Gå til innhold

Microsoft setter opp prisen på Xbox Series X/S-spill


Anbefalte innlegg

TheDarkSycamore - SCM skrev (2 timer siden):

Jeg likte Mixer når den var der. Har fått vite at den ikke er fjernet for godt, bare flyttet. 😏😏 Med mindre, det ikke har blidt noe endringer, som jeg ikke vet om da. 🙄

Mixer er lagt ned. Xboxen kan streame til Twitch, man må ikke velge Facebook.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (12 timer siden):

Innlegget mitt var først og fremst ment som et humoristisk stikk, men siden du spør...

Denne kvaliteten:
image.thumb.png.25c8d6f7a09e5a91e90082b6065b61a9.png

Her har du sammenligningen av de 29 høyest rangerte spillene for PS4 og Xbox One. Rød pil peker mot spill som kun er tilgjengelig på den ene fremfor den andre. Om vi inkluderer PC, så forsvinner alle 3 pilene på høyresiden, og et par på venstre.

Klart, det er ikke den mest vitenskapelige metoden å bruke, men det bør fungere som en kraftig indikator på at Sony leverer bedre kvalitet på spillene enn Microsoft, og med god margin.

Om vi gjør samme øvelse med dagens generasjon, så ser vi samme tendens, men at Microsoft begynner å komme seg. Men også her forsvinner hele høyresiden om man inkluderer PC.

image.thumb.png.d410c9a0785fcd12874abdf5bb194487.png

 

En annen måte å se det på er at PS har økt sin liste med én etter lansering av neste generasjon, Xbox har nesten tredoblet sin. 

Hvor mange av spillene på PS listene var ikke en sequel av en spillserie, en remake/upgrade, eller en expansion til et eksisterende spill? 

Alle vet at Sony har sørget for større mengde eksklusive spill til sin plattform frem til nå, men i posten du svarte på er det ingen ting som tilsier noe annet. Det som ble skrevet var at vedkommende syntes spillene var hypet.

Jeg er på begge platformer, eller har vært frem til denne generasjonen, og må si meg enig. Ikke at spillene nødvendigvis er dårlige, men noe opphauset. The Last of Us er et slikt eksempel, særlig 2'ern, og min følelse med Nathan Drake på PS kan sammenlignes med følelsen jeg hadde etter filmen. God of War, for all del, gode spill, men ikke særlig spenstig å få den opp på lista. Det betyr altså ikke at mange av spillene ikke har fått høy score... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Litt kjipt at prisene økes, men det er heller ikke direkte overraskende. Det er dyrere å produsere spill enn før samt at det har vært en jevn prisstigning ellers i samfunnet. Jeg har sett noen gode sammenligninger som viser at 70$ i dag er mye mindre enn 70$ på 90-tallet. At man har mulighet til å spille alle spillene gjennom Game Pass gjør prisøkningen også litt lettere å svelge.

Likevel, aldri kjekt at man må ut med mer penger for å drive med hobbyen sin. Særlig mtp. at det er like før resultatene av Microsoft's oppkjøp virkelig begynner å vise frukter.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (20 timer siden):

Innlegget mitt var først og fremst ment som et humoristisk stikk, men siden du spør...

Denne kvaliteten:
image.thumb.png.25c8d6f7a09e5a91e90082b6065b61a9.png

Her har du sammenligningen av de 29 høyest rangerte spillene for PS4 og Xbox One. Rød pil peker mot spill som kun er tilgjengelig på den ene fremfor den andre. Om vi inkluderer PC, så forsvinner alle 3 pilene på høyresiden, og et par på venstre.

Klart, det er ikke den mest vitenskapelige metoden å bruke, men det bør fungere som en kraftig indikator på at Sony leverer bedre kvalitet på spillene enn Microsoft, og med god margin.

Om vi gjør samme øvelse med dagens generasjon, så ser vi samme tendens, men at Microsoft begynner å komme seg. Men også her forsvinner hele høyresiden om man inkluderer PC.

image.thumb.png.d410c9a0785fcd12874abdf5bb194487.png

 

Man kan spille Shovel Knight, Persona 5 Royal, Disco Elysium og Fez på Xbox. 

