tilbake i jobb?

Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
32 minutes ago, Gaea said:

Hvorfor, og hva slags funn/hva har blitt utelukket som følge av disse utredningene? Og hvorfor kan du ikke jobbe, hva er det du plages med som gjør at du ikke kan fungere i jobb? Hvorfor følte du at det var nødvendig å følge med på oksygenmetning? Hva slags jobb har du, kan det gjøres tilrettelegginger for å få deg tilbake i jobb?

Allmenntilstanden er såpass dårlig at jeg ikke orker å arbeide. Orker ikke gjøre husarbeid en gang. Null vitalitet. 

Det ble gjort funn, men ikke funn som forklarer den dårlige almenntilstanden. Jeg endte opp på legevakta en natt (den natta alt begynte) og da mente de at det var angst. Jeg kjøpte måleren fordi den måler puls, og hvis jeg har angst (noe jeg selv mener jeg ikke har) så burde det gi utslag på pulsen. Meningen var at jeg skulle måle puls hver gang jeg føler meg ekstra dårlig.   
 

Jeg plages med følelsen av at jeg ikke får nok luft/klarer å trekke pusten skikkelig, ekstremt lite energi, periodevise smerter i abdomen.  

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar

Målte de kortisolnivået ditt når du var på legevakten ?

Måten du forklarer ting på kan minne om angst som legevakten allerede har vært inne på. Det er ikke det at det har skjedd noe du aktivt har fortrengt?

Det kan kanskje forklare hvorfor du mener det ikke er angst.

Uansett bør du bli utredet ordentlig for å komme til bunns i dette og finne ut hva det er.

Lenke til kommentar

Depresjon eller utbrenthet har blitt utelukket av legen din? Hva slags type arbeidsoppgaver har du, og kan arbeidet tilrettelegges?

I og med at du har vært igjennom en del utredninger så har du nok hatt tett oppfølging med fastlegen, og hen som åpenbart er svært generøs med henvisninger videre ville nok henvist deg videre dersom behovet var der, så jeg tror at det å få hjelp med det psykiske er neste steg, men hør først og fremst med fastlegen her, for alt jeg vet så kan det være at fastlegen din vil utelukke noe annet fysisk først. 

Jeg undrer meg litt over at du som er ikke- helsefaglig person bruker begreper som "abdomen" i stedet for magen, googler du mye? Kan det være at du har helseangst? 

Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
2 hours ago, vidor said:

Målte de kortisolnivået ditt når du var på legevakten ?

Måten du forklarer ting på kan minne om angst som legevakten allerede har vært inne på. Det er ikke det at det har skjedd noe du aktivt har fortrengt?

Det kan kanskje forklare hvorfor du mener det ikke er angst.

Uansett bør du bli utredet ordentlig for å komme til bunns i dette og finne ut hva det er.

Kan ikke huske at de nevnte noe om kortisol, så jeg vet ikke. Grunnen til at jeg mener at det ikke er angst, er fordi jeg føler ingen angst. I tillegg har jeg følt at kroppen er annerledes etter at dette begynte. Livet var som normalt også plutselig sa det pang. Ut i fra hva jeg (nå) har lest om angst er dette noe som kommer og går, mens dette er permanent.  

 

2 hours ago, Gaea said:

Depresjon eller utbrenthet har blitt utelukket av legen din? Hva slags type arbeidsoppgaver har du, og kan arbeidet tilrettelegges?

I og med at du har vært igjennom en del utredninger så har du nok hatt tett oppfølging med fastlegen, og hen som åpenbart er svært generøs med henvisninger videre ville nok henvist deg videre dersom behovet var der, så jeg tror at det å få hjelp med det psykiske er neste steg, men hør først og fremst med fastlegen her, for alt jeg vet så kan det være at fastlegen din vil utelukke noe annet fysisk først. 

Jeg undrer meg litt over at du som er ikke- helsefaglig person bruker begreper som "abdomen" i stedet for magen, googler du mye? Kan det være at du har helseangst? 

Begrepet abdomen bruker jeg utelukkende fordi jeg lærte det da jeg fikk henvisning til CT. Hvis jeg skulle si mage, så tenker kanskje de fleste på selve magesekken? Når det kommer til helseangst har jeg aldri vært bekymret for egen helse, heller det stikk motsatte. Men, etter at allmenntilstanden ble kraftig redusert, så er det noe jeg nå tenker en del på. Så for å understreke, eventuell helseangst kom etter de plagene jeg nå opplever. Utredningen er for øvrig ikke ferdig. Jeg venter på time til blant annet medisinsk poliklinikk. 

Når det kommer til arbeid og tilrettelegging, så kan jeg bare gjenta at allmenntilstanden er særdeles dårlig og at jeg ikke makter å fungere akkurat nå. 

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar

Ikke lege, men jobber innenfor medisinsk teknologi, og min oppfatning er at slike kompakte fingerklyper er godt nok for å få et generelt innblikk. En større utfordring med å måle SpO2 er fedme og hudfarge, som kan gi betydelige avvik i målingene.

