Gå til innhold

CAT6 kabel hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Selv eldre CAT5E klarer fint Gigabit/s 100 meter. Du har mest sannsynlig minst en dårlig krympet kontakt eller minst en enhet koblet til kabelen som kun takler FastEthernet (100 Mbps). Selv hvis en billig kabeltester viser lys i alle par så er det ofte at kontakten er for dårlig for å auto negge opp til Gigabit. Rekrymp eller dra en ferdig krympet kabel og kast den gamle, men for all del, sjekk at begge enhetene dine faktisk støtter Gigabit og ikke bare FastEthernet.. Du kan også teste kun LANet ditt (og ikke Internetthastigheten fra ISP) ved iperf eller openspeedtest etc..

Endret av ali q
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cliff Hilmar skrev (4 timer siden):?
Cliff Hilmar skrev (4 timer siden):

Noen som kan svare på dette? Jeg har lagt en CAT 6 kabel i tak/vegg på ca 12 meter.Hastigheten jeg får der på pc er ca 85 mbps men når jeg kobler pc i en kort vanlig kabel rett fra modemet får jeg ca 160mbps. Mister jeg virkelig så mye hastighet på 12 meter?

Første innskytelse er at det er forhandlet en hastighet på 100 Mbps her. 

Er alle 4 par i kabelen korrekt og godt terminert?

Skal du over 100 Mbps er det er krav.

Selv en enkelt dårlig terminert leder kan gjøre at du detter ned på 100 Mbps (som bruker 2 par).

Lenke til kommentar

Som andre er inne på her, kan det være at sammenkobling mellom kabel og plugg er dårlig, evt. at det er gjort feil. Hvis den er dårlig vil det kunne føre til pakketap, mens hvis rekkefølgen på lederne er feil er det godt mulig at topphastigheten faller til maks 100 Mbps, og så vil man på en speedtest ligge litt under det igjen. Det kan også være at koblingsrekkefølgen på lederne er riktig, men at det er såpass dårlig klemt at man ikke får mer enn 100 Mbps link-hastighet i tillegg til at det blir pakketap....

Er det noen vekkontakter inne i bildet her også? Det kan jo da også være snakk om evt. dårlig kobling mellom kabel og veggkontakt.

Lenke til kommentar

En klassisk feil ved terminering er at vedkommende ikke har fått med seg at blå og grønn ikke kommer i samme rekklefølge som de andre men bare kobler alle fargene etter hverandre.

En annen klassisk tabbe er de som tror rekkefølgen ikke spiller noen rolle så lenge det er likt i begge ender.

Begge deler medfører kraftig fall i hastighet allerede ved 5-10 meter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det er mulig å legge til nok støy på en 12meter kabel til å redusere kapasiteten så mye.

Vedder to knapper på at det er en feilkobling slik at det bare er  2 par i bruk.  Da ender linken på 100 Mbits,. Og feilen er mest sannsynlig enten brudd eller feil posisjon på en leder.

Trenger ikke noe fancy utstyr for å teste dette.  Klipp en patchekabel i 2 og avisoler.  Plugg i hver ende av strekket.  Bruk et multimeter sammen med litt systematisk sammenkobling av ledere i den andre enden til å teste forventet kontinuitet.  F.eks ett par om gangen først og deretter en sjekk av at hvit/farget er koblet til hvit/farget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...