Gå til innhold

Hogwarts legacy


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Cuneax said:

Har du noen eksempler?

Jeg har sett at noen reagerer på at det er så mange forskjellige nasjonaliteter til stede på skolen, men Det britiske imperiet hadde mange ulike land under sitt styre, så dette er helt uproblematisk for meg.

Ellers har jeg observert en transperson og en lesbisk heks hittil, men den magiske kulturen var alltid mer annerledes enn mainstream-verdenen, så det er også greit nok i min bok.

Hogwarts aksepter kun folk som bor i England. For perioden dette er satt i er det særdeles usannsynlig at det er et såpass flerkulturelt der. Britiske dialekter har dem også. Det er ingen annen grunn enn å krysse de standard mangfoldboksene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Hogwarts aksepter kun folk som bor i England. For perioden dette er satt i er det særdeles usannsynlig at det er et såpass flerkulturelt der. Britiske dialekter har dem også. Det er ingen annen grunn enn å krysse de standard mangfoldboksene. 

Jeg er helt enig med deg. Med tanke på den historie og kultur dette spillet er satt i, så blir det svært tydelig at dette er for å tekke woke mangfoldskrav.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel pent lite som samsvarer med virkeligheten i 1890 med dette spillet :D 

Jeg er ikke enig. Det man ser i bøkene/filmene når man tar bort det magiske elementet er et samfunn som kulturelt og moralsk sett fungerer ganske likt som vårt. Kanskje faktisk litt mer tradisjonelt siden de ikke har vår teknologi. Den verden som vises er lik vår i alt annet enn magi. Det som ikke er likt vår utenom magi er mer tradisjonelt og gammeldags enn vår kultur.

Tar man dette med inn i spillet så ser man veldig tydelig hva som er en del av kulturen i verden som er laget og hva som er woke.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tabris said:

Jeg er ikke enig. Det man ser i bøkene/filmene når man tar bort det magiske elementet er et samfunn som kulturelt og moralsk sett fungerer ganske likt som vårt. Kanskje faktisk litt mer tradisjonelt siden de ikke har vår teknologi. Den verden som vises er lik vår i alt annet enn magi. Det som ikke er likt vår utenom magi er mer tradisjonelt og gammeldags enn vår kultur.

Tar man dette med inn i spillet så ser man veldig tydelig hva som er en del av kulturen i verden som er laget og hva som er woke.

Så du annerkjenner at Harry Potter tar sted i et alternativt univers?
Hvis deres utvikling ikke har medført samme teknologi som i vår utvikling, vet man jo heller ikke nøyaktig hvordan denne alternative verdenen er annerledes, eller hvorfor.
Dermed kan man ikke anta at befolkningen er spredt på samme måte som den er i vår verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Så du annerkjenner at Harry Potter tar sted i et alternativt univers?
Hvis deres utvikling ikke har medført samme teknologi som i vår utvikling, vet man jo heller ikke nøyaktig hvordan denne alternative verdenen er annerledes, eller hvorfor.
Dermed kan man ikke anta at befolkningen er spredt på samme måte som den er i vår verden.

Jo, det kan vi. For deres univers er ikke alternativ til vår, men parallell.  Og man ser veldig tydelig, gjennom bøkene og filmene, at deres univers er parallell (ikke alternativ) og moralsk, kulturelt og historisk, veldig samkjørt med den verden vi lever i. I de tilfellene, bortsett fra ren magi, hvor kulturen er annerledes, så er deres kultur mer tradisjonell/gammeldags enn vår. Ellers helt lik.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tabris said:

Jo, det kan vi. For deres univers er ikke alternativ til vår, men parallell.  Og man ser veldig tydelig, gjennom bøkene og filmene, at deres univers er parallell (ikke alternativ) og moralsk, kulturelt og historisk, veldig samkjørt med den verden vi lever i. I de tilfellene, bortsett fra ren magi, hvor kulturen er annerledes, så er deres kultur mer tradisjonell/gammeldags enn vår. Ellers helt lik.

Okei, da misforstod jeg, det er i magiens verden at kulturen er annerledes, ikke ellers? Er det magikerne som mangler vår teknologi, eller alle?
Likevel er det sikkert en slik rasjonale som ligger til grunn, hvis man kan gjendikte verden til å inneholde magi, kan man vel gjendikte verden til å inneholde bedre representasjon, enn det som var tilfellet i England anno 1800.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Okei, da misforstod jeg, det er i magiens verden at kulturen er annerledes, ikke ellers? Er det magikerne som mangler vår teknologi, eller alle?
Likevel er det sikkert en slik rasjonale som ligger til grunn, hvis man kan gjendikte verden til å inneholde magi, kan man vel gjendikte verden til å inneholde bedre representasjon, enn det som var tilfellet i England anno 1800.

