Gå til innhold

Final Fantasy XVI-sjefen forklarer hvorfor det ikke er noe mangfold i spillet


Anbefalte innlegg

Jedi Jordal skrev:

Dette er et spill så flott at utviklerne lager det slik de vil. 

Folk blir altfor altfor altfor lett støtt for tiden. Klager bare for å klage.

Det trenger definitivt ikke å handle om å bli støtt eller klage for å klage. Min favorittsjanger er rollespill, og da er det viktig for meg å kunne identifisere meg med hovedpersonen jeg spiller. For meg trenger det ikke å bety at hovedpersonen må være en hvit mann som meg selv, men jeg kan uendelig godt forstå at hvis du ikke er hvit, så kan du savne utvalget med spillfigurer som ligner litt på deg selv. Å skulle redusere dette til bare å bli støtt og klage for å klage, viser mangel på empati.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe fundementalt suspekt med denne "for hvitt" argumentasjonen. Jeg kan ikke se at tilsvarende kritikk ala "for sort idrettslag", "for brun casting" eller "for gult land" har kommet fra disse sarte homogenofobe sjelene. Hva er da det grunnleggende tankesettet kan en spørre om. Er hvite satt til en høyere standard en resten? Er hvite mennesker ikke bra nok i seg selv? Kan det ikke være nok mangfold innen en etnisk folkegruppe? Uansett hva motivasjonen kan være så finner jeg det forstyrrende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Felvinter skrev:
BeThomas skrev (8 timer siden):

Flott!

 

Chaos_Niddhogg skrev (4 timer siden):

Beste nyheten jeg har lest på lenge.

Sverger på at det finnes et ord for folk som reagerer slik på nyheten om at svarte mennesker ikke er å se noen steder.

Sikkert. Men dette ahndler egentlig om at jeg, som en kunstner, er veldig glad å se utviklere/kunstnere kjøre på med hva de vil, sin visjon, istedenfor å følge trenden. Har egentlig lite med hudfarge å gjøre, men fin hersketeknikk du prøvde deg på, da =)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Arodem said:

Som redaksjonssjef for Gamer.no og Final Fantasy-fan kan jeg si at JEG synes det er et litt klønete svar, men ikke veldig dramatisk ellr skuffende en vei eller den andre. Om noe er det vanskelig å lese «inspirert av middelalderen i Europa» som noe annet enn hvordan middelalderen ofte fremstilles i popkultur, mer enn en faktisk direkte inspirasjon fra middelalderkulturen i Europa.

Jeg kjøper mer argumentet om isolasjon i den fiktive verdenen litt mer, selv om det egentlig uansett ikke burde være til hinder for forskjellige hudfarger. Og ja, hele «rot i virkeligheten»-argumentet er ikke kjempebra, siden alt annet i spillet virker å være temmelig fjernt fra virkeligheten.

 

Problemet med å bruke et slikt fundament som "middelalderkulturen" dukker opp når man til tross for grunnleggende historisk kunnskap, tvinger inn ideologisk drevet rase- og kjønnskvotering i popkulturen som går i stikk motsatt retning av hva hele det historiske fundamentet forteller oss. 

Meningsløse mennesker som alltid vil ha en fot i en trygg leir kan godt klage over dette, men det finnes ikke annet enn politiske og ideologiske motiver bak det å trosse dette. Du sier at "argumentet" om isolasjon i den fiktive verdenen ikke bør være til HINDER for forskjellige hudfarger.
Vi kan snu på dette retoriske trikset, og heller spør hvorfor politisk korrekt ideologi uten mål og mening utover det skal være et hinder for å fortelle historien fra et europeisk middelaldersk utgangspunkt? Du prøver å luke ut det middelalderske her, for å fremme en populær mening med å "kjøpe" det som er enklest å argumentere mot. 

Det er utallige eksempler i popkulturen vi kan dra inn lignende argumentasjon her, og hver gang koker det ned til om vi skal ofre historisk troverdighet og integritet for politisk korrekt idealisme. Det er som oftest de meningsløse NPC-ene som remjer som hanreier over historisk korrekthet, der politisk korrekthet blir ofret.

Jeg har en sterk mistanke om at hele redaksjonen i gamer.no synger i samme kor når det kommer til dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sjeve skrev (3 timer siden):

Problemet med å bruke et slikt fundament som "middelalderkulturen" dukker opp når man til tross for grunnleggende historisk kunnskap, tvinger inn ideologisk drevet rase- og kjønnskvotering i popkulturen som går i stikk motsatt retning av hva hele det historiske fundamentet forteller oss. 