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (32 minutter siden):

Litt kjipt at prisene økes, men det er heller ikke direkte overraskende. Det er dyrere å produsere spill enn før samt at det har vært en jevn prisstigning ellers i samfunnet. Jeg har sett noen gode sammenligninger som viser at 70$ i dag er mye mindre enn 70$ på 90-tallet. At man har mulighet til å spille alle spillene gjennom Game Pass gjør prisøkningen også litt lettere å svelge.

Likevel, aldri kjekt at man må ut med mer penger for å drive med hobbyen sin. Særlig mtp. at det er like før resultatene av Microsoft's oppkjøp virkelig begynner å vise frukter.

Greit at det er dyrere å produsere spill, men inntektene til spillselskapene har også økt betraktelig opp gjennom årene. Cyberpunk f,eks kostet ca $330 millioner å utvikle og har generert mer enn $1 milliard i inntekter.

Grunnen til at prisene øker er kun grådighet, ikke en nødvendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

En annen måte å se det på er at PS har økt sin liste med én etter lansering av neste generasjon, Xbox har nesten tredoblet sin. 

Vi er under en tredjedel inn i generasjonen. Og som jeg sier, Microsoft har absolutt kommet seg.

Serpentbane skrev (8 timer siden):

Hvor mange av spillene på PS listene var ikke en sequel av en spillserie, en remake/upgrade, eller en expansion til et eksisterende spill? 

Det samme gjelder jo for Xbox? Og kanskje i enda større grad, ettersom Playstation har betydelig mange flere bein (spillserier) å stå på. Klart, man kan jo fjerne de variantene, men resultatet vil ikke se stort annerledes ut. Jeg prøvde å holde det noenlunde enkelt. Men som med all statistikk, så er det bare å legge de rette kriterier til for å få de resultatene man vil ha. Jeg prøvde å holde det noenlunde fritt for kriterier.

Serpentbane skrev (8 timer siden):

Det som ble skrevet var at vedkommende syntes spillene var hypet.

Tja. Han etterspurte "hvilken kvalitet". Og en ting er hans (og din) subjektive mening, men den mest objektive måten å måle på må da være Metacritic-score, all den tid det reflekterer et snitt av meninger. Å diskutere noe subjektivt er meningsløst.
 

liquidsquid skrev (8 minutter siden):

Man kan spille Shovel Knight, Persona 5 Royal, Disco Elysium og Fez på Xbox. 

Fez er på X360, ikke XBox One. På PS4 ble det oppusset og relansert. Om jeg skal inkludere bakoverkompatible spill, så blir PS5 sin liste betydelig sterkere i forhold til XSX sin.

Disco Elysium ble feil ja. Det kom et halvår etterpå til XSX og Google viste meg feil der.

Det samme gjelder Persona 5 Royal. Google lurte meg, men ser at det kom ut i oktober i år på XBox og nye konsoller og for 3 år siden på PS4, og Persona 5 kom for 6 år siden på PS4.

Shovel Knight er i samme situasjon som Fez. Det er tilgjengelig på X1, ikke XSX, men er utenfor topp 29 på X1 og er derfor ikke med. Og siden det ikke er et XSX-spill, så er det heller ikke på XSX-lista.

Så jeg kan legge meg langflat for Disco Elysium og Persona 5 Royal, og jeg har klaget inn Google til Kripos for deres alvorlige overskridelse som kunne fått katastrofale følger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 timer siden):

Greit at det er dyrere å produsere spill, men inntektene til spillselskapene har også økt betraktelig opp gjennom årene. Cyberpunk f,eks kostet ca $330 millioner å utvikle og har generert mer enn $1 milliard i inntekter.

Grunnen til at prisene øker er kun grådighet, ikke en nødvendighet.

