Gå til innhold

Intel NUC med dual LAN og USB-C skjerm?


arne22

Anbefalte innlegg

Det er to ting jeg har savnet med hos mine gamle Intel NUC. Det ene  er dual LAN, slik at man kan bygge router, brannmur, osv.

Det andre som jeg også har svanet, det er mulighet for USB-C skjerm, slik at man kan bruke den som transportabel PC med transportabel USB-C skjerm.

Ser at man nå får Intel NUC med dual LAN og med USB-C tilkobling.

Er det noen som vet om nyere Intel NUC støtter USB-C skjermtilkobling?

Eksempel påm Intel NUC med dual LAN:

https://www.dustin.no/product/5011232721/nuc-kit-11-pro-kit-2x-lan-no-cord

Edit: Ser at det i alle fall er noen modeller som støtter USB-C skjerm. Skal tro om dette gjelder bare noen få modeller eller alle?

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000056438/intel-nuc.html

Jeg har et par PC'er fra før av med USB-C port som ikke støtter video ut gjennom denne porten. (EN HP Mini PC eg en Huawei laptop, og så har jeg flere andre som støtter video via USB-C.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, arne22 said:

Den har Dual DP 1.4a via usb type-c.

Kiide: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/212515/intel-nuc-11-pro-kit-nuc11tnhi30l/specifications.html

 

4 hours ago, arne22 said:

Ser at det i alle fall er noen modeller som støtter USB-C skjerm. Skal tro om dette gjelder bare noen få modeller eller alle?

Ikke alle har det. Man må sjekke spesifikasjoner.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Vel. Det er jo ikke noe problem og bruke en Intel NUC som Router/Brannmur. Du trenger heller ikke Dual Lan for å få det til.

Det du gjør, er at du bruker Nettverksporten på NUC`en som WAN også bruker du USB Nettverkskort for og få flere Nettverksutganger. Du kan alltids bruke en singel USB Port til LAN Interface også kan du bruke en singel USB Port og koble til en Switch.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Man får vel USB adaptere med 2.5GB og, som vel gjerne er mere enn det de fleste NUC har innebygget antar jeg. Så funker bra med usb adaptere.

Ja. Skal man bygge ruter/fw o.l., så vil det jo være Linux-basert, så et element å sjekke er jo også om USB-adapteren har Linux-drivere. Jeg har et par 2.5Gbps-adaptere med Realtek-brikkesett, som ikke vil fungere under Linux (i hvert fall ikke sist jeg prøvde).

For 1Gbps-adaptere har jeg forskjellige fra Belkin jeg har brukt i en årrekke, og disse har fungert svært stabilt og med god ytelse. Brukt på en haug forskjellige systemer, og primært under Windows. 

Nå spørs det jo litt hvor man skal ha dette stående, men personlig hadde jeg nok kanskje gått for en mini-pc med flere ethernet-porter om jeg først skulle kjøpt noe for å bruke som ruter/fw, evt. brukt en relativt liten pc der jeg kunne slengt inn et par PCIe-kort. PCIe-kort med fire 1Gbps-porter koster vel i dag nesten ingenting. Kort med fire porter får man også som lavprofilskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...