Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

AMS-HAN måler utstyr? Hva finnes?


Anbefalte innlegg

Hei dere.

Her jeg helt ut på "jordet".

Jeg har lest meg opp litt om denne HAN porten som sitter i min AMS måler. Jeg har bedt min nett eier om åpning og aktivering av porten.

Så dere som har innsikt, hva ville dere ha anbefalt ut ifra mine begrensede ønsker med måleren (se lengre nede)?

 

Litt avhengig av HVOR dypt jeg skal gå inn med investeringer av utstyr, og som til slutt skal gi meg en oversikt over strømforbruket mitt som skal gi besparelse i strømregningen, så er vel det meste av slikt utstyr som en gr. L montør må ta seg av? Jeg ser at noen av slike "sensorer" til HAN porten kan koples opp mot WI-FI anlegget mitt

Siden kW timeprisen er såpass høy ft. så går for det meste av oppvarmingen i boligen ved hjelp av vedfyring. Til og med Toshiba varmepumpen står AV.

 

Så da har jeg igjen VV berederen (står på 72 grader+) og et oppvarmet baderoms gulv.  Så det begrensede ønsker er kanskje å slå av/på, senke gulvvarmen i baderomsgulvet om natta? Og så er det VV berederen. Jeg har den på 72 grader for å kunne være siker på desinfiseringen av bakterier. Kanskje berederen ikke vil slå seg ofte på heller ved 72 grader, tenker jeg? EL bil lading har jeg ikke. 

 

Så med et så lite område som er ønsket "overvåket", der ingen ovner er i bruk, vil kanskje omkostningene med innkjøp og installasjon "koste mer enn det smaker"?  

 

Setter stor pris på innspill fra dere som vet og har innsikt, HAN porten og som vil lære meg mer om emnet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du invisterer i f.eks. Futurehome sin strømkontroll pakke, så får du også penger igjen fra Enova. Da får du den ferdig montert med styring av 1 varmekabel og 1 VVB. Har du flere varmekabler så ta med styringen for dette også samtidig, det gir da mer støtte fra Enova.

Etter det så finnes det mye komponenter du kan montere selv for å styre varmeovner, lys osv som bare puttes i stikkontakten. De har også mulighet for styring av div over via wifi. De styrer komponenter etter strømpris, og du kan sette maksbegrensning på hvor mye strøm du bruker på maks, slik at man unngår effekttoppene, og ekstra kosten der.

Tester det litt selv, og er for det meste bra. Termostaten er ikke så god, men den kommer straks i ny versjon som fikser en del feil, og har forbedringer som effekt måling. Oppsett er litt enkelt, men er mulighet for mer avansert hvis man vil med tilleggs app man legger inn, og setter opp via PC.

Den støtter både Z-wave og Zigbee.

Hvis du vil ha litt mer avansert så er vist Homey ett alternativ. Hvis man ikke har Tibber selv, så prøv å kjøp via noen som har Tibber, så får man utstyret litt billigere også. Har selv Tibbers HAN modul, og den funker fint i appen dems uten å ha Tibber abonnent, men den kan brukes mot Homey (og Futurehome) hvis man ønsker det.

Slike ting er ofte ett fint sted å starte, så kan man som oftest bruke utstyret man har til mer kompliserte ting som Home Assistent osv. senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AndersT2 skrev (På 8.12.2022 den 7.42):

Hvis du invisterer i f.eks. Futurehome sin strømkontroll pakke, så får du også penger igjen fra Enova. Da får du den ferdig montert med styring av 1 varmekabel og 1 VVB. Har du flere varmekabler så ta med styringen for dette også samtidig, det gir da mer støtte fra Enova.

Etter det så finnes det mye komponenter du kan montere selv for å styre varmeovner, lys osv som bare puttes i stikkontakten. De har også mulighet for styring av div over via wifi. De styrer komponenter etter strømpris, og du kan sette maksbegrensning på hvor mye strøm du bruker på maks, slik at man unngår effekttoppene, og ekstra kosten der.

Tester det litt selv, og er for det meste bra. Termostaten er ikke så god, men den kommer straks i ny versjon som fikser en del feil, og har forbedringer som effekt måling. Oppsett er litt enkelt, men er mulighet for mer avansert hvis man vil med tilleggs app man legger inn, og setter opp via PC.

Den støtter både Z-wave og Zigbee.

