Dubious Skrevet 12. november 2022 Skrevet 12. november 2022 Hvordan er det med vikeplikt etc, når: 1. Gangfelt er merket med striper, men ikke skilt. 2. Gangfelt har vært merket med striper, men nå er slitt bort, ikke skilt. 1 og 2 er samme "gangfelt", hvor billister stort sett stopper for gående. De fleste vet dermed at #2 har vært eller er gangfelt.
Cocola Skrevet 12. november 2022 Skrevet 12. november 2022 Har ikkr lest gjennom men står sikkert noe herHB-270-2007.pdf
geir__hk Skrevet 12. november 2022 Skrevet 12. november 2022 Dokumentet det vises til er nok ment for entreprenører og etater ansvarlig for vedlikehold og bygging av vei. Det står ingenting om hvordan bilførere skal forholde seg til avvik fra dette. Når det er sagt, så er det nok en generell forventning om at bilførere skal kjenne plassering av gangfelt, uansett om de er fullt synlig eller nedslitte/usynlige - men jeg kjenner ikke til noen konkret rettskjennelse på akkurat dette (dog tipper jeg at fører av bil blir sittende med alt ansvar hvis en ulykke skulle forekomme, da jeg tviler på at ansvarlig etat for veien blir holdt direkte ansvarlig for hvert enkelt tilfelle).
Thunderhead Skrevet 13. november 2022 Skrevet 13. november 2022 Hva om veien, og oppmerkingen på veien, er dekket av snø og det ikke er skiltet? 1
geir__hk Skrevet 13. november 2022 Skrevet 13. november 2022 2 hours ago, Thunderhead said: Hva om veien, og oppmerkingen på veien, er dekket av snø og det ikke er skiltet? Vel - uansett hvor uskikket en fotgjenger måtte være og løpe ut i veien på umerket overgang så vil jeg tro at bilførers forsikringsselskap må ta hele regninga. Dog usikkert på om bilfører kan stille sterkere hvis dashcam-video tilsier at fotgjengers bevegelse, synlighet og andre faktorer gjør en ulykke uunngåelig - retten vil kanskje bare gjenta til det kjedsommelige at bilfører alltid må tilpasse farten slik at ulykker kan unngås, selv om det betyr 20km/t på steder der fotgjengere nærmest kan teleportere seg ut i vegbanen. Her hvor jeg bor så er det faktisk et veikryss med fotgjengerfelt foran som er utformet og belyst slik at hvis det plasseres en reklameplakat, så er det påtte umulig å se fotgjengere før de er ett fottrinn før å ta steget ut på veibanen (jaja, jeg fikk meg en vekker i fjor vinter, men etter en gjennomgang av dashcam-opptaket fikk jeg bekreftet at det var tilfelle, fordi jeg først trodde det var jeg som var uoppmerksom).
Aldrack Skrevet 13. november 2022 Skrevet 13. november 2022 Du finner litt i "trafikkreglene" § 9 og 19. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Sammenligner du med kravene i håndboken det ble linket til for å finne ut om området skal regnes som gangfelt eller ikke så kommer du et stykke på vei til å finne svaret.
Herr Brun Skrevet 14. november 2022 Skrevet 14. november 2022 Svaret på dette finner du verken i trafikkreglene (gangfelt er ikke definert i trafikkreglene, det er bare konsekvensene av at noe er gangfelt du finner der) eller i håndboka (skilt og oppmerking er gyldig selv om håndboka ikke er fulgt), men i skiltforskriften (supplert av alminnelige regler - det står ikke noe i skiltforskriften eller noe annet sted om hva som er konsekvensen av at oppmerking er svak eller tildekket). Skiltforskriften sier blant annet følgende (søk på "gangfelt" eller "1024" så finner du det): Det betyr at gangfelt er gangfelt også uten skilt, du må som kjørende være oppmerksom på det. Dersom gangfeltet er tildekket vil jeg tro du objektivt sett bryter reglene om du for eksempel stanser på det, kjører forbi over det eller (viktigst) ikke respekterer vikeplikten til de som går over det, men at du ikke utviser skyld om du ikke kan klandres for å ikke se gangfeltet. Men det innebærer at dersom du vet at det er et gangfelt der (f. eks. fordi du er nærmeste nabo) vil du kunne straffes, mens jeg som er der første gang ikke kan straffes. Det samme må gjelde om gangfeltet er så svakt at det ikke kan forventes at du ser det, men her tenker jeg (særlig om du bryter vikeplitken) at din aktsomhetsplikt som kjørende er betydelig. Dersom gangfeltet et helt slitt bort vil jeg tro det ikke lengre er et gangfelt, tilsvarende som om et skilt er fjernet. 2 1 1
barfoo Skrevet 4. august Skrevet 4. august On 11/14/2022 at 9:26 AM, Herr Brun said: Det betyr at gangfelt er gangfelt også uten skilt, du må som kjørende være oppmerksom på det. Eit litt interessant tilfelel har dukka opp på Møhlenpris. Der er gangfeltet i vegen intakt, men skiltet er kryssa over med orange tape med svart kant, j.f. handbok N301 punkt 3.1.3. Her vil vegfarande sjå skiltet med kryss over tydeleg, medan fotgjengarar vil ikkje sjå det ettersom dei typisk ikkje vil sjå nok opp og til sides til å sjå det. Ordninga er for all del gjennomført elendig, fordi to ulike trafikantgrupper ser forskjellige ting, men korleis stiller det seg juridisk? Er gangfeltet oppheva eller ikkje?