Nei, fordi kultur og historie er allerede satt. Hvis du har lest bøkene og sett filmene så vet du at deres verden er etablert, kulturmessig og historiemessig. Magikere i denne verden er nøyaktig lik alle andre, de lever i nøyaktig den samme verden som oss. Men noen er født med magiske egenskaper og blir da kalt inn til Hogwarts (hvis de bor i England) for å gå på skole der. That's it. Det er forskjellen. Verden er utenom det akkurat slik vi kjenner den. Det samme er historien, bortsett fra at de har magiske elementer lagt til i deres parallelle historie.

Nåtidens England er nåtidens England i bøkene/filmene. Dermed er 1890-England også 1890-England i spillet. Kun magien er hva som skiller. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Tabris said:

Nei, fordi kultur og historie er allerede satt. Hvis du har lest bøkene og sett filmene så vet du at deres verden er etablert, kulturmessig og historiemessig. Magikere i denne verden er nøyaktig lik alle andre, de lever i nøyaktig den samme verden som oss. Men noen er født med magiske egenskaper og blir da kalt inn til Hogwarts (hvis de bor i England) for å gå på skole der. That's it. Det er forskjellen. Verden er utenom det akkurat slik vi kjenner den. Det samme er historien, bortsett fra at de har magiske elementer lagt til i deres parallelle historie.

Nåtidens England er nåtidens England i bøkene/filmene. Dermed er 1890-England også 1890-England i spillet. Kun magien er hva som skiller. 

Ja, det fremgår vel at jeg har lite kunnskap om dette, jeg kunne gjentatt spørsmålet; Hvem mangler teknologi, men det virker etablert som du sier at universet er ment å være parallelt.
Skaperne av spillet har vel rett og slett funnet det for godt å gjendikte befolkningssammensetningen, slik man tidligere diktet inn magi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt helt med på hva norske medier har sagt etter at spillet kom ut, men en av de som fikk mest oppmerksomhet før det kom ut fordi han ikke visst om han ville anmelde spillet pga. at han mente Rowling var transfob, var anmelderen til Level Up/NRK. Det viser seg at han anmeldte spillet og gav det terningkast 4.

Kilde: https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_hogwarts-legacy_-1.16280352

Sitater relevant til Rowling etc.:

Sitat

Harry Potter-forfatteren J.K. Rowling har de siste årene vært en aktiv trans­kritiker, noe som har ført til et anstrengt forhold til universet hun har skapt hos mange, inkludert meg selv.

Men det gjelder også utvikleren av spillet.

Det er selvsagt ikke tilfeldig at «Hogwarts Legacy» er et av tidenes mest trans­inkluderende spill.

Du kan velge og vrake i både feminine og maskuline uttrykk når du lager din egen rollefigur, gjerne en blanding av begge deler. En viktig birolle i spillet er trans­kvinne, og din rollefigur omtales med det kjønns­nøytrale pronomenet «they/them».

Du kan velge og vrake i både feminine og maskuline uttrykk når du lager din egen rollefigur, gjerne en blanding av begge deler. En viktig birolle i spillet er trans­kvinne, og din rollefigur omtales med det kjønns­nøytrale pronomenet «they/them».

På toppen av dette er spill­universet befolket av rollefigurer fra alle verdens­hjørner. Du har også rolle­figurer som er mer uttalt homofile enn Humlesnurr, for å si det sånn.

«Hogwarts Legacy» fremstår virkelig som en feiring av menneskehetens mange fasetter.

En virtuell pride-fest hvor absolutt alle står på gjeste­listen.

Det er kanskje et kalkulert grep av utvikleren, men jeg mener det gjør det lettere å være Harry Potter-fan selv om man er sterkt uenig med forfatteren bak.

Han indikerer at utviklerne introduserte disse tingene til tross for hva Rowling ønsker. Jeg vet ikke om det stemmer helt...

Interessant at det at man ikke har muligheten til å velge om man heller vil bli omtalt som "he/him" eller "she/her" men bare har muligheten til å bli omtalt som "they/them" blir trukket frem som noe positivt. Jeg har ikke reagert så mye på det i spillet, siden det er nesten aldri brukt, men flere valgmuligheter hadde vel vært å foretrekker?

