Gå til innhold

[LØST] Butikk som ikke henter pakke som er returnert på angrefrist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det som står her hadde jeg nok tatt kontakt med forbrukerrådet og spurt om hva du burde gjøre videre.

https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Personlig har jeg hatt litt med Multicom å gjøre før, og synes ikke de er spesielt gode på normal kundeservice, så jeg prøver i stor grad å unngå å ha noe med dem å gjøre. Komplett.no har for meg alltid vært ryddige og ordentlige så de er førstevalget mitt med Elkjøp på en god nr 2.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer den i retur gir du multicom beskjed om at du har fullført dine forpliktelser ved å sende den tilbake. Penger du har betalt skal betales tilbake og evnt faktura skal krediteres.

Du ber så multicom sende deg korrekt returslipp og kreditere deg eventuelle utgifter du har ved å måtte gjøre dette igjen.

Dette forutsetter jo at du har sendt pakken tilbake i henhold til multikoms anvisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres rart ut at en bedrift må hente en pakke. Sikker på at den ble sendt til riktig adresse? (Varemottak, kontoradresse, postadresse etc.)

Opplever tidvis samme problem på jobben. Pakker leveres normalt på varemottaket, men et par ganger i året blir de addresert til postboksen og er vi heldige kommer det en hentelapp. Vært ute noen ganger på lokal Post i butikk for å hente pakker og hatt pakker som er returnert leverandør da vi ikke viste at den lå å ventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når daglig leder i Multicom tidvis selv svarer på kundeservicehenvendelser så sier det vel sitt. Multicom er mer et personlig enkeltpersonsforetak som drop-shipper varer fra andre grossister uten eget lager enn en faktisk nettbutikk på lik linje med alle andre. Husk at Multicom sin daglig leder Audun Brekke Sandhaug tidligere har valgt å ikke følge prisgarantien sin "fordi de anser ikke it.24 som en konkurrent" fordi de tidligere gikk konkurs under navnet PCMax.. At de ikke har et skikkelig system for mottak av pakker bør ikke overraske noen.

Når det er sagt så er det du som skal dekke returfrakten ved bruk av angrerett, så hvis pakken går i retur og du må sende den enda en gang så vil du egentlig kun ha krav på refusjon (regress) av den kostnaden på pakken som ble levert, ikke på begge sendingene (forutsatt at de henter den andre gangen). Samt pengene du har betalt.

Det er også bortimot ubrukelig å ta saken til Forbrukerrådet siden de til slutt bare vil "eskalere" saken til Forbrukerklageutvalget som har 2-3 års behandlingstid etter veldig mange navneendringer siste år. Du kan se selv standardsvarene de har spammet ut til alle med aktive saker ved å huke av for FKU på einnsyn.no og bestille innsyn (koster ingenting og du trenger bare opplyse en e-postadresse for å få tilsendt det du ønsker innsyn i).

Det jeg hadde gjort er å ta det med betalingstilbyderen, uansett om det er Klarna eller VISA. Dokumenter alt du har av korrespondanse og sendingslapp etc. og opprett en sak. Normalt vil du få pengene igjen umiddelbart selv om VISA kan bruke 2-3 mnd (noen gang lenger) på å egentlig behandle saken. Merk, det er alltid pålagt at du må ha prøvd å løse saken direkte med selger, så husk å legg ved dokumentasjon på dine henvendelser (uansett om du har fått svar eller ei). Så kan vi håpe at Multicom til slutt blir stående uten en måte å ta betalt på og selv går konkurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (10 timer siden):

Når daglig leder i Multicom tidvis selv svarer på kundeservicehenvendelser så sier det vel sitt. Multicom er mer et personlig enkeltpersonsforetak som drop-shipper varer fra andre grossister uten eget lager enn en faktisk nettbutikk på lik linje med alle andre. Husk at Multicom sin daglig leder Audun Brekke Sandhaug tidligere har valgt å ikke følge prisgarantien sin "fordi de anser ikke it.24 som en konkurrent" fordi de tidligere gikk konkurs under navnet PCMax.. At de ikke har et skikkelig system for mottak av pakker bør ikke overraske noen.

Når det er sagt så er det du som skal dekke returfrakten ved bruk av angrerett, så hvis pakken går i retur og du må sende den enda en gang så vil du egentlig kun ha krav på refusjon (regress) av den kostnaden på pakken som ble levert, ikke på begge sendingene (forutsatt at de henter den andre gangen). Samt pengene du har betalt.

Det er også bortimot ubrukelig å ta saken til Forbrukerrådet siden de til slutt bare vil "eskalere" saken til Forbrukerklageutvalget som har 2-3 års behandlingstid etter veldig mange navneendringer siste år. Du kan se selv standardsvarene de har spammet ut til alle med aktive saker ved å huke av for FKU på einnsyn.no og bestille innsyn (koster ingenting og du trenger bare opplyse en e-postadresse for å få tilsendt det du ønsker innsyn i).

Det jeg hadde gjort er å ta det med betalingstilbyderen, uansett om det er Klarna eller VISA. Dokumenter alt du har av korrespondanse og sendingslapp etc. og opprett en sak. Normalt vil du få pengene igjen umiddelbart selv om VISA kan bruke 2-3 mnd (noen gang lenger) på å egentlig behandle saken. Merk, det er alltid pålagt at du må ha prøvd å løse saken direkte med selger, så husk å legg ved dokumentasjon på dine henvendelser (uansett om du har fått svar eller ei). Så kan vi håpe at Multicom til slutt blir stående uten en måte å ta betalt på og selv går konkurs.

Det kan jo ha skjedd ting på 18 år, da Sandhaug visstnok skal ha sagt dette. Blant annet så har ikke Audun Brekke Sandhaug vært involvert i Multicom i alle fall det siste tiåret. En omsetning på mellom 150 og 200 millioner årlig er også større enn de fleste dropshipping-ENK. Det oser bitterhet av det første avsnittet der, du bør gå videre med livet ditt. 

Det du skrvier om angrerett og regress stemmer ikke. Om mottaker ikke henter pakken så er det mottakers problem, som forbruker har du da gjort ditt. Da er det bare å si at varen kan hentes av selger eller selgers representant, og gjøre den tilgjengelig. Jeg ville nok også godkjent at Selger sendte pakkelapp om han tilbudte seg det. 

Det som derimot er et godt råd er å ta dette opp med betalingstilbyderen. Dette er stort sett chargeback-grunnlag etter Visa/mastercardreglene og kortvilkårene til bankene, og har man handlet på kreditt gjelder finansavtaleloven § 54b her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var i kontakt med Multicom, og de ba om ordrenr. så de kunne sende meg en fraktlapp når den kom i retur til meg. Søkte i e-postene og da kom jeg over en kredittnota som de sendte meg 13.10 på denne ordren.

Er Posten som tuller, siden i appen står den som ikke hentet.

Saken er derved løst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...