Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ja NAF sier jo at Tesla wallbox trenger B vern selv om de selv sier de ikke trenger det. 

Det er der nasjonale regler kommer inn. Når NEK400 krever IEC62955 i boksen for å slippe type B i skapet, er det opp til installatøren å vise at valgt løsning som ikke er IEC62955 er god nok. Det skal de slite med å klare, når NEK400 har status som referansenorm i Norge.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (6 minutter siden):

Det er der nasjonale regler kommer inn. Når NEK400 krever IEC62955 i boksen for å slippe type B i skapet, er det opp til installatøren å vise at valgt løsning som ikke er IEC62955 er god nok. Det skal de slite med å klare, når NEK400 har status som referansenorm i Norge.

Skal ikke være lett å være el-installatør forstår jeg. Jeg har bakgrunn i fra elektro selv, men jeg har egentlig aldri jobbet i bransjen og føler litt på at jeg er glad for det nå. Mange feller. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Skal ikke være lett å være el-installatør forstår jeg. Jeg har bakgrunn i fra elektro selv, men jeg har egentlig aldri jobbet i bransjen og føler litt på at jeg er glad for det nå. Mange feller. 

Det er veldig mange feller å gå i, og det er ikke mange elektrikere som forstår hvilket ansvar de tar på seg når de skriver under samsvarserlæringen.

Hittil har det ikke vært så mye bråk, men forsikringsselskapene har begynt å våkne opp etter noen katastrofer hvor selv små feil har kostet millioner i brannskader.

Det er på en måte greit at man har et ansvar når man også har stor frihet, men lovverket forutsetter egentlig at elektrikere kan mye mer teori enn hva de faktisk kan, og det å vurdere risiko krever mye mer enn å kople klemmer og spikre kabel.

Så kan man helt sikkert diskutere om NEK400s krav om IEC62955 er nødvendig, eller om det ville vært godt nok med noe annet. IEC62955 er tross alt ikke en harmonisert europanorm.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har ikke tu pluss så får ikke lest, men det lille man kan lese, ikke sjokkerende: https://www.tu.no/artikler/easee-trenger-mer-tid-jobber-med-a-bygge-opp-nok-dokumentasjon/542657

Samtidig virker det som de nesten prøver å skygge over med disse PR artiklene i håp om at de skal bli fanget opp istedenfor: 
https://www.shifter.no/nyheter/krise-easee-matte-kutte-staben-til-beinet-men-na-ansetter-de-igjen/305694
https://www.shifter.no/nyheter/easees-redningsmann-det-er-ekstremt-krevende-og-jeg-holder-pa-a-ga-under/305808

Syns det er spesielt at de publisterer to artikler samtidig...

Hva skjer hvis de dytter rettsaken så langt frem at man har gått over utbedringsfristen for eksisterende installasjoner (som er 1.03.24 hvis jeg husker korrekt) ? Er det vi ser en måte å trenere / utsette den fristen på?

Lenke til kommentar

Fra den første linken:

 

"– Vi har gjort en modifikasjon av Home-laderne, og justert produktet i forhold til kravene. Det gjelder programvare-justeringer og dokumentasjon. 

– Har dere gjort endringer for å oppfylle kravet om antall millimetere? 

– Det handler ikke om de millimeterne. Nå har vi EU-sertifisering modul B, med virkelig strenge dokumentasjonskrav. Det hadde vi ikke sist, sier Færevaag. "

 

Det han ikke sier noe om, er at den nye laderen ikke selges som en jordfeilbryter, og at de berømte millimetre ikke har samme betydning. De legger det frem på en måte som får det til å se ut som om det bare var noen mindre bagateller som stoppet den første versjonen, og journalister sluker det rått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (43 minutter siden):

Fra den første linken:

 

"– Vi har gjort en modifikasjon av Home-laderne, og justert produktet i forhold til kravene. Det gjelder programvare-justeringer og dokumentasjon. 

– Har dere gjort endringer for å oppfylle kravet om antall millimetere? 