Om selve terningkastet:

Sitat

Terning­kastet (4) sier seg selv, rett og slett. Det reflekterer hvor «Hogwarts Legacy» står sammenlignet med andre spill i sjangeren.

Som f.eks. Assassin's Creed Valhalla som han trakk frem som et eksempel, og som han ga terningkast 5 og omtalte som "Et vellykket rollespill". Min mening er at Valhalla ikke er særlig vellykket som rollespill, og at det har en av de verste åpne verdenene med tanke på "busy work" og progresjon. Jeg klarte ikke å fullføre det siden alt føltes som en jobb til slutt, mens den åpne verdenen i Hogwarts Legacy føltes mye mer "naturlig" med veldig få ting som hindret meg i å gjøre noe pga. for lavt level.

Lenke til kommentar

Jeg har bare spilt to-tre timer så langt, men spillet virker glimrende. Gjenskaper magien fra både bøker og filmer, men morsom med en ny periode her. 

La for øvrig også merke til at karakteren omtales som they/them av andre. Før Frostraven kommer inn med sine konspirasjoner om hvilken kjeller jeg dveler i og hvilken ytre høyre fløy jeg tilhører, så handler det ikke om å bli ravende sint. Jeg blir likevel faktisk litt forundret.

Har vi kommet dit at man ikke lenger kan bruke han/henne i språket vårt i det hele tatt? Er det i seg selv provoserende for en gruppe mennesker? Jeg tenker altså ikke på transpersoner som jeg ikke oppfatter lar seg provosere av bruken av kjønn på den måten (eks: Nytt på nytt fra fredag), men for de hvite kvinner og menn som har tatt det på seg å kjempe deres kamp med sine egne oppfattelser om hva som er så vondt og ondt som motivasjon. 

Selv om jeg ser den langt mer åpenbare faren med å radbrekke ryktet til forfatteren uten at det hostes opp klare bevis for hennes ondskap, enn hva forfatteren tilsynelatende har sagt ifølge twitter-mobben - er det i alle fall ingen tvil om at dette spillet ikke ønsker å tråkke noen på tærne. Vi får alle moderne tolkninger av verden. 

Greit nok for meg, jeg har i grunn alltid tenkt på Potterverse som ganske "woke" og inkluderende - i positiv forstand altså -  men at det er farlig å omtales som gutt eller jente, den hadde jeg virkelig ikke sett komme. Ikke enda førti år, men utgammel og erkekonservativ, tydeligvis.

At man kan spille jente med grov stemme eller omvendt og velge witch/wizard, som man ønsker, har jeg ingen problem med. I Cyberpunk kan du spille med svære mugger og lang snabel, uten at dette er et spill mange ville omtalt som "woke", i verken positiv eller nedlatende omtale. You do you.

Men at she eller he er potensielt provoserende nok til at de unnlater å bruke det? For jeg tror ikke det omhandler latskap. Men de kunne eksempelvis spilt inn lydspor med "he/she" eller "they/them" etter brukernes ønsker med en optionknapp?

Nå er det nok et par-tre rabulister som likevel skal tolke dette (feilaktig) til at jeg ofrer enhjørninger sammen med Han-du-veit, men det er ikke det som er tilfelle. Jeg bare lurer på hvor utvannet og grøtete alt skal bli før den lille gruppen som er så sinte skal være fornøyde på andres vegne. 

Får vel fortelle barna mine at de ikke er jenter, men menstruerende personer. De må ikke finne på å støte noen i sin pure ignoranse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (2 timer siden):

Men at she eller he er potensielt provoserende nok til at de unnlater å bruke det? For jeg tror ikke det omhandler latskap. Men de kunne eksempelvis spilt inn lydspor med "he/she" eller "they/them" etter brukernes ønsker med en optionknapp?

Det handler om penger. Å spille inn 3 sett med lydspor (hvis man skal beholde they/them som et alternativ, noe jeg synes er fair) kontra kun 1 lydspor er mye dyrere og mer tidkrevende.

Jeg har fullført storyen og gjort masse side quests og jeg må ærlig talt si at jeg merket ikke at de brukte they/them før du nevnte det i ditt innlegg. Jeg må nesten fyre opp spillet for å se om jeg finner noen eksempler. Som oftest prater de direkte til deg og derfor er det ikke så veldig merkbart. Jeg skjønner godt de valgte 1 kontra 3 lydspor. Det tar tid og penger både å spille inn og legge det inn i spillet.

