Gå til innhold

Startlønn som mekanisk ingeniør med mastergrad


Anbefalte innlegg

Hei.

Dama på 32 har straks tatt master innen mekanisk ingeniørfag. Hun søker nå på jobber i Norge (hun bor for tiden i Tyskland, er fra Colombia). Hun har seks års relevant arbeidserfaring fra sitt hjemland - men kun fra en bedrift. Snakker ikke norsk, men engelsk, tysk og spansk. 

På et intervju hu hadde, ble hun spurt om hva hun forventet av lønn her i Norge. Hun sa 60 000 euro. Men er det realistisk? Særlig med tanke på at hun ikke har norsk arbeidsvisum ennå, og heller ikke snakker norsk. (Selv om jeg skulle tro det ikke er for vanskelig, å lære norsk når man allerede snakker flytende tysk).

Typiske jobber hun søker på er: Mekanisk ingeniør, operasjonleder, prosjektleder - og lignende. 

Hva er rett lønn å be om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.tekna.no/aktuelt/sterk-lonnsvekst-for-tekna-medlemmer/

Sitat

 

Nyutdannete tjener nesten 600 000
Nyutdannete Tekna-medlemmer i privat sektor hadde i 2022 en begynnerlønn på i gjennomsnitt 596 000 kroner. I staten var den på 524 000 kroner, mens den i kommunene lå på 589 000 kroner.  

- Startlønnen for nyutdannete er god, og viser at det er sterk konkurranse om å tiltrekke seg den beste kompetansen. Vi trenger flere flinke folk dersom vi skal klare å løse utfordringer fremover knyttet til klima og natur, energi, helse og samferdsel, sier Grøvik.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Du sier hun har 6 års relevant utdannelse, da bør hun starte høyere. Nito sier 700000 om hun starter på 'gulvet'. 

6 år relevant _erfaring_ ja.

Jeg tenker i utgangspunktet at om du har en fersk mastergrad og 6 år relevant erfaring så er det naturlig å få noe mer enn de som bare har utdanning. Det kommer vel an på _hvor_ relevant erfaringen er, om den kommer med gode anbefalinger, hvilke resultater hun har i utdanning, og hvor hardt/desperat arbeidsgiver er etter å ansette akkurat henne.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

6 år relevant _erfaring_ ja.

Jeg tenker i utgangspunktet at om du har en fersk mastergrad og 6 år relevant erfaring så er det naturlig å få noe mer enn de som bare har utdanning. Det kommer vel an på _hvor_ relevant erfaringen er, om den kommer med gode anbefalinger, hvilke resultater hun har i utdanning, og hvor hardt/desperat arbeidsgiver er etter å ansette akkurat henne.

-k

Ja det må jo såklart være relevant for arbeidet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja det må jo såklart være relevant for arbeidet.

Arbeidserfaringen er delvis relevant. Hun har jobbet med ledelse, personalansvar og som operasjonsleder i en større bedrift (30-50 ansatte) i sitt hjemland. Men der gjøres ting litt mer mekanisk enn her hjemme. Eller "gammeldags" på dårlig norsk. 

Så det å be om 700k når man ikke snakker norsk, har norsk arbeidsvisum eller ikke har bodd i Norge før. Tror jeg skal godt gjøres. 

Vi tenker om 550 000 er mer passende. Da det viktigste er å bare få en fot innenfor arbeidsmarkedet her i landet. 
I desember ble ca 20 søknader sendt. Nå i januar... ca 10-15. Til nå; en 20 min lang videosamtale. Tre avslag. Resten ubesvart. 

Må innrømme at dette er ganske nervepirrende... om hun får tilbud om jobb her eller ikke. Men skulle tro at det er ettertraktet med hennes kompetanse her i landet. Selv om det også er fort å undervurdere henne, siden hu er ei lita snelle på under 160. 😜 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (7 timer siden):

Arbeidserfaringen er delvis relevant. Hun har jobbet med ledelse, personalansvar og som operasjonsleder i en større bedrift (30-50 ansatte) i sitt hjemland. Men der gjøres ting litt mer mekanisk enn her hjemme. Eller "gammeldags" på dårlig norsk. 

