Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av bolig


corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en leier som holder på å flytte inn nå i Februar. Leiligheten var hadde hvitevarer men så ville han ikke ha hvitevarene(komfyr +kjøleskap) og alt dette har nå blitt solgt. Nå vil han ha oppvaskmaskin og han vil bytte benkplate pluss ny vask. Benkplaten i kjøkkenet er ikke akkurat slitt og kjøkkenet er i god stand ellers. Han vil også bytte ut ventilatoren men det har jeg sagt greit til. 

Er dette noe dere hadde sagt ja til. Evt hvem skal dekke for arbeidet. Jeg fikk estimat på dette idag på 12500kr for alt utenom benkplaten. Det kommer selvsagt i tilegg.

Endret av corsa91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt nei. Fyren har jo allerede sagt ja til å leie uten hvitevarer og med eksisterende benkplate. Den er også ifølge ditt utsagn helt i orden. Oppvaskmaskin kan han skaffe selv om han absolutt vil ha det, dersom det er uttak for det. Hvis ikke er det kanskje i din interesse å tilrettelegge for oppvaskmaski, for det vil gjøre det mer attraktivt å bo der lengre. Så kan du heller kjøpe maskinen hos vedkommende hvis han en gang flytter. 

 

Jeg leier ut selv, og har gjennom de årene fått noen lignende forespørsel. Det meste har jeg avvist, og det blir tatt pent i mot. Det er folk som har sagt ja til å bo der, slik forholdene er. De spør gjerne fordi det er "nice to have". Er det ting de MÅ ha, da leier de et annet sted.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 26.1.2023 den 15.53):

Jeg ville sagt nei. Fyren har jo allerede sagt ja til å leie uten hvitevarer og med eksisterende benkplate. Den er også ifølge ditt utsagn helt i orden. Oppvaskmaskin kan han skaffe selv om han absolutt vil ha det, dersom det er uttak for det. Hvis ikke er det kanskje i din interesse å tilrettelegge for oppvaskmaski, for det vil gjøre det mer attraktivt å bo der lengre. Så kan du heller kjøpe maskinen hos vedkommende hvis han en gang flytter.

Om leigetakaren har leigd med kvitevarer inkludert, men vel å heller bruka sine eigne, vil han antakeleg ha krav på å endra meining så lenge han ikkje har fått avslag i pris for å ikkje nytta dei inkluderte.

Her virker det dog som at oppvaskmaskin ikkje var blant kvitevarene som opprinneleg var inkludert. Då blir saka ei heilt annan.

Leigetakar har (openbart) ikkje krav på standardheving, så utleigar står fritt til å seia nei.

Om leigetakar sjølv vil gjera oppgraderingar som hever verdien på bustaden, er det ofte ei god løysing at begge bidrar litt (t.d. ved at utleigar dekker materialar mens leigetakar gjer arbeidet). Det er så klart noko ein kan avtala, og ikkje noko verken utleigar eller leigetakar kan krevja.

Lenke til kommentar
MKap skrev (29 minutter siden):

Om leigetakaren har leigd med kvitevarer inkludert, men vel å heller bruka sine eigne, vil han antakeleg ha krav på å endra meining så lenge han ikkje har fått avslag i pris for å ikkje nytta dei inkluderte.

Har man leid med hvitevarer har man leid med hvitevarer.
Om man etterpå forandrer mening/ønsker noe annet kan man ikke kreve det.

Blir det samme som om utleier sier at hvitevarer er inkludert for så å ombestemme seg.
No bueno

edit: Og nei dette er ikke noe jeg hadde godtatt eller vært med på gitt at hvitevarer/o.l. er i god stand/fungerer som de skal. Helt uaktuelt

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...