Gå til innhold

Måle totalt strømforbruk i pc-en?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det finnes noe program som kan fortelle deg det fordi PSU neppe har telemetrifunksjon. Denne kan gjøre nytta: https://www.biltema.no/bygg/elektro/energimalere/multifunksjonell-energimaler-2000037639

Edit: Første link er utsolgt, denne er bedre sjans å finne: https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/energimalere/luxorparts-energimaler-p50003?gclid=CjwKCAiA0cyfBhBREiwAAtStHKFWHBQ9394LAP-xM34KQiZX2AV66MyTcfsdB1BUONYOYJKjX8CREBoC3KAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Den vil vise null.

Man må måle en leder i stedet, det blir litt verre:

Tangamperemeter - Direktronik AB

EDIT: Altså en leder inni kabelen ...

Jeg mente selvfølgelig ikke å måle hele kabelen med alle lederne samtidig. Jeg gjorde et snitt i den ytterste isolasjonen på en gammel kabel jeg hadde og kunne da trekk ut en leder. Fikk da ca. 0,25A på 226V som betyr at effekten blir rundt 55W Er det normalt for en stasjonær PC?

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (13 minutter siden):

effekten blir rundt 55W Er det normalt for en stasjonær PC?

Ja og nei? du kan bruke en enkel strømmåler som foreslått

Idle? - ja

APU? - ja / nei

med grafikkort? - nei

om du kan notere prosessor og grafikkort kan sikker noen gi deg et ca trekk i w.  div andre komponenter 5-50w.   husk å plusse på effektap, alt fra 5-20% tap avhengig av PSU.  er psu 80gold så om den bruker 240w trekker den 300w fra stikk.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (1 time siden):

Jeg mente selvfølgelig ikke å måle hele kabelen med alle lederne samtidig. Jeg gjorde et snitt i den ytterste isolasjonen på en gammel kabel jeg hadde og kunne da trekk ut en leder. Fikk da ca. 0,25A på 226V som betyr at effekten blir rundt 55W Er det normalt for en stasjonær PC?

55W høres veldig normalt ut (for idle). Det kommer riktignok an på hva som er i maskinen og hva cpu og grafikkort er belastet med.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
16 hours ago, Lyncs said:

Jeg mente selvfølgelig ikke å måle hele kabelen med alle lederne samtidig. Jeg gjorde et snitt i den ytterste isolasjonen på en gammel kabel jeg hadde og kunne da trekk ut en leder. Fikk da ca. 0,25A på 226V som betyr at effekten blir rundt 55W Er det normalt for en stasjonær PC?

Det du måler da er VA. Ikke watt. Avhengig av effektfaktoren kan faktisk effekt være lavere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Nei, det er overhodet ikke det samme på énfase. Men det er derimot det samme med DC.

Effektfaktor dengang jeg gikk på elektro var det samme som "cos (phi)" der (phi) var avstanden mellom sinuskurvene til strøm og spenning i et trefaseanlegg.

Lenke til kommentar

Det gjelder uansett der man har vekselspenning. Om det så er 3-fas, én fas IT eller én fas TN. En induktiv eller kapasitiv last vil gi forskyvning mellom strøm og spenning. Det er bl.a. derfor det ofte er PFC på mye énfasutstyr, som f.eks. PC-strømforsyninger.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

En kan lese ut med software strømforbruket til CPU og grafikkort.

En kan også anslå hva pc vil bruke i idle (når den ikke gjør annet enn at den er på), men bare unøyaktig:

(tall vil være forskjellig ut fra hvilken hardware en har)

CPU: 10W

Grafikkort: 10W

Hovedkort: 25W

Minne: 5W

SSD: under 1

Vifter: 5W

Sum: 55W

Merk at den kan bruke mye mer når CPU eller grafikkort jobber hardere.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 minutter siden):

På linjen for Package er tallene for CPU-chip. Den bruker 8.9W nå, og minste forbruk den har målt er 2.69W, og max målt er 32.22W.

OK. Da er det vel noe annet som ikke er tatt med i den oversikten siden den totale effekten der bare er ca. 19W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...