Gå til innhold

Temperatur i vann vs luft?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men det er en ting jeg lurer på.

La oss si jeg har et kjøleskap og temperaturen midt i kjøleskapet er 5 grader. Midt i kjøleskapet står det også et glass med vann. Holder vannet i dette glasset nøyaktig den samme temperaturen som luften utenfor i kjøleskapet?

Noen sier at temperaturen vil vises en grad eller to kaldere hvis man måler i vannet. Stemmer det?

Luftfuktigheten i kjøleskapet spiller sikkert også en rolle her, men la oss ikke gå helt bananas med formler her. Jeg vil egentlig bare vite sånn ca. hvor my lavere temperatur det er i vannet enn luften rundt (hvis det er slik) hvis temperaturen i kjøleskapet er 5 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo et veldig enkelt eksperiment å finne ut av selv. Vet ikke hva slags vann det er i det glasset ditt men er det bevegelser i luften inni kjøleskapet vil jo dette virke avkjølende så kan høres logisk ut det du sier. Husk også at temperaturen inni kjøleskapet varierer en del. Kaldest nederst, sikkert flere grader forskjell til øverste del. Derfor jeg alltid legger melka nederst for at den skal være skikkelig kald. Det kan jo tenkes at det er selve vannglasset som kjøles ned mest, pga vannmolekylene som forandrer overflaten på glasset. Prøv å test med et plastbeger og se om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar

Hvis man setter et lokk på og forsegler hermetisk så skulle temperaturen bli eksakt den samme. Hvis man tar av lokket så skulle dette i teorien medføre at det forsvinner noe energi ved fordampning, slik at temperaturen blir litt mindre. Men samtidig så vil dette sannsynligvis være en så liten temperaturforskjell at den rent praktisk ikke er målbar.  

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men det er en ting jeg lurer på.

La oss si jeg har et kjøleskap og temperaturen midt i kjøleskapet er 5 grader. Midt i kjøleskapet står det også et glass med vann. Holder vannet i dette glasset nøyaktig den samme temperaturen som luften utenfor i kjøleskapet?

Noen sier at temperaturen vil vises en grad eller to kaldere hvis man måler i vannet. Stemmer det?

Luftfuktigheten i kjøleskapet spiller sikkert også en rolle her, men la oss ikke gå helt bananas med formler her. Jeg vil egentlig bare vite sånn ca. hvor my lavere temperatur det er i vannet enn luften rundt (hvis det er slik) hvis temperaturen i kjøleskapet er 5 grader.

Hvis du satte et glass med vann inn i et perfekt kjøleskap som holder akkurat samme temperatur hele tiden og i hele kjøleskapet og aldri åpner døren så vil luften og vannet nærme seg samme temperatur etter at det har gått tilstrekkelig lang tid.

Fordi kjøleskapet ditt ikke er perfekt så vil det variere litt, og fordi du åpner døren og slipper inn varmere luft så vil det til tider være større forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vannet vil holde samme temperatur som luften inni kjøleskapet. Via konveksjon vil det etter x antall timer bli nøyaktig samme temperatur.

Men det er noe som heter spesifikk varmekapasitet, og vann har mye høyere varmekapasitet enn luft, så det må mer energi til for å varme opp/kjøle ned enn luft. Samme prinsipp når du brenner tunga på pizzaosten, men ikke på pizzabunnen, selv om begge har lik temperatur. Osten har annerledes varmekapasitet enn bunnen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, TAC-2 said:

Hvis du satte et glass med vann inn i et perfekt kjøleskap som holder akkurat samme temperatur hele tiden og i hele kjøleskapet og aldri åpner døren så vil luften og vannet nærme seg samme temperatur etter at det har gått tilstrekkelig lang tid.

Det blir faktisk rett. Problemstillingen rundt fordampningsvarme gjelder bare hvis det er et lite "fordampnings kretsløp" i kjølekspet, og det krever temperaturforskjeller. Når tiden har gått lenge nok og fuktigheten i luften har nådd metningspunktet slik at det ikke skjer en videre fordampning, så er temperaturen i vannet og i omkringliggende luft helt lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter du et åpent glass vann i kjøleskapet vil vannet i glasset bli kaldere på grund av fordampningen fra vannet i glasset. Fordampningen trekker varme ut av vannet.
Dette særlig siden luftfuktigheten er liten i kjøleskap. Fuktigheten blir til vann og is på kjøleelementene.

 

Lenke til kommentar
PUK skrev (7 timer siden):

Setter du et åpent glass vann i kjøleskapet vil vannet i glasset bli kaldere på grund av fordampningen fra vannet i glasset. Fordampningen trekker varme ut av vannet.
Dette særlig siden luftfuktigheten er liten i kjøleskap. Fuktigheten blir til vann og is på kjøleelementene.

 

Ja, det er det JEG mener å ha lest ett sted også.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...