Gå til innhold

Fant utladdet iPhone - hvordan finne eier?


DrOnline

Anbefalte innlegg

Hei!

Kona fant en utladdet iPhone på en busstopp. Hvorvidt hun burde latt den ligge igjen er ikke lengre noe tema, fordi hun tok den med seg. Tenkte vel at noen uærlige ville kunne stjålet den. Men den er altså utladd, så selv om jeg lader den opp nå er det jo simkortlås på telefonen.... det er ingenting ingravert på telefonen, og det er ingen andre kjennetegn på den.

Siden jeg ikke har pinkoden, tenker jeg også at eieren ikke vil kunne klare å ringe sin egen telefon...? Stemmer dette?

Noen tanker om hvordan kan jeg gå frem for å nå eieren...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrOnline skrev (35 minutter siden):

Hei!

Kona fant en utladdet iPhone på en busstopp. Hvorvidt hun burde latt den ligge igjen er ikke lengre noe tema, fordi hun tok den med seg. Tenkte vel at noen uærlige ville kunne stjålet den. Men den er altså utladd, så selv om jeg lader den opp nå er det jo simkortlås på telefonen.... det er ingenting ingravert på telefonen, og det er ingen andre kjennetegn på den.

Siden jeg ikke har pinkoden, tenker jeg også at eieren ikke vil kunne klare å ringe sin egen telefon...? Stemmer dette?

Noen tanker om hvordan kan jeg gå frem for å nå eieren...?

Om noen av dere har iPhone vil ikke find my iPhone fungere da selv om funnet iPhone ikke har nett? Tror kanskje du får opp kontaktinfo da på deres telefon om den er i mistet modus selv om jeg aldri har testet. Det fungerer sånn med AirTags i mistet modus. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Om noen av dere har iPhone vil ikke find my iPhone fungere da selv om funnet iPhone ikke har nett? Tror kanskje du får opp kontaktinfo da på deres telefon om den er i mistet modus selv om jeg aldri har testet. Det fungerer sånn med AirTags i mistet modus. 

På iPhone så går det å kontakte eier via finn min iPhone som starter opp om noen andre enn eier finner den og slår på, adresse kommer også opp.

Iallefall for de nyere.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg er ukjent med iPhone. Dersom du har mulighet for å finne IMEI-nummeret til mobilen, er det mulig å kontakte Telenor/Telia/ice og be dem se om de finner det i sine systemer. De vil av personvernhensyn ikke kunne oppgi eierens navn til deg, men de kan etter ditt samtykke formidle din kontaktinformasjon til eieren, som deretter kan ta kontakt med deg. Har selv gjort dette med en Samsung jeg fant 🙂

Ellers har androids mulighet for å legge inn personlig og medisinsk informasjon som kan nås uten pinkode (i sammenheng med mulighet for å ringe nødnummer uten pinkode) - hvis iPhone har samme mulighet og eieren har fylt inn dette, så er du i mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

En låst iPhone kan vise nødinfo uten å bli låst opp, og mange har lagt inn kontaktinfo etc her.

På en iPhone X og nyere, gjør slik:

  • Slå den på
  • Sveip opp på startskjermen
  • Trykk på Nødsituasjon (nede til venstre)
  • Trykk på Nødinfo (nede til venstre)

Takk for tipset. Er bilde av en lommelykt nederst til venstre, på denne. Og den reagerer ikke på trykk der. Jeg har ikke hatt iPhone siden iPhone 6, så jeg er ganske hjelpesløs :D Kan hende det er en eldre modell dette? Ble uansett oppringt av eier, så jeg skal ikke tukle mer med telefonen enn jeg må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrOnline skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset. Er bilde av en lommelykt nederst til venstre, på denne. Og den reagerer ikke på trykk der. Jeg har ikke hatt iPhone siden iPhone 6, så jeg er ganske hjelpesløs :D Kan hende det er en eldre modell dette? Ble uansett oppringt av eier, så jeg skal ikke tukle mer med telefonen enn jeg må.

Fremgangsmåten jeg beskrev er for iPhone X og nyere, de som ikke har hjemknapp. Det samme er tilgjengelig på eldre modeller med hjemknapp, men jeg husker ikke hvordan det var. Burde være ganske enkelt, egentlig. Men fint det løste seg.

Lenke til kommentar
DrOnline skrev (På 26.9.2022 den 15.05):

Takk for tipset. Er bilde av en lommelykt nederst til venstre, på denne. Og den reagerer ikke på trykk der. Jeg har ikke hatt iPhone siden iPhone 6, så jeg er ganske hjelpesløs :D Kan hende det er en eldre modell dette? Ble uansett oppringt av eier, så jeg skal ikke tukle mer med telefonen enn jeg må.

Du må sveipe opp enda en gang.

(Nå er jo denne løst, men ville bare kommunisere at det nok fungerer på denne også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...