Gå til innhold

Fastlønn med overtid inkl


Anbefalte innlegg

Begynte i ny jobb, fikk 850.000 som prosjektleder innen mekanisk arbeid, med overtid inkl.

Jeg har til vanlig jobbet 2-4t overtid i mnd i tidligere jobb, å tenkte at det var jo forsåvidt greit nok å ta dette inkludert i lønnen. Men, i November til desember hadde jeg 52t, av det jeg skrev ned - som er like mye på 1mnd som jeg har hatt på.. over 1år i tidligere jobb.

kontrakten sier dette:

ARBEIDSTID 
Arbeidstaker følger den daglige arbeidsordningen som til enhver tid gjelder på arbeidsplassen. Den ordinære arbeidstid er fra kl. 07:00 - kl. 15:00 mandag - fredag, men kan avtales nærmere dersom dette viser seg å være hensiktsmessig for begge parter .. 
Arbeidstaker tilbys 100% stilling. 
Arbeidstaker aksepterer at bedriften benytter gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, jf. arbeidsmiljøloven§ 10-5.
Arbeidsgiver kan pålegge Arbeidstaker overtid i den utstrekning arbeidsmiljøloven tillater det. Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede. Partene er enige om at Arbeidsgiver kan innføre avspasering slik at overtid tas ut som arbeidsfri i ledige perioder. Overtidstillegget vil i så tilfelle utbetales.

 

(Trådstarter kommentar; siste settning  gjelder ved prosjekt som går på timebasis, og ikke fast pris. 95% går på fastpris)

 

Nå jobber jeg effektiv og fort, å får ikke tatt matpause, jobber 10-12t om dagen, lørdager, søndager etc. Å dette skal visst være OK for alle. Jeg syns ikke det er OK. 

 

Er dette OK? Kan dette være lov, sålenge man sier at stillingen er "selvstendig og særdeles fri" og at man har signert arbeidskontrakt som sier at overtid er inkl i lønn?

 

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå dette ikke er lov. Pålagt overtid skal betales. Jeg vet det finnes unntak for stillinger som er "ledende og særlig uavhengig stilling", men dette blir ofte misbrukt av arbeidsgivere har jeg inntrykk av. Uansett, for at dette skal gjelde, må stillingen faktisk være ledende og særlig uavhengig. Det holder ikke at tittelen din sier et eller annet med leder. Du må ha en slik stilling i praksis.

Her blir du nok utnyttet. Om de nekter å gi deg overtidsbetalt, hadde jeg begynt å kun jobbe/være tilgjengelig innenfor kontraktens arbeidstid; 7-15 mandag til fredag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik som eg les avtalen så betyr det berre at du ikkje sjølv kan velge når du vil jobbe overtid, overtid må være pålagt frå leiaren, noko som også følgjer av AML. Dei fleste arbeidsplassar har slik ordning at sjølvvalgt ekatraarbeid er meirarbeid som du kan avspassere time for time seinare. Overtid skal være noko du blir pålagt, ikkje sjølvvalgt. 

Så etter avtalen du siterer så kan du stemple ut kl 15 sjølv om du har meir arbeid, så må sjefen bestemme om du må sitte lengre på jobb. Då skal du ha overtidsbetalt. 

Du seier at du har signert avtale på at overtid er inkludert, men det er ikkje dette avtalen seier. Det einaste du har avtalt der er at du aksepterer gjennomsnittsberekning av arbeidstida. Det betyr at du kan jobbe lange dagar utan å få overtidsbetalt forutsatt at du får tilsvarande korte arbeidsdagar andre dagar. 

