Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, hovedårsak for at jeg bytter tlf er pga batterilevetiden dør ut, gjerne etter 1-1,5 år kan mobilen lett bli tom etter en halv dags "generell bruk", fra å gjerne kunne vare 1 til 1,5 dag ved samme bruk etter kjøp.

Har forstått det slik at batterier gjerne ønsker å max ligge på 80-85% ved lading, og her syndes det da den stadig lades til 100%. Noen som vet om app eller innstillinger som gjør at mobilen stopper ladinga før 100%? Var litt diffust ved google søk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
nacario skrev (På 28.9.2022 den 8.59):

Noen som vet om app eller innstillinger som gjør at mobilen stopper ladinga før 100%? Var litt diffust ved google søk.

Brukte AccuBattery en periode. Der kan du stille inn grensen, de anbefaler 80%.
Mobilen durer og skriker når du kommer dit, men fortsetter lade videre etter en stund hvis du ikke kobler fra. Mulig det går an å stille inn sånn at det stopper, satte meg ikke så mye inn i det.
Kuttet det ut fordi den durte og maste sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Brukte AccuBattery en periode. Der kan du stille inn grensen, de anbefaler 80%.
Mobilen durer og skriker når du kommer dit, men fortsetter lade videre etter en stund hvis du ikke kobler fra. Mulig det går an å stille inn sånn at det stopper, satte meg ikke så mye inn i det.
Kuttet det ut fordi den durte og maste sånn.

Fant faktisk en funksjon i settings på samsungen som gjør at den lades maks til 85%, får huske det til neste kjøp da etter ett års lading 100% føles batteriet ganske begrensa

Lenke til kommentar
nacario skrev (52 minutter siden):

Fant faktisk en funksjon i settings på samsungen som gjør at den lades maks til 85%, får huske det til neste kjøp da etter ett års lading 100% føles batteriet ganske begrensa

Jeg har Samsung S20, og fikk den ca. 1 uke før lansering når den var helt ny. Satt den til 85%, og slo av alt av hurtiglading. Fortsatt så merker jeg ikke at den har mistet noe batterikapasitet i forhold til den var ny, så slikt hjelper veldig.

Hurtiglading er slått av da dette gir mer varme ved lading, og som også degraderer batteriet, spesielt trådløs lading så ble min forrige S9 varm.

Lader den kun om natten, og står da når jeg plugger den i at den bruker som regel 1 til 1,5 time å lade opp, så aldri noe problem.

Det eneste ved å skru av hurtiglading, (Begge alternativene telefonen har (hurtig og super hurtig), så lades ikke telefonen opp når jeg bruker Android Auto. Strømmen den da tar er ikke nok til å holde den med batteri. Hadde en 8 timers kjøretur i sommer, med AA på hele tiden, og da var den på 10% når jeg nærmet meg slutten, så i enkelte tilfeller kan vanlig hurtiglading skrus på hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
3 hours ago, nacario said:

Fant faktisk en funksjon i settings på samsungen som gjør at den lades maks til 85%, får huske det til neste kjøp da etter ett års lading 100% føles batteriet ganske begrensa

Er nok forskjell på batteristyring.  Jeg har hatt en Apple iPhone 11 i 2.5 år og ladet til 100% tilnærmet daglig (satt på lading om kvelden og tok den av når jeg la meg).  I følge systemet skal batterikapasitet nå være på 86% og det anser jeg som akseptabelt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig så viktig åssen man lader? Jeg leser at mange påstår at man aldri må over 90% og slik, men min opplevelse er ganske forskjellig.

Min iPhone 11 Pro er 2 år gammel. lades alltid til 100% omtrent daglig, brukes sjelden til lavere enn 60% før jeg lader igjen, og batterihelsen er nå på 98%. 2% nedgang på 2 år føler jeg er ganske bra. Hva er det som gjør at jeg er så heldig og ikke dere andre?

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig så viktig åssen man lader? Jeg leser at mange påstår at man aldri må over 90% og slik, men min opplevelse er ganske forskjellig.

Min iPhone 11 Pro er 2 år gammel. lades alltid til 100% omtrent daglig, brukes sjelden til lavere enn 60% før jeg lader igjen, og batterihelsen er nå på 98%. 2% nedgang på 2 år føler jeg er ganske bra. Hva er det som gjør at jeg er så heldig og ikke dere andre?

Da er du heldig, ja. Min 13 Pro Max er ikke et år gammel enda, men jeg er på 94% batterihelse. Jeg lader sjeldent til 100%.

Det er ikke sånn at man aldri bør lade til 100%. Det viktigste er å ikke være på 100% over lang tid, derfor vil Apple f.eks. utsette de siste 20 prosentene til rett før du står opp dersom du "alltid" lader om natta.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det værste for batteriene er varme. Legg mobilen på kjøleriller når du lader og du vill forlenge levetiden drastisk. 

Kanskje dumt spørsmål: Hva er/hvor finner du kjøleriller som mobilen kan legges på?

Men du har sikkert et poeng, varme kan være fy fy. Samme gjelder feks for hår. Hvis man opplever håravfall, anbefales det å ikke bruke varmt vann ved hårvask. Da forsvinner håret fortere. Bruk så kjølig vann som mulig.  

Lenke til kommentar
Delvis skrev (20 minutter siden):

Kanskje dumt spørsmål: Hva er/hvor finner du kjøleriller som mobilen kan legges på?

Men du har sikkert et poeng, varme kan være fy fy. Samme gjelder feks for hår. Hvis man opplever håravfall, anbefales det å ikke bruke varmt vann ved hårvask. Da forsvinner håret fortere. Bruk så kjølig vann som mulig.  

Kan ta hvilken som helst metall dings egentlig. Målet er å lede varmen vekk i fra mobilen. Så en diger metallklump gjør jobben. 

Personlig gjør jeg ikke dette da firma dekker mobil og jeg bytter relativt ofte. 

 

Edit:

 

Forøvrig burde jeg fulgt hår tipset tidligere, tynt på toppen😅

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...