Gå til innhold

ARC helvete


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny TV black week, og det har ikke gått helt problemfritt...

Hadde fra før en Samsung MU8005 fra 2018, som var koblet mot en Onkyo TX-RZ710. (begge med ARC-støtte)
PS4, dekoder o.s.v var koblet med hdmi inn i Onkyo'en, som igjen var koblet til Tv'en med hdmi.
Dette fungerte i all hovedsak greit, en sjelden gang i blant kranglet ARC, men da funket det å ta power på tv og receiver samtidig i noen minutter.

Koblet opp ny TV, en Samsung QE65QN85B (som støtter eARC). Nada lyd fra PS4 og dekoder. App'er på TV fungerte dog.
Prøvde alt mulig av innstillinger, men nada.
Koblet til gammel tv igjen (med samme HDMI-kabel), alt fungerte som det skulle.
Flyttet HDMI-kabel til ny TV, og voila, lyd fra både PS4 og dekoder! wtf?

Så går det det noen minutter, og lyd fra dekoder stopper uten noe interaksjon fra min side. Lyd fra app'er fungerer fortsatt.
Gir til slutt litt opp, og kobler dekoder med HDMI rett i tv isteden. Lyd fungerer som den skal.

Så går det en dag, nå er det nada lyd, hverken når jeg bruker app'er eller dekoder.
Kobler jeg av strøm på både tv og receiver i noen minutter, får jeg lyd i 30 sekunder etter oppstart, så er det dødt.

Hjelp?

 

Endret av sk0yern
typo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (10 timer siden):

Har du oppdatert programvaren på tv'en?

Jepp, tv kjører siste firmware.

 

Kjell Olaf Winther skrev (9 timer siden):

Og aktivering i meny på TV og receiver…

?

 

vidor skrev (9 timer siden):

Vurderte i sin tid ARC-løsninger, men endte opp med at jeg henter bare lyd ut via TV'en sin SPDIF. Den følger alltid innkilden du ser på.

Har du SPDIF optisk inn på receiver så kan du bare bruke denne inngangen når du bruker TV. Alt som trengs er bare en optisk SPDIF kabel.

Det er selvfølgelig en mulig, bare irriterende at dette her ikke funker som det skal...

Lenke til kommentar

På min samsung måtte jeg slå av anynet+, aktiver arc i recievern så slå på anynet+ og trykke på recievern under device lista. 

På lg'n hender det flere ganger jeg må koble ut alt og koble til i rett rekkefølge på nytt for at det skal funk igjen, lignende som på samsungen. Har også skjedd at ting slår seg på seg selv, men det ble fiksa etter en firmware update engang. 

Nå vil ikke recievern automatisk gå over til hdmi cec lenger, men holder seg på optical istede, så må bytte input nesten hver gang jeg slår på. 

Kan være mye styr med arc.. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

Koble fra alle kabler, og prøv med en og en kabel til du finner problemet. 

Har du oppdatert receiver?

Pr nå så er oppsettet veldig enkelt:
En hmdi-kabel fra receiver til tv (i arc port på receiver, og earc-port på tv)
En hdmi kabel fra altibox-dekoder til tv.

Kan selvfølgelig forsøke å koble fra altibox, for å faktisk se om jeg får lyd fra innebygde app'er igjen.
Receiver er en Onkyo, som nå har gått konk. Siste firmware kom vel i 2020 (og er installert).
Kjøper en ny hdmi-kabel etterpå (men eksakt samme oppsett fungerer altså med den gamle tv'en)

Jeg vet jo også at det funker, siden det alt funker i noen titalls sekunder etter at man har nappet power på både tv og receiver i noen minutter.
Det virker som TV'en gjør en eller annen forhandling, som da stopper lyden.

Lenke til kommentar
12 hours ago, vidor said:

Vurderte i sin tid ARC-løsninger, men endte opp med at jeg henter bare lyd ut via TV'en sin SPDIF. Den følger alltid innkilden du ser på.

Har du SPDIF optisk inn på receiver så kan du bare bruke denne inngangen når du bruker TV. Alt som trengs er bare en optisk SPDIF kabel.

Optisk støtter vel ikke HD-lyd? -Det hadde vært litt no-go for meg isåfall .....

Lenke til kommentar

I min 6 år gamle Yamaha RX A860 er HDMI control aktivert. På min LG TV er Audio out=Optical/HDMI ARC. Og HDMI-CEC.

Slå på: Allente boksen, som starter TV og receiver. Slå av: TV av, da følger TV og Allente boks.

AV 4 er default setting på lyd fra TV via ARC. Den kan byttes, hvis man vil.

Oppdaterte=nye HDMI ledninger i sommer, 8K fra Biltema til 99,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...