Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TPMS Dekktrykk-sensor.


Woff

Anbefalte innlegg

Jada, med nye krav kommer nye kostnader..
Fant i dag ut at min bil har et TPMS system som sjekker dekk-trykk. Dette er påbudt på nyere biler, men hva hvis det feiler? 
Garanti på disse er? Hos meg har jeg hatt trøbbel med en på sommerdekk fra bilen var ny, men nå kom det en på vinterdekkene også.

Hvorfor feiler mange? Joda, de går på batteri (neppe utskiftbart vil jeg tro)! Batteriene har typisk levetid på 5 år men KAN leve i 10+ år..
Noen som har skiftet disse sensorene? Hva koster det å skifte de ut?
Jeg har som mange sommer + vinterdekk, altså 8 slike sensorer. (Jeg VET ikke, men tviler på at reservehjulet har sensor?)
Dette er vel noe hver enkelt må passe på selv, hvor ofte de bør byttes..
Noen som har byttet disse som vet prisen på de, hvor mye de koster å få byttet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlige ventiler ligger på 5-10kr stykket. TPMS ligger på 400-500kr stykket. Så 1600-2000 for et sett.
Problemet med TPMS er at de er montert som ventiler, og dermed vil alt av arbeid kreve at dekket separeres fra felgen. Noe som gir en kostnad for separering og balansering på merkeverksted eller dekkverksted, som også må ha verktøyet for å synce ventilene til bilen.
Det var snakk om generiske runde sensorer du limte på innsiden av felgen tilbake rundt 2014/2015 når kravet kom, men det har ikke blitt populært.

Mest sannsynligvis går ikke batteriet til helvete, MEN gummienforseglingen til ventilhullet. Så levetid etter føre. 
Det finnes også indirekte systemer, så vis man vil ha en bil som fikk ny model etter 2014 så kan man sjekke om den har direkte(ventilsensor) eller indirekte(ABS sensor). 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har en 2018 Subaru Forester, garanti går ut i mai neste år.
Har pratet LITT med verksmester som kunne fortelle at på vinterdekkene har de brukt u-original sensor sånn at de skulle kunne kopiere Subaru's egne. Visstnok var disse u-originale ikke like bra som de som kom med bilen.

Men det må da være folk som har skiftet sånne og betalt for de, dette er jo ikke nytt.. Og det er jo noe folk bør ta med når de kjøper biler som er over 5 år gamle?

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Ja, jeg har hatt og kjørt bil i 45 år, har også brukt bil daglig i jobb i 25 år så den sensoren ser jeg på som bare tull, men den er jo påbudt? Jeg skifter jo dekk selv to ganger i året og har vel aldri hatt behov for noe videre justering av trykket.
Som sagt har jeg en 2018 bil nå med 8 hjul. Da er det surt og dyrt å måtte skifte disse i noen år framover. 
Tenker jo også på de som kjøper seg brukt bil nå, de får jo unektelig en uventet ekstrakostnad om kort tid..
Er det noen måte å programmere disse bort på? 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min 2014 er det ikke krav om dette (kravet kom vel november 2014) men det var satt opp på bilen. Jeg har fått deaktivert hele systemet, har ikke savnet det 1 sekund. Det skal visstnok ikke være lovlig å deaktivere på de etter denne dato, men jeg tror jaggu jeg hadde gjort det lell. Dette på en Citroën, men vil tro dette kan deaktiveres på de fleste biler, med rett programvare.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når jeg byttet så kostet det rundt 750,- per dekk. Da var ny sensor og arbeid inkludert. Det som var irriterende var at det hjelpte ikkje å skifte ut en sensor. Da ville ikke systemet bli kalibrert skikkelig. Gikk et var kilometer så slo varselet seg på igjen. Så måtte tilslutt skifte ut alle 4. Da virket alt slik som det skulle igjen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Passe på å få en bil med passivt system da.

Er jo smått utrolig at vi i 2015-2020 ikke klarer å løse dette uten batterier på ALLE systemene. Ser jo ofte sykkelhjul med blinkende lys, kun drevet av bevegelsen. Det burde vært en smal sak å lage en standard her som klarer dette!
Men, jeg må nok krype til det berømmelige korset jeg da.

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Krav til dekktrykks-sensor jo, men teknologien er det ingen krav til.

 

Ja, selvsagt! Glemte det. Dette som går på ABS-følerne. Det høres jo unektelig mye smartere ut enn det tullet i ventilen.
En bekjent (faktisk flere) eiere av Toyota sier de må inn til Toyota og få programmert inn nye følere hver gang de bytter fra vinter til sommer, fordi bilen bare takler 1 sett med følere? Om det stemmer er det jo helt absurd.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 minutt siden):

og få programmert inn nye følere hver gang de bytter fra vinter til sommer, fordi bilen bare takler 1 sett med følere?

Er jo det samme problemet med min Subaru i følge verksmesteren. Derfor benyttet de noe uoriginalt som bilen godtok men som altså ikke er like bra og gir seg ganske fort. Med disse så takler altså bilen 8 dekk som kun 4. Skjønner ikke helt bakgrunnen her, men er sikkert riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sensorene trenger bare fungere på EU-kontrollen, så at de ikke virker med to sett hjul har ikke noe å si.
Men, det virker som at slike systemer er laget for klimaer hvor en kan kjøre med helårsdekk hele året.

Min bil er fra 2015 og har ikke slikt system.
Modellen er egentlig 2012, med oppgradert design, så den gikk under radaren. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Sensorene trenger bare fungere på EU-kontrollen

Når det først er montert er det VELDIG irriterende med feilmeldingen du får. Hadde det bare vært et blink og ferdig med det så hadde jeg gitt blanke, men med to faste varsel-lys er det greit å få det bort.
Jeg har ikke engang TENKT på EU-kontroll, det blir selvsagt et problem der også ja..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

.......så vis man vil ha en bil som fikk ny model etter 2014 så kan man sjekke om den har direkte(ventilsensor) eller indirekte(ABS sensor). 

Dette kom ikke i 2014, det begynte på tidlig 90-tall på enkelte biler.

Helt klart at systemet basert på abs-sensorene sparer mye penger i løpet av bilens levetid.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Mag ne said:

 

Blir for snever lesing og sitering.
TPMS har eksistert på markedet lenge, men som det sies i posten ble det obligatorisk i 2014. Som i praksis vil si at ved facelift i eller etter 2014: Så finner du TPMS systemer på alle biler solgt i Europa.

Det enste jeg har å legge til er at det finnes sensorer du kan installere i felgen, for å unngå å bytte dyr ventil vis ventilmorkning er et problem der du bor.  Men det flytter bare problemet litt nedover. Batteriet varer ikke evig. og er fortsatt fordyrende.
VDO-tpms-sml.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...