Gå til innhold

Noen spørsmål om rett til pensjon


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål om rett til pensjon. Jeg har følgende generelle spørsmål.

Q1: Alderspensjon kommer fra folketrygd som knyttet til hvor lange man bodd i Norge, sant ? Alderspensjon er uavhengig av tidlig arbeid, sant ? 

Q2: Hva er forskjell mellom AFP og tjenestepensjon ? Er det både knyttet til de som har jobbet før ? Hvor mange år man må jobbe for å få full pensjon fra jobb ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid? 

Q4: Er det et krav at man må bo I Norge fremdelles etter 67 år for å få pensjon ? Hvis ikke, kan man få både pensjon knyttet til tidlig jobb og alderspensjon fra folketrygd ved å bo i utlandet  for eksempel storbritannia ?  

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (6 timer siden):

Hei, jeg har noen spørsmål om rett til pensjon. Jeg har følgende generelle spørsmål.

Q1: Alderspensjon kommer fra folketrygd som knyttet til hvor lange man bodd i Norge, sant ? Alderspensjon er uavhengig av tidlig arbeid, sant ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid?

Jeg kan litt lite om regler angående utlandet. Men kan svare på det jeg kan. 

Jeg svarer med grunnlag i reglene for folk som er født etter 1963. (Det er andre regler for folk født før 1953. Og glidende overgang for alle født mellom 1953 og 1963. For folk født før 1953 var det viktig med 40 pensjonsgivende år)  

Alderspensjon er avhengig av inntekt. Nivået på pensjonen skal egentlig ikke gå opp hvis du har bodd i Norge ett år og hatt 0 i inntekt. 

Ett unntak fra dette er minstepensjon. For å få fullstendig minstepensjon så kreves det 40 år i Norge. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (8 timer siden):

Jeg kan litt lite om regler angående utlandet. Men kan svare på det jeg kan. 

Jeg svarer med grunnlag i reglene for folk som er født etter 1963. (Det er andre regler for folk født før 1953. Og glidende overgang for alle født mellom 1953 og 1963. For folk født før 1953 var det viktig med 40 pensjonsgivende år)  

Alderspensjon er avhengig av inntekt. Nivået på pensjonen skal egentlig ikke gå opp hvis du har bodd i Norge ett år og hatt 0 i inntekt. 

Ett unntak fra dette er minstepensjon. For å få fullstendig minstepensjon så kreves det 40 år i Norge. 

 

 

 

 

Alderspensjon er avhengig av inntekt eller ikke avhengig av inntekt ? 

Og er det noen avtaler mellom Norge og Storbritannia om alderspensjon fra folketrygd ? 

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar
Gjest 39316...637
41 minutes ago, peterjohn said:

Alderspensjon er avhengig av inntekt eller ikke avhengig av inntekt ? 

Og er det noen avtaler mellom Norge og Storbritannia om alderspensjon fra folketrygd ? 

Alderspensjon er avhengig av inntekt, men har man hatt lave inntekter er man likevel sikret "minstepensjon". Størrelsen på minstepensjonen er avhengig av botid i Norge.

Anonymous poster hash: 39316...637

Lenke til kommentar

Tusen takk for informasjon. Jeg skal sjekke litt senere om hvordan det går etter brexit.  

Men noen spørsmål har jeg ennå.

Q2: Hva er forskjell mellom AFP og tjenestepensjon ? Er det både knyttet til de som har jobbet før ? Hvor mange år man må jobbe for å få full pensjon fra jobb ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid AFP eller tjenestepensjon ? 

Q4: Er det et krav at man må bo I Norge fremdelles etter 67 år for ta ut pensjon ? 

Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

"Situasjoner som er oppstått etter 31. desember 2020
Nye situasjoner som oppstår etter 1. januar 2021, vil ikke omfattes av trygdekoordineringsreglene i EØS-avtalen. Til erstatning for EØS-avtalen, har Norge og Storbritannia inngått en avtale om bruk av deler av den bilaterale trygdeavtalen fra 1990. Dette innebærer at bestemmelsene i denne avtalen om helsetjenester, alders- og gjenlevendepensjoner vil gjelde for personer som ikke er omfattet av separasjonsavtalen."

