Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan man ha på hodet til passbilde?


Abigor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Baranladion said:

Politiet kan egentlig gi faen i om bildet ligner, det er du som får problemer i internasjonale passkontroller dersom du ikke ligner på bildet ditt. 

At reglene nå er blitt mildere har nok mye med teknologi å gjøre, hvis man er i tvil om personen på bildet er deg, finnes det datamaskiner som kan verfisere dette mye bedre enn en grensekontrollørs øyne.

Snakker du om norsk eller serbisk politi her? Usikker på om politi i andre land bryr seg særnorske passfotoregler. Og hvis ikke, så er det een regel som skal gjøre det vanskelig å bytte religion dersom man reiser ut av Schengen fra Norge, mens reglene har ingen effekt om man reiser ut av Schengen fra for eksempel Danmark eller Sverige. Da blir det åpenbart for alle hvor idiotisk denne regelen er.

Og hva om man blir stoppet i Norge? Skal man da kjøpe seg et tøystykke eller kjøkkenutstyr i taxfree før man får passere? Igjen, for dumt.

Hvis man skal tillate religiøse plagg så er eneste mulighet at alle uavhengig av tro, kjønn eller andre kategorier kan ha på seg alt de ønsker på hodet. En muslim kan få passfoto med spaghettisil, en ateist kan få foto med turban, en mann kan få foto med hijab osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (50 minutter siden):

Snakker du om norsk eller serbisk politi her? Usikker på om politi i andre land bryr seg særnorske passfotoregler. Og hvis ikke, så er det een regel som skal gjøre det vanskelig å bytte religion dersom man reiser ut av Schengen fra Norge, mens reglene har ingen effekt om man reiser ut av Schengen fra for eksempel Danmark eller Sverige. Da blir det åpenbart for alle hvor idiotisk denne regelen er.

Jeg antar at de aller fleste land, i sine grensekontroller, tar pass utstedt fra norske myndigheter som godkjent ID, og så må forholde seg til det. Så antar jeg også, at dersom de er i tvil om det er du som er på passet, så vil du kunne få problemer med å gå inn i landet.  Så er det ikke sikkert det er noe problem om du har glemt hijaben fysisk, selvom du har det på bildet ditt, men det vil nok ta noe lenger tid, for å sjekke osv dersom de er i tvil om du er du. 

Abigor skrev (50 minutter siden):

Hvis man skal tillate religiøse plagg så er eneste mulighet at alle uavhengig av tro, kjønn eller andre kategorier kan ha på seg alt de ønsker på hodet. En muslim kan få passfoto med spaghettisil, en ateist kan få foto med turban, en mann kan få foto med hijab osv.

Ja, jeg kan være tildels enig i det, samtidig så trenger vi regler, hvis ikke så kommer folk til å være dumme nok til å forsøke å lage de morsomste passbildene, som de da selv havner i potensielle problemer med når de skal reise til andre land. Kanskje passreglene rett og slett er utformet slik at passkontroller og ID sjekker skal være mest mulig effektivt. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En enkel regel er mer effektivt enn tilfeldig forskjellsbehandling. Det handler om likestilling. Så får man heller diskutere hvilke hodeplagg som er tillatt. Og det blir nok også en vanskelig diskusjon. Men bildet skal jo vise ansiktet så mye av hodeplagg og alt rundt blir jo irrelevant og kuttet bort uansett.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 minutter siden):

En enkel regel er mer effektivt enn tilfeldig forskjellsbehandling. Det handler om likestilling. Så får man heller diskutere hvilke hodeplagg som er tillatt. Og det blir nok også en vanskelig diskusjon. Men bildet skal jo vise ansiktet så mye av hodeplagg og alt rundt blir jo irrelevant og kuttet bort uansett.

Jeg tror ikke det er så voldsomt mye forskjellsbehandling, men det hadde vært kult om noen prøvde seg med en spaghettisil for å se om det går igjennom. 

Reglene var enkle og knallharde før mener jeg? da måtte du se rett frem, ikke smile, ingen skygger i bildet og begge ørene måtte synes. Med moderne teknologi som ansiktsgjennkjenning så har de nok hatt mulighet til å mykne reglene litt, og derfor godtatt feks religiøse hodeplagg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp fått passfoto med religiøst hodeplagg og min erfaring var slettes ikke slik du antyder. Uten å gå nærmere inn på type så var det et plagg som mange vil forbinde med kvinnelig. Det var flere andre på venterommet med samme type plagg, både voksne og barn.

