Gå til innhold

Jeg har 4,5 million på konto og ingen lån. Hvordan bør jeg forvalte disse pengene?


Gjest 16d8f...986

Anbefalte innlegg

34 minutes ago, trikola said:

Hva synes dere spesialister om å investere her: https://www.kameo.no/ ?

Det er jo kanskje ikke noe til å investere en stor sum på en gang - gir ingen risikospredning.

Det er høyrentesegmentet, altså bedrifter som ellers sliter med å få finansiering fra bank.

Kan være interessant, men ville ikke investert mer enn en liten andel av kapitalen min, og spredt den på minst 10 slike investeringer. Det er altså greit som krydder.

Alternativet er å gå i dybden i hvert enkelt selskap, men det er utfordrende og tidskreverende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (11 timer siden):

Nå bygger hele kapitalismen på at man skaper avkastning på kapitalen ved å ta risiko. Investeringen med lavest risiko (statsveksler, ser her bort fra penger i madrassen eller gull) gir lavest avkastning, mens aksjer, som har mye høyere risiko, gir høyere avkastning. Men det forutsetter at man diversifiserer, altså ikke legger alle eggene i samme kurv. 

For én enkelt investering innebærer risiko høyere forventet avkastning. Dette kan best forklares med et eksempel:
La oss si at du kan investere i noe svært risikabelt, som våpensalg til en gerilja. Hvis våpnene kommer frem, dobles verdien. Men det er 50% sjanse for at du mister hele frakten. Risikoen er enorm, men den forventede avkastningen er hele 50% (50% sannsynlighet for null avkastning og 50 % sannsynlighet for 100 % avkastning).

Om du mener noe annet, så går du imot selve kjernen i faget finans og i det kapitalistiske systemet.

Jeg skrev at risiko betyr at det for mange ikke lønner seg. Det du skriver her sier seg selv, men er jo strengt talt ikke et motargument til min påstand.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
14 hours ago, Aiven said:

Kjøpe hus til 6,5 mill og leie ut halve boarealet til 650k i året? Mulig jeg misforstår deg her, men den 10%-en virker rimelig overdrevet. Avhengig av markedet vil jeg tenke 150-200k er mer realistisk, med forutsetning at halve boflaten kan leies ut. Spart formueskatt kan jo så plusses på dette.
.

Nja.. delte opp boligen sin verdi i to. Så om man leier ut leilighet på en bolig til 6 mill så er det feks kun 2 mill av boligens verdi som leies ut , du bor i resten. Med 100-130k inntekt på den avsatte delen med null skatt så må andre investeringer over 10% for å matche.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (19 minutter siden):

Nja.. delte opp boligen sin verdi i to. Så om man leier ut leilighet på en bolig til 6 mill så er det feks kun 2 mill av boligens verdi som leies ut , du bor i resten. Med 100-130k inntekt på den avsatte delen med null skatt så må andre investeringer over 10% for å matche.

Ah, fordi man må regne verdien man bor for selv som en form for gevinst? Jo, gir mening det. 6-7% i "sikker", skattefri gevinst da.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest 2c036...1fe

Et par muligheter, alt etter hvordan situasjonen er ( har ikke helst hele tråden hvis du har svart på det) 

Forutsetninger : Du er alene og det bare er deg

1. Flytt til et billig sted hvor du får en fin stor leilighet for ikke så ille sum.  Legg pengene i sparekonto og lev av trygd/renteinntekt.

2. Kjøp 2 leiligheter, lei ut en. Bo i en.  Også dette krever sikkert at du må flytte for å ha noen mill på konto?

3. Selg alt, sitter du igjen med 7-8M?  Invester i en tomt og bygg 4 mannsbolig. Lei ut 3 av enhetene.  Om 10-15 år selger du hele sulamitten og lever livets glade dager hvor enn du vil.

 

Forutsetning: familie / samboer

1. Invester i leilighet, lei ut.. Og lev av inntekten du får derifra med trygd.  Om x antall år har arvtager en god mulighet og du kan sove godt vell vitende om at arvtager vil få en enorm jumpstart på det økonomiske aspektet i sitt liv.

2. Fond, let it be.  Ta ut det du trenger og kos det hvert 3 år for noe spesielt for deg og familien.  Samme om det overstiger rentene eller ikke.. Er ikke vits å sitte på 3 Mill når du dævver uansett.

 

Jeg var veldig på å sikre meg selv finansielt før.. tenkte masse, men så innså jeg at livet kan fort være kort. Og hva er da meningen med alt.  En kompis av meg som reiser og bruker alt han eier og har lever betydelig lykkeligere enn meg.. Vil jeg ha det mer komfortabelt enn han når jeg er gammel? Sikkert, men han vil ha alle historiene å se tilbake til og leve av..

Alle mine besteforeldre har tryglet meg om å gjøre mer før de gikk bort.. De angret enormt selv, og de så at barna deres gikk i samme felle, og ville gjort alt de kunne for å se at barnebarna skulle endelig forstå det.. Men vi er jo ikke så "smarte".. Vi tenker jo bare finans.

I mitt hodet rettferdiggjør jeg det ved at målet mitt før var å ha eiendom for 50 mill innen jeg er 50.. Nå er målet bare å ha eiendom til en verdi av 10 mill innen jeg er 30 ( jeg er 29 og har muligheten nå for å klare målet, må bare få samboer med på det) , og en gjeldsgrad på 30-40% som er enkelt å betjene for 2 personer.. Etter det skal jeg bruke alt jeg får på opplevelser.. Og jeg håper inderlig at jeg rekker å se litt av hva verden har å tilby.

Anonymous poster hash: 2c036...1fe

Lenke til kommentar

Behold og lei ut leiligheten. Kjøp enebolig med utleiedel og lei ut alle tre bosteder. 
 

Deretter ville jeg kjøpt leilighet i f.eks Spania med lån som du har sikkerhet for i de to andre objektene. Lev der en periode å la pengene yngle. Levekostnadene dine går ned, komforten øker, du kan styre dagene dine selv å ta det med ro. 
 

Forvaltning kan du sette bort til et utleieselskap som også inkluderer fysisk sjekk av bolig, kredittvurdering og referansesjekk på leietakere. 
 

Hvis du i tillegg klarer å finne en jobb du kan gjøre via internett så er du godt sikret. 

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Mange som har råd å gi, uten å kjenne personen man gir råd til. Utleiebolig er ikke uten risiko, må gjerne vedlikeholdes, og det løper utgifter med utleieboligen. Hvis man ikke kan gjøre vedlikehold selv, er det ikke gitt at utleiebolig er noen spesielt god investering. Det er like lite lurt å kjøpe en utleiebolig hvis man ikke liker eller kan å snekre og male, som å kjøpe aksjer uten at man er interessert i å vedlikeholde investeringen.

Hvis man ikke investerer pengene, taper man uansett verdier til formueskatt og inflasjon. Indeksfond er den vedlikeholdsfrie investeringen, har adekvat avkastning over tid, og har moderat risiko, spesielt over tid. Med et tidsperspektiv på 20 år eller mer, er aksjer eller fond statistisk sett den riktige investeringen, med mindre man liker å snekre da. Aksjemarkedet gir statistisk sett høyere avkastning enn boligmarkedet. Hvis man ønsker å redusere risikoen for å bomme på inngangen i forhold til markedet, kan man spre innskuddene, for eksempel sette inn halvparten nå, og dele resten opp i "avdrag" som settes inn over en ønsket periode. Ville hatt aksjer/fond på en separat plass, for eksempel Nordnet, og heller hatt autotrekk til brukskontoen, så slipper man "råd" fra banken om hva man bør gjøre med egne penger.

Er bare generelle betraktninger fra min side. Valgte selv å betale en lumpsum for å kvitte meg med boliglånet, til tross for at aksjemarkedet trolig ville gitt høyere avkastning. For min del handlet det mer om den gode følelsen av å være kvitt gjelden, enn å skulle maksimere avkastningen for enhver pris, men er ellers superbull på aksjer i det lange løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...