Hvis du vil ha litt mer avansert så er vist Homey ett alternativ. Hvis man ikke har Tibber selv, så prøv å kjøp via noen som har Tibber, så får man utstyret litt billigere også. Har selv Tibbers HAN modul, og den funker fint i appen dems uten å ha Tibber abonnent, men den kan brukes mot Homey (og Futurehome) hvis man ønsker det.

Slike ting er ofte ett fint sted å starte, så kan man som oftest bruke utstyret man har til mer kompliserte ting som Home Assistent osv. senere.

Her var det flush med muligheter, ser jeg. 

Men så lurte jeg på en ting. "Ekspertene" fraråde å tune ned baderomsgulvet over natt til morgenen. De hevder at nedsenk ingen ville koste det samme igjen, med å få opp tempen. Noe kløktig det? Når det gjaldt luft-til-luft VP for eks., mener de at om natten skulle en heller kjøre på med ett sted i mellom + 3 til 6 grader over den vanlige rom temp man ø. om dagen. Fordi det er som regel om natten at kW prisen er rimeligst. Så når morgenen kommer kunne man stile inn vanlig dags temp. Det var vel hos Forbrukerrådet jeg lese om dette.

 

I det utstyret du nevner, kan slikt hente gjeldende Norpool MW el kW timeprisen, for "mitt område"? Da hadde man kommet raskere til kr/kW enn deres nettside, tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (15 timer siden):

Her var det flush med muligheter, ser jeg. 

Men så lurte jeg på en ting. "Ekspertene" fraråde å tune ned baderomsgulvet over natt til morgenen. De hevder at nedsenk ingen ville koste det samme igjen, med å få opp tempen. Noe kløktig det? Når det gjaldt luft-til-luft VP for eks., mener de at om natten skulle en heller kjøre på med ett sted i mellom + 3 til 6 grader over den vanlige rom temp man ø. om dagen. Fordi det er som regel om natten at kW prisen er rimeligst. Så når morgenen kommer kunne man stile inn vanlig dags temp. Det var vel hos Forbrukerrådet jeg lese om dette.

 

I det utstyret du nevner, kan slikt hente gjeldende Norpool MW el kW timeprisen, for "mitt område"? Da hadde man kommet raskere til kr/kW enn deres nettside, tenkte jeg. 

Futurehomen så legger man inn postnummer eller strømområde, så er det den timesprisen, men de bruker ikke selve prisen, men man setter % av gjennomsnittsprisen på dagen.

Å justere varmekablene på gulv har som regel vært det at man ikke bør justere ned siden det tar mye tid å varme opp igjen. Men det kommer på om varmekablene er lagt dypt eller grunt i gulvet. Har funnet ut at mine nok ligger veldig nær filsene, og dermed bruker kort tid på å varme opp. Mens ligger de dypt, så tar det lang tid.

Syntes ikke varmestyringen i Futurehomen var veldig god, koblet den over til Xcomfort/Sensio som jeg har all lysstyringen på, og det har fungert mye bedre etter jeg gjorde det. Også langt bedre enn dum termostat som jeg har hatt før.

Å kjøre opp varmen om natten, og spare om dagen kommer helt an på varmetaket i huset/leiligheten. Technology Connections på Youtube nevnte han gjorde dette, og det funket meget bra for han.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
maxijoker skrev (På 19.12.2022 den 23.36):

Her var det flush med muligheter, ser jeg. 

Men så lurte jeg på en ting. "Ekspertene" fraråde å tune ned baderomsgulvet over natt til morgenen. De hevder at nedsenk ingen ville koste det samme igjen, med å få opp tempen. Noe kløktig det? Når det gjaldt luft-til-luft VP for eks., mener de at om natten skulle en heller kjøre på med ett sted i mellom + 3 til 6 grader over den vanlige rom temp man ø. om dagen. Fordi det er som regel om natten at kW prisen er rimeligst. Så når morgenen kommer kunne man stile inn vanlig dags temp. Det var vel hos Forbrukerrådet jeg lese om dette.

 

I det utstyret du nevner, kan slikt hente gjeldende Norpool MW el kW timeprisen, for "mitt område"? Da hadde man kommet raskere til kr/kW enn deres nettside, tenkte jeg. 

Det er ikke nødvendigvis ja/nei svar til dette.

