Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvorfor energiklasse F for LED-pærer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den oppdaterte energiklassen tar ikke lenger høyde for at det produseres og selges glødepærer eller halogenpærer. Derfor vil bare de mest energieffektive LED-pærene få A mens de minst energieffektive får lavere karakterer.

Det gir uansett ikke mye mening å bry seg om dette om du skal kjøpe bare én lyspære. Men om du skal dekorere et helt kontorbygg med feks LED-rørlys eller et helt hus med julelys, slik en av naboene min gjør, vil det totalt sett utgjøre noen Watt. Naboens julelys trekker ca. 3 kW når alt er på, ifølge ham selv, til tross for at alt er små LED-pærer.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Den oppdaterte energiklassen tar ikke lenger høyde for at det produseres og selges glødepærer eller halogenpærer. Derfor vil bare de mest energieffektive LED-pærene få A mens de minst energieffektive får lavere karakterer.

Halogen er fortsatt i salg til september 2023.
Hos Clas Ohlson kan jeg nå velge mellom 2 lignende lyskilder:

https://www.clasohlson.com/no/Elektro/Lyskilder/c/1315?page=1&facets=[lamp_base=GU5,3 %3A &sortProperty=&sortOrder=

Halogen Energiklasse B: 25W, 370 Lumens, 4.000 timer levetid
LED Energiklasse G: 3,4W, 230 lumens, 25.000 timers levetid

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Halogen er fortsatt i salg til september 2023.
Hos Clas Ohlson kan jeg nå velge mellom 2 lignende lyskilder:

https://www.clasohlson.com/no/Elektro/Lyskilder/c/1315?page=1&facets=[lamp_base=GU5,3 %3A &sortProperty=&sortOrder=

Halogen Energiklasse B: 25W, 370 Lumens, 4.000 timer levetid
LED Energiklasse G: 3,4W, 230 lumens, 25.000 timers levetid

Jeg mener ikke akkurat i dag, men i årene som kommer. Derfor brukes fortsatt den gamle enegimerkingen også sammen med den nye, noe som er forvirrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

Alle energimerker har årstall på seg. Merkingen endres til strengere av og til. Noe som er vanlig i det meste av produkter. Enten det er energimerking og skala heller rygghet og skala. 

Ja, det er jo egentlig logisk. Hvis ikke ville vi etter hvert fått merking som A++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++. Som åpenbart er mye bedre enn A++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...