Så det å be om 700k når man ikke snakker norsk, har norsk arbeidsvisum eller ikke har bodd i Norge før. Tror jeg skal godt gjøres. 

Vi tenker om 550 000 er mer passende. Da det viktigste er å bare få en fot innenfor arbeidsmarkedet her i landet. 
I desember ble ca 20 søknader sendt. Nå i januar... ca 10-15. Til nå; en 20 min lang videosamtale. Tre avslag. Resten ubesvart. 

Må innrømme at dette er ganske nervepirrende... om hun får tilbud om jobb her eller ikke. Men skulle tro at det er ettertraktet med hennes kompetanse her i landet. Selv om det også er fort å undervurdere henne, siden hu er ei lita snelle på under 160. 😜 

Men om hun skal jobbe i Norge må hun vell ha arbeidsvisum? Norsk ser jeg ikke på som ett problem. Seriøse bedrifter har engelsk som hovedspråk uansett.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Norsk ser jeg ikke på som ett problem. Seriøse bedrifter har engelsk som hovedspråk uansett.

Det har vært min eefaring.

Det kan hende at det varierer fra bransje til bransje, og med om man har kundekontakt og lign.

En byggingeniør som er mye ute i privatboliger forventes kanskje å kunne Norsk. Mens en forsker som publiserer internasjonalt neppe trrenger Norsk.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Det har vært min eefaring.

Det kan hende at det varierer fra bransje til bransje, og med om man har kundekontakt og lign.

En byggingeniør som er mye ute i privatboliger forventes kanskje å kunne Norsk. Mens en forsker som publiserer internasjonalt neppe trrenger Norsk.

-k

Absolutt, skal en ha kundekontakt så bør en kunne språket. Absolutt. Men i store tekniske bedrifter kommer en langt med engelsk. Vi har det som hovedmål i vår bedrift.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Absolutt, skal en ha kundekontakt så bør en kunne språket. Absolutt. Men i store tekniske bedrifter kommer en langt med engelsk. Vi har det som hovedmål i vår bedrift.

Støttes. Hos min arbeidsgiver er det internasjonale hovedkontoret i Norge. Det jobber folk fra hele verden der og i forskningsavdelingen. Veldig mange snakker ikke norsk. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest 38101...c0a
10 hours ago, Milhouse85 said:

Vi tenker om 550 000 er mer passende 

Med fare for å være politisk ukorrekt så vet ikke helt hva jeg kan tillate meg å tenke om at utlendinger kommer hit og dumper lønnsnivået for siv.inger. Om hun var norsk, rett fra skolebenken med bare en bachelorgrad, helt klart en grei lønn. Men en siv.ing. mek. på 32 år som snakker tre språk og har 5+ års relevant arbedserfaring skal ligge minst 100k høyere. Avhengig av totalpakken, rundt 700k. Men du har nok rett i at det er praktisk å bare ta et tilbud nå, komme til landet, få orden på papirene, lære seg norsk, og bytte arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 38101...c0a

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Men om hun skal jobbe i Norge må hun vell ha arbeidsvisum? Norsk ser jeg ikke på som ett problem. Seriøse bedrifter har engelsk som hovedspråk uansett.

Ja, det kan søkes om først etter at man har fått tilbud om jobb. Så det er jo et lite minus for arbeidsgiver sin del. 

Håper virkelig hun lykkes i å få jobb her i Norge.
Jeg har lite lyst å flytte til Tyskland... hehe. 😜 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (På 12.1.2023 den 7.06):

Men om hun skal jobbe i Norge må hun vell ha arbeidsvisum? Norsk ser jeg ikke på som ett problem. Seriøse bedrifter har engelsk som hovedspråk uansett.