Dersom du slår av varmekablene for å redusere strømforbruket (kWh), men ender opp med å bruke minst like mye (eller mer) for å få varmen opp igjen så er det bortkastet. Og her spiller det og inn hvor lenge det er snakk om de skal være av.

Om du for eks sparer 4 kWh på å slå de av mellom 00:00-04:00, men må bruke 6 kWh fra 04:00-06:00 for at det skal være grei temperatur om morgenen så har du "tapt" 2 kWh. Men skal du være borte to uker og dermed sparer flere hundre kWh så er det jo lurt selv om du vil trenge 10-20 kWh for å få opp temperaturen igjen til du kommer hjem.

Og dette handler i stor grad om isolasjon og magasinering. Er grunnen/yttervegger dårlig isolert så forsvinner restvarmen fort ut av huset. Er materiale solid og god på magasinering så holder det på temperaturen lenge.

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg dette er en fin måte å få kontroll på strømforbruket på. Men det jeg fort erfarte var at å se totalforbruket (i watt fra HAN-porten) gav meg bare blod på tann. Greit nok at det trekkes 1200 W akkurat nå, men hva går de til? Og da må man plutselig ha målere rundtom og et system for å presentere dataene. Og da går det fort :)

 

Skjermbilde 2022-12-21 091938.png

Lenke til kommentar

Her er det jo mange muligheter som lenker over viser deg.

Jeg har gått for kjiping løsningen med ett mbus til usb adapter(100+ kroner fra kina) til en pc hvor jeg kjører egen kode for å parse data. Billigere enn det skal en jobbe mye for å få. Kanskje kunne en laget eget adapter med elektronikk men tviler på det blir store forskjellen.

Lenke til kommentar
nomore skrev (12 timer siden):

Ellers synes jeg dette er en fin måte å få kontroll på strømforbruket på. Men det jeg fort erfarte var at å se totalforbruket (i watt fra HAN-porten) gav meg bare blod på tann. Greit nok at det trekkes 1200 W akkurat nå, men hva går de til? Og da må man plutselig ha målere rundtom og et system for å presentere dataene. Og da går det fort :)

 

Skjermbilde 2022-12-21 091938.png

Så ikke så dumt ut.

Men, kontrollerer du her i dett prosjekt. Monitorer du ikke bare her?

Lenke til kommentar
nomore skrev (13 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis ja/nei svar til dette.

Dersom du slår av varmekablene for å redusere strømforbruket (kWh), men ender opp med å bruke minst like mye (eller mer) for å få varmen opp igjen så er det bortkastet. Og her spiller det og inn hvor lenge det er snakk om de skal være av.

Om du for eks sparer 4 kWh på å slå de av mellom 00:00-04:00, men må bruke 6 kWh fra 04:00-06:00 for at det skal være grei temperatur om morgenen så har du "tapt" 2 kWh. Men skal du være borte to uker og dermed sparer flere hundre kWh så er det jo lurt selv om du vil trenge 10-20 kWh for å få opp temperaturen igjen til du kommer hjem.

Og dette handler i stor grad om isolasjon og magasinering. Er grunnen/yttervegger dårlig isolert så forsvinner restvarmen fort ut av huset. Er materiale solid og god på magasinering så holder det på temperaturen lenge.

Det er tydelig at såkalt 0-hus med 40 cm tykke spesial isolerte vegger, både vann og luft teknologi må til.

Der er jeg nok ikke med min bolig fra 70 tallet, oppgradert til 2014 standarden i 14. Men en kan begynne "et sted", i dagens strømsparetiltak er det ikke så mange ganger en ser at pris mot vinning er i fokus. Bare det spare samfunnet for økt forbruk. 

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (9 timer siden):

Det er tydelig at såkalt 0-hus med 40 cm tykke spesial isolerte vegger, både vann og luft teknologi må til.

Der er jeg nok ikke med min bolig fra 70 tallet, oppgradert til 2014 standarden i 14. Men en kan begynne "et sted", i dagens strømsparetiltak er det ikke så mange ganger en ser at pris mot vinning er i fokus. Bare det spare samfunnet for økt forbruk. 

Prinsippet er det samme.

Men det er mange som nå har fokus på å spare penger på strøm med ulike automasjoner. Det finnes blant annet løsninger som bruker pris og regner seg frem til om det er lønnsomt å kjøre temperatur opp eller ned, eller la den være :)

Men det er for vår del mye sparing i å flytte forbruk til billige timer på døgnet :)

Lenke til kommentar
On 12/21/2022 at 8:56 AM, nomore said:

Og her spiller det og inn hvor lenge det er snakk om de skal være av.