Pass må at proben sitter skikkelig på og at du sitter i ro under målinger. Målinger skal også gjøres når du er hvilende.

Om du har en SpO2 på 93% og nedover så har du en svekket allmenntilstand og bør kunne kryss-eksaminere resultatet fra proben med hvordan du ellers føler deg. 88% så begynner du å få perifer cyanose, og er trolig liggende letargisk, så om du satt oppreist og følte deg OK pluss-minus så er det tvilsomt at målingene var riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
1 hour ago, Gavekort said:

Ikke lege, men jobber innenfor medisinsk teknologi, og min oppfatning er at slike kompakte fingerklyper er godt nok for å få et generelt innblikk. En større utfordring med å måle SpO2 er fedme og hudfarge, som kan gi betydelige avvik i målingene.

Pass må at proben sitter skikkelig på og at du sitter i ro under målinger. Målinger skal også gjøres når du er hvilende.

Om du har en SpO2 på 93% og nedover så har du en svekket allmenntilstand og bør kunne kryss-eksaminere resultatet fra proben med hvordan du ellers føler deg. 88% så begynner du å få perifer cyanose, og er trolig liggende letargisk, så om du satt oppreist og følte deg OK pluss-minus så er det tvilsomt at målingene var riktige.

Takk for et meget interessant svar. Jeg har ikke opplevd blåaktige finger, så da er det utelukket :)

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar

Har du hatt COVID? I så fall, hvor lenge siden (siste runde) og hvordan var allmenntilstanden din under sykdomsforløpet?

Kosthold, hva spiser du til vanlig gjennom døgnet/ukene? Hvordan er alkoholforbruket ditt? Hvor mye væske (vann, juice, energidrikker, kaffe etc.) får du i deg i løpet av et døgn?

Søvn, hvor mange timer og har du noen idé om kvaliteten på søvnen (eks. via smart-/pulsklokke som registrerer søvn)? Hvordan føler du deg når du våkner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
39 minutes ago, NoBo said:

Har du hatt COVID? I så fall, hvor lenge siden (siste runde) og hvordan var allmenntilstanden din under sykdomsforløpet?

Kosthold, hva spiser du til vanlig gjennom døgnet/ukene? Hvordan er alkoholforbruket ditt? Hvor mye væske (vann, juice, energidrikker, kaffe etc.) får du i deg i løpet av et døgn?

Søvn, hvor mange timer og har du noen idé om kvaliteten på søvnen (eks. via smart-/pulsklokke som registrerer søvn)? Hvordan føler du deg når du våkner?

Hadde COVID for første gang i oktober. Var som en vanlig forkjølelse hvor jeg var slapp og daff. Hostet noe helt forferdelig. Varte i 10 dager hvis jeg husker riktig. Jeg drikker ikke brus, juice eller energidrikker. Drikker en kaffe i døgnet. Drikker ikke alkohol (lenger) Drikker ca 1-1.5 liter vann om dagen, men ikke alle dager selvfølgelig da det er dager jeg glemmer. Sover med CPAP og sover greit når jeg først får sove men sliter med innsovning. Våkner også en del ganger om natten (minst 5 ganger) men sovner igjen. Når jeg våkner føler jeg meg helt ok, men føler meg dårlig/svekket når jeg står opp. Etter å ha dusjet og kledd på meg, har jeg bare lyst til å legge meg igjen for da er jeg blitt sliten. 

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo godt at du bare har lyst til å legge deg igjen, og at du er sliten, når du sover så dårlig som du gjør. Du våkner fem ganger og sliter i tillegg med innsovning.  Jeg ville tenkt litt videre på søvn, få hjelp med søvnen, og evt se om på du må gjøre noen tilpasninger med CPAPen, for det er kanskje mulig det ikke sitter så godt? Søvnapné som man bruker CPAP for, er jo som kjent for å gi hyppige oppvåkninger på natt og døsighet på dagtid, så greit å forsikre seg om CPAPen sitter riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d
53 minutes ago, Gaea said:

Jeg skjønner jo godt at du bare har lyst til å legge deg igjen, og at du er sliten, når du sover så dårlig som du gjør. Du våkner fem ganger og sliter i tillegg med innsovning.  Jeg ville tenkt litt videre på søvn, få hjelp med søvnen, og evt se om på du må gjøre noen tilpasninger med CPAPen, for det er kanskje mulig det ikke sitter så godt? Søvnapné som man bruker CPAP for, er jo som kjent for å gi hyppige oppvåkninger på natt og døsighet på dagtid, så greit å forsikre seg om CPAPen sitter riktig.

Søvn er absolutt viktig, og bedre søvn kan man (jeg) alltids strebe etter :)

Anonymous poster hash: a988c...36d

Lenke til kommentar
Gjest a988c...36d skrev (På 26.2.2023 den 9.01):

flere målinger på 93, 91, 90, og en på 88.

Hvordan tar du de målingene. Om natten. Jeg har selv søvnapné og har opplevd at små endringer kan gjøre store utslag. Selv opplevde jeg kraftig forverring etter en vektøkning på bare en fem-ti kilo. 

Endret av Nyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...