Gå til innhold

Strategisk dumt å si opp nåværende jobb uten en ny jobb?


Gjest feb48...16a

Anbefalte innlegg

Gjest feb48...16a
Salvesen. skrev (På 8.10.2022 den 19.51):

Du har vell oppsigelsestid uansett? Men ja, om du har økonomi til å gå ledig hadde jeg absolutt sagt opp nå. Å ha det kjipt på jobb er noe en bør unngå som pesten. 

Med din erfaring blir det ikke vanskelig å finne noe annet.

Kan man ikke ha det kjipt på jobb da? :) 

Må innrømme at jeg blir litt misunnelig på de få jeg kjenner som virker å elske jobben sin. Noen av disse har til og med ganske godt betalt. For min del har jeg innfunnet meg litt med at jobb er jobb. Mye har blitt ødelagt i nåværende jobb på grunn av tidspress. Lite tid til å lære nye ting og være faglig nysgjerrig. Bare jag, jag og mas, mas. 

Savner nok litt å ha en litt mer fysisk jobb og kanskje også hvor jeg får reist litt, men er ikke så giret på å gå ned i lønn heller. Kunne nok tenkt meg å forsøkt meg med noe helt annet, men med min bakgrunn innen byggebransjen er det nok der jeg er best kvalifisert å søke jobb nå. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest feb48...16a skrev (9 timer siden):

Kan man ikke ha det kjipt på jobb da? :) 

Må innrømme at jeg blir litt misunnelig på de få jeg kjenner som virker å elske jobben sin. Noen av disse har til og med ganske godt betalt. For min del har jeg innfunnet meg litt med at jobb er jobb. Mye har blitt ødelagt i nåværende jobb på grunn av tidspress. Lite tid til å lære nye ting og være faglig nysgjerrig. Bare jag, jag og mas, mas. 

Savner nok litt å ha en litt mer fysisk jobb og kanskje også hvor jeg får reist litt, men er ikke så giret på å gå ned i lønn heller. Kunne nok tenkt meg å forsøkt meg med noe helt annet, men med min bakgrunn innen byggebransjen er det nok der jeg er best kvalifisert å søke jobb nå. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Såklart kan enn ha det kjipt,  og dessverre er det veldig mange som har det kjipt på jobb.

Men, man kan unngå dette om en bare går inn for det. Personlig elsker jeg min jobb, betyr ikke at jeg ikke har kjipe dager, men de aller fleste er rett og slett gøy. 

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Såklart kan enn ha det kjipt,  og dessverre er det veldig mange som har det kjipt på jobb.

Men, man kan unngå dette om en bare går inn for det. Personlig elsker jeg min jobb, betyr ikke at jeg ikke har kjipe dager, men de aller fleste er rett og slett gøy. 

Tenk å elske jobben sin. Du er utrolig heldig. 🙂

Kan jeg spørre hva du driver med? 

Byggebransjen virker veldig traust og låst og lite spennende. Angrer litt på at jeg ikke valgte en annen retning. Å videreutdanne meg nå føler jeg er for sent. Mye på grunn av økonomiske forpliktelser og at jeg ikke har et klart mål om hva jeg skulle valgt. Men kanskje det er håp for å kunne orientere seg inn mot en annen bransje allikevel.

Powertrainer skrev (11 timer siden):

Hvis du mistrives og er utbrent pga arbeidsbelastningen så kan du jo vurdere å sykemelde deg og søke ny jobb når du føler deg klar for det. Det er jo bare menneskelig det, vi er ikke maskiner.

Det hadde vel vært det fornuftige om jeg skulle tenkt på meg selv først, men tror ikke jeg har hjerte til å la mine kolleger i stikken all den tid jeg greier å jobbe. Riktig som du sier at vi ikke er maskiner. Har følt mye på det i år...

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (35 minutter siden):

Tenk å elske jobben sin. Du er utrolig heldig. 🙂

Kan jeg spørre hva du driver med? 

Byggebransjen virker veldig traust og låst og lite spennende. Angrer litt på at jeg ikke valgte en annen retning. Å videreutdanne meg nå føler jeg er for sent. Mye på grunn av økonomiske forpliktelser og at jeg ikke har et klart mål om hva jeg skulle valgt. Men kanskje det er håp for å kunne orientere seg inn mot en annen bransje allikevel.

