Gå til innhold

Ville du kjempet for Norge om det ble krig?


Sokr

Anbefalte innlegg

Sokr skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg som nasjonalist om Norge? De som styrer deg liker ikke en gang Norge eller nordmenn.

Jeg bryr meg om det vakre landet vi bor i, de flotte menneskene som bor der og friheten som demokratiet vårt har skapt. Hva nettroll som deg tenker om dette får være deres sak.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sokr skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bryr du deg som nasjonalist om Norge? De som styrer deg liker ikke en gang Norge eller nordmenn.

Du skriver: "De som styrer deg." Altså, det er ingen som lar seg styre. Men for å skape et balanse i et velfungerende samfunn trenger vi folkevalgte politikere som gjør den jobben. En jobb, som er utført av og for nordmenn. Hvor du har dine holdninger fra aner jeg ikke. Kanskje noen rare konspirasjoner. Men selv om det er varierende nivå på våre politikere - så er en ting helt sikkert. De bryr seg!  Det er nettopp derfor de har kanskje den mest utakknemlige jobben man kan ha i verden. Som politiker.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Ja! Jeg har fullført førstegangstjenesten min - og forsvaret består av mye mer enn det du ser på film. Det er ikke bare de som er kledd i grønt som ligger i frontlinjen som jobber i en krig. Det er en helt gigantisk operasjon som trenger like mye variasjon i arbeidsoppgaver som i et samfunn for øvrig. Enten det er etteretningsinnhenting, matlagning, sanitet, transport, logistikk, renhold - og mye, mye annet. Så helt ufrivillig, så vil man bidra - direkte eller indirekte, ved en krig.

Det er også viktig for å bevare vårt demokrati, som er selve bunngrunnen i et velfungerende samfunn. 

Selve nasjonalismen er ganske uvesentlig. Nasjonalfølelsen er viktig for motivasjon og drivkraft. Men det er ikke derfor man støtter opp ved en mulig krig. Bildet er mye, mye større enn det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Stimann skrev (5 minutter siden):

Jeg bryr meg om det vakre landet vi bor i, de flotte menneskene som bor der og friheten som demokratiet vårt har skapt. Hva nettroll som deg tenker om dette får være deres sak.

Det kan ikke jeg forstå. Var glad i landet før, men det har jeg vendt av meg. Det finnes ikke et norsk folk lenger, det er en blanding av ulike folkeslag. Et vissvass uten samhold eller lojalitet. Demokratiet har ikke skapt noe godt for oss. Det er ingen familie eller gruppe å beskytte lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (14 minutter siden):

Du skriver: "De som styrer deg." Altså, det er ingen som lar seg styre. Men for å skape et balanse i et velfungerende samfunn trenger vi folkevalgte politikere som gjør den jobben. En jobb, som er utført av og for nordmenn. Hvor du har dine holdninger fra aner jeg ikke. Kanskje noen rare konspirasjoner. Men selv om det er varierende nivå på våre politikere - så er en ting helt sikkert. De bryr seg!  Det er nettopp derfor de har kanskje den mest utakknemlige jobben man kan ha i verden. Som politiker.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Ja! Jeg har fullført førstegangstjenesten min - og forsvaret består av mye mer enn det du ser på film. Det er ikke bare de som er kledd i grønt som ligger i frontlinjen som jobber i en krig. Det er en helt gigantisk operasjon som trenger like mye variasjon i arbeidsoppgaver som i et samfunn for øvrig. Enten det er etteretningsinnhenting, matlagning, sanitet, transport, logistikk, renhold - og mye, mye annet. Så helt ufrivillig, så vil man bidra - direkte eller indirekte, ved en krig.

Det er også viktig for å bevare vårt demokrati, som er selve bunngrunnen i et velfungerende samfunn. 

Selve nasjonalismen er ganske uvesentlig. Nasjonalfølelsen er viktig for motivasjon og drivkraft. Men det er ikke derfor man støtter opp ved en mulig krig. Bildet er mye, mye større enn det. 

Er Norge et velfungerende samfunn? Vi er så dårlig strukturert økonomisk og kulturelt at det bare blir født 1,5 barn pr kvinne. Damene utdanner seg i store deler av 20 årene og finner aldri en partner som er kjekk nok etterpå. Så må jeg betale for andres barn. Kanskje et par løsunger de har fått med en kjekkas. Kvalmt. Hva er det der å beskytte?

Lenke til kommentar
Sokr skrev (37 minutter siden):

Jeg er litt omvendt. Om det hadde vært med Russland, nei absolutt ikke. Da hadde jeg heller blitt med Russland. Om det var borgerkrig. Absolutt ja, men på lag med noen som var mot den norske stat og som hadde gode mål.

Jeg er sikker på at russland tar imot deg med åpne armer om du mener du får det veldig mye bedre i russland og ikke trives her, så er det ikke så langt å flytte..
Det er ingen som tvinger deg til å bli i landet om du har det så forferdelig her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Sokr said:

Men hva kan de gjøre om vi nekter å stille opp? Kaste oss i fengsel? Ja takk, da sitter jeg heller i fengsel. Om de hadde truet med å skyte meg, så hadde jeg møtt opp og desertert til fienden og heller kjempet for dem.

men hvorfor mener du at fienden er bedre? Dette er bare absurd tanketomt anti, anti prat..

