Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (2 timer siden):

Selv frossenpizza har blitt en luksusvare. 

Ja, godt over halvparten av norske husholdninger kjører nå Grandiosa til julemiddag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ikke er det pizza og ikke burde man spise det.

Noen av prisene har steget helt sykebil. Liten makrell i tomat har steget med ti kroner. Ikke at man burde spise det. Både på grunn av innholdet og emballasjen.

Man kan ha et par "burker" på lur hvis det blir krise eller krig og alt annet er kaputt.

Endret av BadCat
Skrevet (endret)

Det har akkurat vært prisøkninger. Det er mye som er opp 10% eller mer.

Det er vel snittet de regner for å få stigninga lavere. Spesielt ved å ta med det du aldri kjøper.

Endret av BadCat
Skrevet (endret)

"Vi" blir lurt trillrundt av SSB og regjeringen. (vel, ikke alle)
Prisøkningen på aktuelle matvarer er flere ganger høyere enn hva AP oppgir når de hevder kjøpekraften har økt.

Prisøkningen etter - 21 er sjokkerende høy, noe denne listen med kjente varer viser:
https://enhver.no/posts/matvareprisene-skyter-i-vaeret

Så er det flere andre momenter..
De tre store vet hva prissjekkerne putter i matvarekurven. 
Det hensyntas ikke at vi kjøper billigvarianter som er dårligere mat enn de kjente produktene fra Gilde osv.
Det jukses med mindre innhold i samme innpakning slik at kiloprisen er mye høyere (krympflasjon)

Trist at de tre monopolistene slipper unna år etter år.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

Det er mye som er opp 10% eller mer.

Ja, men nå er det vel gjennomsnittet som telles? Noe forblir uendret andre ting hopper mye.

Neptun1 skrev (35 minutter siden):

Prisøkningen på aktuelle matvarer er flere ganger høyere enn hva AP oppgir når de hevder kjøpekraften har økt.

Ja, men hva er aktuelle matvarer egentlig? Folk endrer jo type varer de velger som følge av prisene så det er ikke så hvis man følger x antall bestemte varer så endrer jo aktualiteten seg også. Følger man matvarekjedenes inntekt så tar jo ikke det høyde for at vi velger billigere typer varer eller rett, spiser mindre eller harryhandler mer.

Skrevet (endret)
4 hours ago, Dubious said:

Så du tåler ikke pizza, ikke bare grandis.

Greia er at butikkjøpt frossenpizza er ultraprosessert mat, så det nok mange andre som ikke er allergiske som har godt av å spise mindre av det. Det er bare å se på hva som skjer på verdensbasis ang helse og vekt f.eks.

Det er jo gjort vitenskapelige funn på at slik "mat" får folk til å spise 500 kcal ekstra pr. dag. Det er betydelige mengder over tid.

Endret av vidor
  • Liker 1
Skrevet

Begrepet ultraprosessert er en udefinert og meningsløs "målestokk" på helsefiendtlighet.

Frossenpizza inneholder ofte fint hvetemel og kan dermed gi blodsukker-hopp. Men det er ingen regel som sier at ferdigpizza må inneholde det eller at alle ferdigpizzaer inneholder like mye. Det kan være like ille å bake pizzaen hjemme med såkalt pizzamel, om ikke verre hvis du bruker disse populære høytemperatur-ovnene med steinovn. Høy temperatur gir sorte områder som igjen er kreftfremkallende. Antagelig verre enn friterte poteter i burgersjappa.

Osten er ofte den samme like "ultraprosesserte" Norvegiaen du finner i kilosbiter i butikken, eller andre osteslag som er like mye "ultraprosessert". Så denne delen av pizzakritikken må du nesten rette likeverdig mot annen vanlig ost.

Tomatsausen - samme som du får på glass.

Skinkebitene - samme som picknik-skinke du får på boks - som igjen er det samme som du finner oppskjært under navnet kokt skinke lavpris.