Etter noe forsinkelse ble det min tur. Fikk en ung kvinnelig uerfaren politipassbetjent. Tolmodig også skulle det vise seg. Først fikk jeg beskjed om å ta av ytterklærne. Javel, av med jakken. Deretter kom vi til sakens kjerne, religiøst hodeplagg. Hun måtte kontakte overordnet. Og da ble det en eldre, utålmodig og streng politipassbetjentdame. Og da ble tonen en helt annen. Er det religiøst hodeplagg? Ja. Har du religiøs overvevisning? Ja. Hvilken religion da? Hvorfor er det relevant spør jeg. Jo, fordi passfotoreglene er så strenge. Javel, spør dere alle de andre på venterommet samme spørsmål?

Tonen endret seg til anklagene fra politiets side til defensiv fra min side. De skulle vite hvilken religion jeg trodde på. Politiet har dårlig historikk her i landet når det gjelder registrering av minoriteters religion sa jeg. Nei, de skulle ikke registrere, bare vite. Situasjonen opplevdes som fastlåst. Men så fikk jeg løsningen servert på sølvfat! Jo, de ville vite religion fordi det var "unaturlig" for meg å bruke slikt hodeplagg. Aha. Kan jeg sitere deg på det spurte jeg. Etter noen sekunders tenketid skjønte de at slaget var tapt. Greit, behold hodeplagget på. Kan du vise ørene? Helst ikke freste jeg. Og slik ble det! En stram lukt av forskjellsbehandling her basert på kjønn.

Blir spennende å se hva som skjer i eventuell del 2 dersom jeg i fremtiden endrer religion eller mister min overbevisning. Må man da ta på plagget før man skal inn i passkontrollen? Er det grensekontrollen sin oppgave å gjøre livet vanskelig for apostasi og religionsfrihet?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Abigor skrev (41 minutter siden):

Nå har jeg nettopp fått passfoto med religiøst hodeplagg og min erfaring var slettes ikke slik du antyder. Uten å gå nærmere inn på type så var det et plagg som mange vil forbinde med kvinnelig. Det var flere andre på venterommet med samme type plagg, både voksne og barn.

Etter noe forsinkelse ble det min tur. Fikk en ung kvinnelig uerfaren politipassbetjent. Tolmodig også skulle det vise seg. Først fikk jeg beskjed om å ta av ytterklærne. Javel, av med jakken. Deretter kom vi til sakens kjerne, religiøst hodeplagg. Hun måtte kontakte overordnet. Og da ble det en eldre, utålmodig og streng politipassbetjentdame. Og da ble tonen en helt annen. Er det religiøst hodeplagg? Ja. Har du religiøs overvevisning? Ja. Hvilken religion da? Hvorfor er det relevant spør jeg. Jo, fordi passfotoreglene er så strenge. Javel, spør dere alle de andre på venterommet samme spørsmål?

Tonen endret seg til anklagene fra politiets side til defensiv fra min side. De skulle vite hvilken religion jeg trodde på. Politiet har dårlig historikk her i landet når det gjelder registrering av minoriteters religion sa jeg. Nei, de skulle ikke registrere, bare vite. Situasjonen opplevdes som fastlåst. Men så fikk jeg løsningen servert på sølvfat! Jo, de ville vite religion fordi det var "unaturlig" for meg å bruke slikt hodeplagg. Aha. Kan jeg sitere deg på det spurte jeg. Etter noen sekunders tenketid skjønte de at slaget var tapt. Greit, behold hodeplagget på. Kan du vise ørene? Helst ikke freste jeg. Og slik ble det! En stram lukt av forskjellsbehandling her basert på kjønn.

Det er jo nøyaktig slik jeg antyder... før var reglene strenge og mye var forbud, nå fikk du lov å ta passbilde med hodeplagg, uten å måtte si hvilken religion du tilhører.  At de spør må vel være lov, og at de respekterer at du ikke vil svare er bekreftelse på at nettopp passfotoreglene har myknet opp. 

Hadde det vært forskjellsbehandling, hadde de ikke gitt deg passfoto. At de spør når "uvanlige" tilfeller av hodeplagg eller kombinasjon av hodeplagg/kjønn tenker jeg er greit, det kan være at enkelte folk ikke er klar over reglene, selvom de dro den litt langt i ditt tilfelle. Allikevel, så har du nå passbilde med religiøst hodeplagg. 