Det hadde vel vært det fornuftige om jeg skulle tenkt på meg selv først, men tror ikke jeg har hjerte til å la mine kolleger i stikken all den tid jeg greier å jobbe. Riktig som du sier at vi ikke er maskiner. Har følt mye på det i år...

Anonymous poster hash: feb48...16a

Utakk er dessverre verdens lønn. Ingen er uerstattelige og du må sette din helse og din nære familie først. Ingen kan oppfylle sine private plikter og ansvarsområder hvis de blir psykisk og fysisk ødelagt av jobben sin. Utbrentheten kommer snikende og plutselig så er det bom stopp.

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a
Theo343 (takk for meg) skrev (50 minutter siden):

Hva jobber du egentlig med nå? Mulig jeg har gått glipp av det.

Rådgivende ingeniør bygg (RIB). Husker ikke om jeg nevnte det før i tråden. 

Powertrainer skrev (12 minutter siden):

Utakk er dessverre verdens lønn. Ingen er uerstattelige og du må sette din helse og din nære familie først. Ingen kan oppfylle sine private plikter og ansvarsområder hvis de blir psykisk og fysisk ødelagt av jobben sin. Utbrentheten kommer snikende og plutselig så er det bom stopp.

Ja, jeg har fått erfart det nå. Det gav ikke noe utslag på årets lønnsoppgjør heller. Mye slit og lite å vise til. 

Kjenner jeg balanserer på en knivsegg nå, men jeg har jo roet kraftig ned på overtid. Greier ikke mer og gidder heller ikke mer. Men blir jo fort 45 timer selv når det er en rolig uke. Dog et godt stykke unna 60-70 timers uker fra tidligere i år. 

Har egentlig bestemt meg for at jeg skal videre. Vet bare ikke helt når og hvor. Tror nok jeg leverer oppsigelsen i løpet av neste måned uansett. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (8 timer siden):

Rådgivende ingeniør bygg (RIB). Husker ikke om jeg nevnte det før i tråden. 

Ja, jeg har fått erfart det nå. Det gav ikke noe utslag på årets lønnsoppgjør heller. Mye slit og lite å vise til. 

Kjenner jeg balanserer på en knivsegg nå, men jeg har jo roet kraftig ned på overtid. Greier ikke mer og gidder heller ikke mer. Men blir jo fort 45 timer selv når det er en rolig uke. Dog et godt stykke unna 60-70 timers uker fra tidligere i år. 

Har egentlig bestemt meg for at jeg skal videre. Vet bare ikke helt når og hvor. Tror nok jeg leverer oppsigelsen i løpet av neste måned uansett. 

Anonymous poster hash: feb48...16a

Ja du må nok bare ta en avgjørelse og heve deg over eventuelle sure miner som måtte komme.

Lenke til kommentar
Gjest feb48...16a skrev (11 timer siden):

Tenk å elske jobben sin. Du er utrolig heldig. 🙂

Kan jeg spørre hva du driver med? 

Byggebransjen virker veldig traust og låst og lite spennende. Angrer litt på at jeg ikke valgte en annen retning. Å videreutdanne meg nå føler jeg er for sent. Mye på grunn av økonomiske forpliktelser og at jeg ikke har et klart mål om hva jeg skulle valgt. Men kanskje det er håp for å kunne orientere seg inn mot en annen bransje allikevel.

Ja jeg er veldig takknemmelig og heldig, setter pris på det hver dag. Det kan dog være en frustrasjon for familien da en "alltid" er på jobb da en liker det så godt. Men det er jo opp til hver enkelt å sette grenser for seg selv. 

Jeg jobber og er utdannet innenfor automasjon, mer spesefikt jobber jeg med roboter. Jeg driver med software utvikling, samt rådgivning og support for software utviklere som ønsker å implementere vårt robot system. Tidligere har jeg jobbet med teknisk support for samme system. Jeg er også avdelingsleder og har personalansvar samt jeg sitter i ledergruppen til software avdelingen til selskapet. 

Det er aldri for sent å endre retning, og du vill takke deg selv etter noen få år med slit(utdanning/kursing eller hva du tenker på).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kremt skrev (På 8.10.2022 den 19.37):

Hvis man sier opp selv må man vente 12 uker til man får ledighets penger. Det kan også være litt styr å sende inn papirer/søke osv med NAV. Unntak på de 12 ukene er hvis du kan sannsynliggjøre eller bevise mobbing eller trakassering på arbeidsplassen. Som regel står man sterkere hvis man er ansatt en annen plass og skal forhandle med en ny jobb, det er en slags brekkstang man kan bruke både mot gammel og ny arbeidsgiver.

