Gå til innhold

Familieoppsett for Apple Watch hos Telia - ett frustrerende opplegg


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal ha klokke med sporing til førsteklassingen i hus og valget falt på Apple Watch med familieoppsett. I følge Apple er det kun Telia som tilbyr dette i Norge pr dags dato. Men da hverken jeg eller fruen i hus har Telia så ble jeg i stuss om det fortsatt var mulig og tok kontakt med Telia. Fikk da tilbake at det gikk helt fint - kjøp klokke og så bestill abonnement til den etterpå.

Flott. Tenkte jeg.

Nå har vi kjøpt klokke. Det første som skjer er at vi ikke kan bruke mobilen som ble satt opp med klokka siden den har Telenor abonnement. I følge instruksen til Telia så skal vi lage en profil hos Telia og bestille abonnement til klokka der og sette den opp etterpå. Men finner ikke noen egne abonnement for familieoppsett (eller Apple Watch) så det eneste alternativet er et vanlig abonnement.

Har nå snakket med kundeservice hos Telia og føler det er som å snakke til en vegg da de vil at vi bytter hele familien over til Telia. Når jeg sier det ikke er aktuelt (begge har abonnement via jobb) så får jeg beskjed om å bestille et vanlig abonnement, velge eSIM og så følge instruksene for å sette opp abonnementet. Og da er vi tilbake til start hvor jeg nå sitter med et abonnement jeg må sette opp på en telefon før jeg kan gå videre med oppsett av klokka og bestille nytt abonnement til familieoppsettet...

Er det noe jeg har gått glipp av her? Hun på chatten mener bestemt at jeg ikke skal bestille nytt abonnement til klokka men bruke det jeg nå bestilte og sette det opp som tvilling eSIM på klokka. Det må vel betales ekstra for?

Eneste utvei jeg ser akkurat nå er å sette opp en eldre iPhone med det abonnementet jeg bestilte, starte oppsettet mot klokka på nytt, bestille abonnement med familieoppsett på klokka, og så bruke angreretten på det første abonnementet. Eller sletter Telia familieoppsett samtidig da?

De på kundeservice har vært mer eller mindre elendige å forholde seg til her og om noe er jeg meg overbevist enn noen gang at jeg ikke skal ha Telia som leverandør på min private telefon.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Apple Watch (GPS + Cellular) has an eSIM (embedded SIM) in it so there's no need to get a SIM card or transfer the SIM from another device. When you pair your Apple Watch to your iPhone, you will be prompted to set up cellular service and guided through a few simple steps.

 

Det eneste du trenger er en Apple iPhone for å sette opp telefonen. Abonnement i telefon kan være helt selvstendig i forhold til telefonen. 
 

 

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (12 timer siden):

 

Apple Watch (GPS + Cellular) has an eSIM (embedded SIM) in it so there's no need to get a SIM card or transfer the SIM from another device. When you pair your Apple Watch to your iPhone, you will be prompted to set up cellular service and guided through a few simple steps.

 

Det eneste du trenger er en Apple iPhone for å sette opp telefonen. Abonnement i telefon kan være helt selvstendig i forhold til telefonen. 
 

 

Joda. Jeg vet det. Telia visste tydeligvis ikke dette.

Problemet er når telefonen har Telenor så sier veiviseren at den ikke kan sette opp noe SIM på klokka når det er snakk om familieoppsett.

Jeg har Telenor på klokka mi og når jeg satte opp den gikk det helt fint å sette opp et abonnement på klokka. Men ikke når det er andre sin (familieoppsett).

Jeg vet ikke hvorfor den begrensningen er der.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (4 timer siden):

Apple har jo et system som heter Find My. Da kan men spore alle Apple enheter verden over. 
Dere har ikke iPhone i dag?
 

Jo både jeg og fruen har iPhone i dag. Er derfor vi vil at førsteklassingen skal begynne med Apple Watch. Telefon synes vi er litt for tidlig. :)

Lenke til kommentar

Men prøvde å komme videre i dag.

Jeg bestilte et nytt abonnement hos Telia for å sette opp klokka. Abonnementet ble satt i brukerens navn, dvs mindreårig med meg som juridisk eier. Dette fikk vi aktivert som eSIM på telefonen og så deaktiverte vi det fysiske SIM-kortet (Telenor). Da ville oppsettet av klokka akseptere oppsett av abonnement. Flott! Endelig bevegelse. Tenkte vi.

Men når juridisk eier og bruker ikke er den samme så stopper veiviseren opp da det kun er juridisk eier som får lov til å aktivere nytt abonnement. Jeg prøvde og å logge på som meg (juridisk eier) men det hjalp heller ikke.

Jeg opprettet derfor enda et nytt abonnement hos Telia med meg som bruker OG juridisk eier. Fikk også dette aktivert på telefonen og denne gang gikk veiviseren videre, jeg fikk logge meg på og jeg fikk velge abonnement som skulle på klokka!

Men! Jeg prøvde å registrere abonnementet på brukeren (som er mindreårig) og det fikk vi ikke lov til..........