Hardware-produsentene forholder seg til et annet regnskap enn uavhengige utviklere/utgivere. De subsidierer blant annet konsollene. Mellom 100-200$ per konsoll ifølge Phil Spencer.

Microsoft's Phil Spencer: Gaming 'somewhat resilient' to weak economy (cnbc.com)

Ikke alle spill tjener inn like mye som Cyberpunk heller. Vi vet ikke hva budsjettet til f. eks Redfall er, men jeg tør vedde på at forholdet mellom kostnad og inntekt vil se annerledes ut der. Spill som Perfect Dark, Everwild og Hellblade II er heller ikke garanterte megahits.

Også verdt å merke seg at storspillene hadde sinnsyke inntjeninger før i tiden også. Donkey Kong Country ble utviklet av rundt 15-20 utviklere og solgte over 9 millioner enheter. Så hadde de riktignok litt andre kostnader å forholde seg til, men de hadde nok til salt i grøten for å si det sånn.

Men du har helt rett i at det handler om profitt når alt er sagt og gjort. De hever prisene fordi de vil være sikre på at de fortsatt tjener mer enn de bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hender en sjelden gang kanskje 2 ganger i året jeg kjøper spill til full pris . Klarer meg utmerket med Gamepass til PC samt wishlista mi på Steam sier i fra når ting jeg vil ha er på tilbud . Heldigvis har jeg blitt så gammel og grå at jeg ikke på død å liv må ha alt med det samme . Men skjønner dere unger er utålmodige ;) .

Lenke til kommentar
On 12/6/2022 at 8:11 AM, Gringorilla said:
On 12/6/2022 at 6:43 AM, Tåka said:

Ja da begynner de å få Sony priser.

Og kanskje de med tiden også kan få Sony-kvalitet. ;)

Alle vet at Microsoft har alltid hatt bedre kvalitets-spill enn Sony i nesten alle sjangere 😂

Hvem vant Publisher of the Year i fjor forresten og knuste alle forrige rekorder med en gjennomsnitt på over 85?

HINT - ikke Sony.

Lenke til kommentar
XtaZ skrev:
On 12/6/2022 at 8:11 AM, Gringorilla said:
On 12/6/2022 at 6:43 AM, Tåka said:

Ja da begynner de å få Sony priser.

Og kanskje de med tiden også kan få Sony-kvalitet. ;)

Alle vet at Microsoft har alltid hatt bedre kvalitets-spill enn Sony i nesten alle sjangere 😂

Hvem vant Publisher of the Year i fjor forresten og knuste alle forrige rekorder med en gjennomsnitt på over 85?

HINT - ikke Sony.

Når du tar gjennomsnitt av de 5 beste spillene så er det ikke så rart at de kan gjøre det bedre enn noen med flere. Ellers er det også kritikk score, ikke bruker. Xbox: 6,7. 6,3. 7,6. 6,6. 4,6. Ps: 8,5. 7,3. 7,3. 7,2. 8,5.
Lenke til kommentar

Lol, trodde dere virkelig dette var opp for debatt? 😂

Er ikke det gitt.

Sony eier ingen IP som matcher eller overgår:

Racing - Forza Horizon, Forza Motorsport

FPS - Halo, Perfect Dark, Doom, Quake, Wolfenstein, Prey

RPG - Skyrim, Fallout, Wasteland, Fable, Pillars of Eternity

TPS - Gears of War

Action-adventure - Hellblade, Dishonored

Sim - Flight-Sim, Train Simulator

Sandbox - Minecraft

Platformer - Psychonauts, Banjo-Kazooie, Conker

RTS - Halo Wars, Age of Empires

MMO - ESO

Fighting - Killer Instinct‎

Metroidvania - Ori

Survival Horror - The Evil Within

JRPG - Lost Odyssey, Blue Dragon

Sony knuser bare MS på Souls-games (Bloodborne, Demon's Souls) men selv her så eier Sony bare IP'ene og ikke verken studioene eller talentet som produserer det.

Lenke til kommentar
XtaZ skrev (10 timer siden):

Lol, trodde dere virkelig dette var opp for debatt? 😂

Er ikke det gitt.