Meningsløse mennesker som alltid vil ha en fot i en trygg leir kan godt klage over dette, men det finnes ikke annet enn politiske og ideologiske motiver bak det å trosse dette. Du sier at "argumentet" om isolasjon i den fiktive verdenen ikke bør være til HINDER for forskjellige hudfarger.
Vi kan snu på dette retoriske trikset, og heller spør hvorfor politisk korrekt ideologi uten mål og mening utover det skal være et hinder for å fortelle historien fra et europeisk middelaldersk utgangspunkt? Du prøver å luke ut det middelalderske her, for å fremme en populær mening med å "kjøpe" det som er enklest å argumentere mot. 

Det er utallige eksempler i popkulturen vi kan dra inn lignende argumentasjon her, og hver gang koker det ned til om vi skal ofre historisk troverdighet og integritet for politisk korrekt idealisme. Det er som oftest de meningsløse NPC-ene som remjer som hanreier over historisk korrekthet, der politisk korrekthet blir ofret.

Jeg har en sterk mistanke om at hele redaksjonen i gamer.no synger i samme kor når det kommer til dette. 


Nå fantes det folk med andre hudtoner enn hvit i Europa middelalderen, så en historisk troverdig representasjon kunne godt inkludert mer enn bare hvite om det var et mål. Men selv om det motsatte skulle stemme, ville hele argumentet rundt at man måtte ofret historisk troverdighet for å presse frem representasjon fungert dårlig i dette tilfellet i motsetning til spill som prøver å gjenskape enkeltperioder eller områder som faktisk fantes. Det middelalderske her er rent estetisk overflatisk, og langt fra noen som helst historisk korrekthet allerede.

Final Fantasy XVI er et spill som allerede er såpass langt unna det historisk troverdige at mennesker med en annen hudfarge uansett ikke ville brutt noen som helst illusjon. Fantasivesener, magi, Eikons og en totalt annen verden enn vår er vevd inn i det hele, uten at det virker som om planen er å benytte seg av noe annet middelaldersk her enn det overfladisk estetiske vi kjenner som middelaldersk fra popkultur. Og med Final Fantasy-serien som grunnstamme, som alltid har hentet inspirasjon fra flere forskjellige mytologier, kulturer og fantasy-troper i samtlige spill helt siden 1987 (vestlig, østlig, skandinavisk, gresk, indisk, norrøn europeisk - det finnes knapt en kultur eller mytologi som serien ikke har hentet inspirasjon fra), blir poenget litt borte.

Jeg tar dog et forbehold her: dersom den homogene hvite folkemassen blir et poeng i seg selv i spillet, og kommenteres på i spillets historie, kan det være interessant. Men om det kun er på overflaten, og ikke påvirker noe annet enn hvordan folk ser ut, virker det mer meningløst enn viktig.

Og nei, jeg argumenterer ikke for å presse politisk korrekt ideologi inn for enhver pris. Jeg sier det er et klønete svar på et streit spørsmål, og at jeg ikke egentlig bryr meg sterkt personlig den ene eller andre veien om spillskaperne velger å utelukke personer med mørkere hud her. En isolert verden med bare hvite: greit nok. Jeg klager ikke. Jeg kommer til å kjøpe og spille Final Fantasy XVI på dag en, synes det ser ut som et knallspill, og ser veldig frem til det. Men svaret på spørsmålet er ikke likefremt ikke et sterkt et, og jeg synes det er et helt rimelig spørsmål. 

Igjen, dette er ikke så viktig for meg. Om ikke noen etterlyste en mening fra Gamer.no her i tråden, hadde jeg nok ikke giddet å slengt meg inn i diskusjonen i det hele tatt – litt på grunn av at det beynner å bli veldig forutsigbart at folk blir omtalt på usakelig vis som "meningsløse mennesker" eller "meningsløse NPC-er som remjer som hanreier". Du og andre bidrar til et svakt diskusjonsklima når man slenger rundt deg med sånt tøv - som godt mulig er nettopp poenget med å gjøre det. 

 

Endret av Arodem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
suttungsmjød skrev (8 timer siden):

Lurer mer på hvorfor det ikke er noen hvite med i black panther filmene.

Da har du ikke sett dem. 

For det første er Wakanda et isolasjonistisk land frem til filmen Black Panther. De er bokstavelig talt skjult for resten av verden. Dette er en del av historien i den første filmen med karakterer som taler for eller imot å åpne seg mot resten av verden. De isolasjonistiske karakterene blir nødvendigvis ikke fremstilt i det beste lyset heller. 

