Gå til innhold

Når man søker uføre forsikring..


xrays

Anbefalte innlegg

Så blir den enten godkjent eller ikke godkjent.

Hvilken informasjon er det forsikringselskapet får som avgjør om de godkjenner eller ikke? Jeg fikk godkjent en forsikringforespørsel, for en gang tidligere, men syns den var dyr og skummel og usikker på om jeg hadde svart rett på et eller 2 spørsmål som de i etterkant kunne ta meg på samt at det var svært mange sider med vilkår i jurdisk språk . Dette er ikke et norsk med utenlandsk og worldwide, med sete også i Norge.

 

Men hvor får de opplysminger i fra ? Ringte IF og hun  så månedslønnen min  på direkten i telefonsamtalen 😮

IF var forøvrig veldig streng og sa at dersom man var syk 2 uker ila ett år så var nok til avslag 😵 så måtte man vente til neste år for å søke 😲

Får opplysninger via lege eller via andre steder?

Godkjenner de bare dersom de er sikker på at du ikke blir ufør? Erfaring ? Del gjerne, takk .

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ønsker jo i stor grad i det minste å ikke forsikre de som er på vei til å bli ufør eller som antagelig blir ufør.
Heller uansett ikke på skader eller problemer som oppstod før man ble forsikret.

De krever fort veldig mye dokumentasjon om du blir ufør, for å sikre seg mot at ingenting før forsikringen ble tegnet er årsaken.
Har jo sett at du har spurt om hjelp med en klage til NPE, en forsikring vil ikke dekke opp noen rundt der eller ettervirkninger etter det.
Heller ikke f.eks årsaken til behandlingen.

Generellt sett er det vel best å tegne slike forsikringer når man er skadefri og uten noen sykdomshistorikk.

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Men du er altså i en situasjon der du tror eller antar du kan bli ufør?

Er i 50 årene, div slitasjer da. 

Mitt mål er å bli en eller annen grad av ufør og usikker på hvor mange prosent som blir resultatet. Men vet hva som kreves vedr. uføre forsikringen det er snakk om. Der er jeg også usikker på om jeg blir sett på som nok ufør. Hater alt som har med nav og slikt å gjøre og grøsser når jeg tenker på å komme inn i en slik prosess, og nå har ting bare bakker på seg med å vært svært lite sykemeldt, konstant utslitt og misfornøyd, utsatte oppgaver pga mangel på tid overskudd mot og beslutning,

jo sant lure på om jeg vil slå meg til ro der jeg bor fordi det blir kroken på døra for mye boliglån, angre på at jeg gjorde tidligere og ikke gjorde tidligere, livet er en evinnelig belastning med følelse av konstant ufrihet. Lurer på Syden og selveier, utleie, jeg har en annen tråd om høy felleskostnader som jeg ikke syns noe om. Føles som om ting er skikkelig surr. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Og selv om den har blitt godkjent, og du har løyet eller ikke oppgitt noe, så vil du ikke få noe, eller få redusert utbetaling.

Jeg har ikke løyet. Men et eller 2 sp.mål ble det feil å svare ja eller nei på den helse erklæringen til utfylling. Forsikringen syns jeg hadde såpass høy pris at jeg tror ingen sier ja til den uten videre. Uten at de holder en knapp på ufør, men må tilføye at jeg ikke kan så mye om det med priser på slikt, så mulig den ikke er dyr da. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Interessant tema dette. Hvis man tegner forsikring i 30 årene før man fikk noen skader/sykdommer men fortsatt er 100% i arbeid. Kan man miste forsikringen på basis av det man har pådratt seg etter man startet opp forsikringen? Plikter man å hele tiden opplyse om endringer i helse og kan dette føre til reduksjon eller avvikling? I så fall er det liten vits å tegne noe med mindre man blir utsatt for en brå endring i livvsituasjon.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Er flere utfall av en søknad

-Ja uten forbehold etter helseerklæring.

- ja, men med klausuler mot feks ryggskader basert på opplysninger fra kunde.

- Ja, men mot en forhøyet forsikringspris grunnet høyere risiko basert på opplysninger gitt. Feks røyking.

- Nei.

Når avtale er inngått har man gjerne en karens periode på xx mnd/uker. Dette vil si at selskapet ikke dekker "skader" som har oppstått i denne karens perioden.

Siden det er høyere risiko for at en over 50 blir ufør så gjenspeiler også forsikringsprisen risikoen forsikringsselskapet gir deg.

Får man avslag eller klausuler så kan man gjerne etter xx år be om ny helseerklæring og en ny vurdering.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (14 timer siden):

Forsikringsselskapet har vel ikke tilgang på den informasjonen uten at du har gitt tillatelse til innsyn...?

Jeg ringte og spurte om forsikring og den jeg snakket med på telefon spurte om det stemte at jeg hadde 45 0000 utbet pr mnd. Jeg svarte at ha det stemmer jeg har 450 000 utbet pr mnd 

PS MERK TALLET ER EKSEMPEL JEG HAR IKKE SÅ MYE LØNN. 

 

Jeg hadde ikke gitt tillatelse til noe 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

De har tillatelse til mye så lenge du oppgir navn og spørr om tilbud. 

Akkurat nå er j usikker på om det var IF jeg snakket med. 

 

Men vedrørende en forsikring forespørsel for mange måneder ila 2021 som ble godkjent der svarte jeg feil på 1 spmål ser jeg idag. Jeg svarte nei men skulle svart ja og det var om helse.q 

 

Jeg har egentlig sykemeldinger på dette. Men ble godkjent likevel. 

Det som er så forvirrende for meg er at jeg fikk en mystisk email fra et sted der det ard at jeg måtte si ja til avtalen ja til xxxxxxxkr SOM RETTMESSIG Er mine penger. Det summen det var snakk om, Ble oppgitt. 

 

Det er det som er så inn i hampen forvirrende for meg. 🙄🙄😑

Endret av xrays
Lenke til kommentar

 Jeg har egentlig hatt endel sykemeldinger de siste årene. 

Men er det noe jurdisk forpliktelse til et forsikringa byrå å ta de opplysninger de får til etterretning slik at jeg ikke blir lurt? Med det mener jeg om de har godkjent noe de evt ikkje burde godkjenne? Jurdisk sett.

Jeg erkjenner jo at der gjorde jeg en feil her, her og nå. 

Men har stor forvirring over den emailen jeg fikk om å "ta tak i det som jurdisk er mitt."

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...