– Det handler ikke om de millimeterne. Nå har vi EU-sertifisering modul B, med virkelig strenge dokumentasjonskrav. Det hadde vi ikke sist, sier Færevaag. "

 

Det han ikke sier noe om, er at den nye laderen ikke selges som en jordfeilbryter, og at de berømte millimetre ikke har samme betydning. De legger det frem på en måte som får det til å se ut som om det bare var noen mindre bagateller som stoppet den første versjonen, og journalister sluker det rått.

Easee har virkelig vist sine mørke sider. Ser de nå søker etter folk igjenn. Tipper de kommer til å ha langt mindre søkere fremover enn før denne episoden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, 2N1711 said:

Det han ikke sier noe om, er at den nye laderen ikke selges som en jordfeilbryter, og at de berømte millimetre ikke har samme betydning. De legger det frem på en måte som får det til å se ut som om det bare var noen mindre bagateller som stoppet den første versjonen, og journalister sluker det rått.

Takk! Helt enig. Om det har passet når jeg har møtt elektrikere siste tiden har jeg spurt om dette, flere har sagt at de har ment det er nok med type-A ihht. installasjonsmanualen...

Lenke til kommentar
Terje2k skrev (8 timer siden):

Takk! Helt enig. Om det har passet når jeg har møtt elektrikere siste tiden har jeg spurt om dette, flere har sagt at de har ment det er nok med type-A ihht. installasjonsmanualen...

Pr. i dag sier NEK400 enten type B, Type A pluss IEC 62955 eller type F pluss IEC 62955. Da kan elektrikeren mene hva han vil.

Easee mener at NEK400 er feil, for det står noe i det engelske utgangspunktet for den at vernet kan være i ladeboksen. Det var en del i Teknisk Ukeblad for en måneds tid siden om dette.

2024-01-25_162524.thumb.jpg.b9de9a0ce0cd9557de8daf092d2d17ca.jpg

 

Problemet der er at det står at det er "connection point" som skal beskyttes, og det er utgangen på ladeboksen. Det står at det punktet skal være beskyttet av en av tre mulige klart definerte løsninger. Da sliter jeg med å se at det åpnes for fritt valgt løsning hvis vernet er inni boksen når det er så tydelige krav hvis det er utenfor boksen. Det står ingen ting om hva en alternativ løsning kan være, og det er nesten usannsynlig når det dreier seg om normer som har referanser i alle retninger til andre normer. EN61008-1 viser til 14 eller 15 andre normer som et eksempel, og der står det at de andre er "indispensable", altså ikke helt valgfrie som Easee har prøvd seg med.

Jeg klarer i alle fall ikke å se at det faktiske innholdet for hva som skal oppnås skiller mellom norsk og engelsk tekst. Den norske teksten utelukker på ingen måte vern i ladeboksen, for kravet er at det skal være før tilkoplingspunktet som det heter på norsk, og inni boksen er før det punktet.

Easee argumenterer visst med at "det er lov i andre land" og derfor er NEK400 en handelshindring. Virkeligheten er vel heller at ingen har brukt noe tid på ladebokser, og derfor heller ikke reagert på alternative løsninger.

Dette blir vel fort mer advokatmat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kajac skrev (10 timer siden):

Det er vel ingen som kan ta Easee seriøst lenger. Om jeg var i markedet for en ny elbil-lader hadde jeg ikke engang vurdert Easee.

De kontrer som vanlig med lange meldinger i sosiale medier om hvordan de tar sikkerhet på alvor, er best i verden etc. Nesten til å spy av, når skal de operere litt ydmyk og ta innover seg at de har feilet. Da kan jeg vurdere de igjen, kanskje.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

De kontrer som vanlig med lange meldinger i sosiale medier om hvordan de tar sikkerhet på alvor, er best i verden etc. Nesten til å spy av, når skal de operere litt ydmyk og ta innover seg at de har feilet. Da kan jeg vurdere de igjen, kanskje.

Et firma som manipuler tester for å komme gjennom trenger litt mer enn ydmykhet for å overleve.

Jeg fatter ikke hvorfor folk fortsetter å heie på dem. Dette er grov svindel, og har absolutt ikke noe å gjøre med hverken "innovativt" eller konspirasjoner fra myndighetene.