For det andre er Everett Ross og Ulysses Klaw hvite karakterer i den første filmen. Den andre filmen har ikke kommet på kino enda, men en rask titt på IMDB viser at det er hvite karakterer i den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europa selv om det er lite, har grenser til Afrika og Asia, i enkelte områder sier det seg selv at mennesker fra forskjellige kulturer møtes. Men jo lengre man går tilbake i tid jo mindre vanlig blir det for folk å bevege seg over store geografiske områder. Land med liten kystlinje og byer som lå langt unna kysten hadde svært begrenset kontakt med andre kulturer.

Selv en fiktiv verden må forholde seg til en eller annen form for relisme ut i fra sin skapte verden og univers. En "middelalder" by/land som ikke har kystlinje og f.eks er omringet av fjell på mange kanter vil ikke ha mye kontakt med kulturer og raser fra hele verden. 

Er det virkelig slik at folk har så stort behov for å kunne identifisere seg med en karakter for å nyte en historie eller spill? Jeg tror det er litt oppskrytt. Jeg digger de nye Tomb Raider spillene, jeg er verken kvinne, rik, britisk, fysisk sprek eller en dyp interesse for å tråle gjennom fjell og jungel etter skatter. Men jeg liker karakteren og spillene likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig slik at folk har så stort behov for å kunne identifisere seg med en karakter for å nyte en historie eller spill? Jeg tror det er litt oppskrytt. Jeg digger de nye Tomb Raider spillene, jeg er verken kvinne, rik, britisk, fysisk sprek eller en dyp interesse for å tråle gjennom fjell og jungel etter skatter. Men jeg liker karakteren og spillene likevel.

For folk som normalt ikke får se sin etnisitet representert kan det bety mye ja. Særlig for de som liker å tenke at karakteren helst skal være en forlengelse av dem selv. Og det er faktisk ganske mange som tenker sånn.

Det er faktisk ikke så nøye med for meg heller... men så er jeg hvit mann, og spill har blitt lagd for min demografi i en mannsalder. Sånn er det enda også, for så vidt. Jeg føler ikke at jeg har noe å klage over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (27 minutter siden):

For folk som normalt ikke får se sin etnisitet representert kan det bety mye ja. Særlig for de som liker å tenke at karakteren helst skal være en forlengelse av dem selv. Og det er faktisk ganske mange som tenker sånn.

Det er faktisk ikke så nøye med for meg heller... men så er jeg hvit mann, og spill har blitt lagd for min demografi i en mannsalder. Sånn er det enda også, for så vidt. Jeg føler ikke at jeg har noe å klage over. 

Jo da, ser den og du har sikkert rett. Selv om jeg likevel tror behovet for å identifisere seg meg karakterer har blitt overdrevent. Men hadde vært spennende å lest mer fra andre grupper enn hvite middelaldrene menn som du og jeg representerer, som du sier :) . Går det stort sett fint å spille som hvite menn/kvinner og de gangene de representeres er det bare ett pluss, eller oppleves det som et stort savn. Sikkert mange forskellige syn der også, kanskje det er noen her som har lyst til å dele? :)

Lenke til kommentar
20 minutes ago, GrinderX9 said:

Selv en fiktiv verden må forholde seg til en eller annen form for relisme ut i fra sin skapte verden og univers. En "middelalder" by/land som ikke har kystlinje og f.eks er omringet av fjell på mange kanter vil ikke ha mye kontakt med kulturer og raser fra hele verden.

Tja, det finnes nok delte meninger om det, man kan se for seg en akse:

  1. Hvor man på den ene siden ser for seg at det er mulig å fullstendig drømme opp en verden helt fri fra våre virkelighetsbestemmelser.
  2. Og den andre delen av aksen mener man kun kan finne opp kosmetiske forkledninger for en fantasi som alltid vil ha fundament i vår verden.

Forslag til eksempler på en slik akse kan være den nye Lord of the rings-serien, og The Northman, begge er filmer med fabel-aktige elementer, og ikke et forsøk på en gjenfortelling av faktiske hendelser, eller en konkret tid, åpenbart førstnevnte i større grad enn sistnevnte.
LOTR-serien-alvene med sort hud skal antagelig ikke ha beveget seg fra et mer solrikt kontinent over til et mer nordlig kontinent, og blitt assimilert, de bare er der, på samme måte som alvene med hvit hud. Altså virker det som hudfarge i dette fantasi-universet (denne versjonen av Tolkiens univers) ikke kommer med samme implikasjoner som i vårt univers.
I The Northman kan man anta at folkegrupper er plassert nokså tilsvarende til det vi kjenner fra vår egen historie, uten at fortellingen dermed er mer sannferdig.
De fleste skapere er nok ikke låst til et punkt på en slik akse, og vil være i stand til å bevege seg rundt på den avhengig av hvilken intensjon de har for sitt produkt.

Uansett, er det jo åpenbart at de fleste produksjoner tar seg friheter der de trenger, for å fortelle den historien de ønsker, eller evt. gjør en slett jobb med det historiske fordi det er fullstendig uviktig for produksjonens innhold og målgruppe.
Populærunderholdning er sjeldent noen god kilde til historie, logikk, sosiologi, økonomi, politikk, osv. Selv om mediet kan inneholde politisk tematikk, er den gjerne i en ganske isolert og hul form, hvor kompleksitet ville ødelagt for underholdningens underholdning.
At folk reagerer så sterkt på representasjon virker ofte litt selektivt når man ser på hvor mye annet som ikke ville vært tilsvarende dersom produktet skulle representere vår virkelighet 1:1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (6 timer siden):

Jo da, ser den og du har sikkert rett. Selv om jeg likevel tror behovet for å identifisere seg meg karakterer har blitt overdrevent. Men hadde vært spennende å lest mer fra andre grupper enn hvite middelaldrene menn som du og jeg representerer, som du sier :) . Går det stort sett fint å spille som hvite menn/kvinner og de gangene de representeres er det bare ett pluss, eller oppleves det som et stort savn. Sikkert mange forskellige syn der også, kanskje det er noen her som har lyst til å dele? :)

Ja, absolutt. Det hadde vært interessant å få se harde tall på dette. Mitt inntrykk er basert på anekdoter og ting jeg har lest på nettet, noe som hadde blitt et syltynt grunnlag i en akademisk sammenheng.

Lenke til kommentar

Nå skal en ikke få lage et spill lenger uten å tenke på at alle hudfarger, religioner og seksuelle legninger må være representert. I tillegg når en kaster inn alle disse forskjellige fargene, religionene og legningene så må man passe seg veldig for å unngå at den ene eller den andre kommer verre ut en de andre og dermed nok en grunn til å ty til nettet for å være moralens vokter. Helt ærlig så er det spill, fiktive verdener, ser ikke grunnen til at alt som kan krype og gå skal representeres i et hvert spill. Lager man et spill om en afrikaner i Etiopia så kommer ikke jeg til å gråte fordi det mangler hvite menn eller kvinner som kan banke driten ut av innfødte landsbyboere (i tillfelle et actionspill).

Hvor går forresten grensen for hva som er fargerikt nok? Afrikanere fra Marokko og Egypt er jo til dels lyse, mens i Nigeria, Kongo osv så er det mye mørkere. Må en kunne velge alle, eller holder det med kritthvit, kullsvart og asiatiskbrun.

Testet forresten state of decay 2. Kunne velge mellom asiatere og afroamerikanere. Det var også et lesbisk par jeg kunne velge. Ikke at jeg bryr meg, men det manglet hvite å velge. Nok av hvite du kan styre etterpå, men det gjorde meg ingenting å måtte være en svart bror og søster i tutorialen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De samme personene som klager over mangelen på mangfold i "hvite ting" gjør aldri det samme for ting som er satt til andre deler av verden eller tom. subkulturer. Det er utelukkende ting med hvite mennesker som skal tvangsmangfoldiggjøres støtt og stadig.

Det er en stereotype og et trope, men det er faktisk sant: Mangfold er kode for ikke-hvit og ikke-streit.

Spillpressen som problematiserer dette er også full av aktivist-journalister som skulle ønske de jobbet for Vice eller Buzzfeed - blekker som er i ferd med å legges ned fordi tom. deres egne lesere er lei av hatretorikken deres. Identitetspolitikk bunner tross alt i narsissisme og projisering av egne fordommer på andre.

Though riddle me this, om det å se seg selv i folk som ligner på en selv er så viktig, hvorfor er det ikke fler hvite og streite karakterer i vestlig film og TV når 90%+ av Vesten er hvitt og streit?

Jeg har en forferdelighet nyhet å dele med Gamer: Den nye filmen Wakanda Forever har bare tre hvite personer (og de fremstilles visst som idioter). Jeg regner med at dere ikke lar slik urettferdighet stå uimotsagt, og at dere lager en lang rekke artikler om det. Wakanda-kulturen i filmen er også basert på afrikanske slavehandlere. Visste dere også at f.eks Sør-Koreanske TV serier på Netflix er full av Sør-Koeanere? I know, jeg ble også dypt sjokkert.

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...