Gå til innhold

Test: Gigabyte RTX 4070 Ti Gaming OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisene på denne generasjon skjermkort er helt utrolig og jeg synes det er merkelig at Nvidia ikke ikke viser interesse for å lansere noen "folkelige" modeller med en fornuftig pris.

Selv vil jeg bare informere alle de som ikke har råd at man behøver ikke å kjøpe disse nye "luksuskortene". Jeg har selv et 3060ti kort og det gir meg fine spillopplevelser på 1440, men jeg har også en filosofi om at:

-Raytracing gir meg ingenting. Jeg må se bilder med/uten side ved side for å legge merke til det så det er ikke verd pengene.

-Jeg må ikke spille alt på maks setting, jeg koser meg like mye selv om noen innsillinger er skrudd litt ned.

- Jeg holder ikke på med VR. Jeg har førte gen Oculus men jeg fant ut at det var ikke noe for meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Houdini skrev (52 minutter siden):

Prisene på denne generasjon skjermkort er helt utrolig og jeg synes det er merkelig at Nvidia ikke ikke viser interesse for å lansere noen "folkelige" modeller med en fornuftig pris.

Selv vil jeg bare informere alle de som ikke har råd at man behøver ikke å kjøpe disse nye "luksuskortene". Jeg har selv et 3060ti kort og det gir meg fine spillopplevelser på 1440, men jeg har også en filosofi om at:

-Raytracing gir meg ingenting. Jeg må se bilder med/uten side ved side for å legge merke til det så det er ikke verd pengene.

-Jeg må ikke spille alt på maks setting, jeg koser meg like mye selv om noen innsillinger er skrudd litt ned.

- Jeg holder ikke på med VR. Jeg har førte gen Oculus men jeg fant ut at det var ikke noe for meg.

Raytracing er ganske unikt. Det er en forskjell som kan være veldig vanskelig å få øye på, men når den er der er den spektakulær. Jeg fyrte opp nyeste Metro for en stund siden, med ray tracing for første gang. I de første tunellene der det er helt mørkt, kom en av mutantene ut av skyggene. Jeg så ikke snurten av den før den kom, og når den kom så formelig smeltet den ut av mørket. Det så helt fantastisk og skummelt ut, og kan ikke oppnås med vanlig lys/skyggelegging.

Jeg kan godt stille meg bak at det er langt fra alle spill det er like viktig. I ett spill med meget rask bevegelse får man ikke tid til å nyte det noe særlig, og i en veldig lys verden kommer ikke skyggene nødvendigvis til sin rett. Det er en spesiell teknologi. Jeg liker det, og vil helst spille med det når jeg kan, men jeg har ingen problemer med å si at man godt greier seg uten. (det kan dog sies om mye ny tech... 😛 )

Stiller meg også lett bak at prisene på skjermkort tar helt av. Det har blitt en dyr hobby. Eneste som er "bra" er at teknologien har bremset opp, så det er ikke nødvendig å oppdatere så ofte som før. Jeg sitter på ett 2070 for øyeblikket, på 1440p, og det greier seg godt i de fleste sammenhenger. 

Den nye ray tracing teknologien til 4k-serien ser interessant ut, men jeg hoppet lett over 80-90 early adapter kortene. Kanskje det blir ett -70 på sikt, men det er mye ny teknologi på trappene. Spesielt RAM er vel i ett slags brytningspunkt, så jeg greier sitte på lommeboka enda 😛

Endret av BeThomas
Lenke til kommentar
Houdini skrev (2 timer siden):

jeg synes det er merkelig at Nvidia ikke ikke viser interesse for å lansere noen "folkelige" modeller med en fornuftig pris.

