Gå til innhold

Koble høytalere til TV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To stk jack til phono. Dvs to mono kabler (høyre og venstre).

Scart til audio. Settes i bak TV.

Lyden reguleres da kun med volum foran på høyttaler. Lyd på TV (høyttalere i TV) skrus av med fjernkontroll.

Eksempel fra tilfeldig butikk (prisen er også god)

https://www.gear4music.no/no/G4M/Phono-Dual-Mono-Jack-Pro-Kabel-3m/10A8?origin=product-ads&gclid=CjwKCAiA68ebBhB-EiwALVC-NljAZjToMTix9Avssy4pYeThtGPcHPYlODoWUIl4o2jbZ8FQOCvhmxoClfIQAvD_BwE

Flere muligheter på overganger. Lyd tas ut fra Scart kontakt og inn på jack kontakter på høyttaler.

Om noen foreslår lyd ut fra hodetelefonutgang, nei! Blir ikke like bra..

Screenshot_20221114-213538_Chrome.jpg

Screenshot_20221114-215808_Chrome.jpg

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (34 minutter siden):

Takk. Men hva er egentlig den scart til audio til? Kan jeg ikke bare koble disse mono kablene fra høytaler left/right direkte til rød/hvit bak på TVen?

Scart kontakten inneholder audio ut og inn.

Left right du ser bak på TV er lyd inn til TV og ikke lyd ut.

Alternativ er denne kombo... Poenget er stereo lyd ut fra Scart inn på hver sin jack på høyttaler.

Pass samtidig på at dekoder har innstilling stereo på lyd ut, ikke digital. Lyd kan også kjøres rett fra dekoder. Hvilken kilder bruker du til TV? Er mer styr med digitale kilder, da lyd må sendes i format som TV har lov til å konvertere til analog ut på scart.

 

Screenshot_20221114-225243_Chrome.jpg

Screenshot_20221114-225338_Chrome.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hmm. Endel teknisk der som jeg ikke er helt stødig i men jeg tror jeg forstår.

plankeby skrev (12 minutter siden):

Hvilken kilde bruker din til TV?

Jeg ser ofte noe video jeg har f.eks på en bærbar som er koblet til Tv en via hdmi. Og så har jeg en slik dekoderboks fra Riks Tv.

Svarer jeg på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (31 minutter siden):

Hmm. Endel teknisk der som jeg ikke er helt stødig i men jeg tror jeg forstår.

Jeg ser ofte noe video jeg har f.eks på en bærbar som er koblet til Tv en via hdmi. Og så har jeg en slik dekoderboks fra Riks Tv.

Svarer jeg på spørsmålet ditt?

Ja. Kan hende du må se i menyen på innstillinger på hver enhet, dersom du ikke får lyd ut fra Scart.

Det er mye mer copyright på digital lyd, så ikke alltid TV konverterer digitale kilder til analog lyd ut.

Dekoderen har egen analog ut AV.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Hvis han bruker hodetelefonutgangen på TV-en så kan han vel også bruke fjernkontrollen til å justere volumet?

Ja, men ofte mye mer støy i signalet. Lyden der er forsterket for å passe hodetelefon og har andre parametre i seg for å levere forsterket lyd. Det bør kun være nødløsning å koble annet enn hodetelefoner. Man kan også ødelegge annet utstyr om man boster signalstyrken ut med for høy lyd, mer enn det som er beregnet på vanlig lydutgang.

Med gode høyttalere får man dårligere lyd via hodetelefonutgang. 

Det nevnes avspilling fra bærbar. Da kan vel lyden sendes fra usb på den og rett i høyttalere. Noe trådstarter kanskje gjør nå??

Det er gode høyttalere, så verdt å bruke 2-3 hundre på kabler/overgang.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (8 timer siden):

Det nevnes avspilling fra bærbar. Da kan vel lyden sendes fra usb på den og rett i høyttalere. Noe trådstarter kanskje gjør nå??

Det hadde jeg ikke tenkt på engang ;) Takk.

Så det blir å få lyd ut fra høytalerne når jeg ser TV med dekoderen fra Riks TV

Lenke til kommentar
ltdata skrev (17 minutter siden):

Det hadde jeg ikke tenkt på engang ;) Takk.

Så det blir å få lyd ut fra høytalerne når jeg ser TV med dekoderen fra Riks TV

Ja. Eller lyd ut fra dekoder. Mulig dekoder må ha denne. Da er du garantert best mulig lyd fra de to kildene dine PC og dekoder.