Dersom du har ordinær fast arbeidstid å forholde deg til så vil stillinga vanlegvis ikkje være særleg uavhengig. Særleg uavhengig stilling skal eigentleg bety at du nettopp uavhengig. Typisk døme på slik særleg uavhengig stilling er IT-teknikkaren som har ei fast lønn for å syte for at ting fungerer. Er alt i orden på arbeidsplasse så er ikkje teknikkaren på jobb, og går serveren ned så blir det kanskje jobbing døgnet rundt til alt er i orden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (54 minutter siden):

Slik som eg les avtalen så betyr det berre at du ikkje sjølv kan velge når du vil jobbe overtid, overtid må være pålagt frå leiaren, noko som også følgjer av AML. Dei fleste arbeidsplassar har slik ordning at sjølvvalgt ekatraarbeid er meirarbeid som du kan avspassere time for time seinare. Overtid skal være noko du blir pålagt, ikkje sjølvvalgt. 

Jeg kan avspasere, så det er vel strengt talt innenfor. Men jeg har en nabo som også har fastlønn, men får aldri tatt det ut, så nå har han 700t til avspasering. 

 

Jeg fikk akkurat et jobbtilbud over telefon, så jeg får se hva de gjør med saken.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (9 minutter siden):

Jeg kan avspasere, så det er vel strengt talt innenfor. Men jeg har en nabo som også har fastlønn, men får aldri tatt det ut, så nå har han 700t til avspasering. 

 

Jeg fikk akkurat et jobbtilbud over telefon, så jeg får se hva de gjør med saken.

Har du snakket med sjefen om problemstillingen? Jeg leser avtaleteksten på samme måte som The Avatar - du har ikke overtid inkludert.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (1 time siden):

Jeg kan avspasere, så det er vel strengt talt innenfor. Men jeg har en nabo som også har fastlønn, men får aldri tatt det ut, så nå har han 700t til avspasering. 

Om du ikke får muligheten til å ta ut avspasering så må du rett og slett ikke jobbe over pålagt arbeidstid. Hvis du ikke får gjort jobben din innenfor normal arbeidstid, så må enten jobben betale overtid, utbetale avspaseringen som kontanter, eller gi deg mindre arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ac707...107

Kontrakten sier det nokså greit at du må pålegges overtid for å få overtidsbetalt. Annet kan tas ut som avspassering, men da får du også overtidstillegget utbetalt for de timene.

Så det er ingen steder det står at overtid er lagt inn i lønnen, og at du skal jobbe gratis overtid.

Jobber selv om prosjektleder i ett mindre firma, og vi har god gi og ta kultur. Aldri fått noe overtidstillegg, men heller ikke etterspurt. Jobber overtid når det behøves, og prøver å unngå ekstra tid ellers. Men har normalt 9 timers dager, men har tidvis blitt nektet å ta ut ferie på enkeltdager, da sjefen sier jeg må ta det som avspasering i stedet. Og blir alltid glad når jeg sier jeg må gå tidlig en fredag.

52 timer overtid på en måned er ikke innenfor hvis det er normalen, selv forgi og ta mentalitet. Eneste som jobber slik hos oss er sjefene/eierne.

Anonymous poster hash: ac707...107

Lenke til kommentar
Gjest 2f8a7...453

Jeg har fastlønn inkludert overtid, og i følge retningslinjene fra Arbeidstilsynet oppfyller stillingen bare nesten kravet for "ledende" og/eller "særlig uavhengig".

Blir aldri pålagt overtid utover ett og annet møte utenfor normal arbeidstid (typisk 2-3 i året). Ellers er det forventet at jeg er tilgjengelig på telefon. Arbeidstid utover det styrer jeg selv, jeg bør være på jobb i ordinær arbeidstid for å få gjort jobben min på en fornuftig måte, men ingen sier noe om jeg går tidlig en fredag for å dra på hytten eller må komme seint en dag for å få levert bilen på verksted.

Selv syns jeg dette fungerer utmerket, og jeg føler jeg får OK betalt for tiden min. Ser ingen grunn til å krangle med arbeidsgiver på at stillingen bare er litt ledende og litt særlig uavhengig.

Anonymous poster hash: 2f8a7...453

Lenke til kommentar
Gjest 2f8a7...453 skrev (1 time siden):

Jeg har fastlønn inkludert overtid, og i følge retningslinjene fra Arbeidstilsynet oppfyller stillingen bare nesten kravet for "ledende" og/eller "særlig uavhengig".

Blir aldri pålagt overtid utover ett og annet møte utenfor normal arbeidstid (typisk 2-3 i året). Ellers er det forventet at jeg er tilgjengelig på telefon. Arbeidstid utover det styrer jeg selv, jeg bør være på jobb i ordinær arbeidstid for å få gjort jobben min på en fornuftig måte, men ingen sier noe om jeg går tidlig en fredag for å dra på hytten eller må komme seint en dag for å få levert bilen på verksted.

Selv syns jeg dette fungerer utmerket, og jeg føler jeg får OK betalt for tiden min. Ser ingen grunn til å krangle med arbeidsgiver på at stillingen bare er litt ledende og litt særlig uavhengig.

Anonymous poster hash: 2f8a7...453

Nesten er ikkje godt nok. Som arbeidstilsynet skriv så skal det mykje til for at unntaksbestemmelsen om leiande eller særleg uavhengig stilling trår i kraft: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

Om det ikkje er heilt klart at ein har ei leiande stilling (på toppnivå) eller ei uavhengig stilling (utan at arbeidsgivar kontrollerer arbeidstida) så har ein vanleg stilling som skal ha overtidsbetalt.

 

Det som ofte er utfordringa for Gjest ...453 og andre i liknande arbeidssituasjon er at ein tolkar ei forventningane til når ein skal være tilgjengeleg og på jobb som eit pålegg. Ofte er det slik at ein føler på at arbeidet er så viktig at du må fullføre det sjølv om du ikkje har blitt pålagt overtid, men då er det viktig at det er frivillig. Om arbeidet er nødvendig å utføre utanom ordinær arbeidstid så skal arbeidsgivar pålegge overtid.

Eg forstår at det er vanskeleg, og det er sjølvsagt ei balanse mellom kor kravstor du skal være kontra kva du synes er greit i bytte mot andre goder.
I ditt tilfelle så er eg heilt sikker på at ordninga gagnar arbeidsgivar langt meir enn det gagnar deg. Når du konstant tilgjengeleg på telefon så har du strengt tatt ei vaktordning som skal lønnast med minst 1 time betalt per 7 timar med vakt. Om du summerer saman disse timane i løpet av eit år så vil det nok være heilt greit om du blir trekt for timar dei få dagane i året du har verkstedtime eller vil reise på hytta.
Dersom arbeidsgivar/kundar/brukarar ringer deg utanom arbeidstid så bør du heilt klart få formalisert denne ordninga som ei vaktordning du får kompensert for, eller gi tydeleg beskjed om at du ikkje svarer på jobbtelefonar utanom arbeidstid. Merk at dette er noko heilt anna enn at du gir arbeidsgivar telefonnummeret ditt slik at sjefen kan få tak i deg for å f.eks. følgje opp sjukemeldingar eller informere om at bedrifta har blitt oversvømt og at du må kome på jobb for å prøve å redde det som er igjen av verdiar.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker ordningen så er det for å kunne ha ansatte med en fast kompensasjon som selv kan vurdere sin egen arbeidsmengde, men samtidig hindre misbruk fra arbeidsgivere som vil komme utenom overtidsbetalinger.

At man har "leder" i tittelen sin er ikke godt nok til å kalle den særlig uavhengig. En særlig uavhengig stilling betyr at ingen over deg forteller deg hvor mye du skal jobbe, så lenge du leverer i henhold til avtale.

Lenke til kommentar

Ja, ofte er det slik at man burde bli pålagt overtid for å få betalt overtid.

Nå er jeg prosjektleder, så jeg vet når det må jobbes overtid. Ingen andre vet noe om mine prosjekter. Sannsynligheten for at noen ber meg jobbe overtid er tilnærmet 0.

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg er så lei det, for hvis jeg jobber overtid 2t, så kan jeg ta 2t fri. Det er vel bare at det er en begrensning for meg fra hva hvordan jeg har hatt det tidligere. Å tidligere ville jeg gjerne ha fri, kontra betalt.

