Gå til innhold

Vipps i terminal legges ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må Vipps og eierbankene ta til seg at dette ikke er en levelig løsning forbrukere vil ta i bruk. Slutt å blokker løsninger som faktisk fungerer og fokuser heller på gode mobil apper til nettbank/dagligbank og sparing.

Jeg er drittlei å høre mantraet til eierene til Vipps. "Men du kan betale med Vipps i butikken og". "Men vi tilbyr en sikrere løsning enn Apple Pay".

Nei. Jeg KAN betale med Vipps i butikken men det er vesentlig mye tregere en ALT annet. Til og med å betale med enkroninger på ukeshandel går fortere enn å betale med Vipps i butikken. Og sikrere? Dere tilbyr Google Pay (eller Google Wallet eller hva det nå heter i dag) men påstår Apple Pay er usikkert? Det er så dumt å høre på at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (57 minutter siden):

Går lang tid imellom hver gang jeg ser noen betale med mobil eller klokke. Vil tippe 95 % av alle jeg ser betale, bruker kort. Men joda, NFC på mobil er nok raskere og enklere enn Vipps 😛 

Jeg har aktivert begge deler, og bruker det når jeg kan. Problemet er at det kortet jeg bruker oftest ikke støtter hverken mobil eller klokke. Vipps i terminal har jeg sett noen steder, men aldri brukt.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Går lang tid imellom hver gang jeg ser noen betale med mobil eller klokke. Vil tippe 95 % av alle jeg ser betale, bruker kort. Men joda, NFC på mobil er nok raskere og enklere enn Vipps 😛 

Ja aner ikke prosenten, men jeg kastet mine kort for flere år siden. Vipps sin var min fallback. Tar dog med fysisk kort til utlandet, selv om nfc mobil fungerer stort sett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Går lang tid imellom hver gang jeg ser noen betale med mobil eller klokke. Vil tippe 95 % av alle jeg ser betale, bruker kort. Men joda, NFC på mobil er nok raskere og enklere enn Vipps 😛 

Joda. Men i følge Norges Bank var prosentandelen på 12% høsten 2021. Kilde her: https://www.norges-bank.no/bankplassen/arkiv/2021/husholdningenes-betalingsvaner/

Skal vi gjette litt så tipper jeg den nå er på 15-16%, eller mer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Eller nfc på mobil..

Enig! Apple Pay (eller Google Pay) er for meg uendelig mye mer behagelig enn bankkort. Bare synd at de fleste bankene er så kjipe og ikke støtter Apple Pay. Vurderer å teste ut Curve, som gjør at man da kan mer fritt velge bank. Betaler sjeldent med klokka, da scannerne ligger veldig rart til ofte, letter å bare strekke ut telefonen.

Vipps i terminalen har jeg brukt en gang, men det var mye mer tungvindt enn NFC. Vipps er perfekt til venneoverføring, og gjør det også lett å betale på nett. I butikk er det bare verre.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Enig! Apple Pay (eller Google Pay) er for meg uendelig mye mer behagelig enn bankkort. Bare synd at de fleste bankene er så kjipe og ikke støtter Apple Pay. Vurderer å teste ut Curve, som gjør at man da kan mer fritt velge bank. Betaler sjeldent med klokka, da scannerne ligger veldig rart til ofte, letter å bare strekke ut telefonen.

Vipps i terminalen har jeg brukt en gang, men det var mye mer tungvindt enn NFC. Vipps er perfekt til venneoverføring, og gjør det også lett å betale på nett. I butikk er det bare verre.

Jeg bruker nå Curve fast. Har og vært innom Lunar i en periode.

Totalt sett liker jeg Lunar bedre. Her kan man opprette flere kontoer med hvert sitt digitale (og fysiske) kort på, og til og med dele kontoen med andre brukere. Ulempen her var at en må overføre penger til disse kontoene. Man kan naturligvis ha det som lønnskonto og, men ellers må en overføre selv. Dvs Lunar er mer som en dagligbank men uten fysiske kontor.

Mens Curve gir deg bare ett fysisk og ett digitalt kort, men så kan du legge inn alle de andre kortene dine der og så kan du velge i appen før betaling hvilket kort du vil belaste. Evnt opprette regler for kategori (for eks dagligvare skal på ett kort, reise på et annet, alt annet på et tredje). Fordelen her er at du forholder deg bare til ett kort, også ved kortreklamasjon. Som eksempelvis i fjor sommer forsøkte en selger i utlandet å svindle oss ved å legge inn feil beløp i terminalen (som jeg ikke fikk med meg). Denne fikk jeg reklamert på og reversert i løpet av en dag. En annen fordel er at du i etterkant av en transaksjon kan endre kortet den betalingen går på. I praksis så kansellerer Curve transaksjonen på det første kortet og belaster den på nytt på det andre kortet. Veldig greit når en veksler litt mellom kort og gjør feil eller ombestemmer seg etterpå.

Gratiskontoen hos Curve er rask å komme i gang med og du er operativ med første kort i løpet av minutter. Kjekt å teste :) Men skal du ha mange regler og mange kort i appen så må du opp på betalversjonen :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (24 minutter siden):

Enig! Apple Pay (eller Google Pay) er for meg uendelig mye mer behagelig enn bankkort. Bare synd at de fleste bankene er så kjipe og ikke støtter Apple Pay. Vurderer å teste ut Curve, som gjør at man da kan mer fritt velge bank. Betaler sjeldent med klokka, da scannerne ligger veldig rart til ofte, letter å bare strekke ut telefonen.

Vipps i terminalen har jeg brukt en gang, men det var mye mer tungvindt enn NFC. Vipps er perfekt til venneoverføring, og gjør det også lett å betale på nett. I butikk er det bare verre.

Jeg bruker curve og google pay. Fungerer relativt bra. Curve har noen problemer av og til, men lenge siden sist

Lenke til kommentar
nomore skrev (8 minutter siden):

Gratiskontoen hos Curve er rask å komme i gang med og du er operativ med første kort i løpet av minutter.

Brukte "gratis" Curve tidligere, for å kunne bruke alle kortene mine med Garmin Pay. Det var nok ikke "gratis" likevel, ved bruk i utlandet (USA) ble det gebyr for både bruk i helgen, bruk over et (latterlig lavt) beløp, og en ting til som jeg ikke husker i farten. Avsluttet derfor Curve.

Etter avslutningen fikk jeg en tilbakeføring av et beløp, og denne ble tilbakeført til Curve. Jeg kontaktet Curve kundeservice, men hørte aldri noe fra dem.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Brukte "gratis" Curve tidligere, for å kunne bruke alle kortene mine med Garmin Pay. Det var nok ikke "gratis" likevel, ved bruk i utlandet (USA) ble det gebyr for både bruk i helgen, bruk over et (latterlig lavt) beløp, og en ting til som jeg ikke husker i farten. Avsluttet derfor Curve.

Etter avslutningen fikk jeg en tilbakeføring av et beløp, og denne ble tilbakeført til Curve. Jeg kontaktet Curve kundeservice, men hørte aldri noe fra dem.

Nei tenkte mer som i ingen fast månedtlig avgift :)

Lenke til kommentar

Good riddance, har testet Vipps i terminal, og ikke veldig imponert.

Derimot har de siden 2015 skrytt av at de skal samarbeide med svenske Swish og danske/finske MobilePay, om betaling i hele Skandinavia.

Noen av oss venter i spenning enda. Selv etter at Vipps overtok MobilePay, skjer det fint lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...