Abigor skrev (46 minutter siden):

Blir spennende å se hva som skjer i eventuell del 2 dersom jeg i fremtiden endrer religion eller mister min overbevisning. Må man da ta på plagget før man skal inn i passkontrollen? Er det grensekontrollen sin oppgave å gjøre livet vanskelig for apostasi og religionsfrihet?

Du må ikke det, men du kan som sagt bli gjenstand for litt grundigere kontroll hvis ikke det er opplagt at det er deg på bildet. Litt som hvis du har et helt vanlig bilde i passet, uten ansiktshår eller hår, men så har du spart i 4 år og har helskjegg og hestehale i virkeligheten. I det tilfelle kan det tenkes at de vil sjekke at passet er ditt, siden du ser veldig annerledes ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Det er jo nøyaktig slik jeg antyder... før var reglene strenge og mye var forbud, nå fikk du lov å ta passbilde med hodeplagg, uten å måtte si hvilken religion du tilhører.  At de spør må vel være lov, og at de respekterer at du ikke vil svare er bekreftelse på at nettopp passfotoreglene har myknet opp. 

Hadde det vært forskjellsbehandling, hadde de ikke gitt deg passfoto. At de spør når "uvanlige" tilfeller av hodeplagg eller kombinasjon av hodeplagg/kjønn tenker jeg er greit, det kan være at enkelte folk ikke er klar over reglene, selvom de dro den litt langt i ditt tilfelle. Allikevel, så har du nå passbilde med religiøst hodeplagg. 

Da har jeg enten uttrykt meg dårlig eller du misforstått. Det var ingen form for "respekt" her, at jeg ikke ville svare var ikke godkjent. Jeg måtte svare. Men de ville heller ikke svare hvorfor jeg måtte svare. Det var der situasjonen gikk i lås. Ikke før politiet prøvde seg på å definere hva som var naturlig og unaturlig så fikk jeg derimot kranglet og truet meg til passfoto. Når de uttaler seg om kjønn, religion og identitet og benytter begrep som "unaturlig" er de på såpass tynn is at da jeg poengterte det med å sitere de på det, så måtte de gi tapt og gi meg passfoto. Jeg synes det var svært ubehagelig at en myndighetsperson som jeg ikke kjenner skal stille meg kritiske spørsmål om religion, kjønn og identitet! Hvem er de til å sette tvil om meg og min person?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke helt forstått om du bruker dette plagget til vanlig, eller om du bare tok det på nå? Det spiller vel i og for seg ikke så stor rolle, men poenget med reglene er vel bare at de som faktisk går med diverse hodeplagg til vanlig nå skal kunne la seg avbilde med det i passet. Uten noe mer styr enn det. 

Andelen folk som finner på å ta på seg et dørslag "bare fordi" er nok forsvinnende liten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (18 minutter siden):

Da har jeg enten uttrykt meg dårlig eller du misforstått. Det var ingen form for "respekt" her, at jeg ikke ville svare var ikke godkjent. Jeg måtte svare. Men de ville heller ikke svare hvorfor jeg måtte svare. Det var der situasjonen gikk i lås. Ikke før politiet prøvde seg på å definere hva som var naturlig og unaturlig så fikk jeg derimot kranglet og truet meg til passfoto. Når de uttaler seg om kjønn, religion og identitet og benytter begrep som "unaturlig" er de på såpass tynn is at da jeg poengterte det med å sitere de på det, så måtte de gi tapt og gi meg passfoto. Jeg synes det var svært ubehagelig at en myndighetsperson som jeg ikke kjenner skal stille meg kritiske spørsmål om religion, kjønn og identitet! Hvem er de til å sette tvil om meg og min person?

Jeg tenker at de som skal sørge for at det er riktig person som skal ha pass, og at det ikke foregår noe tøys eller muffins, må få lov å stille kritiske spørsmål. Vi snakker her om pass, og ikke det å få kjøpe seg en øl når man er under 18.  Om noen, så er det vel i politiets natur å ikke tro blindt på det folk sier, og sørge for at riktige opplysninger fremkommer. Så har du rett til å nekte å svare, noe du brukte, og du fikk allikevel vilja di.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet? 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk ikke allikevel vilja mi nei! Hvilken religion jeg tror på skal faktisk passkontoret ta rennafart og drite i. Det har ikke de noe med å gjøre.

De har lov å spørre 
De spurte
 Du ga ikke svar
 Du fikk pass

Var vilja di å få pass, eller var vilja di at du skal få pass uten at noen skal stille noen spørsmål, av respekt?  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...