Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye skal man tåle av naboens matlukt i sameie


magirus78

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i et lite, eldre sameie hvor jeg har store problemer med sterk matlukt og  intens kaffelukt i fra naboene under meg. (De brenner kaffebønner selv).

Jeg er klar over at i borettslag og sameier, må man tåle noe lukt da man bor tett på andre folk. Problemet her er at dette er så ille at det til tider går ut over min livskvalitet. Når det er slik at jeg nesten daglig sitter på banen på vei hjem fra jobb å lurer på om lukten vil slå i mot meg,  i det jeg går inn i leiligheten.  

Dette har pågått siden de flyttet inn for rundt fire år siden nå. (Dette er en innvandrerfamilie). Jeg prøvde å gjøre dem oppmerksom på dette en tid etter de flyttet inn, men vet ikke hvor godt de forsto hvor stort dette problemet er for meg. De sluttet etter dette å bruke kjøkkennviften, da den går inn på felles luftekanal. (skal egentlig ikke gjøre det). De har nå siden muligens fått koblet viften på en ventil ved siden av vinduet. Dette hjelper noe, men langt i fra godt nok. Om sommeren er det ikke alltid like ille, da de lar kjøkkenvinduet stå mere åpent da. (Om vinteren lufter de svært begrenset).

Dette har som sagt pågått i fire år nå, slik at matlukten har satt seg inne i vegger og tak opp mot meg.  I kjøkkenet, gangen og soverommet mitt lukter det nå hele døgnet gammel hvitløkslukt og brent kaffe. Når jeg ligger meg om kvelden, så kjenner jeg at lukten kommer i fra veggen bak sengen. Noen ganger nå den site tiden, har jeg våknet om natten og brukt lang tid på å sovne igjen. Grunnen er at jeg blir liggende å kjenne på denne blandingslukten av hvitløk og brent kaffe som ikke er særlig behaglig for å si det mildt. Både mitt og naboens kjøkken under ligger vegg i vegg med soverommet både hos meg og naboen. 

Jeg er styrelder i sameiet her, og har forhørt meg litt med andre som bor her om de sjeneres av dette, men har bare fått litt vage tilbakemeldinger på dette. Grunnen til at jeg har spurt,  er at det lukter i hele trappehuset i fra kjeller til loft nå de under meg lager mat. 

 

Det jeg egentlig da lurer på med dette, er om det finnes noe juridisk grense på hvor mye matlukt man skal tåle i fra naboen i et sameie/borettslag, før man kan sette foten ned for slikt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

peneste måten å håndtere dette tror jeg er å spørre dem om deres ovnsvifte fungerer som den skal. Om dette ikke er installert så bør kanskje hele sameie gjøre investering for alle kjøkken for dette. 

Jeg er gift med en som lager all slags mat og vi har et helt skap full av krydder. I vår leilighet er det ingen problemer med varig lukt, så jeg stiller meg undrende over beskrivelse at det skal være så mye luftsmitte fra emisjon fra deres leilighet. Er boligblokken deres ikke lufttett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ole_marius skrev (11 minutter siden):

peneste måten å håndtere dette tror jeg er å spørre dem om deres ovnsvifte fungerer som den skal. Om dette ikke er installert så bør kanskje hele sameie gjøre investering for alle kjøkken for dette. 

Jeg er gift med en som lager all slags mat og vi har et helt skap full av krydder. I vår leilighet er det ingen problemer med varig lukt, så jeg stiller meg undrende over beskrivelse at det skal være så mye luftsmitte fra emisjon fra deres leilighet. Er boligblokken deres ikke lufttett?

Hei.

Sameiet er en del av en lavblokk bestående av flere sameier bygget på siste halvdel av 1940-tallet.  Det er brannmur mellom de forskjellige sameieseksjonene, mens det mellom etasjene er treverk. Jeg antar at det da ikke er mye isolering mellom etasjene da.

Lenke til kommentar

Virker som du er den som plages mest av dette. Da må kanskje du se om det ikke er du som er problemet her. Hvis du ikke tåler matlukt fra nabo blir det litt som de som ikke tåler støy fra andre på dagtid. Sånn er det bare å bo tett oppå hverandre.

Synd at lukten skal bre seg sånn hvis du plages av det, men om en nabo hadde sagt til meg at de ikke liker lukten av maten jeg lager hadde jeg bedt dem om å dra til helvete altså, det får være grenser. Et stereoanlegg f.eks i en blokk kan tross alt skrus ned.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (Akkurat nå):

Virker som du er den som plages mest av dette. Da må kanskje du se om det ikke er du som er problemet her. Hvis du ikke tåler matlukt fra nabo blir det litt som de som ikke tåler støy fra andre på dagtid. Sånn er det bare å bo tett oppå hverandre.

Problemet her er at dette ikke går bort. Dette er så ekstremt overveldene til tider at det går ut over livskvaliteten min. Hadde dette vært noe som gikk bort en stund etter at de var ferdig med matlagingen, så skulle jeg ikke ha klaget. Problemer er at disse luktene henger igjen døgnet rundt i hele leiligheten min.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Eneste skikkelige løsning er nok å flytte. Synd men sant.

Vel. Hvis jeg for muligheten en gang, så vil jeg nok flytte. Problemet opp i dette som jeg ikke har nevnt, er at jeg jo ikke har lyst å være en sint å sur nabo oppi dette. Hvis jeg hadde konfrontert dem med dette, så er jo muligheten til stede for en større konflikt her.

