Gå til innhold

Lønn som konsulent


Norish

Anbefalte innlegg

Gjest 46c60...1ea skrev (På 22.11.2022 den 22.59):

Hos oss er det helt krise, enorm mangel på folk, alt for mye som ikke blir gjort og markedet er helt støvsugd for kandidater. Dette er it sikkerhet med klarering.

Anonymous poster hash: 46c60...1ea

Det er mitt inntrykk også av markedet, enorm mangel på personer med kompetanse på IT-sikkerhet. Både med teknisk og strategisk kompetanse (uten klarering). Vi får ikke tak i de vi trenger og det gjør heller ikke kundene våre. 

Endret av Gavekort
Splittet ut fra annen tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 73ae4...76f skrev (8 timer siden):

Er i dag fullstack senior utvikler med 9år erfaring, kotlin, java, react, typescript og veldig god kontroll på ops.

Lurer litt på jobbytte på nyåret. Har allerede snakket med flere konsulenthus, alle provisjonsbaserte, men tror ikke dette er noe for meg.

Det er litt vanskelig å sammenligne tilbud fra provisjonsbaserte konsulenthus, med eventuelt hvor jeg burde ligge på en inhouse stiling.

Hva tenker dere?
 

Anonymous poster hash: 73ae4...76f

Da jeg gikk fra et provisjonsbasert konsulenthus i fjor hentet jeg inn flere tilbud på inhouse-stillinger som matchet lønnsnivået jeg hadde. Fullt mulig hvis man er litt tøff i forhandlingene.

Har lignende erfaringsnivå som deg. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Norish said:

Det er mitt inntrykk også av markedet, enorm mangel på personer med kompetanse på IT-sikkerhet. Både med teknisk og strategisk kompetanse (uten klarering). Vi får ikke tak i de vi trenger og det gjør heller ikke kundene våre. 

De av oss som går under denne kategorien (men mer organisatorisk enn programmering) med ITIL4, Prince2 og ISO27001 sertifisering, er dette noe som også etterspørres i markedet? Har snart vært her jeg er i dag et års tid, og planlegger å gå litt friskt ut i neste års forhandlinger. Bonusspørsmål: Sør-Norge er stedet, og master er utdanningsnivået, med 1-3 års erfaring; hva kan man forvente og prøve seg på som ønsket lønnsnivå?

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 minutter siden):

De av oss som går under denne kategorien (men mer organisatorisk enn programmering) med ITIL4, Prince2 og ISO27001 sertifisering, er dette noe som også etterspørres i markedet? Har snart vært her jeg er i dag et års tid, og planlegger å gå litt friskt ut i neste års forhandlinger. Bonusspørsmål: Sør-Norge er stedet, og master er utdanningsnivået, med 1-3 års erfaring; hva kan man forvente og prøve seg på som ønske om lønnsnivå?

Ja helt klart stor etterspørsel etter denne typen kompetanse både i linjejobber og som konsulent. Min empiri tilsier at de mange av de som utdannes innen sikkerhet heller går i retning av programmering enn mer strategisk/organisatorisk nivå. Derfor virker det som presset etter strategisk/organisatorisk cyber-sikkerhetskompetanse er enda større, men dette er bare hva jeg har sett fra her hvor jeg sitter. Vet ikke hvor ettertraktet ITIL4 er, men Prince2 er i hvert fall kjekt i konsulent-verdenen. ISO27001 (og resten av 27000-serien) er fint å ha på CVen. Enda bedre er kanskje CISM, CISSP osv hvis du gidder å starte på de. Men vil man virkelig gjøre seg selv ettertraktet nå så ville mitt tips være å spesialisere seg på industriell cybersikkerhet (ICS, OT, IOT), her skrikes det etter kompetanse nå. 

Hva du er verdt er fryktelig vanskelig å si, men dessverre er det nok slik at man må hoppe litt imellom jobber for å dra opp lønn de fleste plasser..Jeg vil tippe mellom 650-900' 

Endret av Norish
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d6018...818

Hei! Noen uavhengige konsulenter/skykonsulenter som er gode på å vurdere riktig timespris? 🙂

Kunden ønsker å forlenge med meg nå for en kontrakt som ikke starter før til våren. Jeg ligger på 1175 kr/t nå under "ekspert" kategori. Usikker om dette er felles kategorisering som brukes av flere offentlige organer eller ei.