Det synes ikke jeg. NVIDIA viser gang på gang at de gjør ingenting for forbrukerne selv når de kan, de gjør kun alt for seg selv. Ingen godvilje i det hele tatt. Hadde de fått viljen sin hadde dette kortet hatt et 4080-navn og hatt en enda dyrere prislapp. Jaja sikkert noen som kommer med "Alle bedrifter er kun ute etter å tjene mest og kun egeninteresse" osv, men det er forskjell på NVIDIA og en del andre da de er verre.

NVIDIA har fantastisk dyktige folk og lager gode produkter, men de har så mange fiendtlige strategier og det er synd for alle at de er firmaet som er ledende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fleskelars skrev:

Ray Tracing er etter min mening Nvidias største fiasko gjennom tidene , så mye ytelsetap bare for litt bedre solskinn . Altså , hadde spillene vært foto-realistiske så hadde det gitt mening ,,,,,

Fiasko og fiasko.. Uten RT og DLSS, så hadde nok løpet mellom AMD Nvidia vært veldig likt, og det hadde ikke vært bra for Nvidia sin posisjon. Ytelses tapet vi har sett, har nå med denne generasjonen kommet godt opp i spillbart. Fremdeles enkelte spill må ha DLSS/FSR, men det funker hvis man firer på andre krav(som vanlig med krevende spill). Uansett, så er RT etter min mening framtiden, hvordan det forenkler spillutvikling med realisme, hvordan det har forfrisket eldre spill (Minecraft, Quake, Portal etc) og utviklingen med lignende og mer effektive metoder som Lumen i UE5 osv. Uansett så måtte utviklingen starte en gang. Og som alltid er de første generasjonene med ny teknologi, så som så. Men nå virker det som at det begynner å løsne med å nå 60fps.
Lenke til kommentar
19 hours ago, Houdini said:

Prisene på denne generasjon skjermkort er helt utrolig og jeg synes det er merkelig at Nvidia ikke ikke viser interesse for å lansere noen "folkelige" modeller med en fornuftig pris.

Selv vil jeg bare informere alle de som ikke har råd at man behøver ikke å kjøpe disse nye "luksuskortene". Jeg har selv et 3060ti kort og det gir meg fine spillopplevelser på 1440, men jeg har også en filosofi om at:

-Raytracing gir meg ingenting. Jeg må se bilder med/uten side ved side for å legge merke til det så det er ikke verd pengene.

-Jeg må ikke spille alt på maks setting, jeg koser meg like mye selv om noen innsillinger er skrudd litt ned.

- Jeg holder ikke på med VR. Jeg har førte gen Oculus men jeg fant ut at det var ikke noe for meg.

Selv i VR holder et type 3070ti i lange lange baner, problemet med noen VR spill er ikke VR i seg selv, men at de er laget av små studioer(eller type 1 kar) og da er ikke optimalisering veldig lett å få til, mens de andre type VR spillene, altså AAA spill der utviklerne halvhjertet slenger på VR uten noe tanke bak det(Skyrim og Fallout 4 er typiske eksempler) ha de ikke gjort noe optimalisering i det hele tatt. Om man tar VR spill laget av kompetente store eller mellomstore studier så krever de faktisk ikke så mye, Half Life Alyx kan kjøre på en potet og se bedre ut enn 99% av flate AAA spill. Jeg var overasket over Star Wars Squadrons, ikke noe jeg forventet at VR skulle funke bra på, men det kjører jævlig bra i VR. Med god margin det beste AAA Flat/VR spillet der ute.
I spill som MSFS og DCS kan du kjøre en i12 12900k, 64gig ram, og 4090 og det vil fremdeles ikke kjøre veldig bra i VR, pga de spillene bruker masse CPU og kjører bare på en kjerne. 

Lenke til kommentar

Har 3070 selv og merker etter jeg oppgraderte til 3440x1440 skjerm at 8gb vram blir litt knapt. Men når jeg ser på prisene denne generasjonen og holdningene til nvidia så blir det nok ikke noe oppgradering før evt på slutten av levetiden til 40serien om jeg ikke bare skal vente å kjøpe 5090 når det engang kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...