Nyttpunktgrafikkbilde.thumb.jpg.ddb0e63e71ca62e5a223f32dcd2c01f6.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt mer ydmyke toner fra Easee nå, med ny sjef: https://www.nrk.no/rogaland/easee-trekker-rettssaken-i-sverige-1.16828404

Sitat

– Vi ønsker å anerkjenne Elsäkerhetsverkets arbeid for å opprettholde industristandarder og forbrukersikkerhet. De har identifisert tydelige områder for forbedringer og for oss har dette vært viktig læring, sier Lene Kristin Wilhelmsen, juss- og samsvarsdirektør i Easee.

Det var Færevaags forgjengere som tok avgjørelsen om å gå til sak.

– Man var uenig på det tidspunktet, men i dag er vi av en annen oppfatning. Easee har gjort en stor feil når det gjelder dokumentasjon, den har ikke vært tilstrekkelig. Å trekke rettssaken rydder bort mye støy, sier han.

De trekker selv søksmålet mot Elsäkerhetsverket, og med det blir Easees ladere forbudt å selge i hele EØS-området.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Litt mer ydmyke toner fra Easee nå, med ny sjef: https://www.nrk.no/rogaland/easee-trekker-rettssaken-i-sverige-1.16828404

De trekker selv søksmålet mot Elsäkerhetsverket, og med det blir Easees ladere forbudt å selge i hele EØS-området.

Endelig, men redd det er for sent til å redde noe som helst rykte. Denne nye sjefen er jo på vei ut, holdt vell ett par måneder. De søker etter erstatter as we speak.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (30 minutter siden):

Litt mer ydmyke toner fra Easee nå, med ny sjef: https://www.nrk.no/rogaland/easee-trekker-rettssaken-i-sverige-1.16828404

De trekker selv søksmålet mot Elsäkerhetsverket, og med det blir Easees ladere forbudt å selge i hele EØS-området.

Kan det bli forbud mot å bruke allerede installerte Easee-ladere? Og hva skjer i så fall med de?

Var "dum nok" til å kjøpe og få installert en Easee ladeboks rett før det begynte å komme signaler om at Elsäkerhetsverket var skeptiske til de.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (39 minutter siden):

Kan det bli forbud mot å bruke allerede installerte Easee-ladere? Og hva skjer i så fall med de?

Var "dum nok" til å kjøpe og få installert en Easee ladeboks rett før det begynte å komme signaler om at Elsäkerhetsverket var skeptiske til de.

2024-04-03_165913.jpg.f394f391739eb7bd48d0a92580bd0150.jpg

 

 

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-95.pdf

https://www.dsb.no/menyartikler/publikasjoner-og-bibliotek/nyhetsbladet-elsikkerhet/

 

Kan være bryet verdt å bla litt i "Elsikkerhet" hvis man er interessert i emnet. Det er der hvor DSB vanligvis kunngjør sitt syn på verden og regelverk.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Endelig, men redd det er for sent til å redde noe som helst rykte. Denne nye sjefen er jo på vei ut, holdt vell ett par måneder. De søker etter erstatter as we speak.

Færevaag har aldri vært ment som permanent leder. Uansett ser det ut som om han har fått inn litt ydmykhet og realitetsorientering i Easee. Det skader sikkert ikke, hvis de klarer å overleve.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (34 minutter siden):

Færevaag har aldri vært ment som permanent leder. Uansett ser det ut som om han har fått inn litt ydmykhet og realitetsorientering i Easee. Det skader sikkert ikke, hvis de klarer å overleve.

Ja det er veldig bra, dagens nyhet var oppløftende. Bare synd det tok så lang tid

Lenke til kommentar

Gledelig nyhet!😀

Har i grunn ventet på det. At de ikke ville vinne rettsaken er jo ingen hemmelighet etter at de offentlig uttalte at det var manglende dokumentasjon.

Det flotte er at Easee ikke trenger Home/Charge lenger. Snart er oppfølgeren til Charge på markedet. Så får vi se hvordan utbedringsplanen med ESV utarter seg. Sveits godkjente blant annet nettopp Home/Charge etter nyeste dokumentasjonspakke.

Med mindre myndigheter tar sine egne vurdering slik Sveits har gjort skal allerede installere ladere følge utbedringsplanen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...