På en side ønsker jeg å kunne ha best mulig timespris. På kort har kunden blitt såpass avhengig av meg at jeg sannsynligvis vil få det jeg ber om. Bare så det er klart, det var mangel på spisskompetanse hos kunden før jeg kom inn i bildet, så avhengigheten er ikke noe jeg har gjort bevisst.

På en annen side er både jeg og kunden fornøyd med hverandre, og jeg ønsker å jobbe der lengst mulig. Frykter at hvis timesprisen øker for mye så blir det å fornye meg med denne ene gangen, så blir de å lete etter erstatning. Noen med gode tips på hvordan balansere dette?

Lurer også på andres timespriser i statlig sektor. Er dette noe som varierer i og utenfor Oslo, eller er det ca. samme prisnivå uavhengig av lokasjon?

Anonymous poster hash: d6018...818

Lenke til kommentar
Mrmulti skrev (På 25.11.2022 den 12.47):

Jeg har 3 års erfaring (totalt 5 år erfaring med læretid) etter læretiden min (fagbrev i IKT-servicefag) og følgende sertifiseringer ITIL Foundation v4, AZ-900, MS-900, AWS Certified Cloud Practitioner, SC-900 og SC-300.

Noen som har tips til veien videre? Jeg har tittet på Kristiania sin bachelor i cybersikkerhet ( https://www.kristiania.no/studier/bachelor/cybersikkerhet/ ). Burde jeg gå for flere sertifiseringer og få mer erfaring gjennom jobb og egne prosjekter eller ta en bachelor? Hva kan være et strategisk skritt videre?

Pr dags dato jobber jeg på første/andre linje og merker jeg er veldig lei selvom jeg tjener godt i forholdt til jobben min. Jeg har 510.000kr i året.

Hade satset på bachelor da det er ekstrem mangel på folk med sikkerhetsutdanning innenfor IT.

Koster deg litt og tar 3 år, men i lengden er det nok verdt det.

Har selv samme bakgrunn og lønn og vurderer dette, fast det er vanskelig å takke nei til fast arbeid og bra lønn, og så begynner jeg å bli litt til åren og det er vanskeligere å begynne studere jo eldre du blir.

Hvis mulig kanskje du kan jobbe deltid mens du studerer.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Blåbær skrev (15 timer siden):

Denne sliter jeg med å forstå, hvordan kan de dumpe prisen til 1000ish når de ansatte konsulentene har dette i timelønn? Må da være tapsprosjekter??

Lenke til kommentar
Gjest a8605...732
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Denne sliter jeg med å forstå, hvordan kan de dumpe prisen til 1000ish når de ansatte konsulentene har dette i timelønn? Må da være tapsprosjekter??

Du har ikke 1000 i timen som konsulent i et konsulenrthus. Om man så er på en 60/40 modell er din timespris basert på fakturert timespris som da vil være 1000 minus andelen konsulenthuset tar, arbeidsgiveravgift osv.

Anonymous poster hash: a8605...732

Lenke til kommentar
Gjest a8605...732 skrev (34 minutter siden):

Du har ikke 1000 i timen som konsulent i et konsulenrthus. Om man så er på en 60/40 modell er din timespris basert på fakturert timespris som da vil være 1000 minus andelen konsulenthuset tar, arbeidsgiveravgift osv.

Anonymous poster hash: a8605...732

Tja det spørs vell, men en er ikke langt unna når en legger på avgiftene. Så om huset da fakturerer rundt 1000 så er det jo ett tapsprosjekt? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Tja det spørs vell, men en er ikke langt unna når en legger på avgiftene. Så om huset da fakturerer rundt 1000 så er det jo ett tapsprosjekt? 

Hvis man antar at en konsulent med 1000 i timepris drar inn 1,7 mill. i året og at sosiale kostnader utgjør 40% så vil det si at konsulenthuset går breakeven med årslønn på 1,2 mill. De færreste konsulenter har dette i fastlønn. Har konsulenten provisjonslønn går jo konsulenthuset i pluss uansett. Nå leste ikke jeg artikkelen da. 🙂 

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (6 minutter siden):

Hvis man antar at en konsulent med 1000 i timepris drar inn 1,7 mill. i året og at sosiale kostnader utgjør 40% så vil det si at konsulenthuset går breakeven med årslønn på 1,2 mill. De færreste konsulenter har dette i fastlønn. Har konsulenten provisjonslønn går jo konsulenthuset i pluss uansett. Nå leste ikke jeg artikkelen da. 🙂 

Men her var det jo snakk om 1000 kroner i timen pga rabatt. Altså at konsulenthus fakturerer kunde 1000 kroner, slik jeg forstår det. Så da er det umulig at de går i overskudd om kostnadene er tilsvarende like inntektene. I tillegg skal en jo betale andre ting, slik at det blir ett mega tap. Men mulig jeg har oversett noe. 

