Gå til innhold

Koble sammen LG SJ3 lydplanke med Phillips 42" LCD Tv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sissel B skrev (2 minutter siden):

Slik ser lydinngangen på tven ut.

IMG_20221222_215316.thumb.jpg.f7ce7a47333db28584c9d40138c420a5.jpg

Det er en lyd UT-gang. Og TV-spesifikasjonen sier at det skal brukes coax S/PDIF kabel, ikke Toslink. Tror ikke du får en Toslink-kabel til å passe der. Naturlig nok,  siden S/PDIF er Sony/Philips sin 75-ohm standard mens Toslink er Toshiba sin optiske standard.  Men problematisk her, siden pluggene ikke er like. Mulig du kan få en Toslink-kabel med mini-Toslink adapter til å passe (som linken over her), men jeg tviler. Du må egentlig bare prøve. Ikke alltid så enkelt med gammelt utstyr. Litt rart...jeg har en enda eldre TV, og den har da Toslink lydutgang.

Hvis det ikke går, trenger du en DAC (Digital Audio Converter) som kan ta signalet fra TV'n og omforme det til Toslink så det passer lydplanken. Noe sånt :

Coax til toslink DAC

Lenke til kommentar

Løsningen er å returnere planken og kjøpe en med hdmi arc når det kommer romjul/nyttårstilbud. Det å tulle med adaptere er bare ekstra kostnad for din mor

Ser SJ3 koster c.a 1500,-.  Lansert i 2018 til 1990,-.  Dere vil få en mye bedre planke til samme pris

 

Sett et budsjett så ser dere gjennom prisguiden, gjerne se på litt dyrere enn budsjettet slik at dere kan legge til varsel når det kommer salg.

 

Er og mange planker på Finn som f.eks denne https://www.finn.no/285284433

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Sissel B skrev (47 minutter siden):

Ja det slo meg etter at jeg hadde lagt inn det innlegget det. Så enten det du påpeker eller en som går begge veier slik som denne?

Den skal funke, ja 🙂 Bare husk på at du må ha to ulike kabler, en coax og en Toslink.

Men enig i at alle pengene kunne heller vært brukt på en mer moderne lydplanke...

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (12 timer siden):

mer moderne lydplanke

er vel tv'n som er gammel i tilfelle?

men det er heller ingen eksakt vitenskap, for det fins tv'er fra rundt samme årgang (2011) som har optisk lydutgang (og dermed kunne ha vært parret med lydplanken uten noe styr)

det handler vel til syvende og sist om å sjekke spesifikasjoner føre man går ut å kjøper noe, slik at man vet det passer sammen. Men ikke alltid lett å vite/huske i farta da. -vi har vel alle vært "der" at det glapp ved en anledning,

-sjøl måtte jeg i etterkant kjøpe inn overgangskabler/kontakt fra USB-3 til USB-2 fordi det nytt pc-kabinettet hadde usb3 på frontpanel-kablene, mens det "gamle" hovedkortet mitt kun hadde usb-2 kontakter. Ingen stor sak selvsagt, men jeg glemte/overså det i alle fall. "det ene drar det andre med seg", og aldri fred å få :D

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

er vel tv'n som er gammel i tilfelle?

men det er heller ingen eksakt vitenskap, for det fins tv'er fra rundt samme årgang (2011) som har optisk lydutgang (og dermed kunne ha vært parret med lydplanken uten noe styr)

det handler vel til syvende og sist om å sjekke spesifikasjoner føre man går ut å kjøper noe, slik at man vet det passer sammen. Men ikke alltid lett å vite/huske i farta da. -vi har vel alle vært "der" at det glapp ved en anledning,

-sjøl måtte jeg i etterkant kjøpe inn overgangskabler/kontakt fra USB-3 til USB-2 fordi det nytt pc-kabinettet hadde usb3 på frontpanel-kablene, mens det "gamle" hovedkortet mitt kun hadde usb-2 kontakter. Ingen stor sak selvsagt, men jeg glemte/overså det i alle fall. "det ene drar det andre med seg", og aldri fred å få :D

Vel, en lydplanke som ikke har HDMI vil jeg ikke kalle moderne, akkurat.

Ellers er det sant som du sier...av og til glipper det med hook-up. Det verste er når nyeste versjon har andre fysiske mål, som f.eks USB-kabler. Mye enklere med HDMI, der er pluggene like på alle versjoner, og alt er bakover-kompatibelt ..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi endte opp med å bytte planken i en JBL 5.0 multibeam som hun er veldig fornøyd med. MEN det hun opplever stadig at tven blacker ut og får bare ett sort bilde mens lyden fortsetter. 

Hun har ett oppsett med tven som er nevnt over, nevnte JBL planke og en Telia tv boks. Disse er koblet sammen med hdmi kabler:

TV boks-->HDMI->JBL planke (Hdmi)

JBL  planke (TV/ arc) -->HDMI --> Phillips TV (HDMI arc)

Kan det være noe med hdmi kabelene som gjør det? Hun har ikke hatt problemer med at bildet har falt ut før hun monterte planken.

 

 

 

Lenke til kommentar
Sissel B skrev (På 2.1.2023 den 12.32):

TV boks-->HDMI->JBL planke (Hdmi)

JBL  planke (TV/ arc) -->HDMI --> Phillips TV (HDMI arc)

Kan det være noe med hdmi kabelene som gjør det? Hun har ikke hatt problemer med at bildet har falt ut før hun monterte planken.

hva hvis du dropper kabel mellom tv-boksen og planken, og kun bruker kabel mellom tv og planken?

(edit: og kabel mellom tv-boks og tv'n selvsagt)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...