Er det nokon som har erfaringar med korleis vurderinga til NAV i høve til denne forlenga ventetida vert gjort?

Frå nettsidene til NAV:

Sitat

Når du har søkt, vurderer NAV årsaken til at du har sagt opp eller mistet jobben. Hvis du ikke hadde rimelig grunn til å si opp, eller at du selv er ansvarlig for at du mistet jobben, vil du ikke få utbetalt dagpenger de første 18 ukene i dagpengeperioden. De 18 ukene kalles forlenget ventetid, og starter samme dato som du får innvilget dagpenger fra.

Kva vil i praksis verte vurdera som "rimeleg grunn til å seie opp"? @kremt nemner mobbing eller trakassering. Kva med ugreie arbeidsforhold, rovdrift på tilsette, dårleg arbeidsmiljø, dårleg behandling frå overordna, og så vidare (mykje av det som trådstartar nemner)? Mykje av dette vil vel vere særs vanskeleg å dokumentere?

Eg lurar berre noko på korleis NAV sjekkar dette? Dei tek vel neppe berre den som søkjer om dagpengar på ordet?

Endret av Garegaupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (1 time siden):

 

Kva vil i praksis verte vurdera som "rimeleg grunn til å seie opp"? @kremt nemner mobbing eller trakassering. Kva med ugreie arbeidsforhold, rovdrift på tilsette, dårleg arbeidsmiljø, dårleg behandling frå overordna, og så vidare (mykje av det som trådstartar nemner)? Mykje av dette vil vel vere særs vanskeleg å dokumentere?

Eg lurar berre noko på korleis NAV sjekkar dette? Dei tek vel neppe berre den som søkjer om dagpengar på ordet?

Dette er ei vurdering som NAV tek i kvart enkelt tilfelle, kjenner ikkje til at det finnes ein norm for kva som kvalifiserer.

Om eg skal gjette så kokar det nok ned til om grunnen til oppseiinga ligg innafor arbeidstakaren sin kontroll eller ikkje. Seier ein opp sjølv utan grunn så er det sjølvsagt arbeidstakaren si skuld at vedkommande er utan jobb og får då karantenetid.
Rovdrift på dei tilsette vil nok ikkje være god nok grunn dersom den tilsette burde ha fortsått dette ved inngåing av arbeidsforholdet, men ei endring til meir og meir rovdrift kan nok være innafor.
Når de gjeld mobbing og arbeidsmiljøet så må nok ein slik påstand underbyggast ved dokumentasjon, enten det er anmeldingar eller møtereferat der ein har prøvd å forbetre arbeidsmiljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (9 timer siden):

Er det nokon som har erfaringar med korleis vurderinga til NAV i høve til denne forlenga ventetida vert gjort?

Frå nettsidene til NAV:

Kva vil i praksis verte vurdera som "rimeleg grunn til å seie opp"? @kremt nemner mobbing eller trakassering. Kva med ugreie arbeidsforhold, rovdrift på tilsette, dårleg arbeidsmiljø, dårleg behandling frå overordna, og så vidare (mykje av det som trådstartar nemner)? Mykje av dette vil vel vere særs vanskeleg å dokumentere?

Eg lurar berre noko på korleis NAV sjekkar dette? Dei tek vel neppe berre den som søkjer om dagpengar på ordet?

Man sjekker ut dette ved å be dagpengesøkeren om å dokumentere om hen har tatt opp dette med arbeidsgiveren, tillitsvalgte, verneombud, Arbeidstilsynet eller lignende og så vurderer man det man får inn. Noen ganger så ringer man inn til arbeidsgiveren. Hvis dagpengesøkeren ikke kan dokumentere dette så blir det nesten alltid forlenget ventetid.

 

Jeg vil si at det skal mye til for at det skal anses som "rimelig grunn til å si opp jobben" på bakgrunn av ugreie arbeidsforhold, dårlig arbeidsmiljø, dårlig behandling av overordna, rovdrift på tilsette og lignende. Saksbehandlerne i NAV har likevel mye rom til å gjøre egne vurderinger og man må vurdere konkret i hvert enkelt tilfelle.

Endret av Rawls
gramatikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...