Lenke til kommentar
magirus78 skrev (5 timer siden):

Problemet her er at dette ikke går bort. Dette er så ekstremt overveldene til tider at det går ut over livskvaliteten min. Hadde dette vært noe som gikk bort en stund etter at de var ferdig med matlagingen, så skulle jeg ikke ha klaget. Problemer er at disse luktene henger igjen døgnet rundt i hele leiligheten min.

Prøvd lufting eller lignende ? kan nesten ikke nekte folk maten. 

https://www.google.com/search?q=x-it+luktfjerner&oq=x-it&aqs=chrome.1.69i57j0i512l6j46i175i199i512j0i512l2.2562j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://ozonmaskin.no/

 

Endret av skaftetryne32
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

Ser ofte at innvandrerfamilier tetter ventiler over vinduer og i veggene med papir, filler eller isolasjon. Om noe slikt er gjort hos dem i deres hus så vil det jo bli rimelig innestengt. Kanskje matlukt går rett i veggene og ikke ut slik det skal gjøre, og dermed får du det opp til deg.

Dette er vel noe du kan ta opp i sameiet?

Jeg er styreleder i sameiet, så jeg får prøve å snakke litt med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
magirus78 skrev (17 minutter siden):

Jeg lufter en del, men ønsker jo ikke å fryse meg ihjel om vinteren heller. Det kan jo uansett ikke være meningen at jeg måtte lufte ut naboens matlukter.

Ta en uforpliktende prat med et firma som driver med inneklima/ventilasjon.

Ring en av dine lokale ventilasjonsfirmaer.

Evt. landsdekkende: GK, Bravida, 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Det kan du umulig ha gjort.

En kamerat av meg jobber som montør av alarmen, han har i snitt 3 monteringer om dagen. Det er ca 230 arbeidsdager i et arbeidsår. Det blir da 690 husstander i løpet av et ordinært år. Da er ikke påstanden om å ha vært innom 800 boliger de siste årene urimelige eller uoppnåelige. Nå vet jeg rett nok ikke hva personen som kom med påstanden jobber med, men ble i bunn og grunn nysgjerrig på om 800 boliger var realistisk, noe det viser seg å være.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Hansien skrev (5 minutter siden):

"Går inn i vegg" er nok bare en svak formulering på at luften forplanter seg fra en leilighet til nesten igjennom sprekker, hull eller andre veier luften kan gå.

Feil.

Lukt kan ikke forplante seg via små sprekker innad i en blokk. Da måtte sprekken vært av såpass størrelse at den var synlig, som i et stort hull i veggen.

Her er det ubalanse i ventilasjonen, i så fall

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

  

Bugle skrev (8 minutter siden):

Feil.

Lukt kan ikke forplante seg via små sprekker innad i en blokk. Da måtte sprekken vært av såpass størrelse at den var synlig, som i et stort hull i veggen.

Her er det ubalanse i ventilasjonen, i så fall

Nå er det jo en vesentlig forskjell på et nybygg og et bygg fra 1940 i byggestandard og. Det er ikke en unormal ting på eldre bygg at lukt kan smyge seg i mellom leiligheter i blokk grunnet dårlig/lite/ingen isolasjon i vegger/etasjeskillere, glipper i mellom veggpanel/plater og gulv som ofte er skjult av lister som heller ikke er tette og at rørgjennomføringer fra 1940 har rykte på seg for å være alt annet enn 100% tette.

Dog ville jeg nok startet med ventilasjonen selv og fått dette 100% oppe og gå igjen før jeg hadde vurdert andre tiltak om problemet vedvarer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Hansien skrev (1 minutt siden):

  

Nå er det jo en vesentlig forskjell på et nybygg og et bygg fra 1940 i byggestandard og. Det er ikke en unormal ting på eldre bygg at lukt kan smyge seg i mellom leiligheter i blokk grunnet dårlig/lite/ingen isolasjon i vegger/etasjeskillere, glipper i mellom veggpanel/plater og gulv som ofte er skjult av lister som heller ikke er tette og at rørgjennomføringer fra 1940 har rykte på seg for å være alt annet enn 100% tette.

Dog ville jeg nok startet med ventilasjonen selv og fått dette 100% oppe og gå igjen før jeg hadde vurdert andre tiltak om problemet vedvarer

Lukt ville ikke forplante seg/smyge i gamle bygg (med mindre det er fra 1800 tallet).

Lukt stopper ganske fort ved første hindring.

Alt har med lufting, og type luftig.

Nå bruker jeg mer tid enn ønsket. i TS tilfelle handler dette kun om hvor underetasje lufter UT, og overetasje INN. Begge inn og ut skal skje fra motsatt side.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Lukt ville ikke forplante seg/smyge i gamle bygg (med mindre det er fra 1800 tallet).

Lukt stopper ganske fort ved første hindring.

Alt har med lufting, og type luftig.

Nå bruker jeg mer tid enn ønsket. i TS tilfelle handler dette kun om hvor underetasje lufter UT, og overetasje INN. Begge inn og ut skal skje fra motsatt side.

Har du noen kilder som bekrefter dette du påstår i innlegget her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Så til TS: Min anbefaling, som sagt, kontakt ditt lokale ventilasjonsfirma, fortell dine utfordringer på telefon, deretter be om en uforpliktende befaring - og spør mye under befaring.

Be om uforpliktende tilbud på å utbedre problem.

Om problemet berører flere boenheter, er dette gjenstand for sameiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...