 

Screenshot_20221115-080651_Chrome.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
ltdata skrev (5 timer siden):

Altså koble den du har bilde av til dekoderen? Koble minijack inn i dekoder og 2 kabler til R/L på høytaler?

Ser bak på dekoderen at det er en inngang som heter AV. Det er vel den det er snakk om?

Ja.

Gjettett på du hadde denne fra Riks TV... https://www.rikstv.no/tv-bokser/tv-dekoder-smart-boks-3/ 

Men det er flere utgaver... 

https://www.rikstv.no/kundeservice/godkjente-mottakere/

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg har smart boks 2. 

Men hvis jeg spiller noe av bærbar pc til Tv, kan jeg alikevel få lyd på høyaler fra Tven istedenfor å måtte sette inn usb ledning i bærbar? Bare ønsker minst mulig av og på med koblinger.

Hva hvis jeg ønsker å få lyd ut fra denne istedenfor? Trenger jeg noen andre kabler da?

IMG_20221114_224812050.jpg

Lenke til kommentar

Smart boks II har en slik AV... 

Vanskelig å forsikre at alle digitale kilder (via hdmi kabel til TV) vil gi analog (eller optisk) lyd ut. Mest trolig går det fint. Det er HDCP (kopibeskyttelse) som kan bidra til at lyd ikke sendes ut fra TV. 

Lyd ut av hvit boks.. Den firkantede scart jeg har bilde av lengre opp i tråden og denne, Jack til phono https://www.clasohlson.com/no/p/38-8087-3?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIoNTozYKx-wIVSKOyCh1jOAetEAQYCCABEgIav_D_BwE

Lyd fra dekoder til den hvite.. En kabel Jack til Jack 

https://www.power.no/tv-og-lyd/lyd-tilbehoer/lydkabel/sandberg-minijack-cable-m-m-2-m-lydkabel-35mm-trs-svart/p-1152556/store?gclid=EAIaIQobChMI4q7KioOx-wIVZBDmCh1DtA9zEAQYASABEgKyCvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 15.11.2022 den 8.08):

Ja. Eller lyd ut fra dekoder. Mulig dekoder må ha denne.
Da er du garantert best mulig lyd fra de to kildene dine PC og dekoder.

Screenshot_20221115-080651_Chrome.jpg

Har lest igjenom tråden en gang til. Ikke så lett å følge med i svingene for en som ikke har så mye kunnskap om audio.

"Da er du garantert best mulig lyd fra de to kildene dine PC og dekoder."

Sier du her at den beste løsningen er denne dingsen som du har bilde av her? At jeg kan både bruke den når jeg spiller av ting på Pcen og når jeg ser på TV med dekoderen? (Må koble den av og på når jeg bytter mellom å se ting fra Pcen og fra dekoder men det går greit)

Så altså den du har bilde av ovenfor+ denne? https://www.gear4music.no/no/G4M/Phono-Dual-Mono-Jack-Pro-Kabel-3m/10A8?origin=product-ads&gclid=CjwKCAiA68ebBhB-EiwALVC-NljAZjToMTix9Avssy4pYeThtGPcHPYlODoWUIl4o2jbZ8FQOCvhmxoClfIQAvD_BwE

Lenke til kommentar
ltdata skrev (12 timer siden):

Har lest igjenom tråden en gang til. Ikke så lett å følge med i svingene for en som ikke har så mye kunnskap om audio.

"Da er du garantert best mulig lyd fra de to kildene dine PC og dekoder."

Sier du her at den beste løsningen er denne dingsen som du har bilde av her? At jeg kan både bruke den når jeg spiller av ting på Pcen og når jeg ser på TV med dekoderen? (Må koble den av og på når jeg bytter mellom å se ting fra Pcen og fra dekoder men det går greit)

Så altså den du har bilde av ovenfor+ denne? https://www.gear4music.no/no/G4M/Phono-Dual-Mono-Jack-Pro-Kabel-3m/10A8?origin=product-ads&gclid=CjwKCAiA68ebBhB-EiwALVC-NljAZjToMTix9Avssy4pYeThtGPcHPYlODoWUIl4o2jbZ8FQOCvhmxoClfIQAvD_BwE

Kabelen må du uansett ha. Har du Jack line out på pc så kan den skiftes mellom pc og dekoder.

Men til pc så er det optimale lyd via usb kabel, siden høyttalerne har usb lyd inn.

Denne er nok smartere da den ikke tar så mye plass rundt kontakten... https://www.elkjop.no/product/tjenester-og-tilbehor/kabler-og-kontakter/kabeladapter/hama-adapter-2-x-rca-hunn-35-mm-jack-hann/HAMA122374

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...