 Det menner at vi ikke mistet alt. Dette betyr at vi ikke går glipp av alt og fortsatt får litt norsk pensjon i Storbritannia. Can someone please write a summary about the pension rules in UK after brexit who born after 1963. 

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for informasjon. Jeg skal sjekke litt senere om hvordan det går etter brexit.  

Men noen spørsmål har jeg ennå.

Q2: Hva er forskjell mellom AFP og tjenestepensjon ? Er det både knyttet til de som har jobbet før ? Hvor mange år man må jobbe for å få full pensjon fra jobb ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid AFP eller tjenestepensjon ? 

Q4: Er det et krav at man må bo I Norge fremdelles etter 67 år for ta ut pensjon ? 

2 Begge er opptjente rettigheter fra arbeidsforhold. Umulig å si noe generelt om hva du eventuelt får. Uttrykket full pensjon gir vanligvis ikke mening lenger, alle år i jobb gir opptjening. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, peterjohn said:

Q2: Hva er forskjell mellom AFP og tjenestepensjon ? Er det både knyttet til de som har jobbet før ? Hvor mange år man må jobbe for å få full pensjon fra jobb ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid AFP eller tjenestepensjon ? 

Q4: Er det et krav at man må bo I Norge fremdelles etter 67 år for ta ut pensjon ? 

Spørsmålene gir ikke så veldig stor mening på grunn av at svarene vil avhenge av hvilken pensjonsordning man er medlem av.

Mesteparten av svarene over går jo på pensjonen fra NAV.

AFP fortusetter et medlemsskap i en pensjonsording som har AFP. NAV har ikke AFP.

AFP for private ansatte og offentlig ansatte er ellers helt forskjellige ordninger.

Svaret fra Salvesen over er nok det beste tipset, altså å logge inn hos NAV og sjekke der. Er ikke sikker på om NAV henter inn data fra private pensjonsordninger, men tror de gjør det. Man finner vel uansett ikke opplysninger om AFP ordninger hos NAV. Det må man sjekke med den pensjonsordningen man eventuelt er med i.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Spørsmålene gir ikke så veldig stor mening på grunn av at svarene vil avhenge av hvilken pensjonsordning man er medlem av.

Mesteparten av svarene over går jo på pensjonen fra NAV.

AFP fortusetter et medlemsskap i en pensjonsording som har AFP. NAV har ikke AFP.

AFP for private ansatte og offentlig ansatte er ellers helt forskjellige ordninger.

Svaret fra Salvesen over er nok det beste tipset. Er ikke sikker på om NAV henter inn data fra private pensjonsordninger, men tror de gjør det.

 

Etter min husk henter de inn alt uten om AFP så lenge de har tilgang. Jeg kan se beregnet privat og fra NAV på meg.  

Det er dog sørgelige greier så anbefaler ikke å dra inn egentlig 😅 må vell jobbe >70 for å ha snittlønn de 10 første årene... 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

må vell jobbe >70

Det er ingen spøk. "Levealdersjustering" medfører at man må jobbe lengre og lengre fpr å oppnå "full pensjon". Reglene er så komplserte og så infløkte at de er uleselige, men tror faktisk at "dagens ungdom" må jobbe fram til 70 for å oppnå "full alderspensjon".

https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/relatert-informasjon/forholdstall-og-delingstall

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 minutter siden):

Det er ingen spøk. "Levealdersjustering" medfører at man må jobbe lengre og lengre fpr å oppnå "full pensjon". Reglene er så komplserte og så infløkte at de er uleselige, men tror faktisk at "dagens ungdom" må jobbe fram til 70 for å oppnå "full alderspensjon".

https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/relatert-informasjon/forholdstall-og-delingstall

Ja det ser ikke så lyst ut. Men jeg håper og antar at jeg kan leve med relativt lave kostnader når jeg er 60+ slik at jeg kan gå av med en grei alder en plass på 60 tallet. Med en god del sparing selv + mye privat.

Men time will show..