19 minutes ago, Sokr said:

Det kan ikke jeg forstå. Var glad i landet før, men det har jeg vendt av meg. Det finnes ikke et norsk folk lenger, det er en blanding av ulike folkeslag. Et vissvass uten samhold eller lojalitet. Demokratiet har ikke skapt noe godt for oss. Det er ingen familie eller gruppe å beskytte lenger.

Fordi du ikke føler en tilhørighet til Norge, så vil da alltid (uansett hvem det er ) støtte fienden i angripe Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sokr said:

Er Norge et velfungerende samfunn? Vi er så dårlig strukturert økonomisk og kulturelt at det bare blir født 1,5 barn pr kvinne. Damene utdanner seg i store deler av 20 årene og finner aldri en partner som er kjekk nok etterpå. Så må jeg betale for andres barn. Kanskje et par løsunger de har fått med en kjekkas. Kvalmt. Hva er det der å beskytte?

Skal du syte like mye når noen andres unger tar seg av deg på sykehuset, serverer deg på en restaurant eller arrangerer kulturtilbud du kan dra på?

 

Må alle land ha kontinuerlig befolkningsvekst til enhver tid? Det høres ikke særlig bærekraftig ut...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

men hvorfor mener du at fienden er bedre? Dette er bare absurd tanketomt anti, anti prat..

Fordi du ikke føler en tilhørighet til Norge, så vil da alltid (uansett hvem det er ) støtte fienden i angripe Norge?

Jeg vil nok ikke støtte motstanderen uansett hvem det er.

Lenke til kommentar

For å svare TS.

Jeg ville ikke utelukkende plukket opp våpen og forsvart/kjempet for Norge. Alt kommer an på hvem som er fienden og hva konflikten går ut på. Jeg vil aldri gått i en krig jeg ikke tror på/ikke støtter. 
I en konflikt jeg støtter, så ville det vært en avveiing mellom å flykte med/beskytte familien eller beskytte landet. Dersom familien ble drept, så tror jeg absolutt jeg ville kriget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det er åpenbart at trådstarter liker oppmerksomheten hen sine meninger gir.

Det er ganske drøye meninger, hvor hen heller vil kjempe mot Norge enn for.

Tydelig at det er et desperat rop om hjelp. Og jeg vil oppfordre TS til å dele sine tanker med fastlege eller privat lege, og få henvisning videre for å få orden på tankene sine.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Vi er ganske heldige som har Sverige og Finland som buffer mot øst. Vi her på berget har vel i stor grad gjort oss ferdige med den tiden da soldater ble sendt "til fronten" som kanonføde, det er det kun russerne som fortsatt gidder i kraft av sitt overveldende antall "stridsdyktige" menn. Norge er et såpass langt og smalt land at en evnt. frontlinje ville vært ganske enkel å forsvare så lenge vi snakker om en landbasert forsvarsstrategi. Nato alliansen er jo også en greie som liksom trer i kraft om noen av nato landene skulle være så uheldig å bli angrepet av en fremmed makt. Så det er ikke slik som du fremsetter det, at alle vi menige menn får et våpen i hånden og versågod kjemp tappert til siste kule. Sjansen er vel like stor for at du ville blitt avvist som stridsdyktig og satt til å bake noen boller.       

Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

Det er åpenbart at trådstarter liker oppmerksomheten hen sine meninger gir.

Det er ganske drøye meninger, hvor hen heller vil kjempe mot Norge enn for.

Tydelig at det er et desperat rop om hjelp. Og jeg vil oppfordre TS til å dele sine tanker med fastlege eller privat lege, og få henvisning videre for å få orden på tankene sine.

Jeg tolker der mer som fremmedhat. At TS ikke liker mangfoldet Norge har fått. Det går igjen i flere av hans innlegg. Skjult rasisme om man vil. Men ja, er også litt enig i det du skriver. Hvis man får følelsen av at Norge er fortapt, bare fordi man passerer folk med en annen bakgrunn enn deg på gata. Så er det noe som ikke stemmer. Fremmedfrykt, kombinert med angst/depresjon kan utvikle seg til et veldig farlig tankegods dersom det går for langt. Så jeg støtter oppfordringen din.

Ser du mer rasjonelt på det TS - så er ikke grasset grønnere på den andre siden. Alle rike og velstående land har en økt grad av innvandring, noe som er helt naturlig. Tvert i mot er innvandringspolitikken til Norge svært restriktiv. Men vi var tidlig ute, og derfor ser du i dag mange som utad ser litt annerledes ut enn oss, men som er både født og oppvokst i Norge. Disse menneskene er ikke noe mindre norske enn deg og meg. Tvert i mot er det bare bra for Norge på mange måter. Men nok om det.

Men trives du ikke i Norge er det fritt frem å flytte. Hvilket land mener du er bedre enn oss? Siden du sier at alt går til helvete her hjemme. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...