Gå til innhold

Spørsmål vedr strømregning, "Sjokkregning"


nstamnorden

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har strøm fra Elekt (sportprise + 1 øre/kwh) og Nett fra Hardanger Energi.

Stort sett har jeg ligget på strømbruk mellom 500kwh og 1500kwh siste halvåret. Den høyeste summen jeg har blitt fakturer for har vert ca 2900,- (september). Det var 

For Desember hadde jeg noe høyere forbruk, 1755Kwh. Men fakturaen fra Elekt for Desember var nå på hele 6090,-.
Forbruk 1755kwh
Pris 3,46kwh. (pris har nesten tredoblet seg i forhold til november)
Hva kan ha skjedd? Hvorfor har det økt så voldsomt for Desember? Noen som har en forklaring?

Jeg spørr kanskje dumt.. men jeg har ikke så mye greie på det.
Må jeg kanskje begynne å lade elbilen min bare på natta? HVilke andre grep kan jeg ta?

For meg var det et sjokk å nå plutselig få så mye høyere strømregning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, nstamnorden said:

For Desember hadde jeg noe høyere forbruk, 1755Kwh. Men fakturaen fra Elekt for Desember var nå på hele 6090,-.

Forbruk 1755kwh
Pris 3,46kwh. (pris har nesten tredoblet seg i forhold til november)
Hva kan ha skjedd? Hvorfor har det økt så voldsomt for Desember? Noen som har en forklaring?

Du er inne på det selv: prisen har nesten tredoblet seg i forhold til november.

Tilbakebetalingen fra nettselskapet (Hardanger Energi) vil bli desto høyere enn for november, så 6090,- blir ikke dine egentlige strømutgifter for desember.

Lenke til kommentar

Siden du skriver Hardanger Energi, antar jeg at du hører til N05 Vest-Norge i henhold til strømregion. Gjennomsnittspris (merk: snittet!) i november var 140 øre/kwt, mens snittet i desember var 336 øre. Kombiner det med høyere forbruk, og du har mye av forklaringen.

Å unngå forbruk som kan flyttes til perioder hvor det er lavere pris er åpenbart en god ide. Her lades elbilen kun om natten. JEg setter i kontakten når jeg kommer hjem og med smartlading starter ladingen automatisk når prisen er mer "hensiktsmessig". Vi samler ellers opp klesvask o.l. mer enn tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også en svært høy regning fra strømleverandøren. 😬

Og en svært høy overføring (strømstøtte, nettleie) fra nettselskapet. 😁

Summen av de 2 gjør at jeg betaler bare kr 0.56 kr/kWh for desember - laveste på lenge (men jeg har ikke ofte finregnet det)

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Mye av problemet her består nok i at man ikke har valgt en strømleverandør med gjennomfakturering. Da kommer nettleie og strømstøtte på en egen faktura, og så må man legge ut for strømregningen inntil man får tilbakebetalingen for strømstøtten. Har man valgt en leverandør med gjennomfakturering, som f.eks Fjordkraft, så kommer alt på samme regning. Da slipper man "sjokkregningene", og man slipper å legge ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...