Lenke til kommentar
Gjest a8605...732
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Men her var det jo snakk om 1000 kroner i timen pga rabatt. Altså at konsulenthus fakturerer kunde 1000 kroner, slik jeg forstår det. Så da er det umulig at de går i overskudd om kostnadene er tilsvarende like inntektene. I tillegg skal en jo betale andre ting, slik at det blir ett mega tap. Men mulig jeg har oversett noe. 

Virker som du overser hvordan timesprisen til konsulenten settes. Den settes ikke ved å peke en finger i luften og gjette, men basert på avtalen oppdragen konsulenten er i. Konsulenthuset sitter igjen med 40% minus alt av andre kostnader som arbeidsgiver. Konsulenten sitter igjen med 60% minus arbeidsgiveravgift (som regel kommer denne ut av konsulenten sin pott og ikke huset sin pott).

La oss anta en 90% faktureringsgrad så har vi 1 755 000 inntekt hvor huset sitter igjen med 702 000 til å dekke kostnader. Hvis man har mer enn 702 000 i kostnader ekskludert lønn for å ha en ansatt har man større problemer i bedriften enn timesprisen i oppdrag.

Anonymous poster hash: a8605...732

Lenke til kommentar
Gjest a8605...732 skrev (8 timer siden):

Virker som du overser hvordan timesprisen til konsulenten settes. Den settes ikke ved å peke en finger i luften og gjette, men basert på avtalen oppdragen konsulenten er i. Konsulenthuset sitter igjen med 40% minus alt av andre kostnader som arbeidsgiver. Konsulenten sitter igjen med 60% minus arbeidsgiveravgift (som regel kommer denne ut av konsulenten sin pott og ikke huset sin pott).

La oss anta en 90% faktureringsgrad så har vi 1 755 000 inntekt hvor huset sitter igjen med 702 000 til å dekke kostnader. Hvis man har mer enn 702 000 i kostnader ekskludert lønn for å ha en ansatt har man større problemer i bedriften enn timesprisen i oppdrag.

Anonymous poster hash: a8605...732

men alt dette kom jo i fra en artikkel som sa at konsulenthus ga 40% rabatt på timeprisene for å få de store avtalene. Og jeg antar at konsulentene ikke tar denne rabatten fra sin lomme, da går de jo bare til ett annet konsulenthus og tjener mer. Så da sitter en igjen med at konsulenthuset tar tapet og ikke tjener penger. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Og jeg antar at konsulentene ikke tar denne rabatten fra sin lomme, da går de jo bare til ett annet konsulenthus og tjener mer.

Hvis de jobber på provisjon gjør de jo det. 1000 kr/t er ikke veldig bra, men det er bedre enn å gå ledig. Konsulenthuset hadde neppe gitt den rabatten hvis alle konsulentene var solgt ut på høyere rater.

Lenke til kommentar
Gjest 73ae4...76f
On 11/28/2022 at 7:58 PM, Stvgr said:

Da jeg gikk fra et provisjonsbasert konsulenthus i fjor hentet jeg inn flere tilbud på inhouse-stillinger som matchet lønnsnivået jeg hadde. Fullt mulig hvis man er litt tøff i forhandlingene.

Har lignende erfaringsnivå som deg. 

De provisjonsbaserte har antatt en timepris for meg på 1400-1500. Har regnet litt frem og tilbake på ulike modeller o.l men man er vel i området 1.2 til 1.4 i året hvis man er utleid hele tiden. Mener du virkelig at dette er realistisk for en inhouse stilling?

Anonymous poster hash: 73ae4...76f

Lenke til kommentar

Er vel bare juniorer som leies ut for 1400? En senior/sjefskonsulent er jo fort 2500 og oppover hos oss i hvertfall (et fåtall av kundene som faktisk betaler dette). Da er det ikke noe problem å gi rabatt på en rammeavtale. Noen juniorer kan gjerne gå i null (får erfaring) hvis man også får inn seniorer til samme kunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...