Kanskje jeg bare har issues. Mest sannsynlig 😜 

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (10 minutter siden):

Ja, ofte er det slik at man burde bli pålagt overtid for å få betalt overtid.

Nå er jeg prosjektleder, så jeg vet når det må jobbes overtid. Ingen andre vet noe om mine prosjekter. Sannsynligheten for at noen ber meg jobbe overtid er tilnærmet 0.

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg er så lei det, for hvis jeg jobber overtid 2t, så kan jeg ta 2t fri. Det er vel bare at det er en begrensning for meg fra hva hvordan jeg har hatt det tidligere. Å tidligere ville jeg gjerne ha fri, kontra betalt.

Kanskje jeg bare har issues. Mest sannsynlig 😜 

Det er ikke sikkert at det blir et AML-problem i realiteten, men den klausulen i kontrakten din som sier at du kan bli pålagt overtid er meningsløs.

Med fastlønn så kan du balansere din egen arbeidsmengde over forskjellige dager. Det er i praksis ikke forskjellig fra fleksitid, men du har selv kontroll på timene dine og ansvaret som medfører det.

Lenke til kommentar

jeg regner med du fører timer du jobber i et et eller annet system for timefangs , du skal , selv om du ikke har krav på betalt overtid føre alle timene dine for statestik, så om du ikke gjør dette må du begynne med dette. 

jeg ser heller ikke noe i avtalen din som sier at du har overtid inkludert i lønnen, men om overtid er inkludert er det normalt at kontrakten stipulerer hvor mange timer overtid som er inkludert i fastlønnen din, slik at om du jobber mere timer en det som er "beregnet" at du skal jobbe så skal disse bli betalt. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (13 timer siden):

jeg regner med du fører timer du jobber i et et eller annet system for timefangs , du skal , selv om du ikke har krav på betalt overtid føre alle timene dine for statestik, så om du ikke gjør dette må du begynne med dette. 

jeg ser heller ikke noe i avtalen din som sier at du har overtid inkludert i lønnen, men om overtid er inkludert er det normalt at kontrakten stipulerer hvor mange timer overtid som er inkludert i fastlønnen din, slik at om du jobber mere timer en det som er "beregnet" at du skal jobbe så skal disse bli betalt. 

Ja, det er nå flere prosjektledere som har reagert da jeg har tatt det opp, så det blir et møte her.

 

Men, jeg forstår egentlig ikke helt greia. Om en prosjektleder jobber 20timer overtid, å tar nesten en uke fri, eller om arbeidsgiver betaler 20timer overtid - Hva er problemet for arbeidsgiver?

- Hvis du må jobbe overtid, så er det sannsynligvis slik at det er for mye å gjøre. Det er jo et gigantisk problem om en ansatt blir vekk i 20timer, for å si det mildt. Det er veldig, veldig mye mindre problematisk å betale ut den lille, minimale kostnaden overtiden utgjør. Det burde bare være fritt.

 

 

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (10 minutter siden):

Ja, det er nå flere prosjektledere som har reagert da jeg har tatt det opp, så det blir et møte her.

 

Men, jeg forstår egentlig ikke helt greia. Om en prosjektleder jobber 20timer overtid, å tar nesten en uke fri, eller om arbeidsgiver betaler 20timer overtid - Hva er problemet for arbeidsgiver?

- Hvis du må jobbe overtid, så er det sannsynligvis slik at det er for mye å gjøre. Det er jo et gigantisk problem om en ansatt blir vekk i 20timer, for å si det mildt. Det er veldig, veldig mye mindre problematisk å betale ut den lille, minimale kostnaden overtiden utgjør. Det burde bare være fritt.

 

 

Men er det så travelt hele året? Altså at du jobber konstant overtid ila året? Eller er det sesongbasert slik at du i andre deler av året såvidt trenger å komme inn? Om det er slik hele tiden er det slave arbeid, og jeg hadde tatt kontakt med advokat i går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...