På dette tidspunktet var det et synlig hull/bulk i veggen etter hodet mitt. Dette er for dumt tenkte jeg og ringte kundeservice. Etter 20 minutt i kø prøvde jeg samtidig chatten. Etter enda ti minutt til i telefonkø OG ti minutt i chat kø så kom jeg igjennom på chatten...

Jeg prøvde da å forklare igjen hva som er målet og hva som skjer. Igjen er det åpenbart at konsulenten ikke vet hva familieoppsett er og jeg må forklare selv dette i detalj.

Men mens jeg sitter med vedkommende på chatt (og har lagt på telefonkøen) så prøvde jeg på nytt å registrere abonnement men denne gang med meg selv som både bruker og eier - og det gikk!

Helt til jeg får beskjed fra systemet at jeg må kredittvurderes først før abonnementet blir aktivert...

Fortalte dette til hun på chat og får beskjed om at siden jeg har aktivert så mange abonnement på så kort tid så er det automatikk i at det ser mistenkelig ut og blir manuelt kredittvurdert. Jeg prøvde meg da med å få slettet abonnementene så kunne jeg begynt på nytt men jeg fikk kun slettet det ene som var aktivert (og fjernet igjen fra telefonen). Videre fremdrift er det tidligst mandag når avdelingen som tar manuell kredittvurderinger åpner igjen.

Jeg blir sprø. Hva er problemet her egentlig? Meg eller Telia?

Jeg mener jo det er åpenbart at abonnementet skulle registreres på brukeren med meg som juridisk eier. Men det godtok jo ikke systemet. Ikke står det noe sted heller. Og når jeg prøver å bruke det som er familieoppsett hos Apple hvor det er meningen at jeg skal sette opp en klokke til noen andre så er det jo idiotisk lite intuitivt at abonnementet på klokka IKKE skal stå på brukeren.....

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Og bare for å rydde opp i det. Familieoppsett på Apple Watch betyr i praksis det at jeg med min iPhone kan sette opp en Apple Watch til noen andre i familien. For eks mindreårige som ikke har egen telefon eller eldre som ikke kan eller får det til selv.

Klokka kan da administreres av meg men det er en annen fysisk bruker av den. Ikke alle funksjoner er aktivert men de fleste som å sende/motta meldinger og anrop virker, samt sporing og lignende.

https://support.apple.com/no-no/HT211768

Noe kun Telia støtter i Norge. Uten at de tydeligvis vet det selv.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (43 minutter siden):

Og du tenkte aldri tanken at du kunne prøvd hos Telenor???

Eller du kunne puttet en AirTag i sekken hans?

Selvfølgelig vil jeg helst være hos Telenor. Men de støtter IKKE familieoppsett - dvs å bruke min (eller fruens) mobiltelefon for å sette opp ei klokke som en annen skal bruke.

Så under oppsettet i Apple Watch så vil den altså ikke registrere et abonnement på klokka siden jeg tidligere har sagt at klokka ikke skal brukes av meg.

Klokka mi er naturligvis satt opp på meg som bruker og med eget eSIM abonnement. Uten problemer.

AirTag gir ikke tilsvarende funksjonalitet da den er avhengig av at andre iOS enheter rapporterer ca posisjon og det er ikke mulig å ringe til/fra en AirTag :)

Har vært såpass frustrert i helgen at jeg har vurdert alternative klokker. Men de er så store… 😕 Og ikke like integrert i økosystemet til Apple (naturlig nok).

Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom det samme som deg. Og med det samme utgangspunktet, har jobbabb. Og det kunne ikke stå som juridisk eier av barneabb. 

Løsningen min ble å kjøpe et fysisk Telia kontantkort, sette det i telefonen, og så gå igjennom veilederen med klokkeoppsettet og kjøpe abb derfra. Da funka det.

Jeg brukte 2 timer i en Telia butikk, de klarte ikke å hjelpe meg, og fant ut at de må stå i den samme chat køen som man selv må stå i når de ikke finner ut av noe.

Stort drawback med Apple Watch er at de ikke støtter roaming. Var ikke klar over dette, det gjelder alle Apple Watch, hadde ikke tenkt over det med min egen, men den funker heller ikke uten at telefonen er i nærheten når man har passert Svinesund.

EDIT: Står at det fra OS9.1 er supportert med roaming, men at de ikke funker hos alle operatører…håper de har løst det!

https://support.apple.com/no-no/HT207578

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Jeg har vært igjennom det samme som deg. Og med det samme utgangspunktet, har jobbabb. Og det kunne ikke stå som juridisk eier av barneabb. 

Løsningen min ble å kjøpe et fysisk Telia kontantkort, sette det i telefonen, og så gå igjennom veilederen med klokkeoppsettet og kjøpe abb derfra. Da funka det.

Jeg brukte 2 timer i en Telia butikk, de klarte ikke å hjelpe meg, og fant ut at de må stå i den samme chat køen som man selv må stå i når de ikke finner ut av noe.

Stort drawback med Apple Watch er at de ikke støtter roaming. Var ikke klar over dette, det gjelder alle Apple Watch, hadde ikke tenkt over det med min egen, men den funker heller ikke uten at telefonen er i nærheten når man har passert Svinesund.