Annet innhold - ofte det samme som du finner et annet sted i frysedisken under navnet wok-blanding, grønnsakblanding, osv. Tester har vist at disse ofte inneholder mer vitaminer enn sine ferske varianter fordi disse høstes og fryses raskt, mens de ferske blir liggende i esker, fraktet og liggende i butikk lenge. Vitaminer dekomponerer og forsvinner i romtemperatur.

Så jeg vil oppfordre til å droppe mote-hysteri-begrepet ultraprosessert og heller vurdere ingrediensene hver for seg, for hver sine svakheter og fordeler. Sjekk næringstabeller, hvilke behandlinger som gir hvilke helseskadelige effekter osv. Det er mye mer nyansert og opplysende enn sekkeposten og skremselpropaganda-begrepet ultraprosessert.

• Liker 4
Skrevet

I pizzakjøtt som brukes i Grandiosa er det 40 prosent rent storfekjøtt fra norsk storfe. I tillegg er det soya, stivelse, salt, krydder og vann som blandes til en farse som strimles. Når det gjelder praksisen med å angi innholdet så forholder vi oss til Mattilsynet som ikke pålegger oss dette, svarer kommunikasjonssjef i Orkla Food Norge, Bjørn Brennskag.

Totalt villedende for forbrukerne.

good-business.png

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (14 timer siden):

Ikke er det pizza og ikke burde man spise det.

Noen av prisene har steget helt sykebil. Liten makrell i tomat har steget med ti kroner. Ikke at man burde spise det. Både på grunn av innholdet og emballasjen.

Man kan ha et par "burker" på lur hvis det blir krise eller krig og alt annet er kaputt.

Hvor mange spiser en i året? Om 100 bokser er det en økning på en tusenlapp…

Ja, matvarer har økt en god del. Men med vanlig konsum utgjør det relativt lite i kroner å øre. 

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Liten makrell i tomat har steget med ti kroner. Ikke at man burde spise det. Både på grunn av innholdet og emballasjen.

hva er galt (farlig?) med makrell og tomatpure??

Skrevet
BadCat skrev (17 timer siden):

Liten makrell i tomat har steget med ti kroner. Ikke at man burde spise det. Både på grunn av innholdet og emballasjen.

Skrevet
6 minutes ago, Mr.M said:

Rapsolje (fyfy), salt, sukker, miljøgifter. Hormonforstyrrende stoff i emballasjen som fører til fedme, hjertesykdom og kreft. I tillegg er det skadelig for utviklinga til barn og foster.

Skrevet
BadCat skrev (12 minutter siden):

Rapsolje (fyfy), salt, sukker, miljøgifter. Hormonforstyrrende stoff i emballasjen som fører til fedme, hjertesykdom og kreft. I tillegg er det skadelig for utviklinga til barn og foster.

🤣

håper du ikke er seriøs

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (17 minutter siden):

La være å spise den møkka, så slipper du å håpe.

sausen er laget av "solmodne tomater" og fisk er alltid sunt.

det får oppveie for skremslene. Jeg sover godt om natta 👍

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke fokuset på matolje er helt balansert. Det handler mer om mengder.
Industriell matproduksjon handler om langtidsholdbar, billig mat som kan selges med profitt. Og man finner sukker, tilsetningsstoffer, palmeolje og andre matoljer i matvarer man trodde var naturlige.

Jeg tror det finnes langt verre ting å spise enn makrell i tomat.
Fang gjerne din egen makrell om du ikke stoler på Stabburet, og dyrk egne tomater om du vil ha tomatsaus. Men jeg ville fokusert mindre på det, og mer på all den dritten vi spiser til vanlig.

Om ikke makrell i tomat er godt nok for deg, antar jeg du har stålkontroll med alt det andre du spiser også.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet (endret)

Jeg handler fra andre utsalg. Det finnes fremdeles slakter, fiskhandler og grønnsaksutsalg. I tillegg kan jeg kjøre til et gårdsutsalg. I tillegg er det salg og bytting av mat på en parkeringsplass en gang i uka med stor deltakelse og aktivitet.

Jeg ble såpass syk av sortementet dagligvarehandelen at jeg måtte ta grep.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...