Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

« Savner menn å snakke med om problemer – blir møtt av nesten bare kvinner»


Datata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ganske lenge siden så skilte foreldrene mine seg. Mamma sendte meg til psykolog, for hun mente jeg hadde det så tøft. Psykologen var en nyutdannet kvinne. Som tenåring så følte jeg ikke så veldig stor tillitt til psykologen. Noe av det kan nok skyldes at hun var kvinne, for jeg følte ikke hun helt forsto min situasjon på det tidspunktet. Fokuserte også på, etter min mening, veldig merkelige ting. 

At kvinner skal ha så mye dårligere psykisk helse er nok også bare en illusjon. Det er nok veldig forskjellig mellom kjønnene med hva som oppleves som bra.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kvinner er mer relasjonsorienterte og kan nok best egne seg der det er snakk om issues med mor og en trenger reparenting, for å generalisere grovt.

Tror nok generelt at en mannlig psykolog hadde vært greit å starte med sånn Sjørøver legger fram situasjonen.

Generelt er det at psykologer ikke "treffer" helt aldeles ikke noe uvanlig, så misforstå meg rett.

Lenke til kommentar

Jeg kan her fortelle hvordan jeg opplevde den kvinnelige psykologen jeg ble henvist til av fastlegen etter et brutalt måte med NAV for en del år siden:
Jo, hun ville bare snakke om seksuallivet mitt! Jeg gjorde henne oppmerksom på at det ikke var derfor jeg var blitt sent til time hos henne, noe hun repliserte at jeg måtte ikke tro at jeg kunne klare å forandre NAV! Det svarte hun!!!
Etter 1 1/2 time, og 900 kr fattigere, var jeg ferdig med henne! 
(Dette skjedde i en av de største byene i Norge og hun var ansatt ved universitetssykehuset i byen. Jeg sendte ikke klage på forholdet, med la merke til at et halvår etterpå hadde hun sluttet, uvisst av hvilken grunn.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt forståelig at gutter i en del tilfeller hadde følt det enklere å snakke med en mann. Som det ble nevnt over her er utfordringen at flere kvinner enn menn trekkes mot yrker hvor man har en slik rolle.

Rent bortsett fra interesse *kan* også en medvirkende årsak være hvordan ulike yrker "selges" inn for ungdommer som skal velge seg en utdannelse. Flere linjer (for eksempel yrkesfag) er i ferd med å bli lagt ned fordi ingen søker seg dit, og når de blir spurt sier ungdommene at de ikke aner hva den linjen er til og "hva man kan bli" om man går der. Dersom gutter forbinder helse-linjen med å bli sykepleier for eksempel, går de kanskje glipp av roller de kunne trives i, og virkelig bidra i.

Kanskje en annen mulighet hadde vært å tilby kurs til de menn som møter unge menn/gutter i ulike arenaer, for å være en potensiell samtalepartner. Kanskje dette er en lærer, en trener, en ansatt i en aktivitetsklubb, støttekontakter også videre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Datata skrev (På 10.10.2022 den 22.40):

Jeg kan her fortelle hvordan jeg opplevde den kvinnelige psykologen jeg ble henvist til av fastlegen etter et brutalt måte med NAV for en del år siden:
Jo, hun ville bare snakke om seksuallivet mitt! Jeg gjorde henne oppmerksom på at det ikke var derfor jeg var blitt sent til time hos henne, noe hun repliserte at jeg måtte ikke tro at jeg kunne klare å forandre NAV! Det svarte hun!!!
Etter 1 1/2 time, og 900 kr fattigere, var jeg ferdig med henne! 
(Dette skjedde i en av de største byene i Norge og hun var ansatt ved universitetssykehuset i byen. Jeg sendte ikke klage på forholdet, med la merke til at et halvår etterpå hadde hun sluttet, uvisst av hvilken grunn.)

Dette var en amatørpsykolog eller så var hun veldig fersk. Å snakke om seksuallivet gjør man kun dersom man har problemer på dette området. Seksuallivet kan ikke forklare hvordan man fungerer på andre områder i livet. Så her var du uheldig. 

Endret av Athos2011
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...