EDIT: Står at det fra OS9.1 er supportert med roaming, men at de ikke funker hos alle operatører…håper de har løst det!

https://support.apple.com/no-no/HT207578

Takk for tilbakemelding. Godt å høre at det ikke er bare meg 😩

Når det gjelder roaming er jeg klar over dette. Dessverre. Heldigvis kommer Telenor med støtte for det i det minste «snart». :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, nomore said:

Takk for tilbakemelding. Godt å høre at det ikke er bare meg 😩

Når det gjelder roaming er jeg klar over dette. Dessverre. Heldigvis kommer Telenor med støtte for det i det minste «snart». :)

Jeg endte opp med å sette opp en gammel iPhone jeg hadde liggende til dattera, og satt opp klokken til henne på vanlig måte. Klokka funker helt fint uavhengig når vi er i Norge. Mobilen er med når vi krysser landegrenser. 

Foreldrekontroll i iOS funker på samme måten, mot klokka, så mister ikke noe kontroll på å ha den satt som vanlig klokke til henne. Men da fikk jeg det ikke til å fungere med barneabbonnement, måtte kjøpe et vanlig abonnement + tvilling-sim så koster litt mer i mnd.

Disse problemene til tross, så er klokka bedre barneklokke enn Explora som er alternativet

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
12 minutes ago, BB8QMW7I said:

Et år senere, de som jobber for Telia fortsatt ikke vet om Familieoppsett. Jeg fikk et fysisk SIM-kort, men ingen vet hvordan man konverterer og lagrer det i Apple Watch 🤪

Du må ha et "voksen abonnement" fra Telia i telefonen for å kunne gå igjennom veilederen.

Jeg brukte et Telia kontantkort til å gjøre oppsettet. Men det skaper krøll over tid, når man ikke bruker kontantkortet så sletter de det. og du får problemer med å adminstrere barneabonnementet, kommer ikke inn på "min side" etc.

Ironien er at jeg er kunde av Telia, både på fiber og mobil(jobbabb). Som jeg kan adminstrere via min side, men de klarer ikke å knytte et barneabb til mitt kundeforhold, uten at man har et privat abonnement fra de.

Og ingen har peiling på at det faktisk er sånn.....

 

Lenke til kommentar

Hos Telia-butikken på Økern Portal i Olso vet de hva de skal gjøre og klokken fungerer nå med sitt eget abonnement 🥳

I utgangspunktet må de skrive klokkens EID i Telia-systemet, og når det er gjort, kan om velge Telia i mobilnettverkskonfigurasjonen i Watch-appen på telefonen.

Du bør også huske at klokken trenger en internettforbindelse for å laste ned eSIM-kortet og andre abonnementsdetaljer. Vi brukte butikkens wifi for å gjøre dette.

Da må du aktivere eSIM-kortet i Telia-appen, og etter noen minutter var det mulig å ringe ☎️

Jeg håper denne meldingen kan være nyttig for andre og ber din Telia-rådgiver ringe kollegaen hans på Økern fordi de fleste av dem ikke vet hvordan de skal håndtere denne typen av konfigurasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering fra oss :)

Telia ble det for mye tull med. Grunnen til at vi ikke kan ha Telia ellers her er pga dekning. De sliter med dekningen her i kommunen (og nabokommunen) og det ble da for dårlig dekning på klokka til tider at vi hverken såg hvor den var eller fikk kontakt med den.

Så det ble avsluttet og så gikk vi for et helt vanlig Telenor abonnement på en eldre iPhone med et tvilling eSIM til Apple Watch.

Men siden Telenor ikke støtter familieoppsett så mister vi et par funksjoner som var kjekke. For eks å kunne gjøre endringer på oppsettet fra våres telefoner og tvunget skolemodus i skoletid. Men vi overlever :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gjennomførte denne installasjonen i dag. Det tok mer enn en time, men fikk god hjelp fra Telia chat. Abonnementet måtte være et voksenabonnement, og jeg måtte installere eSIM på min mobil for å aktivere det på Apple Watch. Etterpå måtte chat rydde opp i abonnementet, slik at det ble tilbakestille til den planen jeg opprinnelig bestilte. Nå fungerer det, og jeg kan slette eSIM fra min telefon. Har ikke våger å gjøre det ennå… Må si dette var relativt lite brukervennlig, og jeg ser ikke hvordan man skulle kunne klare å få til dette på egen hånd.

Lenke til kommentar
DIH skrev (På 28.12.2023 den 8:20 PM):

Jeg gjennomførte denne installasjonen i dag. Det tok mer enn en time, men fikk god hjelp fra Telia chat. Abonnementet måtte være et voksenabonnement, og jeg måtte installere eSIM på min mobil for å aktivere det på Apple Watch. Etterpå måtte chat rydde opp i abonnementet, slik at det ble tilbakestille til den planen jeg opprinnelig bestilte. Nå fungerer det, og jeg kan slette eSIM fra min telefon. Har ikke våger å gjøre det ennå… Må si dette var relativt lite brukervennlig, og jeg ser ikke hvordan man skulle kunne klare å få til dette på egen hånd.

Men er det familieoppsett du har faktisk fått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...