Hvilke seriøse store "tekniske" bedrifter har engelsk som hovedspråk her i Norge? 

Jeg er konsulent/rådgiver og vært innom en god del (30-40)  store selskap og hva jeg selv anser som seriøse bedrifter her i Norge. Ingen har engelsk som hovedspråk.
Har vært innom et par hundre andre små bedrifter med 5-20 ansatte og der kan det fort være engelsk som prates fordi de brer seg over flere landegrenser. Men vil tro de er i betydelig mindretall ( kommer bare på 2-3 bedrifter ila mine 10 år i bransjen) 

Har de en avdeling der de samler de som ikke kan norsk så bra? Ja.  Men det er jo fort 10 av 500+ mennesker.

Kan godt være jeg har seilt forbi alle disse selskapene altså, men ble nysgjerrig nå.😅

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 12.1.2023 den 14.10):

Ja, det kan søkes om først etter at man har fått tilbud om jobb. Så det er jo et lite minus for arbeidsgiver sin del. 

Håper virkelig hun lykkes i å få jobb her i Norge.
Jeg har lite lyst å flytte til Tyskland... hehe. 😜 

Er ikke Norsk veldig greit å lære seg for en som kan tysk flytende? 
Også vice versa selvfølgelig.   Norsk-Tysk er jo under samme språkfamilie

Men uansett vil jeg ikke si 600.000 er urimelig.  Det gjelder å kunne prate for seg når man først blir tatt inn til intervju. 
Skal ikke skues bort at det er vanskelig for utlendinger å få jobb hvis en Nordmann med samme erfaring/utdannelse og tilsvarende holdning/personlighet står klar for samme stilling. 

Man kan jo gi bedriften en mulighet for en godbit å tilby seg å jobbe for en "lusen" lønn ( les: lusen lønn i Norge er egentlig ikke lusent overhodet) i en liten periode. Feks under prøveperiode e.l

Uansett masse lykke til.

Lenke til kommentar
Skrujernet skrev (5 minutter siden):

Snakker hun engelsk og tysk så skal ikke norsk være det store problemet. Vi har en ny tysker på jobb, tilnærmet samme situasjon som dere. 6 måneder tok det han å snakke helt ok norsk. 

 

Språk tar hu raskt. Hun har søkt på 30+ jobber nå. Mange avslag, kun 2 stk tok kontakt - men det endte ikke med videre intervju/kontakt. Ganske laber interesse. Må innrømme at jeg er smånervøs for at hun ikke vil lykkes. 

Merker at hun fort blir nervøs i kontakt på telefon osv, at engelsken hennes derfor "stokker seg litt om". Det er tross alt første gang hun søker på jobber. Hun måtte sende inn en video til Aker blant annet, et "selvintervju" på video. Men det er vel noe de gjør med alle. :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 12.1.2023 den 7.25):

Absolutt, skal en ha kundekontakt så bør en kunne språket. Absolutt. Men i store tekniske bedrifter kommer en langt med engelsk. Vi har det som hovedmål i vår bedrift.

Jeg sitter selv i et av de store entreprenørselskapene innen bygg og anlegg her i Norge, og jeg kjenner ikke til noen i vår bransje som bruker engelsk som arbeidsspråk, utover på byggeplass for å kunne kommunisere med fremmedarbeidere.

Vi bruker det noe internt rundt regnskap og rapportering, men ingenting ut over det.

Når det kommer til lønn så er jeg enig at man ikke skal legge seg for lavt, men det aller viktigste er å få en fot innenfor, og ikke minst lære seg språket så fort som mulig. Hvis man skal være leder så er det en selvfølge å kunne snakke norsk.

Så skal det også sies at hvis man har et utenlandsk navn så blir man dessverre nedprioritert i en del tilfeller... Håper det ordner seg for dere!

Endret av RookieNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...