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det ser ikke så lyst ut. Men jeg håper og antar at jeg kan leve med relativt lave kostnader når jeg er 60+ slik at jeg kan gå av med en grei alder en plass på 60 tallet. Med en god del sparing selv + mye privat.

Men time will show..

Spørs også hva slags jobb man har. Noen ganger så jobber man jo på grunn av at det er gøy, enten man tjener penger eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest 39316...637
3 hours ago, peterjohn said:

Tusen takk for informasjon. Jeg skal sjekke litt senere om hvordan det går etter brexit.  

Men noen spørsmål har jeg ennå.

Q2: Hva er forskjell mellom AFP og tjenestepensjon ? Er det både knyttet til de som har jobbet før ? Hvor mange år man må jobbe for å få full pensjon fra jobb ? 

Q3: For å få full pensjon man må bodde i Norge minst forti år, hvilke pensjon vi snakke her, alderpensjon eller pensjon som man tjenner i tidlig arbeid AFP eller tjenestepensjon ? 

Q4: Er det et krav at man må bo I Norge fremdelles etter 67 år for ta ut pensjon ? 

For de fleste, så er det ikke noe som heter full pensjon fra jobb. Det hadde vært lettere å gi deg gode svar om du sa litt mer om situasjonen din. Pensjon er komplisert, og regelverket avhenger b.l.a om du jobber i offentlig eller privat sektor og når du er født. Jeg tror ikke noen gidder å svare deg grundig om ikke du kan være litt tydeligere på hva som er relevant for deg.

Det er vanlig at pensjon består av flere deler.

1) Alderspensjon fra NAV

2) Offentlig tjenestepensjon fra SPK/KLP eller andre pensjonskasser for offentlig sektor

3) Obligatorisk tjenestepensjon for privat sektor

4) Offentlig AFP

5) Privat AFP

 


 

Anonymous poster hash: 39316...637

Lenke til kommentar
Gjest 39316...637
12 hours ago, peterjohn said:

Alderspensjon er avhengig av inntekt eller ikke avhengig av inntekt ? 

Og er det noen avtaler mellom Norge og Storbritannia om alderspensjon fra folketrygd ? 

Det beste er å spørre NAV om dette.

Anonymous poster hash: 39316...637

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (6 timer siden):

"Situasjoner som er oppstått etter 31. desember 2020
Nye situasjoner som oppstår etter 1. januar 2021, vil ikke omfattes av trygdekoordineringsreglene i EØS-avtalen. Til erstatning for EØS-avtalen, har Norge og Storbritannia inngått en avtale om bruk av deler av den bilaterale trygdeavtalen fra 1990. Dette innebærer at bestemmelsene i denne avtalen om helsetjenester, alders- og gjenlevendepensjoner vil gjelde for personer som ikke er omfattet av separasjonsavtalen."

 Det menner at vi ikke mistet alt. Dette betyr at vi ikke går glipp av alt og fortsatt får litt norsk pensjon i Storbritannia. Can someone please write a summary about the pension rules in UK after brexit who born after 1963. 

Det kan jeg dessverre ikke.

Jeg anbefaler også at du logger deg inn på nav.no."Din pensjon" og kontakter NAV. Så kan de svare ut i fra din individuelle situasjon.

Et veldig komplisert regleverk. Mer å lese på, som sikkert bare stresser uten å gi noe konkret svar.

Rundskriv om avtaler mellom Norge og Storbritannia om trygderettigheter

Sitat

---

Det må alltid vurderes om separasjonsavtalen kommer til anvendelse eller ikke.

-----

Hvis separasjonsavtalen ikke kommer til anvendelse, må det vurderes om den bilaterale trygdeavtalen med Storbritannia kommer til anvendelse. Den bilaterale trygdeavtalen med Storbritannia ble revidert desember 2020 og fikk da et mer begrenset anvendelsesområde enn tidligere. Se rundskrivets kapittel 3 for informasjon om den bilaterale trygdeavtalen.

Hvis den bilaterale trygdeavtalen med Storbritannia ikke kommer til anvendelse, vil bare norsk trygdelovgivning komme til anvendelse, det vil si folketrygdloven, barnetrygdloven og kontantstøtteloven.

------

 

Sitat

 

Sitat

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...