Herr Brun Skrevet 4. august Skrevet 4. august barfoo skrev (1 time siden): Eit litt interessant tilfelel har dukka opp på Møhlenpris. Der er gangfeltet i vegen intakt, men skiltet er kryssa over med orange tape med svart kant, j.f. handbok N301 punkt 3.1.3. Her vil vegfarande sjå skiltet med kryss over tydeleg, medan fotgjengarar vil ikkje sjå det ettersom dei typisk ikkje vil sjå nok opp og til sides til å sjå det. Ordninga er for all del gjennomført elendig, fordi to ulike trafikantgrupper ser forskjellige ting, men korleis stiller det seg juridisk? Er gangfeltet oppheva eller ikkje? Godt spørsmål! Jeg har ikke filla snøring, er vel svaret. Og hva som objektivt sett er riktig juss her er antageligvis av begrenset interesse så lenge alle interessante konsekvenser krever skyld enten hos bilist (for straff) eller hos fotgjenger (for avkortning av erstatning). Løsningen sørger for at både bilist og fotgjenger har gode argumenter for å hevde de ikke kan klandres (jeg vil hevde at et opphevet gangfelt gir bilisten grunn til å utvise særskilt aktsomhet, men er usikker på om den gjennomsnittlige dommer vil være enig med meg), og det er først og fremst utenfor jussen at de store problemene skapes. 3
The Avatar Skrevet torsdag kl 08:30 Skrevet torsdag kl 08:30 barfoo skrev (På 4.8.2025 den 13.04): Er gangfeltet oppheva eller ikkje? I teorien er dette eit enkelt spørsmål, svaret er det som står i vedtaket. Om det er fatta vedtak om å oppheve gangfeltet så er det dette vedtaket som gjeld og både skilting og vegmerking skal være i samsvar med vedtaket. Sidan skilta er korrekt merka som opphevde så indikerer det at det er fatta vedtak om fjerning av gangfeltet sjølv om vegmerkinga ikkje er fjerna. Men det er sjølvsagt også mogleg at skilta er endra utan at det er fatta gyldig vedtak om dette. Den vanlege problemstillinga rundt slike gangfelt oppstår på uskilta gangfelt når vegen er snødekt slik at sebrastripene ikkje er synlege, då er gangfeltet fortsatt aktivt sjølv om ein ukjent bilist ikkje har realistiske forutsetningar for å finne ut at det er eit gangfelt der. Herr Brun skrev (På 4.8.2025 den 14.35): (jeg vil hevde at et opphevet gangfelt gir bilisten grunn til å utvise særskilt aktsomhet, men er usikker på om den gjennomsnittlige dommer vil være enig med meg) Eg tenker heilt motsatt. Bilisten må sjølvsagt alltid køyre aktsomt, men når ein kryssingsstad for gåande er oppheva så tolker eg det som eit ønske om at biltrafikken skal flyte raskare forbi denne staden, eventuelt at ein ikkje ønsker at billistane stopper i gata. Om eit utkryssa skilt skal medføre ei særskilt aktsomheit så vil det medføre at trafikkenflyten blir meir redusert enn den var før. Krysser ein fotgjenger gata så må billisten stoppe uansett då ein ikkje har påkjørsrett, og utan dedikerte gangfelt så er det meir pårekneleg at fotgjengere krysser gata også på andre punkt enn der det før var gangfelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå