Gå til innhold

Har samboer skjult formue for meg?


Gjest 1698b...da9

Anbefalte innlegg

Gjest 1698b...da9

Veldig enkelt, fruen og jeg har felles økonomi, men jeg tjener dobbelt så mye. Så jeg tar i praksis alle ekstra kostnader utenom de faste kostnadene som strøm, lån og bhg ( der er vi 50/50)

Men, jeg har lagt merke til at hun kaster post som er kredittsjekk veldig fort, enten i veska si. Eller river det i stykker.. Og jeg har ALDRI tenkt et sekund at det er noe unormalt. Jeg gjør det jo selv.  Jeg ser naturligvis hvem som har tatt sjekken, og thats it.  Samme antar jeg hun gjør.

Men her om dagen. Så åpnet hun en. Og da spurte jeg " hva er det?" og hun bare " nei bare en sånn kredittsjekk på det jeg kjøpte"  ( ikke noe rart egentlig ) 

Tenkte ikke noe mer over det, men jeg fikk et glimt av at det stod nærmere 1 mill på formue i 2021 ( altså øverste linja som tilsier 2021) 

Jeg vet at hun arvet 1M i tidlig i 2021 ( eller det jeg ble fortalt) ., og pga at jeg har pusset opp hus og betalt mer på lånene våre i all tid ( pga hun har lav lønn og jeg dobbelt) ++ så har vi alltid vært enige om at hun skulle betale meg det hun "skylder" som hennes andel i alle kostnadene opp gjennom åra.. Dette viste seg å være rundt 800k.  Når hun fikk penger, så sutret hun over at hun måtte gi meg nesten alt, men som jeg sa tilbake da.."Hvordan tror det føles for meg som har lagt ut 800k for deg da?"   vi ble enige om at hun kunne gi meg 500k, og 300k igjen når hun skulle arve mer ( for det lå i kortene )    ved et evt brudd ville jeg åpenbart fått min andel via der altså..bare så det er sagt.   Hun ga meg disse pengene sommeren 2021.. 

Men ja.. Så hun står som skyldig meg nå med rundt 500k igjen ettersom vi har kjøpt bil og litt stæsj.   Jeg tenker ikke over disse pengene noe særlig. Men vil jo gjerne ha hva som er mitt når hun får muligheten igjen.

Men så!.. Etter at jeg så at hun så at jeg ble stille i det jeg så lappen, fordi jeg tenkte egentlig å spørre der og da, men valgte å holde munn siden jeg skjønte jo med en gang hvordan det kunne ende opp dersom jeg ut av det blå skal beskylde henne for å holde noe så viktig skjult.  Så lot jeg det gå.. Jeg var litt stille resten av dagen ettersom jeg prøvde å tenke.. Når fikk hun pengene sist, hva betyr de tallene.. osv osv osv.  Og det merket hun, men hun var liksom litt annerledes også..Egentlig litt sånn " oh oh..så han noe, burde jeg si noe..nei jeg holder kjeft, han så sikkert ikke noe "   Og det kan godt være at jeg bare innbiller meg hennes oppførsel.. Men det var litt sånn der og da den dagen.

Jeg har egentlig veldig lite lyst til å konfrontere henne på noe så lite grunnlag.. For jeg vet at økonomi er veldig sensitivt for henne mtp at hun har veldig lite... Ja klart jeg har stusset noen få ganger på at hun plutselig kjøper seg masse klær. Men til gjengjeld har hun jo også 7-8000 igjen hver mnd til å bruke på sine egne ting..Så det har liksom aldri vært noe jeg har tenkt 2 ganger på.

 

Men.. Ja hvis noen vet hvordan disse kredittsjekkene sin formue del teller..please forklar.  jeg håper så inderlig at hun ikke holder noe skjult..

vi har felles gjeld på 5M.  Og et hus som er verdt 7M   50/50 eierdel.

Jeg har alltid trodd at kredittsjekken viser fjorårets tall per 31.12.xx   Men hvis det såklart kan vise tall fra midten av året.. Så gir alt mening.

 

På forhånd, takk for svar.

 

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør man nok ta en skikkelig prat, men man må trå varsomt. Alle spørsmål som handler om penger har en tendens til å bli emosjonelt, og særlig med kvinner. Dette er potensielt skadelig på lengre sikt. Det beste er nok å legge alle kort på bordet og snakke gjennom det, ordne opp en gang for alle. Hvis ikke vil man bare trå på eggeskall rundt hverandre i lengre tid, skule bort på hverandre, snoke i papirer osv, ikke smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 1698b...da9 said:

Jeg har egentlig veldig lite lyst til å konfrontere henne på noe så lite grunnlag.. For jeg vet at økonomi er veldig sensitivt for henne mtp at hun har veldig lite... Ja klart jeg har stusset noen få ganger på at hun plutselig kjøper seg masse klær. Men til gjengjeld har hun jo også 7-8000 igjen hver mnd til å bruke på sine egne ting..Så det har liksom aldri vært noe jeg har tenkt 2 ganger på.

Så hun bidrar ikke til kjøp av mat? Hvis hun har 7-8000 hun kan bruke på hva hun vil hver måned så synes jeg det er rart at hun "tjener lite". Hva med sparing?

 

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9

Så ingen som kan med sikkerhet si at hva grunnlaget for posten "formue" under kredittsjekken kommer fra?

Det "burde" være netto formue.  Men er tallene fra 31.12.xx eller kan det være tall fra tidligere inneværende år?

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (21 minutter siden):

Så ingen som kan med sikkerhet si at hva grunnlaget for posten "formue" under kredittsjekken kommer fra?

Det "burde" være netto formue.  Men er tallene fra 31.12.xx eller kan det være tall fra tidligere inneværende år?

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Det er vell akkurat samme tall som du finner ved å sjekke skattelistene... Altså er det fra 2020. 

Jeg finner det egenltig mest urolig at:

Dere vistnok har felles økonomi men har ikke tilgang til hverandre sine kontoer, da har dere ikke felles økonomi. Og hvorfor i alle dager kjører dere så mange kredittvurderinger uten å gi beskjed til partner. Det er veldig unormalt og du burde være bekymret om dere faktisk har felles økonomi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (21 minutter siden):

Så ingen som kan med sikkerhet si at hva grunnlaget for posten "formue" under kredittsjekken kommer fra?

Det "burde" være netto formue.  Men er tallene fra 31.12.xx eller kan det være tall fra tidligere inneværende år?

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Hvis dere har et hus som er verdt 7M som dere skylder 5M på så har dere 2M tilsammen i formue. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det er vell akkurat samme tall som du finner ved å sjekke skattelistene... Altså er det fra 2020. 

Jeg finner det egenltig mest urolig at:

Dere vistnok har felles økonomi men har ikke tilgang til hverandre sine kontoer, da har dere ikke felles økonomi. Og hvorfor i alle dager kjører dere så mange kredittvurderinger uten å gi beskjed til partner. Det er veldig unormalt og du burde være bekymret om dere faktisk har felles økonomi. 

Felles økonomi på faste utgifter. 

Ser nå at en setning uteble etter første setning i originale innlegget :)

 

Så formue tallet som står i 2021 posten..Som man får i 2022 kredittsjekker.  Gjelder tall fra 31.12.2020?   if so..takk :) det var alt jeg trengte å vite

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Theo343 (takk for meg) skrev (14 timer siden):

Så hun bidrar ikke til kjøp av mat? Hvis hun har 7-8000 hun kan bruke på hva hun vil hver måned så synes jeg det er rart at hun "tjener lite". Hva med sparing?

 

Hun tjener ikke "lite" sett fra et normalt perspektiv eller om du spør meg. Dette er kun hennes syn egentlig.  Hun tjener i overkant 500k.

Men jo hun bidrar der på maten.. Det er en del av de faste utgiftene vi har felles økonomi på.

Vi har faste utgifter i mnd for at vi kan leve normalt..Alt utenom det er våre egne penger som vi bruker på hvert vårt.  Hun har et høyt forbruk, jeg har ikke det.. Derfor hun da trenger å bruke 7-8k i mnd som også viser seg å være alt hun tjener når man kombinerer med de faste utgiftene.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Og hvorfor i alle dager kjører dere så mange kredittvurderinger uten å gi beskjed til partner. Det er veldig unormalt og du burde være bekymret om dere faktisk har felles økonomi. 

Bare for å svare her.  kredittsjekker skjer støtt og stadig ved netthandel om man velger fakturaløsninger mm

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Milhouse85 skrev (15 timer siden):

Jeg skal være dønn ærlig! Men du vil sikkert ikke like svaret mitt. 

Først å fremst er det åpenbart at maktfordelingen i forholdet når det gjelder økonomi er ganske skjevt. Mellom linjene fremstår du litt "bastant" blant annet når du skriver innledningsvis "vi har felles økonomi". Men etterpå; mye "jeg" istedenfor vi - og "hun er skyldig 500k" og lignende. Rent retorisk er innlegget ditt nokså selvsentrisk og hva jeg vil kalle "bastant". Litt autoritært kanskje. Noe skurrer for meg.

Jeg mener at en arv er såpass personlig at det skal ikke implementeres i hverdagsøkonomien selv om man har delt økonomi. Spesielt ikke om personen som arver pengene er langt dårligere stilt økonomisk enn partneren. Da vil arven gi en savnet følelse av selvstendighet og trygghet som kan veie opp mot denne forskjellen. At det er naturlig å være skeptisk i forhold til å dele denne, med sin partner - som allerede tjener nokså mye. Rent samvittighetsmessig vil nok mange også syntes det er helt greit - i og med at den andre part av forholdet allerede tjener såpass godt.

Så poenget mitt er at jeg kan faktisk forstå - dersom hun HAR - holdt tilbake noe av denne arven. Og da bør du heller fokusere på hvorfor hun valgte å ta et så drastisk valg ved å velge å ikke være åpen med deg om dette. Da tenker jeg at det ligger en ganske vond rot i bunn. Det beste du kan gjøre da, for å forstå denne siden av henne - og finne en løsning sammen. Er å konfrontere, men være eksepsjonell rolig og "nedpå" i en slik samtale. Det er selvfølgelig også naturlig å være skuffet, sint og lei seg på grunn av uærlighet og manglende åpenhet. Men alt har en årsak. Så ved å  være litt ydmyk selv - vil i det fleste tilfeller være bedre for dere begge.

Spesielt dette reagerer jeg på. Du skriver "vi har felles økonomi" - men igjen; samtidig er det mye "jeg" og "hun". Du skriver fruen, så da antar jeg dere er gift? Det er selvfølgelig forskjell på om man har bodd sammen i 1 år og er tidlig i 20-åra... Men her høres dere ut som veletablerte, voksne folk som har et godt satt forhold. Da blir tingenes tilstand litt annerledes. 

Den siste uttalelsen din; er en ren maktdemonstrasjon fra din side. En nokså ufyselig kommentar vil jeg påstå. Bare fordi du tjener det dobbelte og legger ut for mer enn henne, fordi tilfeldighetene skal ha det til at hun tjener mindre enn deg - er du ikke noe "bedre" enn henne. Du har ingen rett i å være inkassobyrå for merutgifter du (altså; dere er mer riktig - men siden du selv skriver "du" skriver jeg også du.... selv om det burde vært dere).

Ikke vær redd. Jeg lette jo egentlig ikke etter svar som jeg "liker" ettersom innlegget handler mer om hvor tallene i en kredittsjekk kommer fra, kontra privatlivet og mitt samboerskap-

Alt er kortet ned. Ikke prøv å lese mellom linjene, da står du igjen med kun synsing og antagelser. (Velkommen til Diskusjon.no 101 si😂 )

Men i kort fra din del: Du skjønner hvorfor hun potensielt skjuler formuen sin for meg ?

 

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (9 minutter siden):

Bare for å svare her.  kredittsjekker skjer støtt og stadig ved netthandel om man velger fakturaløsninger mm

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Ja, og hadde jeg hatt felles økonomi med noen som til stadig velger slike løsninger hadde jeg reagert kraftig. Fort alt TS vet bygger samboer opp en ekstrem gjeld med høy rente som TS da til slutt må være med på i og med at de har felles økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (15 minutter siden):

Felles økonomi på faste utgifter. 

Ser nå at en setning uteble etter første setning i originale innlegget :)

 

Så formue tallet som står i 2021 posten..Som man får i 2022 kredittsjekker.  Gjelder tall fra 31.12.2020?   if so..takk :) det var alt jeg trengte å vite

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Det er ikke felles økonomi, det er deling av faste utgifter. 

Som nevnt, jeg er ikke sikker. Den beste måten du finner ut av dette er å få en kredittvurdering av deg selv. Da ser du hva tallene gjelder for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Zeph skrev (1 time siden):

Har ein felles økonomi så bør ein kunne dele skattemeldinga utan at ubehagelege spørsmål dukkar opp.

Dette må du prate med sambuaren om, ikkje oss.

Jada, og den samtalen tar jeg med samboer.  Nå var innlegget mer om hva tallene betyr og bakgrunnen på de er.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det er ikke felles økonomi, det er deling av faste utgifter. 

 

Alt etter hvordan man definerer det. 

I mine øyne er det mest naturlige formen for definisjon "felles økonomi" der man har en felles konto som dekker felles utgifter som går til felles formål. 

Uansett om man hadde delt innbetaling til denne kontoen proporsjonelt eller 50/50 eller hva enn fordeling man ønsker.

 

Old school felles økonomi som du kanskje tenker på er vell ikke så altfor aktuelt lenger for de under 50? Der man som ofte hadde bare én fast/stabil inntekt. 

Lett å la seg rive med.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (1 minutt siden):

Alt etter hvordan man definerer det. 

I mine øyne er det mest naturlige formen for definisjon "felles økonomi" der man har en felles konto som dekker felles utgifter som går til felles formål. 

Uansett om man hadde delt innbetaling til denne kontoen proporsjonelt eller 50/50 eller hva enn fordeling man ønsker.

 

Old school felles økonomi som du kanskje tenker på er vell ikke så altfor aktuelt lenger for de under 50? Der man som ofte hadde bare én fast/stabil inntekt. 

Lett å la seg rive med.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Jeg skjønner ikke hvordan en kan ha felles økonomi uten å ha innsikt i hverandres økonomi... Men en får kalle det hva en vill for min del, men det gir ingen mening for meg. 

Forøvrig tror jeg veldig få har faktisk felles økonomi i dag, vi har ikke. Selv om vi har en felleskonto hvor felles ting blir trekt i fra samt penger til mat osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan en kan ha felles økonomi uten å ha innsikt i hverandres økonomi... Men en får kalle det hva en vill for min del, men det gir ingen mening for meg. 

Forøvrig tror jeg veldig få har faktisk felles økonomi i dag, vi har ikke. Selv om vi har en felleskonto hvor felles ting blir trekt i fra samt penger til mat osv.

Alt bunner jo i.. Hva er vår felles økonomi?   Er det felles økonomi at jeg trenger ny dress? Eller at dama trenger ny kjole ?  Svaret er nei hvis du spør meg.   Er det felles økonomi hva man bruker på mat i husstanden, eller gjelda og alt som skal til for å bo/leve sammen?  Ja.

Derav.. Felles økonomi = Felles utgifter = ( Felles inntekt etter ønsket fordeling ) 

Men er som du sier selv.. Det gir ingen mening for meg å tro at felles økonomi har noe med sine egne private behov skal bli dekket for.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Lenke til kommentar
Gjest 1698b...da9 skrev (2 minutter siden):

Alt bunner jo i.. Hva er vår felles økonomi?   Er det felles økonomi at jeg trenger ny dress? Eller at dama trenger ny kjole ?  Svaret er nei hvis du spør meg.   Er det felles økonomi hva man bruker på mat i husstanden, eller gjelda og alt som skal til for å bo/leve sammen?  Ja.

Derav.. Felles økonomi = Felles utgifter = ( Felles inntekt etter ønsket fordeling ) 

Men er som du sier selv.. Det gir ingen mening for meg å tro at felles økonomi har noe med sine egne private behov skal bli dekket for.

Anonymous poster hash: 1698b...da9

Jeg kaller det der "vi deler på felles utgifter", ikke felles økonomi. Men igjen, samme for meg hva en kaller det sånn sett :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...