Endelig en som differensierer noe - er så lei dette "koster like mye å varme det opp igjen". Lik strømpris forutsatt koster det mindre å varme det opp igjen fordi varmetapet minsker når temperaturen synker.

Om dette "like mye ..." var riktig så kunne du la hytta stå med 20 grader fra påske til høsten uten at det kostet noe - koster jo like mye å varme den opp igjen. Enhver idiot forstår at det ikke er slik.

Om du bare senker over natten så kan det nesten være umerkelig, men prisen kan være høyere om morningen om du har spotpris. Umulig å nevne aller varianter som kan oppsto. Har du en automatikk for nattsenking, så bruk den.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tråden er eldre men .......

1. Gjør det selv .... som det henvises her med en M-bus omformer til 100kr .... men da må du kunne programmere +++

2. TIBBER .... sin PULS koster 500-999kr og fungerer UTEN å være kunde hos Tibber! Men må bruke Tibber-APP

3. u-POW koster ca 1300kr og har LOKAL WIFI. Men en SUPERB web-side!!!   (https://www.amsleser.no/)

4. andre løsninger fra f.eks Fjordkraft +++ ...... de tar seg betalt ca 30-40kr/mnd for denne "tjenesten"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ca119

Ikke en dårlig informasjon du deler her.

Akkurat nå er jeg på VIBB og "kaster" bort 39.- kr mnd i +VIBB abn. VIBB har dog 0 øre i påslag og en brukbar app.  For øvrig det samme som jeg betalte per mnd., for å ha -5.9 øre per kW i påslag, frem til des. 2023. 

 

Jeg har tidligere programmert en del i Arduino og kanskje det er en mulighet? Ang. programmering så gjør jo AI med sin kunstige intelligens hele programmerings jobben, med de rette input, if, or osv. begrepene til rette valgt modul som skal programmeres. 

 

Jeg tror jeg er kommet til et punkt, med DIY prosjekt er/blir pågående nå.

Lenke til kommentar

Har selv VIBB dog uten +        Er vel det billigste selskap som ikke er et lureselskap! (ble overført fra Elekt).

Ellers tar vel nesten alle 29-49kr/mnd. Et eller annet må de jo få intekt fra ;)   Hos TIBBER er det vist 1000kr i vervebonus nå i januar2024 - da kan du kjøpe deg en TIBBER puls for de penger :)

Har ikke VIBB+ men du ser ikke NÅforbruket vil jeg anta og timesforbruk kan du alltid laste ned dagen etterpå på elhub gratis. Men som sagt TIBBER Puls er OK. Selvom du ikke er strømkunde der, ser du nåforbruket samt grafisk.

Arduino? Vel, kom deg opp et steg og lek med ESP8266 (også gammelt nå) eller ESP32. De kan programeres med ArduinoIDE.

Det er så mye kuulere med WIFI!!! Og denne u-pow/AMSleser bruker faktisk en ESP32-S2.

Lenke til kommentar
16 hours ago, ca119 said:

2. TIBBER .... sin PULS koster 500-999kr og fungerer UTEN å være kunde hos Tibber! Men må bruke Tibber-APP

Du utelo noe. Jeg bruker tibber pulse med lokal MQTT server, da slipper man å bruke deres app/skytjeneste. Se her: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant/wiki/Lesere-MQTT#tibber-pulse

Kjører man HA kan man feks. bruke "amshan" for å tolke MQTT data enkelt: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant 

19 minutes ago, ca119 said:

Har ikke VIBB+ men du ser ikke NÅforbruket vil jeg anta og timesforbruk kan du alltid laste ned dagen etterpå på elhub gratis. Men som sagt TIBBER Puls er OK. Selvom du ikke er strømkunde der, ser du nåforbruket samt grafisk.

Arduino? Vel, kom deg opp et steg og lek med ESP8266 (også gammelt nå) eller ESP32. De kan programeres med ArduinoIDE.

Det er så mye kuulere med WIFI!!! Og denne u-pow/AMSleser bruker faktisk en ESP32-S2.

Newsflash, tibber pulse bruker også WIFI!!!!!!!!! ESP32, så hvis du virkelig vil programmere selv kan du bare kjøre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...