Revie skrev (2 timer siden):

 Er det i seg selv provoserende for en gruppe mennesker?

Nei, det hadde nok vært helt fint i 99.99% av verdenen om det kun støttet he/she. Det ville nok laget litt drama på Twitter, men det hadde man ikke trengt å bry seg om.

Jeg forstår dog at de gikk they/them veien.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Det handler om penger. Å spille inn 3 sett med lydspor (hvis man skal beholde they/them som et alternativ, noe jeg synes er fair) kontra kun 1 lydspor er mye dyrere og mer tidkrevende.

Jeg har fullført storyen og gjort masse side quests og jeg må ærlig talt si at jeg merket ikke at de brukte they/them før du nevnte det i ditt innlegg. Jeg må nesten fyre opp spillet for å se om jeg finner noen eksempler. Som oftest prater de direkte til deg og derfor er det ikke så veldig merkbart. Jeg skjønner godt de valgte 1 kontra 3 lydspor. Det tar tid og penger både å spille inn og legge det inn i spillet.

Nei, det hadde nok vært helt fint i 99.99% av verdenen om det kun støttet he/she. Det ville nok laget litt drama på Twitter, men det hadde man ikke trengt å bry seg om.

Jeg forstår dog at de gikk they/them veien.

Det er forsvinnende få ganger de sier They/Them, så det hadde ikke påvirket kostnaden nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Det handler om penger. Å spille inn 3 sett med lydspor (hvis man skal beholde they/them som et alternativ, noe jeg synes er fair) kontra kun 1 lydspor er mye dyrere og mer tidkrevende.

Jeg har fullført storyen og gjort masse side quests og jeg må ærlig talt si at jeg merket ikke at de brukte they/them før du nevnte det i ditt innlegg. Jeg må nesten fyre opp spillet for å se om jeg finner noen eksempler. Som oftest prater de direkte til deg og derfor er det ikke så veldig merkbart. Jeg skjønner godt de valgte 1 kontra 3 lydspor. Det tar tid og penger både å spille inn og legge det inn i spillet.

Nei, det hadde nok vært helt fint i 99.99% av verdenen om det kun støttet he/she. Det ville nok laget litt drama på Twitter, men det hadde man ikke trengt å bry seg om.

Jeg forstår dog at de gikk they/them veien.

Jeg er helt i starten, så dette var nesten umiddelbart etter husvalget og første møter i common room. Godt å høre at det ikke er gjennomsyret i spillet, for jeg syns det høres påtatt ut. Som at vi skal gå rundt og si 'hen' her i landet, når det er gitt hvilken person vi snakker om. Det er jo helt tydelig at alle på skolen har hørt om oss. For øvrig skjønner jeg også at det koster penger, men det er mange spill hvor det er spilt inn hundretusenvis av dialog og mange av disse er avhengig av handlings- og dialogvalg. 

At det er snakk om 'hen' og ikke "han eller henne" fordi man ikke vet kjønnet eller skal eksempelvis holde det hemmelig i en quiz osv, det er vel bare en videreutvikling av språket og "tidsbesparende". Som sagt, godt å høre det ikke er overalt og hele tiden. 

Så får jeg bare komme over at jeg selv syns de/dem høres mer ut som spaltet personlighet enn noe annet.😄

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (2 minutter siden):

Har fullført spillet og faktisk aldri lagt merke til det :D 

Godt å høre! Igjen, dette var helt i starten. Så et øyeblikk for meg at alle andre karakterer også ville omtales som they/them eller ved navn, aldri kjønn. Som sagt, eventuelt fryktelig påtatt språk for å unngå såre tottelotter. 

Bra at det ikke er slik. Spillet virker som meget godt håndverk!

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (42 minutter siden):

Har fullført spillet og faktisk aldri lagt merke til det :D 

Jeg skulle ønske karakteren min hadde et slags kallenavn som de andre kunne si når de hilste, slik som Shepard i Mass Effect, Revan i KOTOR, Exile i KOTOR2, Bhaalspawn in BG2 etc. "Ah, the fifth year!" er ikke så veldig spennende å bli kalt. Kanskje et kallenavn basert på noe som skjedde i introen? Eller at man kunne velge et navn fra en liste over navn som blir sagt, som i Forza Horizon-spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...