Sony eier ingen IP som matcher eller overgår:

Racing - Forza Horizon, Forza Motorsport

FPS - Halo, Perfect Dark, Doom, Quake, Wolfenstein, Prey

RPG - Skyrim, Fallout, Wasteland, Fable, Pillars of Eternity

TPS - Gears of War

Action-adventure - Hellblade, Dishonored

Sim - Flight-Sim, Train Simulator

Sandbox - Minecraft

Platformer - Psychonauts, Banjo-Kazooie, Conker

RTS - Halo Wars, Age of Empires

MMO - ESO

Fighting - Killer Instinct‎

Metroidvania - Ori

Survival Horror - The Evil Within

JRPG - Lost Odyssey, Blue Dragon

Sony knuser bare MS på Souls-games (Bloodborne, Demon's Souls) men selv her så eier Sony bare IP'ene og ikke verken studioene eller talentet som produserer det.

Uff. Fatter ikke at du gidder. For det første, så ramser du opp flere IPer som ikke har hatt gode spill på 10-20 år. For det andre, så har mange av spillene ingen faktiske spill på nyere konsoller. For det tredje, så kan Sony matche på samtlige kategorier og/eller har de samme spillene som gjør eierskapet irrelevant. Men jeg kan leke leken din, og for å holde meg saklig ovenfor din liste (som strengt tatt gir lite mening), så kan jeg også nevne random IPer som Sony eier, men som ikke nødvendigvis har hatt gode spill på en stund:

 

Racing - Gran Turismo (duh!), Wipeout, Modnation Racers, Sackboy Racing, ATV Offroad Fury, Motorstorm, Rally Cross, Jet Moto

FPS - Destiny,  Killzone, Resistance. 

RPG - Dark Cloud, Fat Princess, 

TPS - Returnal, Uncharted, Syphon Filter, Warhawk/Starhawk, The Getaway, Pursuit Force, SOCOM

Action-adventure - Horizon, Spider-Man, God of War, Infamous, The Last of Us, Twisted Metal (usikker hvilken kategori det skulle havne i), Gravity Rush, MediEvil, Shadow of the Colossus, Days Gone, Wolverine, Ghost of Tsushima

Sim - 

Sandbox - Little Big Planet, Dreams

Platformer - Astro Bot, Jak & Daxter, Ape Escape, Ratchet & Clank, Little Big Planet, Sackboy, LocoRoco, Knack, Sly Cooper, Tearaway, Concrete Genie

RTS - 

MMO - Everquest, Final Fantasy 14

Fighting - 

Metroidvania - Returnal

Survival Horror - Until Dawn, The Persistence

JRPG - White Knight Chronicles, Wild Arms, Alundra, Arc the Lad

Sport: Everybody's Golf, MLB The Show, This is Football, Xtreme, Cool Boarders, Gretzky NHL

Puzzle: Lemmings, Echochrome, Patapon

Party/peripheral: Singstar, Buzz, Wonderbook, Invizimals, Sports Champions, Start the Party, Vib Ribbon, Eye of Judgment, Pain

Space Shooters: G-Police, Colony Wars, Super Stardust

Soulsborne: Demon's Souls, Bloodborne

VR: Blood & Truth, Astro Bot, Wipeout, etc.

Ser ut som Sony underrepresenterer i enkelte kategorier her, men jeg føler disse dekkes godt av tredjepart. Men dette var uansett en litt usaklig øvelse, all den tid de fleste av spillene (og da spesielt de du nevner fra Xbox) ikke er utgitt på verken denne eller forrige generasjon. Det vil gi mer mening å sammenligne faktiske spill. Og selv det er litt tafatt, ettersom smak og behag spiller en stor rolle. Men du skulle nå absolutt komme med din påstand om "Alle vet at Microsoft har alltid hatt bedre kvalitets-spill enn Sony i nesten alle sjangere", og så velger du til og med å ikke inkludere "alle sjangre".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...